vooroordelen vanwege jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: vooroordelen vanwege jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:38

pitbullgup schreef:
ik mijn geval hebben heel veel mensen er juist respect voor dat ik het op zo'n jonge leeftijd al allemaal voor elkaar heb Pling

Dat krijg ik vaak te horen van mensen die het hele verhaal dan kennen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:47

Ik heb op persoonlijk vlak niet echt het probleem dat mensen vooroordelen over me hebben; mensen die me goed kennen weten wel dat ik volwassen genoeg ben om mezelf te kunnen redden en mensen die me niet kennen, schatten me meestal op een leeftijd waarop je over het algemeen in staat wordt geacht je eigen boontjes te kunnen doppen. Dus wat dat betreft geen enkel probleem.

Echter, ik ben jong en zelfstandig ondernemer. Ik heb een behoorlijk leuk CV, maar ja, wat wil je ook - ik ben op m'n 16e/17e al gaan freelancen en heb in de tussentijd niet de minste opdrachten gehad. Echter, dat gaat goed zo lang mensen mijn leeftijd niet weten. Inmiddels kom ik op een punt dat leeftijd er iets minder toe gaat doen, maar in het verleden heb ik geregeld ontzettend toffe opdrachten aan m'n neus voorbij zien gaan. Klonk allemaal goed, mensen dolenthousiast, ik dolenthousiast, komen ze tot de ontdekking dat ik (toen) nog maar 18/19 ben, hoor ik vervolgens nooit weer wat van ze....

Das best frustrerend. Nu staat er dus ook geen geboortedatum meer op mijn website en CV.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:08

BraveSpots schreef:
Tuurlijk is er een groot verschil, maar het is niet omdat je al vroeg volwassen moet gedragen/fultime werkt/ serieuse relatie hebt/...dat je dan ineens volwassen bent.
Volwassen zijn heeft te maken met je karakter die gevormd is, met je kijk op de wereld, hoe je alles verwerkt in je hoofd...en aan 19 jaar zal er daar nog heel wat aan veranderen bij de meeste denk ik.

Nou denk ik niet dat dat ooit verandert... mensen van 60, 70, 80 veranderen nog steeds. Je bent pas klaar met ontwikkelen als je doodgaat en volgens mij zelfs dan niet.

Edit: typo

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:20

Hier nog 1.
Ik ben -nog net- 20 jaar.
Ik ben 5 jaar samen met mijn toekomstige man,en we hebben een dochter.We wonen bijna 4 jaar samen.

Toen ik zwanger was is mij zeker 30 keer gevraagt A) of het een ongelukje was en B) of ik geen abortus deed.

Tja,ik denk maar zo: wij zijn gelukkig zo!
Sommige mensen van 30,40 of 50...hoe oud je ook bent...sommigen zijn nooit toe aan huisje/boompje/beestje.
En anderen heel vroeg,daar ben ik er 1 van Lachen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:22

Dat van dat ongelukje blijven ze volgens mij vragen tot je 30 bent Knipoog Dat heb ik tenminste ook heeeel vaak gehoord toen ik mijn oudste kreeg - op mijn 24ste!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:23

Ja,ze vragen het nog steeds hoor Tong uitsteken
Of ze vragen 'ben je lekker met je kleine zusje op stap?'
Nee dat is mijn dochter Ja
Dan vergeten ze bijna te ademen ROFL

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 09:29

oo ben echt zo blij dat ik niet de enigste ben.
Al vind ik inderdaad weldat je nooit meer zal veranderen en zal leren.
Maar voor mijn 19 jaartjes oud (of jong) ben ik toch wel iets wijzer als iemand anders van 19 die ik ken.

Maar zoals je maar ziet er zijn mensen die liever in hun ''jeugd'' willen blijven hangen en anderen die de toekomst meer zien zitten. Niet slecht bedoeld naar iemand toe. Bedoel er iets niks verkeerds mee. Het is maar net wat je zelf zou willen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:37

ik ken het heel erg.
ik ben 18 en heb een hoop mee gemaakt.
hierdor ben ik ook veel volwassener dan andere van mijn leeftijd. mijn mensen kennis ligt ook veel hoger.

ik wil nu ook heel erg graag op mij zelf ik voel gewoon dat ik er aan toe ben.
maar iedereen zegt je bent nog maar 18 enz enz..
maar ik voel gewoon dat ik er aan toe ben veder te gaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:51

beste ts, vroeg me af of je op jezelf woont of nog bij je ouders.
Ach, en je moet gewoon doen wat jij denkt dat goed is.
Stel dat het niet goed gaat, dan denk ik dat je beter spijt van iets kunt hebben dat je hebt gedaan dan spijt hebben omdat je iets niet hebt gedaan.
Succes ermee!
Persoonlijk zou ik zeggen, geniet nog even van je vrijheid, maar ach, die kun je in een relatie natuurlijk ook prima nemen en hebben. Als het goed is, is het goed. SImpel!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:38

je moeder heeft altijd gelijk, wil hier toch even op reageren.

Ik kreeg in 2005 een vriendin, een vrouw van toen 23/24?
mn moeder vertrouwde haar niet, ze was achterbaks, ze was mijn jonge stiefvader aan het versieren (me moeder 50 hij 32) en ik gaf me stiefvader de schuld hij moest verdomme van me vriendin afblijven!
ik trok bij me vader in die alles accepteerde, tss rot ouders en me vader was lief! uiteindelijk ging ze vreemd en raaktte ze zwanger, uiteraard kon dit niet van mij zijn, ik heb toen haar email doorzocht en waar ik me stiefvader de schuld van gaf was helemaal niet waar. ZIJ was het. daarna raakte ik depri en ben ik terug naar me moeder gegaan, huilend en wel, nadat ze me in haar huis had opgesloten ik was HAAR eigendom. me beste vriendin is me toen komen halen en heeft me afgezet bij me moeder, sindsdien heeft paps mij in de steek gelaten en heb ik hem al 2,5 jaar niet gezien, ik was een monster, net zoals me moeder, en hij vond het heerlijk me moeder zwart te maken.

Inmiddels ben ik 19 en weer terug bij me moeder en stiefvader, ik ben gek op beide, me stiefvader heeft geknokt voor mij en ik beschouw hem als me echte vader, sindsdien luister ik altijd naar me moeder.

Moeders hebben daar een instinct voor...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-01-12 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:59

Ik ken het wel een beetje, heb sinds kort een vriend van bijna 30 terwijl ik bijna 22 ben. Zijn moeder was daar wel een beetje op tegen, in de trant van 'Ze is pas 21!' maar sinds ik daar een paar keer langs ben geweest vindt ze me fantastisch Clown Gedraag me niet als iemand van 21 hoor ik vaak, ben altijd met oudere mensen omgegaan en gedraag me eerder als een 23/24 jarige. Heb inmiddels ook een eigen (huur)huisje en een baan Lachen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:54

Je moet doen waar jij en je vriend achter staan.
Maar op 19 jarige leeftijd ben je echt nog niet volwassen.
Volwassen worden komt met de jaren.

Ik vond mezelf met 20 ook erg volwassen.
Nu ik erop terug kijk was dat niet zo.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:29

Hmm ik heb hier miss een klein beetje ervaring mee. Ik ben ook 19, en sinds 5 weken is het uit tussen mij en mijn ex (hij is 25). Hebben 2 jaar iets met elkaar gehad. Ik ben ook al erg volwassenen voor mijn leeftijd zeggen veel mensen, maar dat is omdat ik ook allang met oudere omga.
Nou heb ik sinds kort een nieuwe vriend en die is toevallig sinds afgelopen woensdag 26 jaar geworden.
Maar even ontopic; ik heb er een klein beetje ervaring mee. Toen ik namelijk nog samen met me ex was had ik ook wel eens op het werk gezegt dat ik wel al samen zou willen wonen. Toen zei een collega (een oudere vrouw) ook al; Nou al? Daar ben je toch veelste jong voor?
Maar als je kijkt hoe het vroeger ging.. bijv mijn moeder, die woonde ook al samen op der 19de en kreeg al der eerste kind op der 21ste. Vroeger ging het dus veeel sneller dan tegenwoordig.
Dus ik snap ook niet waarom ze al snel vinden dat je voor dit zulk dingen te jong bent, er is gewoon heel veel veranderd sinds vroeger.
Maar ach, dit was eigenlijk de enigste opmerking erover tegen mij. Dus bij mij valt het reuze mee, en ook al zou ik veel van die opmerkingen krijgen, dat zou me echt niks uitmaken.
Je moet gewoon doen wat je zelf wilt want jij zelf weet als enigste beste waar en of je er aan toe bent. En netalsof je niet van je jeugd kan genieten als je samenwoont??
Je bent zo oud als je je voelt zoals ze altijd zeggen Knipoog En zo jong als je je voelt

En dat er word gezegt dat je op je 19e nog echt niet volwassenen bent (door luuntje) is niet waar. Dat verschilt er per persoon, misschien ben je kwa leeftijd nog jong.. maar als je al erg volwassenen bent voor je leeftijd is dat toch gewoon? Ik ken ook wel wat oudere mensen, die bijna 30 zijn die zich nog gedragen als een 16-jarige ofzo. Het heeft echt niks met je leeftijd te maken hoor, dus.. kort samengevat; iemand van 19 jaar kan zich echt wel al behoorlijk volwassenen voelen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:35

je moeder heeft altijd gelijk, wil hier toch even op reageren.

Ik kreeg in 2005 een vriendin, een vrouw van toen 23/24?
mn moeder vertrouwde haar niet, ze was achterbaks, ze was mijn jonge stiefvader aan het versieren (me moeder 50 hij 32) en ik gaf me stiefvader de schuld hij moest verdomme van me vriendin afblijven!
ik trok bij me vader in die alles accepteerde, tss rot ouders en me vader was lief! uiteindelijk ging ze vreemd en raaktte ze zwanger, uiteraard kon dit niet van mij zijn, ik heb toen haar email doorzocht en waar ik me stiefvader de schuld van gaf was helemaal niet waar. ZIJ was het. daarna raakte ik depri en ben ik terug naar me moeder gegaan, huilend en wel, nadat ze me in haar huis had opgesloten ik was HAAR eigendom. me beste vriendin is me toen komen halen en heeft me afgezet bij me moeder, sindsdien heeft paps mij in de steek gelaten en heb ik hem al 2,5 jaar niet gezien, ik was een monster, net zoals me moeder, en hij vond het heerlijk me moeder zwart te maken.

Inmiddels ben ik 19 en weer terug bij me moeder en stiefvader, ik ben gek op beide, me stiefvader heeft geknokt voor mij en ik beschouw hem als me echte vader, sindsdien luister ik altijd naar me moeder.

Moeders hebben daar een instinct voor...[/quote]

Dan wil ik hierop reageren; Wat een vaag verhaal is dit! Sorry dat ik het zeg maar dit heeft toch eigenlijk niet veel met het topic te maken? Dit gaat ineens over moeders, de meeste moeders zullen er wel een instinct voor hebben maar dat wil niet zeggen dat dat bij ELKE moeder zo is.. Iedereen is anders..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:12

Ja ik ken het ook, ik was 16 toen ik mijn zoontje kreeg, nu ben ik 20. Inmiddels heb ik geleerd om op werkplekken niet meteen te vertellen dat ik moeder ben. Mijn vorige stage bijvoorbeeld, ik werkte daar al een maand of 3, wisselende diensten 3 a 4 dagen per week, toen ik vertelde dat ik een zoontje had. Nou nou, dat was toch nogal wat en redde ik dat wel met oppas etc? Koe Nou hallo! Ik werk er toch al 3 maanden zonder problemen?

Ik heb mijn zaken netjes geregeld maar alleen door mijn leeftijd krijg ik vragen of ik dat wel red om te werken? Dat vragen ze toch ook niet aan een moeder van 30!

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:19

ik ken je probleem,ik ben nu 18 en woon samen met iemand van 19. Heel veel mensen kunnen dat niet begrijpen, want ik ben nog zo jong... We zijn inmiddels alweer 3 jaar samen dus ik begrijp het probleem niet. bijvoorbeeld als je in de winkel komt om boodschappen te doen en je komt iemand tegen die je ouders kent. Dan vragen oowh ben je boodschappen aan het doen voor je ouders, dan antwoord ik met, nee voor mezelf. En dan kijken ze je zo verschikkelijk raar aan dat ik denk van, wat is het probleem...

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:24

ik ben gaan samenwonen in maart 2005 toen was ik nog net geen 21 (in april was ik jarig). Mijn vriend was toen 28. Sommige vonden het jong en dat we te kort bij elkaar waren (hebben contract van het huis getekend toen we 8 1/2 maand samen waren!)
Helaas ben ik in januari dit jaar weer terug thuis gaan wonen (waar ik niet aan kan wennen) ! Moet het huis ook helaas verkopen Huilen maar tja zo gaat het.

Of ik te jong uit huis ben gegaan dat weet ik niet (weet immers niet hoe het gegaan zou zijn als ik thuis gebleven was Knipoog ). Het waren wel een paar goede jaren (hele goede jongen ook). Zijn gelukkig als goede vrienden uit elkaar gegaan.

Niet te druk maken om andere. Fouten zul je toch zelf moeten maken en mee leren omgaan en mee verder leven en hoe hard ze je ook dingen gaan verbieden of je adviezen geven uiteindelijk beslis je toch voor jezelf. Het is je eigen leven.
Daar ben ik inmiddels wel heel erg achtergekomen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:46

zoals sommig mensen het omschrijven over dat ik op mijn 19de nog nit volwassen ben, En dat moeders inderdaad altijd gelijk hebben ben ik het ook absoluut niet mee eens.

Ik heb al een paar beslissingen moeten nemen die mijn moeder, vader of zus nooit hebben hoeven maken.
En mijn moeder heeft ook niet altijd gelijk. Soms komt ze zelfs naar mij toe : sorry had het verkeerd je had gelijk. En dat is zeer moeilijk voor haar.

Een voorbeeld over op je 19de volwassen zijn of niet:

Mijn zus is nou 24 en ik 19. Toen zus lief 17,5 was ging mevrouw samen wonen. Op haar 19de ging ze trouwens. En zins 3/4 jaar is ze weer thuis (ofja thuis geweest en nou weer samenwonend) het was de grote fout van haar leven waar ze achter is gekomen toen ze getrouwd was.
Ik weet hoe die periode mijn zus heeft gedaan en hoe makkelijk zij over te halen was. En daar heb ik zeer veel van geleerd dat ik het zo zeeekkeeerr niet wil doen.
Als ik zuslief wou zijn was ik nou dus al een maandje of 3 getrouwd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:40

Ach laat ze toch. Ik ben op mijn 17de gaan samenwonen, op m'n 11de overal wat gaan werken, zat een paar jaar voor op de rest en moet nog steeds het gezeik van 'snotneus' aanhoren, dat hoort er nu eenmaal bij Knipoog

Niet druk over maken, wees blij dat je zo volwassen bent voor jou leeftijd! Ben er nu ook 19 en inderdaad, er zitten heel wat nadelen aan die cijfertjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:31

Wel raar dat jullie stuk voor stuk (nou ja, groot aantal van jullie dan) aankaarten dat bij het boodschappen-doen wordt gevraagd of dat "voor je ouders" is enzo. Dat heb ik dus écht nog nooit meegemaakt, op m'n 17e niet en nu nog steeds niet. Sowieso; wat hebben andere mensen met jou te maken, waarom zou iemand überhaupt graag willen weten voor wie jij boodschappen doet? Wat geeft vreemden überhaupt het recht om zich met wiens leven dan ook te bemoeien?

Echt, ik snap dat niet, die boodschappen-vragen. Ik spreek dus echt sowieso nooit iemand in de supermarkt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:24

_Tivoli_ schreef:
Ja,ze vragen het nog steeds hoor Tong uitsteken
Of ze vragen 'ben je lekker met je kleine zusje op stap?'
Nee dat is mijn dochter Ja
Dan vergeten ze bijna te ademen ROFL

Heb je EHBO Huilen van het lachen ? Vandaag of morgen blijft iemand erin.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:28

Ik ben nu 19 en me vriend 24 en we hebben ook samewoon planne Lachen
We hebben pas een kleine 4 maande, maar het voelt gewoon allemaal goed! Het klopt gewoon!
Ik slaap nu al elke dag bij hem (hij woont nog bij zijn ouders) en dan breng ik hem naar zn werk en haal hem op, zodat ik lekker met de auto naar school kan Tong uitsteken
Ik ga wel eerst school afmaken (dit is mijn laatste jaar) en daarna werken en verder sparen. We gaan ons binnekort al wel inschrijven, aangezien de wachtlijsten heeeeeel lang zijn!

Maar als je zelf een goed gevoel erover hebt, en jullie hebben het samen besproke, waarom dan niet?
Gewoon lekker doen dan hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:44

_Tivoli_ schreef:
Sommige mensen van 30,40 of 50...hoe oud je ook bent...sommigen zijn nooit toe aan huisje/boompje/beestje.

En die stuiten dan op net zoveel vooroordelen Knipoog

Moraal van het verhaal: Gewoon doen waar je je goed bij voelt , men zal altijd wel iets vinden om over te l*llen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:55

Ik ben nu 16, en bij alles word idd naar de leeftijd gekeken, maar niet naar de persoon. Ik begon op mijn 9e al volwassen te worden. Mensen schatten me ook nooit 16, ik vind het vervelend dat mensen naar leeftijd kijken...

Maar als jij een leuk huisje gezien hebt, lekker doen hoor Haha!

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:59

Ach ik zit een beetje met het omgekeerde verhaal.... iedereen vind het raar dat ik nog thuis woon, ben 23 en werk als sinds mn 16de... bijna al mijn vriendinnen wonen al samen sinds hun 20ste of staan op het punt samen te wonen.... ik totaal niet, mensen vinden het dan ook vaak raar dat ik nog thuis woon... En tja volwassen/ niet volwassen de ene keer krijg ik te horen dat mensen denken dat ik toch al wel 28 ben ofzo Verward en de andere keer denken ze juist weer dat ik jonger ben.... tja ik kijk nog altijd erg graag tekenfilms heb zo mn onvolwassen kanten Knipoog en heb zo mn volwassen kanten maar ach mensen hebben altijd wel vooroordelen moet je je niets van aan trekken, zolang jij je der maar goed bij voelt en de mensen die er echt toe doen je wel begrijpen