bijna ongeluk, ben me rot geschrokken!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bijna ongeluk, ben me rot geschrokken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:48

Ik rijd veel op de A15 en zie helaas veel onoplettende en zelfs asociale vrachtwagenchauffeurs. Dit is laatst ok in trouw bevestigt:

Ongelukken door gedrag truckers
Ongelukken met vrachtwagens die (mede) door de truckchauffeur worden veroorzaakt, hebben negen van de tien keer te maken met het gedrag van de chauffeur. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van het bureau verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM).

reacties (14) print stuur artikel door
Belangrijke oorzaken van ongevallen met vrachtwagens zijn te hard rijden, te weinig afstand houden en wisselen van rijstrook, aldus BVOM . Het bureau onderzocht 351 ongelukken met trucks die in 2006 en 2007 zijn gebeurd.

De meeste ongelukken zijn kop-staartbotsingen (44 procent). In 41 procent van de gevallen was sprake van een rijstrookwisseling en binnen de bebouwde kom gebeuren veel zogenoemde ’dodehoek-ongevallen’ (34 procent). Ongeveer een kwart van de ongelukken komt alleen door afleiding, vermoeidheid of onoplettendheid.

Vorig jaar vielen 115 doden door ongevallen waarbij trucks betrokken waren. Daarbij vielen buiten de vrachtauto drie keer zoveel doden als onder de truckrijders. Op de snelweg is juist de vrachtwagenchauffeur zelf extra kwetsbaar.

BVOM wil samen met de politie een proef gaan doen met specifieke controles op de snelweg. Er wordt gedacht aan controles vanuit campers, die hoger zijn dan personenwagens, om de chauffeurs nauwlettend in de gaten te houden. Een dergelijke methode wordt in Duitsland al enige tijd met succes uitgevoerd.

De brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland, EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer, vinden het geschetste beeld eenzijdig. „In tegenstelling tot wat het BVOM beweert, is er wel degelijk sprake van een dalende trend met betrekking tot het aantal verkeersdoden en gewonden waarbij een vrachtauto betrokken is. Dit blijkt uit officiële cijfers die het ministerie van Verkeer en Waterstaat 10 juni presenteerde.”

© Trouw 2008

hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:50

Dat is eigenlijk best onzin, waar wij het al zovaak over hebben gehad zo'n journalist moet eens bij een chauffeur in de auto stappen! Maar goed dat heeft niks met dit te maken..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:22

faye schreef:
Ik rijd veel op de A15 en zie helaas veel onoplettende en zelfs asociale vrachtwagenchauffeurs. Dit is laatst ok in trouw bevestigt:

Ongelukken door gedrag truckers
Ongelukken met vrachtwagens die (mede) door de truckchauffeur worden veroorzaakt, hebben negen van de tien keer te maken met het gedrag van de chauffeur. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van het bureau verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM).

reacties (14) print stuur artikel door
Belangrijke oorzaken van ongevallen met vrachtwagens zijn te hard rijden, te weinig afstand houden en wisselen van rijstrook, aldus BVOM . Het bureau onderzocht 351 ongelukken met trucks die in 2006 en 2007 zijn gebeurd.

De meeste ongelukken zijn kop-staartbotsingen (44 procent). In 41 procent van de gevallen was sprake van een rijstrookwisseling en binnen de bebouwde kom gebeuren veel zogenoemde ’dodehoek-ongevallen’ (34 procent). Ongeveer een kwart van de ongelukken komt alleen door afleiding, vermoeidheid of onoplettendheid.

Vorig jaar vielen 115 doden door ongevallen waarbij trucks betrokken waren. Daarbij vielen buiten de vrachtauto drie keer zoveel doden als onder de truckrijders. Op de snelweg is juist de vrachtwagenchauffeur zelf extra kwetsbaar.

BVOM wil samen met de politie een proef gaan doen met specifieke controles op de snelweg. Er wordt gedacht aan controles vanuit campers, die hoger zijn dan personenwagens, om de chauffeurs nauwlettend in de gaten te houden. Een dergelijke methode wordt in Duitsland al enige tijd met succes uitgevoerd.

De brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland, EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer, vinden het geschetste beeld eenzijdig. „In tegenstelling tot wat het BVOM beweert, is er wel degelijk sprake van een dalende trend met betrekking tot het aantal verkeersdoden en gewonden waarbij een vrachtauto betrokken is. Dit blijkt uit officiële cijfers die het ministerie van Verkeer en Waterstaat 10 juni presenteerde.”

© Trouw 2008

Afgelopen weekend dan niet naar het nieuws geluisterd zeker? De ongelukken met vrachtwagens worden merendeel veroorzaakt door de automobilist Knipoog
Maargoed volgens mij hebben jij en ik deze discussie al eens gevoerd Knipoog
Trouwens heb je al eens de moeite genomen om bij een chauffeur in de auto te stappen? Zou iedereen een keer moeten doen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:34

Ik heb zoiets ook ooit gehad... Ik reed op de A4 in de uiterst linker rijbaan, op de middenbaan reed nog een auto, en in de rechterbaan reed een vrachtwagen.

Heel plotseling ging die vrachtwagen naar links (zonder aanwijsbare reden, want we waren de enige drie op de weg) en de auto in de middenbaan gooide zijn stuur om.

Mijn enige kans was VOL in de remmen te gaan (met risico op slip) want links was gras ( en dus over de kop slaan).

De auto ging rakelings voor me langs, ik had de hond in m'n nek, en de vrachtwagen gooide zijn stuur om naar rechts en sloeg daarbij bijna aan het kantelen (ik zag hem overhellen).

Ik móest doorrijden, want er was geen afrit meer in de buurt, maar ik zat echt gigantisch te trillen.

Sindsdien rijd ik niet meer zo héél rustig langs vrachtwagens

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:35

Er kan meer aan de hand zijn met zo'n auto he. verkeerd beladen e.d.
En ik heb een keer gezien dat een vrachtauto ook zo vanuit het niks omging, daar brak de vooras van af Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:42

Hier roepen mensen moet je eens bij zo'n chauffeur instappen. Ik heb dat gedaan, mijn ex was namelijk chauffeur op de grote baan en in de vakantie reed ik mee. Echter na een week in de cabine ben ik nooit meer ingestapt. Kaartlezen op de autoweg, koffie zetten, brood smeren enzovoorts, gebeurde allemaal tijdens het rijden, geloof me dat dat ook een veroorzaker van ongelukken is. buiten de dode hoek en het gedrag van derde.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 14:43

hellen schreef:
Het is voor jou heel erg vervelend.

Maar als jij in zijn dode hoek rijdt dan zie je het echt niet. Ook ik heb het met de lesvrachtwagen gelukkig zitten daar meer spiegels op.

En dan als nog een vrachtwagen die 120 rijdt? Dat komt bijna niet voor omdat ze begrensd zijn op 89km/h.

WEet jij zeker dat jij 120 reed?

Heel zeker.
Maar o0mdat hij eerst een stukje langs me gereden was lijkt het me sterk dat hij me niet gezien heeft... Of hij moet hebben zitten slapen ofzo.

Heb net weer over (een andere) snelweg gereden en alles ging goed gelukkig, ben ook niet bang ofzo om naast een vrachtwagen te rijden gelukkig, maar ik heb nog steeds de rillingen als ik eraan denk...

En ik kan iedereen aanraden een driftcursus te doen. Is wel duurder dan een gewone slipcursus maar ik ben er echt zo blij mee dat ik dat gedaan heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:45

Ja ik trek niet in twijfel dat er iets vreemds gebeurde bij mijn bijna-ongeluk. In eerste instantie dacht ik aan alvast voorsorteren (doen ze soms een aantal kilometers van tevoren om rustig van baan te kunnen wisselen) maar dat was daar in de verste verte nog niet van toepassing... Misschien dus inderdaad iets technisch, of misschien in slaap gevallen... Zal er nooit achterkomen... Maar eng is het wel! Ja

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:45

sonjim schreef:
Hier roepen mensen moet je eens bij zo'n chauffeur instappen. Ik heb dat gedaan, mijn ex was namelijk chauffeur op de grote baan en in de vakantie reed ik mee. Echter na een week in de cabine ben ik nooit meer ingestapt. Kaartlezen op de autoweg, koffie zetten, brood smeren enzovoorts, gebeurde allemaal tijdens het rijden, geloof me dat dat ook een veroorzaker van ongelukken is. buiten de dode hoek en het gedrag van derde.

Ja dat is zeker waar maar is dat een reden om alle chauffeurs maar over 1 kam te scheren?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:40

Nee, maar als ik nu op de weg zit, zie ik dit wel veel gebeuren, helaas. Ik heb hier dus wel een tic aan overgehouden en als ik naast een vrachtwagen zit, kijk ik altijd of hij oplettend rijdt of niet zo niet, dan ga ik ervoor of erachter, maar blijf ik niet ernaast.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 13:12

Wilde net een vrachtwagen inhalen, maar vond het toch eng, heel raar, want gisteren deed het me nix. Verward En nu haalde ik hem in ipv hij mij en ik had echt zoiets van, gas erop en snel ervoorbij voordat ie opzij komt.. Snap dat niet zo goed maar zal wel weer slijten hoop ik.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:58

Knap hoor, als je zo kunt reageren in zo'n situatie, gelukkig maar! Denk dat de meeste mensen dat niet kunnen. Wij hebben een paar weken terug een ongeluk gehad met de trailer door zo'n touringcarchauffeur en een automoblilist die helaas niet veilig uit z'n slip kwam, die kwam pas tegen ons tot stilstand.. en wij in de vangrail met de trailer op z'n kant. Die gozer heeft flink geluk gehad dat wij zijn achterkant raakten en niet zijn portier, want ik weet niet hoe hij er dan uit was gekomen.
Dat gevoel zul je nog wel even houden, ik heb dat ook nog wel, dat ik graag erg snel een vrachtwagen/bus voorbij wil, terwijl die bus niet eens ons over het hoofd zag, maar toch het idee.. Maar het wordt vanzelf minder hoor, zeker als je vaak op de weg zit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:05

Jeetje dan schrik je je ook dood. Ach gut
Ook brutaal van de vrachtwagen chauffeur.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:36

Wij hebben pas ook zoiets meegemaakt.
Gelukkig let mn vriend altijd goed op met vrachtwagens, en ik ook, maar t ging bijna fout.
Joost (vriend) is zelf vrachtwagenchauffeur geweest en weet wat voor stomme dingen sommige chauffeurs doen, zeker als er druk op de ketel staat. Dus wij letten altijd extra goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:32

SAKKIA schreef:
Er kan meer aan de hand zijn met zo'n auto he. verkeerd beladen e.d.
En ik heb een keer gezien dat een vrachtauto ook zo vanuit het niks omging, daar brak de vooras van af Knipoog

Presies, wordt altijd wel vaak zo hard geschreeuw dat ze niet uitkijken maar we zullen niet de eerste automobilist zijn die een vrachtwagen hinderen omdat we teveel met onszelf bezig zijn.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:40

Alle vrachtwagens moeten tegenwoordig 'geblokt' zijn tot een snelheid van 85Km/h
kan idd geweest zijn dat 't een buitenlandse chauffeur geweest is..
maar om alle vrachtwagenchauffeurs over 1 kam te scheren wat 't wel niet voor aso's zijn gaat me beetje te ver, er zitten idd heeeel veel gekken tussen die heb je ook onder de normale autobestuurders Knipoog! (vind 't zo misselijk aan gezien m'n eigen vader vrachtwagenchauffeur is!)
ik weet niet wie dat voor mij zei, maar je ziet vaak idd dat ongelukken 'veroorzaakt' worden door gewone automobilisten..
en idd de kans kan bestaan hebben dat je dat moment in z'n dode hoek gezeten hebt.. Maar als hij jou in gehaald heeft, had hij je eigenlijk moeten zien.
gelukkig ben je dr zonder kleer scheuren vanaf gekomen en zonder brokken te maken Lachen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:55

Jeetje zeg dat is schrikken. GElukkig is het goed afgelopen.
İk had ook net bijna een ongeluk gehad op mijn scooter.
Een auto zag de file op de andere kant telaat, vloog over de midden berm naar mij toe, en vloog weer terug om mij te ontwijken. Gelukkig was dat ook goed afgelopen. Hij reed minimaal 80 en er reed een vrachtwagen achter mij......

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:59

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn zus! Waren onderweg op vakantie naar Zeeland, reden op de rechterrijstrook, want het was een 3baansweg, de vrachtwagen reed op de middelste rijstrook, duwt ons ineens zomaar van de rechterrijstrook af! Gelukkig was er een vluchtstrook, dus waren we daar op gaan rijden. Maar het scheelde nog maar een een centimeter op 30, en waren plat geweest. Je schrikt je dan helemaal dood idd! Boos!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:02

Ik denk wat 't probleem is.. Mensen denken vaak: aah de vrachtwagenchauffeur ziet me wel! Hij zit ja stuk hoger als mij...
Ja nou niet echt dus... Hun hebben meer overzicht naar voren toe, maar minder langs de Voorkant, en zijkant (lees Dode hoek e.d.)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:04

Mh, honderd jaar geleden toen ik net mijn rijbewijs had en 's morgens heel vroeg van Den Haag naar Amsterdam reed (A4), geen kip op de weg behalve die ene vrachtwagen die ik aan het inhalen was....................

Op het moment van inhalen, zag ik dat hij zijn knipperlicht aanzette en uitweek naar links, remmen kon niet meer, plankgas, 1 mm van de vangrail en toeteren. Ik was hem 1 cm voorbij en hij dook met dat logge ding achter mij, al slingerend.

Toen zag ik pas wat er aan de hand was, we naderden een (diep) viaduct waarin een auto met pech stond op de rechterbaan, er was geen vluchtstrook aanwezig!!!!

Ben zo snel mogelijk naar ANWB paal gereden om dit te melden (mobiele tijdperk was toen nog niet begonnen). Achter mij is de vrachtwagen gestopt, een huilende oudere man stapte uit. Hij vond het verschrikkelijk, hij moest een keuze maken wie hij zou platrijden en was zooooo blij dat ik een snelle reactie (en auto) had waardoor het nét goedging.

Van narigheid begon ik ook maar te janken, uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, ook voor de bestuurder van die pechauto, die dus gewoon in zijn auto was blijven zitten!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:08

pri_lady schreef:
Mh, honderd jaar geleden toen ik net mijn rijbewijs had en 's morgens heel vroeg van Den Haag naar Amsterdam reed (A4), geen kip op de weg behalve die ene vrachtwagen die ik aan het inhalen was....................

Op het moment van inhalen, zag ik dat hij zijn knipperlicht aanzette en uitweek naar links, remmen kon niet meer, plankgas, 1 mm van de vangrail en toeteren. Ik was hem 1 cm voorbij en hij dook met dat logge ding achter mij, al slingerend.

Toen zag ik pas wat er aan de hand was, we naderden een (diep) viaduct waarin een auto met pech stond op de rechterbaan, er was geen vluchtstrook aanwezig!!!!

Ben zo snel mogelijk naar ANWB paal gereden om dit te melden (mobiele tijdperk was toen nog niet begonnen). Achter mij is de vrachtwagen gestopt, een huilende oudere man stapte uit. Hij vond het verschrikkelijk, hij moest een keuze maken wie hij zou platrijden en was zooooo blij dat ik een snelle reactie (en auto) had waardoor het nét goedging.

Van narigheid begon ik ook maar te janken, uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, ook voor de bestuurder van die pechauto, die dus gewoon in zijn auto was blijven zitten!

Is sowieso 't stomste wat je kunt doen in de auto blijven zitten Bloos! Mja helaas als er geen vluchtstrook aanwezig is... Kan ik me ook niet zo 123 indenken wat je anders had kunnen doen... gelukkig dat 't bij jou ook goed gegaan is

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:09

sonjim schreef:

trouwens kom jij ook weleens van die rijdende schoonheidssalonnen tegen? Het is echt vreselijk. Vrouwen die in de auto zich nog aan het opmaken zijn.
nee ook de automobilist doet zulke dingen. Er zijn genoeg vertegenwoordigers die even de krant doorlezen achter het stuur, sms, cd's uit het dashboardkastje halen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Jammer dat er weer zo over de Nederlandse chauffeur wordt gepraat

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:26

waarschijnlijk is deze 'vrachtwagen' zo'n 3500 kilo vrachtwagentje. Anders kunnen ze niet eens 120 km/u rijden. Zelfs buitenlandse wagens rijden om en nabij de 100 op z'n hoogst.

Het is allemaal heel vervelend en ik snap heel goed dat je geschokken bent.

Maar goed, verders vind ik het allemaal wel makkelijk hoe hier weer op de vrachtwagenchauffeurs wordt afgegeven. tuurlijk heb je er lompe boeren bijzitten, maar er zijn net zo veel (zo niet meer) lompe auto bestuurders. En rijdt voor de grap een mee met een chauffeur voor een dagje. Dan kijk je je ogen uit hoe automobilisten zich gedragen...... Ik heb zelf mijn vrachtwagenrijbewijs en ben tijdens het lessen toch wel hele lompe boeren tegengekomen (ja automobilisten).......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:36

Klopt barco, dat probeerde ik ook al te vertellen, mensen hebben dr geen weet van wat een vrachtwagen doen kan als je daar als triest personenautobestuurdertje nog even heel snel
voorduikt...
Dan wil jij niet achter het stuur zitten van zo'n vrachtwagen.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:38

Dat is ook juist wat heel veel mensen onderschatten.. juist omdat de vrachtwagenchauffeur voorzich, en naast zich tot 'n bepaald punt NIKS kán zien.. ook al hangen er nog zoveel spiegels aan de wagen....