Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
faye schreef:Ik rijd veel op de A15 en zie helaas veel onoplettende en zelfs asociale vrachtwagenchauffeurs. Dit is laatst ok in trouw bevestigt:
Ongelukken door gedrag truckers
Ongelukken met vrachtwagens die (mede) door de truckchauffeur worden veroorzaakt, hebben negen van de tien keer te maken met het gedrag van de chauffeur. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van het bureau verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM).
reacties (14) print stuur artikel door
Belangrijke oorzaken van ongevallen met vrachtwagens zijn te hard rijden, te weinig afstand houden en wisselen van rijstrook, aldus BVOM . Het bureau onderzocht 351 ongelukken met trucks die in 2006 en 2007 zijn gebeurd.
De meeste ongelukken zijn kop-staartbotsingen (44 procent). In 41 procent van de gevallen was sprake van een rijstrookwisseling en binnen de bebouwde kom gebeuren veel zogenoemde ’dodehoek-ongevallen’ (34 procent). Ongeveer een kwart van de ongelukken komt alleen door afleiding, vermoeidheid of onoplettendheid.
Vorig jaar vielen 115 doden door ongevallen waarbij trucks betrokken waren. Daarbij vielen buiten de vrachtauto drie keer zoveel doden als onder de truckrijders. Op de snelweg is juist de vrachtwagenchauffeur zelf extra kwetsbaar.
BVOM wil samen met de politie een proef gaan doen met specifieke controles op de snelweg. Er wordt gedacht aan controles vanuit campers, die hoger zijn dan personenwagens, om de chauffeurs nauwlettend in de gaten te houden. Een dergelijke methode wordt in Duitsland al enige tijd met succes uitgevoerd.
De brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland, EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer, vinden het geschetste beeld eenzijdig. „In tegenstelling tot wat het BVOM beweert, is er wel degelijk sprake van een dalende trend met betrekking tot het aantal verkeersdoden en gewonden waarbij een vrachtauto betrokken is. Dit blijkt uit officiële cijfers die het ministerie van Verkeer en Waterstaat 10 juni presenteerde.”
© Trouw 2008



hellen schreef:Het is voor jou heel erg vervelend.
Maar als jij in zijn dode hoek rijdt dan zie je het echt niet. Ook ik heb het met de lesvrachtwagen gelukkig zitten daar meer spiegels op.
En dan als nog een vrachtwagen die 120 rijdt? Dat komt bijna niet voor omdat ze begrensd zijn op 89km/h.
WEet jij zeker dat jij 120 reed?
sonjim schreef:Hier roepen mensen moet je eens bij zo'n chauffeur instappen. Ik heb dat gedaan, mijn ex was namelijk chauffeur op de grote baan en in de vakantie reed ik mee. Echter na een week in de cabine ben ik nooit meer ingestapt. Kaartlezen op de autoweg, koffie zetten, brood smeren enzovoorts, gebeurde allemaal tijdens het rijden, geloof me dat dat ook een veroorzaker van ongelukken is. buiten de dode hoek en het gedrag van derde.

En nu haalde ik hem in ipv hij mij en ik had echt zoiets van, gas erop en snel ervoorbij voordat ie opzij komt.. Snap dat niet zo goed maar zal wel weer slijten hoop ik.
SAKKIA schreef:Er kan meer aan de hand zijn met zo'n auto he. verkeerd beladen e.d.
En ik heb een keer gezien dat een vrachtauto ook zo vanuit het niks omging, daar brak de vooras van af
! (vind 't zo misselijk aan gezien m'n eigen vader vrachtwagenchauffeur is!)
pri_lady schreef:Mh, honderd jaar geleden toen ik net mijn rijbewijs had en 's morgens heel vroeg van Den Haag naar Amsterdam reed (A4), geen kip op de weg behalve die ene vrachtwagen die ik aan het inhalen was....................
Op het moment van inhalen, zag ik dat hij zijn knipperlicht aanzette en uitweek naar links, remmen kon niet meer, plankgas, 1 mm van de vangrail en toeteren. Ik was hem 1 cm voorbij en hij dook met dat logge ding achter mij, al slingerend.
Toen zag ik pas wat er aan de hand was, we naderden een (diep) viaduct waarin een auto met pech stond op de rechterbaan, er was geen vluchtstrook aanwezig!!!!
Ben zo snel mogelijk naar ANWB paal gereden om dit te melden (mobiele tijdperk was toen nog niet begonnen). Achter mij is de vrachtwagen gestopt, een huilende oudere man stapte uit. Hij vond het verschrikkelijk, hij moest een keuze maken wie hij zou platrijden en was zooooo blij dat ik een snelle reactie (en auto) had waardoor het nét goedging.
Van narigheid begon ik ook maar te janken, uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, ook voor de bestuurder van die pechauto, die dus gewoon in zijn auto was blijven zitten!
Mja helaas als er geen vluchtstrook aanwezig is... Kan ik me ook niet zo 123 indenken wat je anders had kunnen doen... gelukkig dat 't bij jou ook goed gegaan is sonjim schreef:Hier roepen mensen moet je eens bij zo'n chauffeur instappen. Ik heb dat gedaan, mijn ex was namelijk chauffeur op de grote baan en in de vakantie reed ik mee. Echter na een week in de cabine ben ik nooit meer ingestapt. Kaartlezen op de autoweg, koffie zetten, brood smeren enzovoorts, gebeurde allemaal tijdens het rijden, geloof me dat dat ook een veroorzaker van ongelukken is. buiten de dode hoek en het gedrag van derde.