Stellen die scheiden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Re: Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:36

het is echt de tijd van het jaar. Je hoort nu weer dat veel mensen weer single zijn cq worden. Sommige zijn nog samen op vakantie gegaan in de hoop het te kunnen redden.... ik zie niks anders bij mij in de buurt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:38

Vroeger bleven veel mensen bij elkaar voor de kinderen.
Maar als je je zelf niet goed meer voelt in het huwelijk dan vind ik dat geen geldige reden om te blijven Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:41

Nagyl schreef:
het is echt de tijd van het jaar. Je hoort nu weer dat veel mensen weer single zijn cq worden. Sommige zijn nog samen op vakantie gegaan in de hoop het te kunnen redden.... ik zie niks anders bij mij in de buurt.

Goh, zou het een zomertrend zijn? Clown

In mijn omgeving gebeurde het juist afgelopen winter.

Het leven is IMO te kort om bij elkaar te blijven 'omdat het zo hoort' of 'voor de kinderen'. Wat niet betekent dat je er niet voor moet werken (soms zelfs knokken), maar als een relatie je op een gegeven moment meer energie kost dan het je oplevert, dan is het IMO tijd om allebei je eigen weg te gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:42

jesito schreef:
Wij zijn vorig jaar getrouwd op 22 juni en een dag na ons ging ook een stel trouwen en die zijn inmiddels alweer gescheiden.
Zij waren ook al 8 of 10 jaar bij elkaar, ik snap dat nooit zo goed.

Sommigen zien trouwen (of kinderen krijgen) als een manier om hun relatie weer nieuw leven in te blazen.
Dus dan zat het voor het trouwen ook al niet goed, meestal. Want na de trouwerij komt onvermijdelijk weer de dip...

Zelf ben ik trouwens ook niet getrouwd, maar vieren we wel dat we 10 jaar 'verkering' hebben. Voor de administratieve rompslomp zijn we een geregistreerd partnerschap aangegaan.

Sommigen noemen hier dat mensen te snel zouden trouwen? Die ken ik dus echt niet in mijn omgeving, sterker nog, bijna niemand is getrouwd...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:44

nee om bij elkaar te blijven voor de kinderen en zien dat beide ouders ongelukkig zijn en ruzie hebben, is geen goede plek voor het opvoeden van kinderen. Dan is uit elkaar gaan en elkaar in waarde laten veel beter.

ps heb er zelf geen ervaring mee, wij zijn na 11 jaar nog steeds bij elkaar. Zeker af en toe lekkere ruzie. Maar ze zeggen niet voor niks : Was sich liebt neckt sich.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:46

Ook als je geen kinderen hebt zou ik niet weten waarom je bij elkaar moet blijven als het niet meer werkt.

Af en toe ruzie is IMO ook iets anders dan steeds terugkerende dingen op fundamenteel vlak, zoals bijvoorbeeld je ideëen over de toekomst.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:49

Karin schreef:
Af en toe ruzie is IMO ook iets anders dan steeds terugkerende dingen op fundamenteel vlak, zoals bijvoorbeeld je ideëen over de toekomst.

Ik heb ooit een relatie gehad zonder ruzie: dat werkt niet. Af en toe ruzie is juist gezond, onweer zuivert de lucht Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:51

Shadow0 schreef:
Ik vind relaties typisch iets waar vooral 2 personen mee te maken hebben: de twee personen die in die relatie zitten. Als zij samen door willen gaan: vooral doen. Als zij samen vinden dat het niet meer goed is, dan houdt het op.
In principe is dat ook prima. Ikzelf heb geen idealen over eeuwigdurende relaties, ik geloof in elk geval niet dat het beter is om een relatie ten koste van alles aan te houden, alleen omdat het 'zo hoort'.

De eis van wederzijdse exclusiviteit programmeert problemen.
De mens, man én vrouw, is hooguit serieel monogaam.
Verder zijn sex, verliefdheid en houden van drie geheel verschillende dingen.
Wanneer je binnen ´eeuwigdurend´ exclusiviteit op deze punten verlangt is de kans dat dit lukt héél klein.
Tolerantie en flexibiliteite naar jezelf en je partner, openheid en acceptatie geven een veel beter evenwicht en eem grotere kasn op duurzaamheid.

Pure monogamie werkt nauwelijks, seriële monogamie heel goed en polyamorie is een ander model wat werkt voor weer anderen.
De hamvraag is dus hoe belangrijk het samenleven met een specifíek persóón is. Hoeveel prioriteit de duurzaamheid van díe relatie heeft.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:56

Wendy schreef:
Ik heb ooit een relatie gehad zonder ruzie: dat werkt niet. Af en toe ruzie is juist gezond, onweer zuivert de lucht Haha!

Voor jou werkte het misschien niet. Maar ik heb in mijn laatste relaties eigenlijk ook nooit ruzie gehad, en voor mij werkte het wel, door al voor het onweer te proberen de lucht te zuiveren. Zeker in het begin is het niet makkelijk om zo open te zijn en eerlijk naar jezelf te kijken (meestal ontstaat een ruzie doordat je net te laat doorhebt wat er allemaal onbewust speelt), maar ik vind het fijner en vind dat ook mijn relatie er beter door was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:59

Waarom zou dat zijn dat je na het trouwen een dip krijgt??
Je hoort veel dat stellen al jaren samen zijn en na het trouwen gaat het ineens fout... waar ligt dat nou aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:00

Suzanne F. schreef:
Waarom zou dat zijn dat je na het trouwen een dip krijgt??
Je hoort veel dat stellen al jaren samen zijn en na het trouwen gaat het ineens fout... waar ligt dat nou aan?

Verwachtingen na het trouwen die voor beide partijen anders liggen?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:04

mmmm vind dat raar. misschien is dit dan een klassiek voorbeeld van echte bindingsangst....

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:07

Huertecilla schreef:
Pure monogamie werkt nauwelijks, seriële monogamie heel goed en polyamorie is een ander model wat werkt voor weer anderen.
De hamvraag is dus hoe belangrijk het samenleven met een specifíek persóón is. Hoeveel prioriteit de duurzaamheid van díe relatie heeft.
hc

Ik moet zeggen dat dit heel plausibel klinkt, helemaal mee eens. Alleen, hoe ga je hier praktisch mee om als er kinderen in het spel zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:21

Macusa schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Ik moet zeggen dat dit heel plausibel klinkt, helemaal mee eens. Alleen, hoe ga je hier praktisch mee om als er kinderen in het spel zijn?

Ik begrijp de vraag niet.
Die kinderen genieten dan toch alleen maar van de voordelen van een stabielere relatie en het voordeel van een minder nauwdenkende opvoeding!?
De spil is een commitment van alle betrokkenen aan een kern van stabiliteit.

Jaloezie, boosheid, onzekerheid, ´eigendom´claimen etc., zijn allemaal onevenwichtige onvolwassenheden; persóónlijke problemen. Los het op, leer er zélf mee omgaan.
Take It OR Leave It, maar realiseer je dat de prijs van het opgeven van continuïteit HEEL hoog is. Ook in een maatschappij vol schijnbare vangnetconstructies.
Máák er wat moois van; léér! Dat kan niet iederen vanuit zichzelf noch vanuit diens ervaringen.
Voor het ´Hoe dan?´ kan NLP een goed stuk gereedschap zijn.

Met continuïteit bouwen de partners een stuk gezamelijke geschiedenis op. Dat is geschiedenis en die gezamelijke ervaringen blíjven. Ook als er eens wat frictie is, blijft dat wat je als geschenk met je paartner(s) deelt.
Kijk naar de toekomst, weeg wat je deelt en nog kan delen en zet dat af tegen de oorzaak van de frictie.
Loyaliteit en eerlijkheid zijn kritische succesfactoren. Dat hoeft geen exclusieve sexuele trouw in te houden Pling
Als dát zo zou zijn dat waren er niet veel huwelijken in de westerse wereld...

hc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:24

Shadow0 schreef:
Wendy schreef:

Voor jou werkte het misschien niet. Maar ik heb in mijn laatste relaties eigenlijk ook nooit ruzie gehad, en voor mij werkte het wel, door al voor het onweer te proberen de lucht te zuiveren. Zeker in het begin is het niet makkelijk om zo open te zijn en eerlijk naar jezelf te kijken (meestal ontstaat een ruzie doordat je net te laat doorhebt wat er allemaal onbewust speelt), maar ik vind het fijner en vind dat ook mijn relatie er beter door was.

In die relatie liet de ander domweg niet toe om over dingen te praten. Hij was extreem gesloten.

En je hebt ruzie en ruzie he? Een flinke discussie is op z'n tijd volgens mij haast niet te vermijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:32

Tegenwoordig scheiden mensen ook wat makkelijker als vroeger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:33

Linda: kun je uitleggen waarom je dat denkt/ vindt? En wat is volgens jou de oorzaak daarvan? En is dat erg?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:33

LiNdA1986 schreef:

Vroeger 'hoorde' je niet te scheiden.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:40

Karin schreef:
LiNdA1986 schreef:

Vroeger 'hoorde' je niet te scheiden.

klopt. want hertrouwen voor de kerk is uit den boze....
Daarom ben ik niet voor de kerk getrouwd, Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:40

Wendy schreef:
In die relatie liet de ander domweg niet toe om over dingen te praten. Hij was extreem gesloten.

Dat is inderdaad niet goed nee, dat lijkt me heel moeilijk. Dat je dan liever ruzie hebt kan ik me goed voorstellen, dat zou ik ook vinden.

Citaat:
En je hebt ruzie en ruzie he? Een flinke discussie is op z'n tijd volgens mij haast niet te vermijden.

Discussies zat, want ik ben dol op discussieren Haha! Maar toch eigenlijk niet op persoonlijk vlak eigenlijk.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:42

Het word inderdaad wel steeds meer, en het gaat ook allemaal makkelijker Ja..
Mijn ouders zijn ook gescheiden, en dan let je er ook meer op, en het klopt dat mensen dus vaker scheiden Ja..

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:45

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:45

mijn ouders liggen ook in een scheiding. T komt hard aan om te zeggen dat mensen niet meer met elkaar praten. Mijn ouders waren een enorm sterk stel.. maar de liefde vaagde weg. Makkelijk kun je het noemen, om dan maar te scheiden, maar makkelijk is het alles behalve... Was het in godsnaam maar makkelijk.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:54

..denk zeker ook dat er meer gescheiden wordt, natuurlijk ook omdat het vroeger not done was.. maar de vrouw is niet meer afhankelijk(financieel maar ook emotioneel) van de man en op het moment dat je weet dat je zo goed als mogelijk je eigen levenstandaard kan voortzetten als gescheiden vrouw...ja dan is het makkelijker vertrekken..vrouwen van tegenwoordig staan, naar wat ik denk, een stuk zelfverzekerder in het leven..ze kunnen de wereld van in hun eentje aan.
Ik ben zelf single mama van 2 meiden, wij zijn op een verstandige manier uit elkaar gegaan, eigenlijk preventief, we wilde niet dat onze kids tussen de ruzie's zaten en daar zag het wel naar uit...en dat scheelt, je gaat zonder ruzie uit elkaar, je kan alles goed regelen omtrend de kids...en ik heb nog steeds evenveel te besteden als toen ik samen was met de vader van de kids, en voor de kids is het gewoon normaal, ze zijn nog jong en ze weten niet anders..en ze krijgen bakken met liefde ipv snauwende ouders die elkaar het leven zuur proberen te maken

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:56

pinuts schreef:
mijn ouders liggen ook in een scheiding. T komt hard aan om te zeggen dat mensen niet meer met elkaar praten. Mijn ouders waren een enorm sterk stel.. maar de liefde vaagde weg. Makkelijk kun je het noemen, om dan maar te scheiden, maar makkelijk is het alles behalve... Was het in godsnaam maar makkelijk.

ik geloof idd dat dit echt niet makkelijk voor je is...als je het allemaal zo bewust meemaakt....petje af voor je hoor Ach gut ..

sterkte!