Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Nagyl schreef:het is echt de tijd van het jaar. Je hoort nu weer dat veel mensen weer single zijn cq worden. Sommige zijn nog samen op vakantie gegaan in de hoop het te kunnen redden.... ik zie niks anders bij mij in de buurt.

jesito schreef:Wij zijn vorig jaar getrouwd op 22 juni en een dag na ons ging ook een stel trouwen en die zijn inmiddels alweer gescheiden.
Zij waren ook al 8 of 10 jaar bij elkaar, ik snap dat nooit zo goed.
Karin schreef:Af en toe ruzie is IMO ook iets anders dan steeds terugkerende dingen op fundamenteel vlak, zoals bijvoorbeeld je ideëen over de toekomst.
Shadow0 schreef:Ik vind relaties typisch iets waar vooral 2 personen mee te maken hebben: de twee personen die in die relatie zitten. Als zij samen door willen gaan: vooral doen. Als zij samen vinden dat het niet meer goed is, dan houdt het op.
In principe is dat ook prima. Ikzelf heb geen idealen over eeuwigdurende relaties, ik geloof in elk geval niet dat het beter is om een relatie ten koste van alles aan te houden, alleen omdat het 'zo hoort'.
Wendy schreef:Ik heb ooit een relatie gehad zonder ruzie: dat werkt niet. Af en toe ruzie is juist gezond, onweer zuivert de lucht
Suzanne F. schreef:Waarom zou dat zijn dat je na het trouwen een dip krijgt??
Je hoort veel dat stellen al jaren samen zijn en na het trouwen gaat het ineens fout... waar ligt dat nou aan?
Huertecilla schreef:Pure monogamie werkt nauwelijks, seriële monogamie heel goed en polyamorie is een ander model wat werkt voor weer anderen.
De hamvraag is dus hoe belangrijk het samenleven met een specifíek persóón is. Hoeveel prioriteit de duurzaamheid van díe relatie heeft.
hc
Macusa schreef:Huertecilla schreef:Pure monogamie werkt nauwelijks, seriële monogamie heel goed en polyamorie is een ander model wat werkt voor weer anderen.
De hamvraag is dus hoe belangrijk het samenleven met een specifíek persóón is. Hoeveel prioriteit de duurzaamheid van díe relatie heeft.
hc
Ik moet zeggen dat dit heel plausibel klinkt, helemaal mee eens. Alleen, hoe ga je hier praktisch mee om als er kinderen in het spel zijn?
Shadow0 schreef:Wendy schreef:Ik heb ooit een relatie gehad zonder ruzie: dat werkt niet. Af en toe ruzie is juist gezond, onweer zuivert de lucht
Voor jou werkte het misschien niet. Maar ik heb in mijn laatste relaties eigenlijk ook nooit ruzie gehad, en voor mij werkte het wel, door al voor het onweer te proberen de lucht te zuiveren. Zeker in het begin is het niet makkelijk om zo open te zijn en eerlijk naar jezelf te kijken (meestal ontstaat een ruzie doordat je net te laat doorhebt wat er allemaal onbewust speelt), maar ik vind het fijner en vind dat ook mijn relatie er beter door was.
LiNdA1986 schreef:Tegenwoordig scheiden mensen ook wat makkelijker als vroeger.
Karin schreef:LiNdA1986 schreef:Tegenwoordig scheiden mensen ook wat makkelijker als vroeger.
Vroeger 'hoorde' je niet te scheiden.
Wendy schreef:In die relatie liet de ander domweg niet toe om over dingen te praten. Hij was extreem gesloten.
Citaat:En je hebt ruzie en ruzie he? Een flinke discussie is op z'n tijd volgens mij haast niet te vermijden.
Maar toch eigenlijk niet op persoonlijk vlak eigenlijk.
..
.. pinuts schreef:mijn ouders liggen ook in een scheiding. T komt hard aan om te zeggen dat mensen niet meer met elkaar praten. Mijn ouders waren een enorm sterk stel.. maar de liefde vaagde weg. Makkelijk kun je het noemen, om dan maar te scheiden, maar makkelijk is het alles behalve... Was het in godsnaam maar makkelijk.
..