Wanneer gaat iemand te ver?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

visje

Re: Wanneer gaat iemand te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:40

pmarena: ik kan me best voorstellen dat TS het moeilijk vindt om deze persoon zelf op zijn plaats te zetten. Ze voelt zich nu al ongemakkelijk in zijn buurt en probeert hem te ontwijken als het even kan. Het is niet evident in een geval van seksuele intimidatie (of iets wat toch die richting op gaat) je assertieve zelf boven te halen. Dat TS dus achter zijn rug melding gaat maken in plaats van het 'zelf aan te pakken', vind ik absoluut niet raar of onvolwassen. Ik denk dat je de situatie een beetje licht opvat.

Verder vind ik het niet klikken als het gaat om iemand die serieus over een grens heen gaat. Meerderjarig of niet, deze concierge gedraagt zich grensoverschrijdend (in de brede zin van het woord) en hiermee hoef je geen medelijden te hebben. En al helemaal niet als het geen alleenstaand feit betreft en er blijkbaar tot nu toe nog niets tegen gedaan wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:05

Niet zo zeer medelijden met die kerel , als wel met de TS. Hoe ze het nu schrijft , heeft ze totaal niet aan hem laten merken wat zij ervan vindt. En dat deugt gewoon niet.

Ze hoeft hem niet verbaal een kopje kleiner te maken of meteen een schop in z'n ballen te geven , maar je kunt toch minstens zèggen dat je dat gedrag niet fijn vindt. Je kunt jezelf toch niet serieus nemen als je zelf als een schaap erbij staat en iemand anders jouw problemen op moet lossen. Dat doe je als je 5 bent (en zelfs dan is het al niet goed !) , niet als volwassene.

Volgens mij zijn jullie degenen die het allemaal wat te zwaar oppakken , ik lees dat hij wat opmerkingen maakt , niet dat hij haar bruut klemzet in een hoek en onder haar rokje zit te graaien , of elke keer handtastelijk wordt , dàt is pas serieus , komop zeg.

Op deze manier maak je van alle vrouwen weerloze bange trutjes hoor.

Misschien heeft de TS wel al laten blijken dat ze het niet op prijs stelt , dan is het anders. Maar dat zie ik niet staan en de reacties hier zijn ook van dat overdreven truttige.

Hij zit fout , maar je moet wel zelf laten merken dat je het niet fijn vindt. Doe je dat niet of ga je zelfs schaapachtig staan "lachen" dan geef je juist de indruk dat je het leuk vindt , bij zo'n figuur.

Niks aan hem laten merken maar ondertussen wel moord en brand schreeuwen bij een ander Tong uitsteken

Dat is wat hier nu geadviseerd wordt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:33

Pmarena, misschien is TS wel een heel verlegen, schuchter meisje en dúrft ze niets te zeggen. Dan is het voor jou heel makkelijk praten hoor.
Deze man is gewoon verkeerd bezig en moet berispt worden. En of dat door TS zelf gebeurt, of door de school, maakt niets uit. Jij draait het om. Híj is fout bezig, niet de TS. Haar kan niet verweten worden dat ze niets durft te zeggen, zíj doet niets fout.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:40

pmarena schreef:
Niet zo zeer medelijden met die kerel , als wel met de TS. Hoe ze het nu schrijft , heeft ze totaal niet aan hem laten merken wat zij ervan vindt. En dat deugt gewoon niet.

Ze hoeft hem niet verbaal een kopje kleiner te maken of meteen een schop in z'n ballen te geven , maar je kunt toch minstens zèggen dat je dat gedrag niet fijn vindt. Je kunt jezelf toch niet serieus nemen als je zelf als een schaap erbij staat en iemand anders jouw problemen op moet lossen. Dat doe je als je 5 bent (en zelfs dan is het al niet goed !) , niet als volwassene.

Volgens mij zijn jullie degenen die het allemaal wat te zwaar oppakken , ik lees dat hij wat opmerkingen maakt , niet dat hij haar bruut klemzet in een hoek en onder haar rokje zit te graaien , of elke keer handtastelijk wordt , dàt is pas serieus , komop zeg.
Op deze manier maak je van alle vrouwen weerloze bange trutjes hoor.

Misschien heeft de TS wel al laten blijken dat ze het niet op prijs stelt , dan is het anders. Maar dat zie ik niet staan en de reacties hier zijn ook van dat overdreven truttige.

Hij zit fout , maar je moet wel zelf laten merken dat je het niet fijn vindt. Doe je dat niet of ga je zelfs schaapachtig staan "lachen" dan geef je juist de indruk dat je het leuk vindt , bij zo'n figuur.

Niks aan hem laten merken maar ondertussen wel moord en brand schreeuwen bij een ander Tong uitsteken

Dat is wat hier nu geadviseerd wordt.

Sorry hoor: maar opmerkingen kunnen wel degelijk als bedreigend overkomen. Daarbij denk ik dat TS nog een jongvolwassene is of een oudere tiener en de congierge denk ik echt volwassen. Dit soort opmerkingen past echt totaal niet. Sexuele intimidatie hoeft niet perse altijd maar lijfelijk te zijn. Ik kan zo boos worden om dit soort opmerkingen. Dan is schelden zeker ook geen pesten en moet je daar maar tegen kunnen en pas als ze je in elkaar slaan is het pesten en dan moet je ook vooral geen melding maken bij de leerkracht maar zelf eerst eens terug slaan?
Ik kan me erg goed voorstellen dat TS geintimideerd is door de opmerkingen van een volwassen en zelfverzekerd overkomende vent. En dat ze daar niet tegen in durft te gaan.

Jouw redenatie is er 1 waardoor vele vrouwen op de werkvloer zich ervoor schamen om dit gedrag te melden. De man denkt er mooi me weg te komen zit zich zelf lekker op te gei... en wie weet komt het wel een keer bij iemand tot het graaiwerk. Want ze zei er toch nooit iets van? Ik ben toch nooit op mijn vingers getikt? Jouw redenatie maakt dat vrouwen zich schamen als het verder komt dan opmerkingen (graaien, aanrandingen etc), want dat hebben ze volgens jou dus zelf op hun geweten. Zullen dat dan wel uitgelokt hebben.

Als je zelf onzekerder bent of een stuk jonger dan de "agressor" is het echt niet even zo gedaan om er wat van te zeggen. daarbij hoort school dit te weten te komen over hun werknemer zodat ze gerichte stappen kunnen ondernemen.

Leef je eens even in in dit meisje/ jonge vrouw en steun haar ipv haar huidige gedrag af te kraken. De stap richting mentor zetten is al een grote wrs opmdat ze zich al schaamt hiervoor. Omdat ze zich door het gedrag laat intimideren, omdat ze er onzeker van wordt, omdat ze niet weet of dit wel normaal is.

@TS: Melden hoor! Is niets om je voor te schamen en ik snap volledig dat je niet durft om iets ervan te zeggen. En daar is niks mis mee!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:40

Diablo schreef:
Pmarena, misschien is TS wel een heel verlegen, schuchter meisje en dúrft ze niets te zeggen. Dan is het voor jou heel makkelijk praten hoor.
Deze man is gewoon verkeerd bezig en moet berispt worden. En of dat door TS zelf gebeurt, of door de school, maakt niets uit. Jij draait het om. Híj is fout bezig, niet de TS. Haar kan niet verweten worden dat ze niets durft te zeggen, zíj doet niets fout.

Helemaal eens!!!!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:45

Je had vorig jaar gelijk melding moeten maken van deze concierge zo'n man hoort dat helemaal niet te doen op een school. Zo iemand heeft een voorbeeldfunctie en het maakt al helemaal niet uit of je nou meerder of minderjarig bent!
Gelijk melding maken bij je mentor of klasbegeleider.
Probeer anders ook die andere meiden mee te krijgen samen sta je sterker dan alleen!
Veel succes en meld het alsjeblieft aan want dit gaat van kwaad tot erger worden,straks denkt die man dat jullie het nog leuk vinden en gaat hij andere avances maken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:51

Als het je niet lukt om het zelf met die vent op te lossen (lukt het je echt niet om wat assertiever te zijn?), zou ik er zeker melding van maken. Ik vraag me alleen af wat ze er concreet mee doen....... Ik heb niet zo'n vertrouwen meer in mensen hierin, maar ja, dat is mijn ervaring. Hopelijk dat het bij jou anders is, dat hoop ik echt. Succes Ach gut en laat je niet intimideren door zo'n creep. Boos!
Hij is fout bezig, dat is een feit. Ja

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:28

Diablo: ik kan het niet beter verwoorden dan jij. Lachen

Voor mij maakt het niets uit hoe TS reageert op het intimiderende gedrag van de concierge. Feit is gewoon dat hij in fout is en dat dit best zo snel mogelijk gemeld wordt. Hoe ze op het moment zelf reageert wanneer hij zo'n opmerking maakt, is voor mij van weinig belang. Ik sta er ook niet van te kijken als ze er niet assertief op durft reageren. Die concierge zal wel zorgen dat hij er niet de meest assertieve mensen uitkiest.

Ik heb de indruk dat dit soort gedrag al te vaak gerelativeerd wordt door buitenstaanders, terwijl het weldegelijk ongepast is en verschrikkelijk om mee te maken.

En zoals Zilfstar zegt, als je niets durft doen tegen de concierge én je vindt het flauw om achter zijn rug te gaan 'klikken', dan geraak je al snel in een straatje zonder eind wanneer er plots meer gebeurt dan enkel die seksueel getinte opmerkingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:42

fjordjes schreef:
Ik zit met een probleempje.

Bij mij op school is er een congiërge die mij schijnbaar leuk vind en dat laat ie merken ook. Hij gaat bijv. op het raam tikken als ik s'ochtends binnen kom, schopt tegen m'n voet om gedag te zeggen en zegt dat ie me een lekker wijf/stuk/ding vind. Dit is vorig schooljaar al begonnen, toen was het nog niet zo heel erg, heb er toen ook verder geen aandacht aan geschonken. Toen ik maandag weer op school kwam hoopte ik gewoon dat het over was. Maar het word alleen maar erger. Iedere keer zegt ie wel iets. Als het druk is zoals in pauzes dan zegt ie niets. Maar ik stond vanmorgen voor de wc te wachten op een vriendin, en toen kwam die naar me toegelopen en zei dat ie me lekker vond etc. Ik begin me nu toch wel steeds ongemakkelijker te voelen zelfs zo dat ik iedere keer iemand meeneem als ik naar de wc moet of ik loop een eindje om. Alleen mijn vraag is, kan ik hier iets aan doen? Is dit erg genoeg om er melding van te maken? (ik zelf zit er behoorlijk mee dat het eigenlijk al de verkeerde kant op gaat, kan het er momenteel niet bij hebben)

Het zou nóg beter zijn als je eerst tegen de concierge zegt dat je zijn gedrag niet leuk vind en dat hij je met rust moet laten. Zo leer je van je af te bijten en zal je meer zelfvertrouwen geven.
Maar gelijk melden is natuurlijk ook goed, want hij zit fout.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:07

Ik zou het melden bij de vertrouwenspersoon van je school, daar zijn ze voor.

Maarrr, ik sluit me daarnaast wel voor een groot deel bij pmarena aan. Heb jij wel laten blijken dat je hier niet van gediend bent?? Misschien geef je onbedoeld wel signalen af dat je het leuk vindt om zo aandacht te krijgen. Mocht dat niet zo zijn, excuus dan. Maar als je bv iedere keer glimlacht als hij je zo noemt dan zou hij zomaar het idee kunnen hebben dat je het wel leuk vindt zo.
Terwijl, als je bv tegen hem zegt dat je hier niet gedient bent en anders naar een vertrouwenspersoon stapt, hij er hopelijk al mee ophoudt!

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:20

Ik zou als hij t nog een keer doet zeggen dat je dat niet wilt. Dat als hij niet ophoud een melding ervan maakt. Hij weet nu niet of je het wel grappig vind of je er bang van word. De conciërge heeft dan ook nog de kans om er mee op te houden.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:22

Ik zou het zowiezo melden en als je je er sterk genoeg voor voelt, zou ik het ook aan de concierge laten weten. Zeg hem dat je er niet van gediend bent en dat hij moet stoppen.
Blijft het feit dat jij er niet om gevraagd hebt, vind niet dat jou meteen iets verweten kan worden.
Ik heb zeer kort geleden ook iets dergelijks meegemaakt met mijn buurman (dit ging wel allemaal via sms) en ik vond het ook moeilijk om hem duidelijk op zijn stuk te zetten. Ik begrijp denk ik wel hoe je je voelt.
Meld het in ieder geval bij de leiding van de school. Ik vind het zeer onprofessioneel gedrag en daar mag meneer wel op aangesproken worden. Kom je hem ook na schooltijd tegen?
Je vertelde dat hij het ook bij andere meiden doet, verzamel de klachten en ga samen naar de school leiding dan sta je altijd sterker. Grote kans dat ie het glashard gaat ontkennen en dan is het jouw woord tegen het zijne.
Succes ermee!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:35

Ook ik zal er een melding van maken en ook tegen die concierge zeggen dat ie eens normaal moet doen, dit kan echt niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:53

Voor de felle reacties op mijn reactie : TUURLIJK is die kerel fout , dat zeg ik ook de hele tijd.

Maar je helpt de TS er niet mee door haar maar meteen met de staart tussen de benen naar "mamma" te laten rennen.

Tuurlijk is dit vervelend en kan het bedreigend overkomen als je een erg overgevoelig typje bent. Maar als je het realistisch bekijkt stelt dit natuurlijk helemaal niks voor , iemand die een paar keer zegt dat die je een lekker ding vindt. Van alles dat je onder de noemer 'seksuele intimidatie / aanranding" kan plaatsen , is dit toch wel het minste van het minste.

Als je dit zelf al niet kunt oplossen , hoe moet het dan als je een keer met een serieuzere situatie geconfronteerd wordt ?

Dit is zo onschuldig , je kunt altijd nog naar anderen toerennen die het voor je op kunnen lossen , het zou voor de TS veel beter zijn als ze gaat proberen om dit eerst eens zelf op te lossen , dit is een mooie oefensituatie om je mond eens open te doen. Lukt het niet : kun je altijd nog hulp inschakelen.

Lukt het wel : dan ben je en stukje volwassener geworden , een stukje "gegroeid" en maak je meer kans als je eens in een vervelende situatie terechtkomt BUITEN school.

Want er zal gewoonweg niet je hele leven iemand zijn die je ter plekke kan komen redden.

Ik denk dus JUIST aan de TS , en ik leef me JUIST in in haar situatie , zelf wat doen dat is zoveel beter dan maar naar iemand anders toerennen ! Niet alleen voor nu , maar denk aan later. Nu kun je in een beschermde omgeving hiervan leren.

En als je dan een keer alleen op straat in de problemen komt , heb je tenminste een kans om het zelf op te lossen , omdat je wat assertiever bent geworden Ja

Het is niet erg als je het niet kan of als het niet lukt , maar het is wel erg als je het niet PROBEERT.

In het ergste geval kan het bij zulke dingen zelfs zo gaan dat je binnen de beschermde omgeving dan beschermd wordt , maar zodra je op straat loopt dan sta je er alleen voor , en je hebt zo'n figuur dan laten merken dat je jezelf niet kunt redden (want je bent meteen hulp gaan halen) dus pakt hij je daar wel als hij echt kwaad wil !

Maargoed vooralsnog kan het in principe ook gewoon een goed bedoeld soort geintje zijn dat een beetje ongelukkig overkomt , het is helemaal niet gezegd dat het echt een goorlap met slechte bedoelingen is , misschien brengt hij het gewoon heel onhandig en is de TS ook nog eens vatbaar ervoor waardoor het allemaal erger lijkt dan het is.

Neemt niet weg dat hij er gewoon mee moet kappen !

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:29

pmarena schreef:
Voor de felle reacties op mijn reactie : TUURLIJK is die kerel fout , dat zeg ik ook de hele tijd.

Maar je helpt de TS er niet mee door haar maar meteen met de staart tussen de benen naar "mamma" te laten rennen.

Tuurlijk is dit vervelend en kan het bedreigend overkomen als je een erg overgevoelig typje bent. Maar als je het realistisch bekijkt stelt dit natuurlijk helemaal niks voor , iemand die een paar keer zegt dat die je een lekker ding vindt. Van alles dat je onder de noemer 'seksuele intimidatie / aanranding" kan plaatsen , is dit toch wel het minste van het minste.

Als je dit zelf al niet kunt oplossen , hoe moet het dan als je een keer met een serieuzere situatie geconfronteerd wordt ?

Dit is zo onschuldig , je kunt altijd nog naar anderen toerennen die het voor je op kunnen lossen , het zou voor de TS veel beter zijn als ze gaat proberen om dit eerst eens zelf op te lossen , dit is een mooie oefensituatie om je mond eens open te doen. Lukt het niet : kun je altijd nog hulp inschakelen.

Lukt het wel : dan ben je en stukje volwassener geworden , een stukje "gegroeid" en maak je meer kans als je eens in een vervelende situatie terechtkomt BUITEN school.

Want er zal gewoonweg niet je hele leven iemand zijn die je ter plekke kan komen redden.

Ik denk dus JUIST aan de TS , en ik leef me JUIST in in haar situatie , zelf wat doen dat is zoveel beter dan maar naar iemand anders toerennen ! Niet alleen voor nu , maar denk aan later. Nu kun je in een beschermde omgeving hiervan leren.

En als je dan een keer alleen op straat in de problemen komt , heb je tenminste een kans om het zelf op te lossen , omdat je wat assertiever bent geworden Ja

Het is niet erg als je het niet kan of als het niet lukt , maar het is wel erg als je het niet PROBEERT.

In het ergste geval kan het bij zulke dingen zelfs zo gaan dat je binnen de beschermde omgeving dan beschermd wordt , maar zodra je op straat loopt dan sta je er alleen voor , en je hebt zo'n figuur dan laten merken dat je jezelf niet kunt redden (want je bent meteen hulp gaan halen) dus pakt hij je daar wel als hij echt kwaad wil !

Maargoed vooralsnog kan het in principe ook gewoon een goed bedoeld soort geintje zijn dat een beetje ongelukkig overkomt , het is helemaal niet gezegd dat het echt een goorlap met slechte bedoelingen is , misschien brengt hij het gewoon heel onhandig en is de TS ook nog eens vatbaar ervoor waardoor het allemaal erger lijkt dan het is.

Neemt niet weg dat hij er gewoon mee moet kappen !

En nu je het zo verpakt komt het allemaal een stuk sympatieker en opbouwender over dan in je eerste posting.
Dus misschien een oefensituatie voor jou om te oefenen in: hoe breng ik goed bedoeld advies op een vriendelijke-en-niet-botte manier over? Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:43

Of voor jou om te lezen zonder je conclusie al klaar te hebben ? Tong uitsteken

Want ik zeg niks anders hoor , geef alleen maar wat meer uitleg maar de bedoeling is NIKS veranderd , las je er een slechte bedoeling in dan gaf je er dus zelf een kleurtje aan Tong uitsteken

En aangezien dat meer mensen blijkbaar automatisch maar van een slechte bedoeling uitgaan , dus toch maar wat meer uitleg Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:47

pmarena schreef:
Of voor jou om te lezen zonder je conclusie al klaar te hebben ? Tong uitsteken

Want ik zeg niks anders hoor , geef alleen maar wat meer uitleg maar de bedoeling is NIKS veranderd , las je er een slechte bedoeling in dan gaf je er dus zelf een kleurtje aan Tong uitsteken

En aangezien dat meer mensen blijkbaar automatisch maar van een slechte bedoeling uitgaan , dus toch maar wat meer uitleg Knipoog

Nee hoor. Ik las er geen slechte bedoeling in. Dat is dan jouw kleurtje aan mijn kritiek.
Vond je toon in de eerste posting alleen nogal bot...
Dat is geen conclusie, dat is een gevoel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:48

iemand gaat tever als ik me ongemakkelijk ga voelen...........

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:49

pmarena, ik snap je post maar net als diablo werkt dat niet makkelijk in deze situatie.

Ts, zeker een melding van maken. Hij is nu nog niet handtastelijk, wees hem voor door dit bekend te maken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:51

Tja , bot / wakker schudden... je kunt wel altijd poeslief doen en om de hete brij heendraaien , maar je kunt er ook gewoon voor kiezen om duidelijk te zijn. Weet iedereen meteen waar die aan toe is , en is weer eens iets anders dan allemaal met elkaar meepraten Tong uitsteken

En ik denk dat ik er idd. ook wel een beetje pissig van werd dat iedereen de TS aanraad om maar iemand anders erop af te sturen , stel je voor dat ze over een tijdje buiten school zoiets heeft , en dan niks zelf durft te doen omdat ze het nu ook niet doet ! Dat vind ik erg , dat iemand dan zo kwetsbaar is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:08

Nou, ik denk dat het er niet zo zeer om ging om iemand anders erop af te sturen, maar meer dat ze het echt wel bij het rechte eind had dat dit gedrag niet door de beugel kon. De stap om dat te melden lijkt me net zo groot als optreden tegen deze congierge. En ik denk dat het feit dat we het tegen een leerlinge hebben toch ook wel de reactie gekleurd hebben dat ze het moet melden (bij de werkgever). En volgens mij was haar vraagstelling ook een beetje zo (is het raar als ik dit meld? Zie ik het allemaal verkeerd en vergis ik me?)

En tweeerlei advies was dus inderdaad op zijn plaats geweest:
A: laat duidelijk merken dat je er niet van gediend bent
en
B: meldt het tevens bij je mentor, decaan of hoe zo iemand tegenwoordig mag heten, evt met klachten van andere meisjes erbij.

Zijn we het zo samen eens? Knipoog

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:19

Pfff rare man zeg!
Hoe oud is hij?
Denk dat de beste optie is hem erop aan te spreken, of als je dat niet durft een leraar/mentor hierover vertellen.
Succes!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:27

Zilfstar schreef:
En tweeerlei advies was dus inderdaad op zijn plaats geweest:
A: laat duidelijk merken dat je er niet van gediend bent
en
B: meldt het tevens bij je mentor, decaan of hoe zo iemand tegenwoordig mag heten, evt met klachten van andere meisjes erbij.

Zijn we het zo samen eens? Knipoog

Als we mogen stellen dat B prioritair is en A warm aanbevolen én dat het al of niet (kunnen) uitvoeren van A niets te maken heeft met volwassenheid maar veeleer met een hele hoop factoren die moeilijk in te schatten zijn van achter de computer. Lachen

Weet niet of iedereen het hiermee nog eens is. Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:31

pmarena schreef:

Het op het juiste moment inschakelen van hulp is geen zwakte maar een kracht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:36

Shadow0 schreef:
Het op het juiste moment inschakelen van hulp is geen zwakte maar een kracht.

idd - op het juiste moment Knipoog
Soms kan je het prima zelf op lossen of zelfs voor zijn, door iemand direct "op z'n plaats" te zetten en het niet uit de hand zal lopen.