ik krijg geen vakantie !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Re: ik krijg geen vakantie !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 07:21

MissVicky schreef:
Als het een bedrijf is uit een keten zou ik hogerop gaan en ik neem aan dat het bedrijf dan ook een afdeling personeelszaken heeft? Zo niet, uitleggen dat het zo niet verder gaat en dreigen dat je opstapt. Sorry hoor maar er zijn zoveel andere winkels die ook een leuke manager zoeken en waar ze je wel normaal behandelen. Trouwens, als jij al de enige bent met die parttimer willen ze je ook niet kwijt lijkt me? Op je strepen gaan staan nu want anders kost het je je eigen lichaam! Je hebt vakantie nodig omdit vol te houden, werk in een winkel is al zwaar. Maar zonder vakantie is het helemaal niet te doen hoor! Dus desnoods gewoon inroosteren dat je vakantie hebt, doormailen en wegblijven. Dan ontslaan ze je maar, je kunt toch niet eeuwig zo doorgaan. Dat bedrijf denkt enkel aan winst maken en niet aan jou, wat als je in andere problemen komt, stel dat je ziek wordt ofzo? Schoppen ze je er dan uit?
Daarnaast lijkt mij dat een parttimer en een fulltimer lang niet genoeg is om een winkel te laten draaien. Ik zou me er niet druk om maken als de winkel een dag dicht blijft, je hebt het aangegeven er alles aan gedaan. Hadden ze maar moeten luisteren.
Je kunt trouwens ook een kopietje van je CAO meenemen en onder de neus wrijven!

Het is inderdaad een kleine keten met in totaal 6 winkels in NL. Afdeling personeelszaken hebben we niet. We hebben een retail manager BeNeLux, die net 1 maand voor het bedrijf werkt, en zijn assistent, die er al 3 jaar werkt.
In eerste instantie moet ik het regelen met de assistent, en die met het weer doorspelen naar onze retail manager.

Misschien klinkt het arrogant, maar ik denk inderdaad niet dat ze me kwijt willen, want waar vind je nou nog iemand, die niet klaagt over overuren, nooit ziek/ te laat is, veel dingen in eigen tijd doet enz enz enz...
Bij een andere winkel kan ik ook denk ik zo aan de slag, maar daarvoor ben ik iets te veel gehecht aan 'mijn' shoppie, heb er notabene zelf nog staan klussen voor de opening!

Ik heb mezelf al ingeroosterd alsof ik ervan uitga dat ik gewoon vakantie heb, maar die hebben ze weer terug gestuurd, met 'onder voorbehoud van vervanging' terug gestuurd....

Een fulltimer en een partimer is in onzo shop gelukkig genoeg Knipoog.

Kopietje van de CAO is die kant allang opgegaan, maar hebben ze niet op gereageerd.

meggiemeg schreef:
Mijn zus had ook in haar contract staan dat overuren niet werden uitbetaald en omgezet werden in tijd voor tijd uren.
Zij had dus keurig haar uren bijgehouden die allemaal extra werden gedraaid en dus tijd voor tijd uren hadden moeten worden. Het waren er inmiddels zoveel geworden dat ze in 9 maanden tijd ruim 3 weken vakantie daarvan op kon nemen. Haar baas weigerde ook elke keer als zij deze uren op wilde nemen met de smoes het kan nu niet te druk.
Mijn zus is toen naar de vakbond gestapt voor meer info over deze regeling. Daar kreeg zij het volgende te horen: Als tijd voor tijd uren niet binnen 3 maanden nadat ze gemaakt zijn kunnen worden opgenomen dienen ze te worden uitbetaald. Tevens als je part-time werkt en deze uren komen bijna wekelijks terug in overuren dient je contract aangepast te worden omdat het aantal part-time uren structureel worden overschreden.
Einde van het liedje was dat haar contract niet werd verlengd omdat ze dus voor haarzelf opkwam en ze was alle tijd voor tijd uren kwijt....

Oei dat dikgedrukte wist ik niet! Dat ik al die overuren gedraaid heb is al zeker een jaar geleden.
Ik vraag me af of die uren nog wel staan....

missVicky schreef:
Klopt meggiemeg, ik heb ook een tijdje als manager gewerkt en wij moesten de parttimers een keer in de zoveel tijd minder uur laten werken omdat ze anders recht kregen op een fulltime contract. Toch zou ik zeker voor jezelf opkomen, je hebt die uren staan en desnoods betalen ze ze maar uit maar je hebt ook recht op je gewone vakantie dagen. Je bouwt voor iedere gewerkte maand een dag op en daar heb je recht op. punt.
Daarbij, mochten ze je ontslaan sta je volkomen in je recht en zul je tijdelijk uitkering ontvangen. Niet dat je daar nu zoveel aan hebt maar het geeft je in ieder geval tijd om een nieuwe baan te zoeken en toch een inkomen te hebben in die periode.
[edit] Nu ik erover nadenk bouw je volgens mij 2 vrije dagen op per gewerkte maand!

Voor zover ik weet zijn het er inderdaad 2 dagen, en mijn partimer moet af en toe ook een extra dagje vrij, omdat ik anders inderdaad in de knoei kom met zijn uren..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:39

Ik weet precies wat je bedoeld hoor. Ik heb een tijd in een winkel gewerkt waar ik het prima naar mn zin had, leuk personeel, leuke producten, leuke klanten. Maar het personeelsbeleid was er kortgezegd ruk. Na een half jaar over me heen te hebben gelopen heb ik daarom besloten dat het genoeg was. Ik heb voor mezelf gekozen omdat ik in zag dat het niet ging veranderen. En zoals je zelf al zei ze willen je niet kwijt. Goed winkelpersoneel is heel erg schaars!
Maar ook als is dit je plekkie, ik zou toch voor mezelf even nagaan wat er belangrijker voor je is, je winkeltje of jezelf. En als ze je niet kwijt willen, dan staan er zeker weten 10 andere leuke winkels te springen om je aan te nemen!
Ik begrijp dat een fulltimer en parttimer genoeg is maar wat gebeurd er als je ziek bent? Als je winkel meerder filialen heeft is het misschien een optie om onderling eens wat uit te wisselen? Misschien kan iedere winkel ( die in de buurt is ) wel een dag een parttimer missen? Om welke winkel gaat het trouwens? mag ook via pb Bloos

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 08:21

Euhm tsja.. als ik ziek ben is er een probleem.. Kan er niks anders van maken.
De dichtsbijzijnde shop is minstens anderhalf tot 2 uur reizen.Dus als de shop in dat geval al open gaat, gaat het te laat open..

Mocht ik nu geen vakantie krijgen (heb een paar supertips per PB gehad, thanks!), ga ik denk ik toch eens rondkijken voor iets anders denk ik, hoe moeilijk dat ook is...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 11:09

Wat wel belangrijk is voor jou: kan je die overuren aantonen, laten we zeggen ook echt hard maken? Als je dat niet kan ben ik bang dat je er naar kunt fluiten als jijzelf ontslag neemt of als ze jou ontslaan. Een bedrijf zal altijd voor zijn eigen kiezen en niet zo eerlijk zijn en zeggen van joh hier heb je het.
Mijn zus kon er naar fluiten, ze kon bij een groot aantal dingen wel hard maken dat ze die uren wel had gemaakt maar een aantal dingen wist ze niet meer precies omdat het al te lang geleden was...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:15

heb je helemaal gelijk in Meggiemeg! Ik denk ook inderdaad dat ik ze nog een paar keer schriftelijk laat weten dat ik écht wegga in oktober op vakantie, en dat ze zelf maar een vervanger voor me moeten zoeken....
Ben heel benieuwd wat ze ervan vinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:06

Ze hadden mijn zus als advies gegeven om de baas een document te laten tekenen waarin een overzicht stond met de gemaakte overuren. Hierdoor erkennen ze het bestaan van de uren en kunnen ze er niet onderuit. Helaas was de baas van mijn zus niet van plan om dat te ondertekenen...