Wanneer ging jullie kind voor t 1e logeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Wanneer ging jullie kind voor t 1e logeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:40

MoonChloe schreef:
Ik vind het eigenlijk belangrijk dat kinderen vroeg leren uit logeren zodat het niet zo'n ramp is als er opeens een slaapfeestje wordt gegeven, imo heeft een kind die bijna nooit uit gaat logeren eerder heimwee. (iig in mijn klas was dat wel zo 3 kinderen hadden last van heimwee, en ze waren nooit zonder hun ouders uit logeren geweest )

En vaak vinden kinderen het geweldig bij opa en oma dus Knipoog

Wat dan weer geen garantie is: mijn middelste zusje is van ons drieën degene die als kind vaak heimwee had. Ze is er wel goed overheen gegroeid (nog voordat ze op de basisschool op schoolkamp ging) maar de eerste jaren had ze er echt moeite mee om bij oma of iemand anders te gaan logeren, ook als ik erbij was. Maar ook hier geldt: oefening baart kunst. Knipoog

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:42

Ik zou persoonlijk zélf mijn dochter geen vier dagen kunnen missen Knipoog.
Als ze het nog niet gewend is, lijkt het me ook wat lang.

Onze dochter heeft voor het eerst een nachtje bij opa en oma geslapen na haar eerste verjaardag, die we bij opa en oma gevierd hadden. Helaas werd ze maar niet wakker Knipoog.
Inmiddels heeft ze vaker een nachtje bij de opa's en oma's geslapen.

Ik kan me voorstellen dat het voor je dochter misschien wel fijner is als ze niet de hele trip mee hoeft, maar meteen 4 dagen = 3 nachten als ze het nog nooit gedaan heeft, vind ik wel erg lang, ook omdat je niet in de buurt bent om overdag even op te zoeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:56

Mika mijn oudste zoontje was vier maanden toen hij voor het eerst ging logeren. Op dit moment word hij zelfs gevraagt (nu 3 jaar oud) of hij bij verschilende vrienden mag logeren. Hij is namelijk super gezellig en absoluut niet moeilijk als hij uit logeren gaat.

Maar ik denk niet dat dat komt omdat hij al vroeg uit logeren is gegaan. Ik denk (en een vriendin met mij, zij is kinderpsycholoog) dat Mika zich heel veilig voelt (tja dat laat zich moelijk omschrijven) en niet bang is aangelegd.

Ik had zelf wel heimwee toen ik ging logeren toen ik klein was. Maar ik was dan ook net mijn beide ouders verloren(toen ik 4 jaar oud was) Dan is je veilige basis weg en ook veel van een kinds zelfvertrouwen.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:08

oh, ik ben zoveel achtergelaten vroeger. (Dit klinkt erger dan het is Haha!.)

Ik denk dat ik nog geen 1 jaar was of mijn ouders gingen voor 3 weken op reis.
Dus ik zat 3 weken bij mijn grootouders.
Toen mijn ouders terug kwamen wilde ik niet meer mee Haha!, ik herkende ze zelfs niet meer, ze waren te bruin denk ik Nagelbijten / Gniffelen.

Ik kende een meisje en die weende toen ze twaalf was nog steeds omdat ze haar mama miste als ze 1 dag bij een vriendin bleef slapen!
Je kan er maar beter een goede gewoonte van maken dat ze niet altijd bij hun mama kunnen slapen..

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:58

@avaluna: Ik zou haar ook niet kunnen missen! Dat is denk ik het grootste probleem.
Ik weet dat ze het bij mijn ouders fantastisch heeft maar poeh 4 dgn zonder die kleine!!!!
Als ik een dagje weg ben geweest mis ik haar al en ben ik blij dat ik haar weer zie.
Nu is het ook zo dat mijn vader heel ernstig ziek is en er super van geniet als ze er is!!!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:01

Begin er aub vroeg genoeg mee. Mijn ouders zijn er veel te laat mee begonnen, en toen was het enorm drama. Huilen, zeuren, 's avonds laat weer bij opa en oma opgehaald moeten worden. Ik vond het allemaal verschrikkelijk.

Ik denk dus (maar da's alleen mijn ervaring) dat als je er wat vroeger mee begint, dat het dan voor een kind allemaal wat normaler is. Op oudere leeftijd hebben ze veel meer door dat ze worden achtergelaten.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:02

als ze 25 is en dan pas ook op stap mag Frusty

haha chay ging denk ik toen ze 1 was of zo,vond dat toen echt erg.
nu nog steeds hoor,maar ze gaat zelf niet zo graag slapen bij een ander anders ziet ze haar mama zo weinig. Bloos

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:51

Eerst een nachtje proberen en als dat goed gaat, ga je vast met een iets rustiger gevoel weg.
Mijn dochter ging voor het eerst uit logeren toen ze een jaar of 2 was. We nemen haar al wel vanaf kleins af aan mee als we op bezoek gaan, ze valt overal wel in slaap.
In de vakantie heeft ze voor het eerst bij een vriendinnetje gelogeerd, dat was groot feest!
Ik vind het altijd wel erg stil als ze een nachtje weg is.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:04

gewoon doen!!
mijn visie is dat ze daar maar aan moet wennen, anders zou je nooit eens weg kunnen of wat dan ook...
mijn dochter is nu inmiddels 7 maargoed die gaat al jaren uit logeren, nooit problemen gehad,
elk jaar ga ik op vakantie en dan blijft ze 10 dgn bij oma,tuurlijk mist ze me wel maargoed tis niet einde van de wereld..
daarbij ligt mijn dochter best vaak in het ziekenhuis en ook dat gaat prima,waar andere ouders drama hebben ,loop ik rustig de deur uit,
maar als ik na die kinderen van mn zus kijk die zijn nu 4 en 5, die komen nooit ergens, en als ze ergens zijn is het drama..niks gewent dus..misschien ben ik wel heel makkelijk daar in haha..
misschien eerst een proefnachtje afspreken ,maar mocht het nou niet lukken vooral niet ophalen!!!
want dan gaat het mis.. dan denken ze als ik maar genoeg drama maak komen mama en papa wel...terwijl ze bij opa en oma toch ook prima op hun plek zijn,

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:10

lique schreef:
gewoon doen!!
...
misschien eerst een proefnachtje afspreken ,maar mocht het nou niet lukken vooral niet ophalen!!!
want dan gaat het mis.. dan denken ze als ik maar genoeg drama maak komen mama en papa wel...terwijl ze bij opa en oma toch ook prima op hun plek zijn,

Daar kan ik me wel in vinden: niet ophalen, want dan 'beloon' je het gedrag en zal het waarschijnlijk van kwaad naar erger gaan. Doorzetten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:19

Anoeska schreef:
Begin er aub vroeg genoeg mee. Mijn ouders zijn er veel te laat mee begonnen, en toen was het enorm drama. Huilen, zeuren, 's avonds laat weer bij opa en oma opgehaald moeten worden. Ik vond het allemaal verschrikkelijk.

Mijn zoon was 6 toen hij voor het eerst ging logeren en dat was absoluut geen probleem.
Mijn jongste was nog geen 6 maanden en huilde alleen maar.
En doorzetten (ze huilde na 4 uur nog!!) ging echt niet.
Logeren moet leuk zijn (voor kind en oma).
En ik ben er absoluut geen voorstander van een baby maar te laten huilen, en oma kon haar niet troosten.
Na een paar keer te hebben geprobeerd zijn we er maar mee gestopt.

Vorig jaar hebben we het weer geprobeerd (toen was ze 4) en was het geen probleem meer.
Nu konden we het ook goed uitleggen en dat gaf een zekere gerust stelling.

Enneh wij hebben onze kinderen (toen ze heel klein waren) nooit weg gebracht voor onze rust
(wij hebben zelf voor onze kinderen gekozen).
Oma paste mss 2x per jaar op bij ons thuis, zodat ze in hun eigen bed konden blijven.

We zijn dit jaar voor het eerst zonder kinderen meerdere nachten weggeweest, ze konden echt niet mee.
Maar ze hebben er echt geen drama van gemaakt, en sliepen lekker door.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:23

Ons dochtertje is met een maand of 5 voor het eerst wezen logeren bij opa en oma. Zij zien haar heel weinig, omdat ze in het buitenland wonen, dus die vonden dat heel bijzonder. Ze wonen als ze in het land zijn, een straat verderop, dus voor ons ouders was het ook een mooi wen-moment!
Binnenkort gaan mijn man en ik een weekendje weg, en mag de andere oma een nachtje oppassen! Die kan ook al niet wachten haha! Overigens gaat onze dochter ook naar het kinderdagverblijf, en daar slaapt ze natuurlijk ook overdag. Ze is sowieso heel makkelijk, maar hierdoor ook gewend om door anderen op bed gebracht te worden. Het heeft in ieder geval nog nooit problemen gegeven.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:01

Mijn oudste van nu 4 jaar was 1 jaar toen ze voor het eerst bij opa en oma ging logeren. Dat super. Bij de jongste zijn we pas begonnen bij 2 jaar, ze was wat moeilijke met slapen en met omgang. Nu is ze 2,5 en alles gaat nu super. Logeren vind ze erg leuk.

Als kind was ik zelf al heel jong met logeren en heb het toen ik wat ouder was wel moeilijk mee gehad. Ik huilde en wilde naar huis. Later ging het wel weer goed.