Wie ook hoge voorschot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Wie ook hoge voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:17

Maflinger schreef:
Bromfiets, hier is wel degelijk wat aan te doen. Na 3 maanden je meterstanden doorgeven. Dan MOETEN ze voor jou die berekening maken. En anders doe je maar bijdehand en zeg je daar hebben jullie toch zo'n mooi programmaatje voor: SimpelSAP.
3 Maanden nadat je laatste meterstanden zijn opgenomen.

Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker aankaarten Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:19

bromfiets schreef:
Ik betaal in m'n eentje 365 euro per maand Scheve mond

Reden: Het voorschot wordt berekend aan de hand van het verbruik van de vorige bewoner en die beste man had een wietplantage... Volgens Essent kan hier niks aan gedaan worden en moet ik het gewoon uitzingen tot de volgende eindafrekening Boos!

Kanonne!! Bloos! Dat word een heleboel terugkrijgen aan het einde van het jaar.. Jammer dat het een spaarpot is zonder rente.. Scheve mond

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:33

Ben ik nog ff weer, zie het verhaal van bromfiets staan. Same here. Vorige bewoner betaalde 380 pm, vraag me niet hoe. Ik heb gelukkig eerst de 10% er af gekregen en toen is er netjes een aanvraag gedaan met mijn huidige verbruik of het niet naar beneden kon, ineens terug gezet naar 150 pm. Hoefde niet te wachten op de afrekening. Ws heb je dus de verkeerde getroffen, nog eens bellen.

Krijg de afrekening nog maar ga er van uit na 3 maand veel te veel betaald te hebben dat ik wat terug krijg.

Vind wel dat er veel verschillen zitten tussen iedereen. Sommigen alleen onder de 50 en sommigen boven de 200. Moeilijk inschatten dus wat 'normaal'is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:48

Happy_Liz schreef:
ik gebruik niet veel elektriciteit en gas gebruik ik totaal niet veel. Alleen met koken.

Je verbruikt normaal gesproken natuurlijk ook gas met het verwarmen van je huis en douchen, afwassen en waar je nog meer warm water voor gebruikt Knipoog

Wij betalen nu 170 in de maand. Vrij normaal voor een 3 persoonshuishouden volgens mij.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:52

Mieppie, het teveel betaalde geld is al in mindering gebracht op het voorschot dat je nu betaalt. Volgend 'jaar' krijg je waarschijnlijk een iets hoger voorschot omdat je nu al een aantal maanden teveel hebt betaald.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:57

Hier met zijn 2en 60 euro per maand, wij hebben 2 kamer appartement, en stoken echt heel weinig. tussenwoning en onderverdieping dus weinig warmte verlies.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:58

lies schreef:
Happy_Liz schreef:
ik gebruik niet veel elektriciteit en gas gebruik ik totaal niet veel. Alleen met koken.

Je verbruikt normaal gesproken natuurlijk ook gas met het verwarmen van je huis en douchen, afwassen en waar je nog meer warm water voor gebruikt Knipoog

Wij betalen nu 170 in de maand. Vrij normaal voor een 3 persoonshuishouden volgens mij.

Ik voel me nu echt weer blond, was helemaal vergeten dat je daar ook gas voor gebruikt, zat ook in mijn kop ermee dat het alleen voor koken werd gebruikt, maar dat is natuurlijk niet zo Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:48

inkepink schreef:
ik betaal hier voor 3 soms 4 personen 170.- per maand. Wel wonen we buitenaf op de wind dus dat zal iets meespelen.
Ook hadden we tot voor kort een oude cv van bijna 30 jaar oud, maar gelukkig is die nu vervangen dus met een beetje mazzel krijg ik aan het eind wat geld terug (anders doe ik geloof ik iets niet goed...)

nou dat gevioel hebben wij dus ..dat we iets niet goed doen
we zijn van 6x 40 2x 60wat lampen
na 2 x 40 spaarlamp gegaan , nieuwe cv nieuwe wasmachine nieuwe tv die ook minder aanstaat
computer staat minder aan droger staat nu 1x per week 1 x aan de rest word opgehangen
ipv 2 x per dag de magnetron is de deur uit ..
en toch verbruiken we nu 40 euro per maand meer electra ?

houd echt echt mijn hart vast , er is hier niet veel meer waar we op bezuinigen kunnen
en zoveel zijn de prijzen toch ook weer niet gestegen ..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:58

ikke heb 5 persoons.. en 1 baby sinds kort.. en betaal iets van 180 euro

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:04

hoekhuis buitenaf op oost en noord. 87 euro (greenchoice) Ik neem zelf ook regelmatig de meterstanden op en reken uit hoe en wat. De inschatting voor verbruik die voor mij gedaan is is ook wat te hoog, maar niet zoveel.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:46

nickyu schreef:
inkepink schreef:
ik betaal hier voor 3 soms 4 personen 170.- per maand. Wel wonen we buitenaf op de wind dus dat zal iets meespelen.
Ook hadden we tot voor kort een oude cv van bijna 30 jaar oud, maar gelukkig is die nu vervangen dus met een beetje mazzel krijg ik aan het eind wat geld terug (anders doe ik geloof ik iets niet goed...)

nou dat gevioel hebben wij dus ..dat we iets niet goed doen
we zijn van 6x 40 2x 60wat lampen
na 2 x 40 spaarlamp gegaan , nieuwe cv nieuwe wasmachine nieuwe tv die ook minder aanstaat
computer staat minder aan droger staat nu 1x per week 1 x aan de rest word opgehangen
ipv 2 x per dag de magnetron is de deur uit ..
en toch verbruiken we nu 40 euro per maand meer electra ?

houd echt echt mijn hart vast , er is hier niet veel meer waar we op bezuinigen kunnen
en zoveel zijn de prijzen toch ook weer niet gestegen ..

Het bezuinigen zit hem niet zo zeer in de lampen...... Een wasmachine moet een A-label hebben, en zelfs daar zitten flinke verschillen in. De rekening is vaak zo hoog door het gasverbruik, niet zo zeer de elektra. Dat betekend dat je rekening lager wordt als je bijv minder vaak douched (ipv 2x 1x bijv) en dan geen half uur, maar met 3 minuten klaar. Ja, dat kan, gesopt en al Haha!. De kachel even lager. Geen warme kraan laten lopen enz enz.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:09

kachel staat nog uit sinds maart
heeft hier nog niet eens aangestaan
het is de electra welke hier zo gek hoog is
de gas is idem als vorige huis
ik douche om de dag , andere dag was ik me bij de kraan
idem voof zoonlief , man ivm zijn werk en zweten douched elke dag
alles wat we hebben heeft A label ..
vorige wasmachine was 17 jr oud , tv ook
minder groot huis (de helft !) betekend ook de helft stofzuigen
..
vertel mij het maar we weten echt niet meer waar we het zoeken moeten
,..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:48

Eletricien langs laten komen en je meterkast laten nakijken, dan weet je zeker dat jij de enige bent die de stroom gebruikt.
Verder kan je met een speciale meter controleren hoeveel stroom elk apparaat gebruikt. Misschien is bv je koelkast stuk aan het gaan.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:16

Wij wonen met z'n 2en op 60m2 en betalen nu 180,- in de maand. Dit is eerst 210,- per maand geweest. Hoe dit kan weet ik niet. Ik denk nog steeds dat zij een fout hebben gemaakt. We moesten namelijk 2 jr geleden 1300,- bijbetalen. (maandbedrag was toen lager).
We werken beide fulltime en zijn weinig thuis. De kachel staat alleen even aan als we thuis zijn. We hebben blokverwarming. Als de meters worden opgenomen, dan blijkt altijd dat wij het minste hebben gestookt, maar we betalen het meest. Electra betalen we niet veel voor. Gas verbuiken we alleen om te koken, de rest gaat via de blokverwarming.
Ik heb echt het idee dat we flink zijn getild. We hebben allerlei bezwaren gemaakt, maar konden niets anders dan betalen.
Binnenkort komen ze de meters weer opnemen. Hoop dat we dan een flinke bak geld terug krijgen. Boos!

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:46

Wij hadden ook essent en betaalden 197 euro. We hebben een klein huisje en geen boven verdieping dus ik vond het nogal veel.
Hebben we alle papieren opgevraagt. Blijkt dat we 3x zoveel gas verbruiken als vorig jaar. Wat naar onze mening nooit kan kloppen. We verbruiken meer gas dan een 5-delig gezin met een "normaal" huis met een boven verdieping en zolder.
Vorig jaar woonde mijn vriend hier alleen, maar er is niet veel verandert in het verbruik van gas.
Dit hebben we aangegeven omdat wij denken dat er een fout is gemaakt.
Essent zou het gaan controleren maar dat is volgensmij nooit gebeurt. Dus wij zijn overgestapt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:08

Ik zat met een 1 kamerflatje op 50 euro per maand (Eneco) en kreeg elk jaar +/- 250 euro terug. Elk jaar zetten ze m'n maandbedrag later, welke ik elk jaar weer opschroefde naar die 50 euro. Krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen...

Inmiddels woon in samen (in een 2 kamerflat) en betalen we 80 euro per maand voor electriciteit en verwarming. Voor electriciteit zitten we bij Energie Direct en voor verwarming bij Eneco.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:11

bromfiets schreef:
Maflinger schreef:
Bromfiets, hier is wel degelijk wat aan te doen. Na 3 maanden je meterstanden doorgeven. Dan MOETEN ze voor jou die berekening maken. En anders doe je maar bijdehand en zeg je daar hebben jullie toch zo'n mooi programmaatje voor: SimpelSAP.
3 Maanden nadat je laatste meterstanden zijn opgenomen.

Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker aankaarten Haha!

3 maanden is in deze periode te kort, je moet een bepaald percentage van je jaarverbruik gebruikt hebben. IN deze maanden staat je kachel amper aan dus zou je dan te laag uitkomen. Ik weet niet meer precies wat de percentages per maand zijn, maar na 2/3 maanden winterverbruik kan het zeker! Heb drie jaar bij essent gewerkt en dit is inderdaad een berekeningen die de mensen in het callcenter 100x per dag uitvoeren.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:56

Wij zijn met zijn 2en en betalen 200 per maand.. En ik denk dat ik een bijbetaling heb ...

Ik werk zelf bij Nuon en bij ons mag iedereen ten alle tijden het maandbedrag omhoog of omlaag doen hoeven we niet na 3 maanden meterstanden van te hebben hoor Sigaar

Ik vind 110 euro ook niet heel erg veel eigenlijk, zeker niet als je bedenkt dat de prijzen behoorlijk omhoog zijn gegaan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:22

Denk dat het niet veel zin heeft om met bedragen te gaan lopen gooien.
Je kan geen husihouden vergelijken met elkaar,
groot verschil of je nu met 4 man in huis woont, of alleen,
of te werk bent de hele dag, of de hele dag thuis zit. Groot verschil of je in een
flatje woond, of een vrijstaand (ouder) huis!

De eerste kan met 50 euro klaar zijn, de ander betaald 3 keer zoveel, en terecht.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:23

ik betaal 200 euro per maand en woon alleen. Heb een klein huisje wat snel warm is. Persoonlijk vind ik dit nog wel een behoorlijk bedrag maar zie het wel aan het einde van dit jaar of ik moet bijbetalen ofniet.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:08

Ik vind het idioot hoge bedragen hier. Ik betaal rond de €120 voor een kleine 2 kamer woning..in mn uppie..en heb haast nooit verwarming aan.
Een vriendin die om de hoek woonde betaalde voor haar hele gezin, groot huis met meerdere kamers rond de €180..erg klein verschil dus.
Ik zit overigens bij de Nuon..zit eraan te denken om het te veranderen, want ze zijn erg duur.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:20

Amy77 schreef:
Ik zit overigens bij de Nuon..zit eraan te denken om het te veranderen, want ze zijn erg duur.

wacht eerst maar eens je jaarafrekening af. Veel verschil zit er niet tussen de verschillende bedrijven. Als je overstapt wordt je verbruik op dat moment vaak geschat waardoor je weer problemen kan krijgen met het voorschot bij de nieuwe leverancier. Daardoor kán het wel goedkoper lijken (je voorschot kan wel lager zijn) maar je moet kijken naar de prijs per kubieke meter en niet naar je voorschot. Vergelijk maar eens op internet hoe weinig verschil er tussen de leveranciers zit.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:48

3 maanden is in deze periode te kort, je moet een bepaald percentage van je jaarverbruik gebruikt hebben. IN deze maanden staat je kachel amper aan dus zou je dan te laag uitkomen. Ik weet niet meer precies wat de percentages per maand zijn, maar na 2/3 maanden winterverbruik kan het zeker! Heb drie jaar bij essent gewerkt en dit is inderdaad een berekeningen die de mensen in het callcenter 100x per dag uitvoeren.[/quote]

Tegenwoordig kunnen ze berekenen op zomermaanden, maar het is inderdaad nauwkeuriger om met wintermaanden erbij te bellen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:52

Maflinger schreef:
3 maanden is in deze periode te kort, je moet een bepaald percentage van je jaarverbruik gebruikt hebben. IN deze maanden staat je kachel amper aan dus zou je dan te laag uitkomen. Ik weet niet meer precies wat de percentages per maand zijn, maar na 2/3 maanden winterverbruik kan het zeker! Heb drie jaar bij essent gewerkt en dit is inderdaad een berekeningen die de mensen in het callcenter 100x per dag uitvoeren.

Tegenwoordig kunnen ze berekenen op zomermaanden, maar het is inderdaad nauwkeuriger om met wintermaanden erbij te bellen.[/quote]
uhu, want je hebt van die types die dan tóch ineens in de winter de kachel naar 25 graden schroeven en zich dan afvragen waarom ze bij moeten betalen Tong uitsteken

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:55

oh dank je dovish voor de tip..zo in eerste leek het overal goedkoper..ga ik er toch nog maar eens voor zitten dan..vond de verhouding woonruimte, aantal personen met mijn situatie zo klein en ik dus duur, haha