hoogte boete snelheidsovertreding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lien2

Re: hoogte boete snelheidsovertreding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:17

Brainless schreef:
Ontario schreef:
en ik vind hard rijden kick... en was laat enzo... en snelle auto... *zucht*

Misschien voor straf een paar weken rijden in een brommobiel ROFL

Een maand laten meewerken in een revalidatiecentrum........

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:56

Nee, dat doen ze al, alleen komen de overtreders niet in de buurt van de patienten, ze werken bijvoorbeeld in de tuin of in de keuken.
En dan vind ik het nog niet werken.

Ze moeten er met hun neus boven op staan.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:39

Gelijk zijn rijbewijs afpakken voor laten we zeggen 2 jaar

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:57

Ach, wat een gemiep hier van sommige. In Duitsland mag je op heel veel stukken gewoon met 170km/u over de snelweg en daar gebeuren niet meer ongelukken dan hier. Terwijl veel stukken snelweg daar niet eens verlicht zijn.
Een keertje 170 rijden hoeft niets te maken te hebben met lichtzinnig met mensenlevens omgaan. Mijn vader reed vroeger (voordat er snelheidscamera's waren) altijd 170 over de Nederlandse snelwegen als dat op dat moment naar zijn idee veilig was, en nog steeds rijdt hij in Duitsland 170-180. Hij zit heel veel op de weg, en is nog nooit betrokken geweest bij een ongeluk. In de bebouwde kom met spelende kinderen rijdt hij bijvoorbeeld ook maar 30 terwijl je 50 mag. Als je goed kan autorijden en situaties in kan schatten hoeft er niks gevaarlijks te zijn aan te hard rijden, zeker niet buiten de bebouwde kom.
Met 90 ineens naar de linkerbaan komen zonder te kijken is dan imo veel gevaarlijker. Veilig autorijden heeft niet zoveel met snelheid te maken, maar met goed kijken en afstand houden. Ongelukken onstaan vaker doordat mensen dat fout doen, dat dat ze te hard rijden. Dat heeft mij rijinstructeur (die jarenlang de achtervolgingswagens van de politie heeft bestuurd) mij ook altijd geleerd.

Aan de TS, inderdaad zuur van het geld. Voortaan toch maar niet meer zo hard rijden Knipoog .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:59

daantjuhhh schreef:
Hard rijden is inderdaad kicken...

Maar als het mis gaat en je neemd onschuldigen mee dan is de kick er rap af!!!!

Met 120 kan het net zo goed mis gaan hoor....als je kunt autorijden, is het helemaal niet erg als je hard rijdt.
En inderdaad, hier in Duitsland mag je zo hard als je wil en ik heb juist het idee dat mensen hier veel beter opletten. Wij gaan geregeld met 200 km over de Autobahn, heerlijk om af en toe te doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:02

Ontario schreef:
en ik vind hard rijden kick... en was laat enzo... en snelle auto... *zucht*

Dan ga je op het circuit maar wat rondjes rijden als je het zo nodig moet, een snelle auto is echt geen excuus.
Mee eens vind de boete ook veel te laag Lachen

Hopelijk heeft dit je een lesje geleerd

En diablo spijtig vinden veel dat ze goed kunnen rijden terwijl dat niet is, het overgrote deel (net zoals de bumperplakers als je die zou geloven zijn het allemaal top coureurs). En als er iets gebeurd me 120 heb je tenminste al geen groter deel in het leed van de betrokkenen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:05

Je hebt mazzel dat er nog correctie vanaf ging. Bij 50 km te hard ben je je rijbewijs kwijt.
De boete is inderdaad veel te laag imo. Als je hard rijden "kicken" vindt, dan moet je naar het circuit van Zandvoort gaan. Maar medeweggebruikers in gevaar brengen omdat je het kicken vindt is echt not done.

@Fleurtje100. In Duitsland is het een geheel andere situatie met veel rechte stukken en bredere baan. Daarnaast is het dan nog steeds link. Dat men in Duitsland er voor kiest om het niet te beboeten moeten ze daar weten, maar hier in NL heb je je aan de wet te houden, en die is er niet voor niets.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-09-08 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:05

Katiavl, je laatste zin begrijp ik niet helemaal.
Ik ben het met je eens dat veel mensen dénken dat ze kunnen autorijden, maar die denken dat met 120 ook en zullen dan ook fouten maken.
Zoals ik al zei, hier mag je zo hard als je wil en ik merk dat mensen veel alerter zijn. Situaties worden beter ingeschat, júist omdat de snelheden wat hoger zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:08

Ik heb meerdere aanrijdingen gehad,zo zijn we een keer geschept door mensen die een opname aan het maken waren voor veilig verkeer nederland die man schaamde zich dood.Eerst pakten ze een andere auto die gleed door en die raakte ons.We gingen tollen en kwamen tegen de vangrail,de politie was verbaasd dat we er ongedeerd uit kwamen.Wij reden niet hard, trokken net op.De kinderen bleven maar gillen en die zijn het nog niet helemaal vergeten.Ik reed al voorzichtig maar doe dat nog steeds.Ik vind het ook zonde van mijn geld, zo,n boete.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:11

balen van je boete.

maar kan niet hoog genoeg zijn. vind 350 nog weinig eigenlijk.

gr

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:18

daantjuhhh schreef:

Hard rijden moet je doen als er niemand op de weg is. Doordat een ander haast had ga ik mijn been verliezen en zit ik in een rolstoel!!! En bedankt he medeweggebruiker!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:20

smit_ilse schreef:
daantjuhhh schreef:

Hard rijden moet je doen als er niemand op de weg is. Doordat een ander haast had ga ik mijn been verliezen en zit ik in een rolstoel!!! En bedankt he medeweggebruiker!

jeetje wat erg zeg

maar hard rijden moet je helemaal niet doen.
wil je het wel
dan maar ritje duitse rijbanen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:00

Het lijkt wel alsof iedereen hier zich heel netjes aan de snelheid houdt als ik het zo lees.
Nou, ik durf er best voor uit te komen dat ik te hard rij. Ik rij standaard minimaal 10 km te hard. Dit doe ik overal dus ook in de bebouwde kom. Aantal boetes in 9 jaar: 1, was 6 jaar terug, gepakt met 74 in de bebouwde kom, na meetcorrectie werd dit 71 en kostte mij toen, omgerekend, 200 euro. Inmiddels zijn de boetes hier flink duurder geworden. Het aantal ongelukken in 9 jaar: ook 1, en toen reed ik niet eens veel te hard. Het was donker en het regende en ik reed op een onverlichte 80km weg waar iemand geparkeerd stond zonder duidelijke lichten. Ik zag hem dus te laat. Ik kon niet uitwijken, links tegenliggers en rechts een sloot dus ben vol in mijn remmen gegaan. Vanwege het natte wegdek gleed ik door en ramde hem met
30 - 40 km p/u. Zelfs de verzekering vond dat het niet echt mijn schuld was maar de wet dacht er anders over. Ik rij achterop dus ik heb het gedaan.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:06

MandyR schreef:
Het lijkt wel alsof iedereen hier zich heel netjes aan de snelheid houdt als ik het zo lees.
Nou, ik durf er best voor uit te komen dat ik te hard rij. Ik rij standaard minimaal 10 km te hard. Dit doe ik overal dus ook in de bebouwde kom. Aantal boetes in 9 jaar: 1, was 6 jaar terug, gepakt met 74 in de bebouwde kom, na meetcorrectie werd dit 71 en kostte mij toen, omgerekend, 200 euro. Inmiddels zijn de boetes hier flink duurder geworden. Het aantal ongelukken in 9 jaar: ook 1, en toen reed ik niet eens veel te hard. Het was donker en het regende en ik reed op een onverlichte 80km weg waar iemand geparkeerd stond zonder duidelijke lichten. Ik zag hem dus te laat. Ik kon niet uitwijken, links tegenliggers en rechts een sloot dus ben vol in mijn remmen gegaan. Vanwege het natte wegdek gleed ik door en ramde hem met
30 - 40 km p/u. Zelfs de verzekering vond dat het niet echt mijn schuld was maar de wet dacht er anders over. Ik rij achterop dus ik heb het gedaan.

ja dan heb jij geluk gehad dat er nog niets is gebeurt.
en in de bebouwde kom harder rijden doe ik nooit,
je weet nooit waar ze ineens vandaan komen.

Ik rij-instructrice en was vaak op de weg te zien.
en heb o zo veel ongelukken gezien
nee hoor mij niet gezien ik hou me wel aan de snelheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:38

Fleurtje100 schreef:
Ach, wat een gemiep hier van sommige. In Duitsland mag je op heel veel stukken gewoon met 170km/u over de snelweg en daar gebeuren niet meer ongelukken dan hier.

Ehm, jawel hoor.

Citaat:
In de bebouwde kom met spelende kinderen rijdt hij bijvoorbeeld ook maar 30 terwijl je 50 mag. Als je goed kan autorijden en situaties in kan schatten hoeft er niks gevaarlijks te zijn aan te hard rijden, zeker niet buiten de bebouwde kom.

Ten eerste mag je in de bebouwde kom met spelende kinderen helemaal niet 50. Dat is de maximumsnelheid, maar je wordt als automobilist geacht je snelheid aan te passen aan de situatie. En dan is 50 km rond spelende kinderen gewoon simpelweg te hard. En 30 op bepaalde plekken trouwens ook.

Ten tweede maak je met een absurd hoge snelheid (130 tov 120 is niet zo'n probleem, 170 / 180 wel) je eigen gedrag onvoorspelbaar. In Nederland mag je niet harder dan 120 en dus is het meer dan logisch dat je je gedrag ook aanpast aan de verwachting dat mensen ongeveer 120 rijden. Niet extreem veel langzamer, niet extreem veel harder. Natuurlijk moet je voorbereid Door daar als een coureur doorheen te crossen vraag je veel extra inschatting van de mensen om je heen. (En eh, ik weet zeker dat je vader die ene galante 170-rijdende automobilist in Nederland is, maar veel andere automobilisten die te hard rijden verwachten ook nog eens dat je gauw aan de kant gaat en dat anderen zich maar aanpassen en plaats maken.)

Citaat:
Met 90 ineens naar de linkerbaan komen zonder te kijken is dan imo veel gevaarlijker.

Zonder te kijken: true. Maar 90 op de linkerbaan... het is irritant, daar ben ik het mee eens, maar het wordt pas echt gevaarlijk als er ook mensen met >140 op diezelfde baan zitten. Als je zelf niet extreem te hard rijdt, is die 90 km beter op te vangen.

Citaat:
Veilig autorijden heeft niet zoveel met snelheid te maken, maar met goed kijken en afstand houden. Ongelukken onstaan vaker doordat mensen dat fout doen, dat dat ze te hard rijden. Dat heeft mij rijinstructeur (die jarenlang de achtervolgingswagens van de politie heeft bestuurd) mij ook altijd geleerd.

Dat is niet helemaall volledig lijkt me. Veel ongelukken ontstaan door een samenloop van factoren. Door te hard te rijden maak je al twee van die factoren ongunstig: ten eerste heb je gewoon heftigere gevolgen en minder tijd om te reageren, ten tweede maak je jezelf onvoorspelbaar door je niet aan de regels te houden. Komt daar dan ook nog eens een andere fout bij (te weinig kijken, te weinig afstand, verkeerde inschatting) dan is het mis waar je bij normale snelheid misschien nog de reserve had om de fout van een ander (of jezelf) op te vangen.

Inderdaad is snelheid niet de enige oorzaak... maar het is wel vaak 1 van de factoren die meespelen en die de gevolgen veel ernstiger maken dan nodig. Het is aan je eigen geweten of je dat acceptabel vindt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:53

Natuurlijk is de inpackt van een ongeluk met 120 ook erg groot.

Maar als ik 120 rijd en er gebeurt iets keert de verzekering netjes uit en kan ik mijzelf eerlijk in de spiegel aan kijken.

Gebeurt er iets met 170 km per uur (je rem weg een heeeeel stuk langer) en gebeurt er dan iets en je neemd een onschuldig iemand mee, dan heb je en grote problemen met je verzekering en ik zou mij zelf niet meer aan kunnen kijken in de spiegel.

Ik wil helemaal niet mieperig overkomen, maar bedenk wel dat door jou pleziertje mensen zoals smit_ilse in de rolstoel belanden.

Als ik dat Ilse had aangedaan en ik had 170 gereden zou ik haar niet meer recht in de ogen aan kunnen kijken.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:58

Ontario schreef:
Ben net gepakt toen ik uhh erg hard reed, moest politie volgen en er is proces verbaal opgemaakt, hij heeft er gelukkig 170 km/u van gemaakt en daar gaat nog correctie af, dus 46 km/u the hard op de snelweg waar je 120 mag. Boos!
Hoe hoog zal mijn boete worden, iemand enig idee??

Wordt inderdaad bepaald door officier van justitie..
Zal waarschijnlijk een flinke zijn, want als je 7 km harder reed, werd je rijbewijs in beslag genomen..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:58

wow wat een topic zeg. denk dat het idd wel goed is om ff bewust na te denken want er allemaal kan gebeuren als je zo hard rijd maar aan de andere kant, savonds laat op een verlaten snelweg trapt iedereen toch wel eens het gaspedaal in Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:02

alja schreef:
wow wat een topic zeg. denk dat het idd wel goed is om ff bewust na te denken want er allemaal kan gebeuren als je zo hard rijd maar aan de andere kant, savonds laat op een verlaten snelweg trapt iedereen toch wel eens het gaspedaal in Lachen

Natuurlijk.. (al is mijn limit toch wel 140 dan op een 120 km stuk)

Maar ik wil alleen maar dat iedereen wel ff nadenkt van wat er allemaal KAN gebeuren.
En of ze dat zouden kunnen slikken.

Ik zou niet met mijzelf kunnen leven!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:04

Ik eigenlijk niet, ik rij nooit te snel of het moet een verstopt 30 km per uur bord zijn. Ben ook zo opgevoed van thuis af aan (ik moet niet met een boete thuiskomen Nagelbijten / Gniffelen) . En inderdaad mijn ouder zouden me niet meer aankijken, en ik mezelf ook niet.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:05

MandyR schreef:
Nikka schreef:

Hahaha, die bedragen zijn echt lachertjes. Het blijft natuurlijk zonde van je geld maar, voor zo'n bedrag kan je nog wel een keer lekker gas geven.

Lachertjes? Nou, je kan genoeg leuke dingen doen/kopen voor 300 euro of meer Clown
Ik zeg niet dat ik me altijd aan de snelheidsregels hou hoor, maar absurd hard rij ik ook niet. Dan moet je idd naar Duitsland of een circuit..
Ik vind hardrijden ook leuk, omdat ik gewoon op snelheid kick.
Maar ik vind het het gewoon niet waard, al dat geld, en m'n rijbewijs wil ik al helemaal niet kwijt!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:08

daantjuhhh schreef:
Ik wil helemaal niet mieperig overkomen, maar bedenk wel dat door jou pleziertje mensen zoals smit_ilse in de rolstoel belanden.

Als ik dat Ilse had aangedaan en ik had 170 gereden zou ik haar niet meer recht in de ogen aan kunnen kijken.

De bestuurder heb ik idd ook nooit meer gezien of gesproken. Ik zelf zou ook zo iemand niet meer in de ogen kunnen kijken als ik veels te hard gereden had. Ik zie het zelf nu van dichtbij, mn hobby kan en mag ik niet meer uitvoeren, mn werk in de mechanisatie kan ik niet meer doen etc. Alle dagen zijn anders en kan weinig vooruit plannen terwijl ik daarvoor echt altijd bezig was. Voor de rest gaan we gewoon vrolijk door met beperkingen maar het zal nooit meer zoals voorheen zijn.

En nee ik wil niet zeggen dat ik me altijd aan de snelheid heb gehouden. Heb ook wel is mn gas meer open getrokken maar dan wel op plekken waar geen verkeer was. Zelf ben ik nu het vb hoe mis het kan gaan lichamelijk ondanks dat het op een 50 km weg was!! Dus snelheid zegt niet erg veel om lichamelijke letsels te veroorzaken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:14

katiavl schreef:
Dan ga je op het circuit maar wat rondjes rijden als je het zo nodig moet, een snelle auto is echt geen excuus.
Mee eens vind de boete ook veel te laag Lachen

Ik vind het wel degelijk een verschil met welke auto je te hard rijdt Knipoog Wij hebben thuis auto's die ervoor gemaakt zijn, goed veilig zijn, airbags, remblokkers, ABS en nog allerlei systemen voor veiligheid, en rijden er ook geregeld hard mee over de snelweg. Dat is wel wat anders dan dat je dat gaat doen met je fiat cinquecento uit 1990 Haha! Natuurlijk doen we het niet als het knetterdruk is, maar we rijden nogal vaak 'snachts vanaf schiphol naar huis, en dan rijdt er geen hond op de weg. Snelheden als 180-200 worden dan algauw bereikt. Daar zit je overigens al op als je vanuit stilstand 10 secs je gas indrukt Knipoog Ikzelf doe het niet, kom niet verder dan 150, want ik vind mezelf niet bekwaam genoeg om harder te gaan. Mijn vader daarentegen heeft al meerdere cursussen gehad, en kent de auto door en door.
Overigens ben ik ook best op gevoed met hard rijden Bloos Ik kwam er pas tijdens mn autoles achter dat je maar 120 km/h op de snelweg mocht Bloos! Ik dacht serieus dat 160 de limiet was...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:30

Ja maar je kan nog z'n goede auto hebben en heel goed kunnen rijden, maar een ongelukje zit gewoon in een klein hoekje.

Kijk maar: [LZP] Dan staat even je leven op zijn kop..Dat ene telefoontje..

Als je de macht over het stuur verliest of het een of ander (hoeft niet eens je eigen fout te zijn) dan ben je ook met een goede auto al gauw verloren.

Ik denk dat ik wel genoeg gezegt heb in dit topic.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:48

Cayenne schreef:
@Fleurtje100. In Duitsland is het een geheel andere situatie met veel rechte stukken en bredere baan. Daarnaast is het dan nog steeds link. Dat men in Duitsland er voor kiest om het niet te beboeten moeten ze daar weten, maar hier in NL heb je je aan de wet te houden, en die is er niet voor niets.

Precies. Daarbij zijn hier veel meer afritten en knooppunten dan in Duitsland; in Duitsland moet je bij knooppunten en op rondwegen bij steden net zo goed 100 rijden Lachen Daarbij is het ook zo dat als je in Duitsland betrokken raakt bij een ongeval en je hebt harder dan de adviessnelheid van 130 km/u gereden, je een heel flink probleem hebt met je verzekering, ongeacht wie schuldig is.

Voor wat betreft goede auto's en goede chauffeurs: mijn vriend heeft een goede auto en maakt al snel een ton aan km's op een jaar. Ik zie hem niet verongelukken. Máár: een ongeluk zit in een heel klein hoekje zoals al vaker gezegt. Hij hoeft maar net door iets verblindt te worden, er hoeft maar net een onregelmatigheid of iets glibberigs op de weg te liggen, er hoeft maar net iemand anders niet op te letten... Hij heeft 'm in Duitsland wel eens doorgepakt naar de max van de auto, maar hij rijdt redelijk beschaafd verder. Hij weet dat ik het niet prettig vind als ie met 200 km/u over de weg gaat (ook als ik er niet bij ben) en hij is zichzelf ook heel goed bewust van het risico dat hij kan lopen met dergelijke snelheden. Ik twijfel niet aan hem, maar wel aan de omstandigheden en aan andere weggebruikers. Je kunt en mag immers niet verwachten dat iemand doorheeft dat jij er met 200 km/u aan komt vliegen.