1e x zélf autorijden, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: 1e x zélf autorijden, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:02

Ik weet niet of ik gelijk alle enge stukken al zou gaan rijden. Vind dit al behoorlijk genoeg Tong uitsteken

Maar nu zit ik met fikse griep thuis.. Hoop dat ik me morgen goed voel anders kan ik mn pasje niet halen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:09

gefeliciteerd!

tja mijn mening: niet teveel bij nadenken maar gewoon doen...je weet hoe je de auto moet besturen, dat heb je geleerd en laten zien dat je het kan , dus ja waarom zou je niet alleen kunnen rijden? als een examinator daarvan niet overtuigd is laat ie je niet slagen Knipoog

gewoon onspannen en gaan met die banaan en niet teveel nadenken over het feit dat je alleen bent
succes

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:28

Ik vond (tegen alle verwachtingen in) het eerste soloritje geweldig! Ik word altijd heel nerveus als iemand op mijn vingers kijkt, dus toen in eindelijk alleen in de auto zat was ik eindelijk relaxed.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:38

Proficiat!
Ik was de eerste keer ook doodsbang hoor, maar dat is nergens voor nodig!
Je hebt niet voor niets je rijbewijs gehaald hé... Knipoog
Ik ben eerst naar familie gereden, dat is maximum 10 km ongeveer. Dan begin je te beseffen dat jij alleen achter het stuur zit, dan komt in je hoofd alles in orde. Dan kun je gerust grotere afstanden gaan doen hoor!

Zolang je voorzichtig blijft, en je er niet in overdrijft(té rustig gaan rijden zodat je anderen hindert), komt alles wel in orde!
Veel succes in ieder geval!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:53

Gefeliciteerd! Lachen

Ik vond het de eerste keer zelf rijden ook best eng hoor, 'miste' op een of andere manier m'n instructeur.
Maar naarmate je meer rijdt gaat het helemaal goed hoor. Lachen

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:59

de eerste keer dat ik alleen ging stond ik vooraan bij een stoplicht toen er een ambulance vanachter aankwam Clown ik helemaal zenuwachtig, viel die natuurlijk uit...
de eerste paar keren heb ik echt samen met iemand gereden, vooral op de snelweg, naar me werk moest ik natuurlijk wel alleen maar dat is een vrij simpele weg, wel op een 70 weg invoegen, dan kon ik mooi wennen, maar de eerste paar keren (best lang bij mij Haha! ) blijven eng, gewoon iemand er naast houden dan kan diegene meekijken (daar had ik het meeste moeite mee, met kijken), succes!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:28

Ik vond mijn eerste keer rijden zonder instructeur ernaast doodeng! Haha!
Maar had mijn moeder meegebracht en die heeft het eerste ritje naast me gezeten Haha!

Savonds voor het eerst alleen naar de paarden in de auto, natuurlijk weer wat anders, je kan niet even advies vragen
Maar een kwestie van gewoon doen en dan lukt het best, je hebt niet voor niets je rijbewijs Haha!
En nu cross ik inmiddels overal gewoon heen!
Heb nu bijna 4 maanden mijn rijbewijs Lachen

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:35

Ik vond de eerste keer 'alleen' rijden ook behoorlijk eng! En toen had ik mijn moeder nog naast me... Van mijn stiefvader werd ik alleen maar zenuwachtig, die bleef maar commentaar geven Tong uitsteken

Moeilijkste vond ik eigenlijk dat niemand mij meer vertelde waar ik heen moest maar dat ik dat zelf moest gaan bedenken Haha!

En grootste probleem bij mij nu is dat ik eigenlijk alleen maar automaat rij dus dat ik het schakelen een beetje ontwen Nagelbijten / Gniffelen Met als resultaat dat ik gister hard op de rem moest trappen en de auto afsloeg omdat ik de koppeling was vergeten Nagelbijten / Gniffelen Dus mijn tip, veel oefenen Haha!

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:39

Ik vond het de eerste keer wel spannend. Maar ik had een cdtje gemaakt en die lekker geluisterd en na een 20 min rijden voelde het heel goed. Gewoon alsof je het alle dagen deed. Dus ik zou zeggen, niet over nadenken, gewoon instappen en rijden!

Ze laten je niet voor niks slagen, je weet hoe het moet, je weet de regels en je kunt in de auto rijden. Nu nog leren autorijden Tong uitsteken Dus gewoon rijden en oefenen oefenen oefenen Knipoog

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:47

Haha dit is zó herkenbaar! Ik heb nog nooit alleen gereden, alleen met mn vriend of een vriendin naast me Bloos
Ik heb zelf nog geen auto, maar ben er nu achter dat het toch heel verstandig is om er wel een te kopen, dan leer je het veel sneller! Succes ermee iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:54

Ik vond de eerste keer ook doodeng. Beetje met ons mam drnaast gereden. De eerste keer echt alleen kreeg ik ook serieus een migraine aanval, zo strak stond ik van de stress.
Maarja ik vind er niks meer aan, aan dat autorijden. Ben mega onzeker van mijn kunnen, in alles. Gaat mijn zusje aan iedereen vertellen dat ik erg slecht rij blabla (noem geen namen maar weet zeker dat er bokkers zijn die deze relschopper wel kennen). Gevolg: ik krijg een bevestiging dat ik zoals gewoonlijk helemaal niks (goed) kan doen. Nu rij ik dus niet meer, alleen als het echt moet.
Sorry maar moest dit echt even kwijt, zit er heel erg mee.
Voor de rest: lekker blijven rijden Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:03

Jeetje snoompje, dat is ook niets. Balen zeg. Is het geen optie om weer langs je instructeur te gaan? De mijne heeft gezegd dat ik veilig rijd, gewoon lekker moet rijden, maar mocht t echt niet gaan mag ik altijd langskomen om even in de lesauto snelwegen te rijden samen met hem.

Ik voel me ook steeds zekerder hoor, hoe meer ik aan mn lessen terug denk. Heb zo'n zin in morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:19

Sirius_: Jah dat kan, maar dat zal niks veranderen aan mij kwetsbaarheid wat betreft dat soort opmerkingen over mijn kunnen. Ik ben gewoon ontzettend bang te falen ofzo :S
Ik overweeg het wel om nog een keer naar m'n instructeur te gaan, uiteraard Lachen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:31

Snoompje schreef:
Ik vond de eerste keer ook doodeng. Beetje met ons mam drnaast gereden. De eerste keer echt alleen kreeg ik ook serieus een migraine aanval, zo strak stond ik van de stress.
Maarja ik vind er niks meer aan, aan dat autorijden. Ben mega onzeker van mijn kunnen, in alles. Gaat mijn zusje aan iedereen vertellen dat ik erg slecht rij blabla (noem geen namen maar weet zeker dat er bokkers zijn die deze relschopper wel kennen). Gevolg: ik krijg een bevestiging dat ik zoals gewoonlijk helemaal niks (goed) kan doen. Nu rij ik dus niet meer, alleen als het echt moet.
Sorry maar moest dit echt even kwijt, zit er heel erg mee.
Voor de rest: lekker blijven rijden Lachen

Jeetje wat een nare situatie Scheve mond

Is het geen optie om idd nog maar eens een lesje desnoods te nemen met je instructeur, en desnoods in je eigen auto??

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:52

van mn hyves:
Citaat:
Ik heb een tijd niet gelest, wegens drukte was mijn concentratie 0,0. Zonde van mijn geld als ik lessen nam.
8 augustus (ik had 2 weken vakantie) ben ik weer begonnen. En het ging goed, ik was scherper dan ooit. Vooruitkijken, mijn 'zwakke punt', niets meer aan de hand. Ik kon anticiperen, meerijden, super toch?
Zo rond 13 augustus vroeg ik wanneer ik kon afrijden, want mijn theorie 'verloopt ergens in september, gelóóf ik. Zodra ik wist wanneer, kreeg ik een datum.

Thuis gekeken, *help*, 4 september! 3 september was nog een gaatje vrij. Ach toe dan maar.. Leuk voor de ervaring. Nieuwe manier van rijden had ik nog niet onder de knie.
Maar het rijden in de woonwijk was geen probleem. Ik kneep m op de snelweg. Dus flink veel snelwegen gereden, ik héél stom, mijn gas loslaten tijdens t spiegelen, in- en uitvoegen. Na een paar keer kwam er enige routine in en waarempel, ik kreeg er zelfs lol in!
Al is de spits nog steeds niets voor mij.

Anyway.. 3 september, half 1, mn instructeur staat voor de deur. Om 2 uur was hét moment.
Nog een uur alleen maar geschreeuw, WAT DOE JE NOU STOMME TRUT, geef dan gas!!!! Dus ik kijk mn instructeur aan, weet je zeker dat ik examen kan doen? Jaja, je doet niets fout. Ik wil je alleen scherp krijgen. :hammer:

En toen was het 2 uur en kon ik plaatsnemen achter tafel 3. Komt er een grijze maar toch wat gezellige ogende vent op ons aflopen. 'En jongedame, jij mag afrijden?' Nee hoor, zeg ik gauw, wijzend op mijn instructeur. Hij mag afrijden! En het ijs was gelukkig gebroken. Ik heb ook een keer een examinator gehad die zijn praatje begon: Als je dit doet ben je gezakt. Met dit en dit en dit ook. Succes. *walg*
Onderweg naar de auto nog even gevraagd of hij van appeltaart houdt. 'Hoezo?' Dan weet ik zeker dat ik slaag.

Ok, we kunnen gaan rijden (ik moet naar de bibliotheek in Eemnes). Voor mij zit er een vrouw in een rode polo die moet afrijden. Op de uitrit slaat haar motor af, ze probeert te starten en rolt de weg op, maar nog steeds met een aantal keer een afslaande motor. Die zenuwen.. kan het mij zo goed voorstellen, en zo'n situatie maakt het er niet beter op dus ik hoop vurig dat mij zoiets bespaard blijft.
Ok, dan de voorrangskruising bij het CBR. Ik kan de voorrangsregels dromen maar ben te nerveus om ze te herhalen voor mij zelf. Dan vergeet ik bijna voor te sorteren maar de examinator laat niets blijken. Bijna is gelukkig niet helemaal.
En wat een geluk! Ik hoef niet bang te zijn dat ik geen voorrang verleen. Naast mij slaat een connexxion-bus linksaf die de gehele weg blokkeert; gelegenheidsvoorrang.
Overigens moet ik er bij vermelden dat mijn grote bek in een keer weg was, en hoewel mijn collega's mij ongetwijfeld als ad-rem kennen, wist ik niets meer te zeggen. Te druk bezig met t verkeer om mij heen.

Ok, de snelweg. Voor mij wordt 60 gereden, ik kijk opzij, naar het verkeer, en besef dat het vrij druk is. Hoe kan ik nou met 60 invoegen, op mijn examen! notabene? Koppie koel houden. Ik zie een gaatje, spiegel, geef mijn richting aan, controleer nog eens en voeg in. Daar rij ik dan, 80 op de rechterstrook, links rijden ze minstens 110. Ik zie in de binnenspiegel, 1, 2, 3, 4 auto's voorbij razen. Tussen nummer 5 en 6 valt een gaatje. Vol gas (iets wat ik eng vind in kleine ruimtes) en erachteraan. Te laat besef ik dat we al bijna bij de afslag waren. Nogmaals plankgas, spiegelen, richting, nacontrole, opschuiven en uitvoegen. Zie ik een opel in de binnenspiegel haastig naar links gaan. Ik gooide toch niet werkelijk mijn auto zo voor zijn snufferd? Toen wist ik het zeker, 3x is niet scheepsrecht. Op naar nummer 4.
Vervolgens komt die rotafslag naar Almere, een wisselstrook in een bocht van 300 meter lang. Ja, precies. Dezelfde wisselstrook waar ik vorige keer op zakte. Wonder boven wonder maakte ik geen fout. Al in de bocht beginnen met kijken en mijn snelheid erop aanpassen. Zelfs mutsen leren wel :cheerleader: Enige nadeel nog: plaats op de weg. Reed ik tijdens mijn lessen overwegend rechts, ditmaal overwegend links. Gelukkig kon ik op tijd corrigeren

In de woonwijk geen fouten gemaakt. Misschien iets aan de langzame kant (45) maar kijken, kijken en nog eens kijken! Laten zien dat ik alles zie en daarop anticipeer. Ik heb het vermoeden dat ik niet zuinig reed, veel in zn 2 waar ik in zijn 3 had kunnen rijden, ook zenuwen. Maar als dat alles is..
Zelfs de bijzondere manoeuvres gingen vlekkeloos (Ik heb in al die tijd zelden bijzondere verrichtingen geoefend). 1x parkeren, en keren. Met keren heb ik moeite, weet tijdens de lessen nooit de juiste plek te vinden. Nu dus wel, links een oprit op, bochtje achteruit en wegrijden. Nog heel attent op een fietser gewacht ook, zal mij niet gebeuren dat ik die waarneem, en vervolgens onder de achterkant van de auto vandaan moet schrapen.

En toen moest ik rechtsaf, en reed rechtdoor. In plaats van terug door de woonwijk, weer de snelweg op. Niet het idee van mijn examinator. Maar al met al een fijne rit. Terug op het CBR vroeg hij wat ik ervan vond.
Tsja.. die snelweg.. Ik had rustiger moeten rijden, ging niet netjes *denkende aan de opel*. 'Ja, zonde he'. Ja, daar ben ik dus op gezakt.
'Nee hoor, dáár laat ik je niet op zakken.'
Ja, dan moest ik even over nadenken. Kon me geen grote fouten herinneren, die gemiste afslag wellicht?
'Ik zeg toch niet dat je gezakt bent?' Lacht hij. 'Gefeliciteerd! Je rijdt niet de sterren van de hemel, maar je rijdt wel veilig.' Mijn analyse van mijn fout heeft wel geholpen, hij gaf ook aan, ik wist precíes wat ik fout deed en hoe ik dat had moeten voorkomen. En hoewel ik maar een keer snelweg had moeten rijden, door mijn gemiste afslag kreeg ik onbewust een herkansing waar hij kon zien dat ik wel kon rijden op de snelweg.

Ik heb denk ik een hele tijd sprakeloos staan kijken. Meent hij dat? Nee.. Hij maakt een grapje. Ik droom, morgen moet ik echt afrijden. Maar nee, ik droom niet. Ik zit thuis, nog een nachtje slapen en ik mag mijn felbegeerde pasje ophalen. Nog een nachtje slapen en ik ga lekker met de auto touren. Naar mijn superpaardje, waar ik veel vaker en sneller heen kan met de auto. Nog een nachtje slapen, en ik rijd zelf! Zonder iemand die mij op de vingers tikt.
EINDELIJK.. van dat lessengezeur af.. Heerlijk!

Sorry voor het lange verhaal. Maar dit is iets wat ik nooit meer zal vergeten en eigenlijk ook nooit meer wil vergeten. En daarom schrijf ik het op. Want dit was ongetwijfeld een van de mooiste ritten ooit.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:56

Oee Gefeliciteerd!!!

Toen ik mijn rijbewijs nét had ben ik meteen helemaal naar terneuzen gereden (met m'n vriend naast me) en dat voelde helemaal niet raar.. Maar toen ik voor het eerst even alleen naar de gamma reed (2 km) toen vond ik me dat toch RAAR!! En ik was ook zó trots da'k dat helemaal alleen gedaan had Tong uitsteken De week daarna reed ik in m'n eentje naar oud beijerland, en toen heb ik van trots m'n moeder gebeld Tong uitsteken Vond het zó raar ROFL

Maar goed.. Tips, nee die heb ik niet echt.. Gewoon lekker gaan, je hebt niet voor niks je rijbewijs toch Knipoog Blijf rustig en ga niet zitten stressen, dan komt het vast helemaal goed Lachen Ik vind autorijden nog steeds hartstikke leuk om te doen, maar toen ik van de zomer voor het eerst een bergpas reed kneep ik 'm ook wel een beetje hoor, is toch weer ff heel wat anders, maar door veel te doen (dus echt veel rijden) wordt het heel snel normaal hoor Lachen

Succes d'r mee!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:46

Verstand op nul zetten en gewoon alleen gaan rijden

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:00

Gefeliciteerd Lachen
Ik vond het vreselijk de 1e keer alleen, haha..meteen diezelfde dag nog (destijds kon je wachten op je rijbewijs), heel lief mocht ik de auto van mn zusje lenen naar stal..ware het niet dat het een oud barrel was, waar ik steeds moest choken en op vrijdagmiddag in de drukte..pff
Auto sloeg af midden op de rotonde, hahaha, ik op van de zenuwen m gauw een parkeergelegenheid ingedraaid..maarja, dan moet je er ook in zn achteruit weer uitrijden en dat gedeelte was érg krap én met een auto die ik steeds moest choken anders sloeg ie af Tong uitsteken
Het is gewoon een kwestie van doen eigenlijk, maar van diesel op benzine over was wel even wennen. Dus als je in de mogelijkheid bent en je vind het echt heel eng, oefen dan eerst even een rondje in je woonwijk bv, even de verhoudingen oefenen. Desnoods weer naar huis, gauw wat drinken en dan de auto in alsof je nooit anders hebt gedaan Lachen
Succes, komt wel goed hoor en denk maar zo, mensen wachten gewoon maar op jouw als die afslaat, negeer alle toeters en ergenissen, en niet gaan stressen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:48

Vind het wel vet da jullie allemaal zo wegrijden Haha! Ben trots op jullie Lachen
En mijn probleem ligt niet in het niet kunnen, maar denken dat ik het niet kan, vandaar dat het alleen maar erger wordt als mijn zusje me eens even lekker extra gaat afzeiken Hamer (maarja die heeft zelf geen rijbewijs dus waar luister ik eigenlijk naar Frusty )

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:54

Eerste keer na rijbewijs halen ben ik even naar Assen gereden..
Dag erna gingen we op vakantie naar Ameland, dus de eerste kilometers had ik er meteen goed in zitten. Haha!

Eerste keer helemaal alleen vond ik ook wel even spannend (Was meteen km of 40 over snelweg..) Haha! Went snel genoeg, vind het nu heerlijk om in m'n eentje in de auto te zitten.
(Herinner me het nog erg goed, terwijl ik al meer dan een jaar m'n rijbewijs alweer heb. Haha!)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:58

Mijn pa is al zijn hele leven camionchauffeur en was dus de gedroomde instructeur Haha!
Ik was er gelijk door Ja

In het begin vond ik de snelweg eng, en nu rijd ik net liever op de snelweg, hoe druk ook, dan ergens anders. Doorkruis ook makkelijk het hele land en zo Ja

Ik heb al 5 jaar mijn rijbewijs maar pas sinds deze week een eigen auto dus heb in die 5 jaar ook met zoveel auto's gereden, das echt goed geweest voor mijn rijervaring Ja

Veel plezier!!!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:37

I DID IT! 'sochtends naar t werk.
Maar wat vreselijk. Nee níet de overstap naar benzine, dat is heerlijk! Makkelijker dan diesel Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik heb geen stuurbekrachtiging. Kan er NIET mee overweg, wat erg..
Ik neem de bochten te ruim, en wegrijden vanuit een parkeervak naast andere auto's was helemaal waardeloos.'

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:39

Goed zo!

Mijn eerste rijervaring was goed!
Me vader bracht me naar de autodealer waar mijn nieuwe autotje al stond te wachten. Me vader ging alvast weg want die zegt, je moet dit alleen doen.
Ik me sleutel gehaald, hij alles uitgelegd en daar ging ik dan! Het ging goed!! Snelweg, stoplichten alles ging perfect Haha! Was zo trots toen!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:02

Ten eerste gefeliciteerd!

Ik reed *heel dom* al vaak stiekum zonder rijbewijs... Dus was het al gewend om alleen te rijden. Dag dat ik mn rijbewijs ophaalde ging ik gelijk een ver stuk rijden, vond het heerlijk!!
Gewoon rustig blijven, je hebt je rijbewijs niet voor niets gekregen je zal echt wel goed kunnen rijden Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:19

Als eerste gefeliciteerd met je rijbewijs.

Mijn eerste rit alleen met een auto was de dag dat ik het rijbewijs kon opgehalen. Mijn vader gaf me de sleutels van de auto met de mededeling ik wil je de eerste 2 uur niet zien en je moet minimaal 30 km rijden. Clown Dat werd dus een ritje over een smalle dijk heen met veel tegenliggende tractoren. En terug over de snelweg. was wel gezellig eigenlijk.

De 2e rit was meteen een verhuizing met aanhangwagen door Eindhoven heen. Mijn kamer moest leeg en mijn vader vond het een heel goed plan dat ik terug zou rijden. Lips are sealed Eerst dwars door Eindhoven op een vrijdagavond, dan 120 km snelweg en een stukje binnendoor met aanhangwagen. Dat was wel even slikken maar ik heb er een hoop van geleerd.

Mijn eerste rit gemotoriseerd was met een gigantische tractor met 16 jaar. De boer waar ik werkte vond het wel handig dat ik wel wilde rijden. Kon hij zijn zoon voor andere dingen inzetten. Ik heb daar denk ik 3 maanden 4 keer per week met tractor en aanhangwagen later mensen en aardbeien van het veld naar de bioerderij gereden. Vork