[ENQ](ex)HBO`er of -WO`er: hoe pakte je studiekeuze uit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Re: (ex)HBO`er of -WO`er: hoe pakte je studiekeuze uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:22

1) (Tweede Fase) Voor welk profiel (+ welke extra vakken) koos je?
NIET VAN TOEPASSING.

1) (voor Tweede Fase) Uit welke vakken bestond je pakket?
NEDERLANDS, ENGELS, WISKUNDE A, GESCHIEDENIS, AARDRIJKSKUNDE, BIOLOGIE, ECONOMIE 1

2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel?
WISKUNDE A WAS VOOR DE MEESTE STUDIES NOODZAKELIJK. DE ANDERE VAKKEN OMDAT IK DAAR WEL AARDIGE CIJFERS VOOR HAD GEHAALD IN DE JAREN VOOR HET EXAMENJAAR.

3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom?
GEEN ENKELE. WAS ALLEMAAL WEL AARDIG LOGISCH IN VOLGORDE EN ZWAARTE.

3b) Welke vakken vielen tegen en waarom?
WISKUNDE A EN ECONOMIE 1, OMDAT IK DAAR NIET DE AANLEG VOOR HEB. KAN BETER TALEN LEREN EN GEWOON FEITEN ONTHOUDEN.

3c) Welke vakken vielen mee en waarom?
GESCHIEDENIS EN NEDERLANDS, GESCHIEDENIS WAS ECHT EEN PEANUTS EXAMEN. (DAAR HEB IK NOG HEEL HARD OM MOETEN LACHEN TIJDENS HET EXAMEN..) EN BIOLOGIE OMDAT IK DAT EXTRA GOED HAD VOORBEREID.

4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
NEDERLANDS RECHT

5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken?
IK ZOU NU DENK IK TOCH PROBEREN OM SCHEI- EN NATUURKUNDE ERBIJ TE BIKKELEN OP WAT VOOR MANIER DAN OOK OM TOCH DIERGENEESKUNDE DAN WEL GENEESKUNDE TE KUNNEN DOEN. OP DE TWEEDE PLAATS STAAT DAN TOCH NOG RECHTEN STUDEREN.

6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding?
NEDERLANDS RECHT OP DE UNIVERSITEIT IS WEINIG PRAKTISCH. DAT VOND IK WEL NADELIG DAAROM HEB IK 3 VERSCHILLENDE STAGES GELOPEN OM ZELF AAN DE NODIG PRAKTIJKERVARING TE KOMEN.

7) Wat vind je voordelig aan deze studie?
ZELFSTANDIGHEID

8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen?
JURIST BIJ DE RIJKSOVERHEID

9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep?
ALGEMENE WETS- EN RECHTSKENNIS IS HANDIG VOOR DIT BEROEP MAAR VAKINHOUDELIJK HEB IK NIET ECHT IETS AAN MIJN STUDIE GEHAD.

10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen?
KIES EEN STUDIE DIE AANSLUIT OP VAKKEN WAAR JE GOED IN BENT OF DOE EEN STUDIE DIE JE ECHT ECHT ECHT HEEL GRAAG WILT DOEN. UITEINDELIJK ZAL JE OP BEIDE MANIEREN GOED PRESTEREN IN JE STUDIE EN JE UITEINDELIJK BAAN. VERLIES ECHTER NOOIT UIT HET OOG DAT JE PLEZIER BLIJFT HOUDEN IN WAT JE DOET.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:33

Ik heb VWO gedaan met als profiel N&G + Informatica
Wiskunde B1, Natuurkunde 1, Scheikunde 1, Biologie 1&2, Informatica, en de algemene vakken natuurlijk
Mijn interesse ligt in dat gebied.
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom?
Informatica, had ik meer van verwacht qua kennis
Informatica dus, had wat meer gemogen.
Wiskunde, omdat ik daar goed in ben. Haha!
4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
Eerst een half jaar HBO Forensic Science, omdat ik uitgeloot was voor geneeskunde. Maar beviel niet , dus gestopt. Nu wel ingeloot Lachen
Jazeker, Geneeskunde is echt mijn ding. En dat ik de eerste keer uitgeloot was heeft mij alleen maar meer ervaring opgeleverd, ik ben een half jaar in het buitenland geweest. Dus ik zou het niet willen ruilen voor direct ingeloot zijn!
Hmm. Het is gewoon erg veel. Heel veel leeswerk. Als je het goed bijhoud is het goed te doen.
Praktijkgericht leren
Arts
Haha, dat lijkt me wel duidelijk he Haha!
Volg je intuïtie!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:46

VWO, E&M met M&O
Gemeenschappelijk deel + Economie1,2; Aardrijkskunde; Geschiedenis2; WiskundeA1,2 & M&O
Economie, geschiedenis & wiskunde waren echt "mijn" vakken. Had graag het andere pakket gedaan ( NG of NT) maar die vakken lagen mij gewoon niet.
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom?Aardrijkskunde, plots was het geen topo meer, maar ging het over het politieke bestuur.
Aardrijkskunde, ik dacht het te snappen leerde goed. Maar het resultaat was er niet.
M&O, dacht dat het wel redelijk pittig zou zijn, maar dat viel alles mee.
Accountancy
Ik ben dit jaar net gestart, kan er dus nog niet over oordelen.
Naast de studie werk ik 4 dagen in de week full-time bij een accountants kantoor. Veel vrije tijd en tijd voor de studie is er niet.
Alles wat je in theorie leert kun je weer toepassen in de praktijk.
Welk beroep ga, in mijn geval. Register accountant
Perfect Lachen
Laat je goed informeren, ook door mensen die ervaring met die studie hebben. Scholen houden toch alleen maar een algemeen praatje Tong uitsteken

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:33

Natuur & Techniek met Informatica als extra vak.

Wiskunde B1 & B2, Natuurkunde 1 & 2, Scheikunde, Nederlands, Engels en Informatica.

Aangezien de exacte vakken mij het meeste liggen.

Informatica. Wij moesten dingen zelf programmeren, site bouwen en best leuke opdrachten, alleen de methode. We moesten het maar zelf uitzoeken, af en toe een vragenuurtje.

Engels. Dat is en blijft gewoon moeilijk voor mij.

Nederlands. Waren veel opdrachten, maar niet moeilijk.

4) Welke studie ben je na havo (ipv vwo) gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
HBO Bouwkunde

Zeker. Nu 4 jaar later een mooi diploma op zak waar veel vraag naar is en hele brede keuze qua werk.

Het is een hele technische opleiding wat het meteen een 'mannen'opleiding maakt. Hartstikke leuk hoor, maar sommige oudere leraren zagen liever geen meid bij hun vak. Dat kan je natuurlijk nooit hard bewijzen, en ik heb het altijd meer als motivatie gezien dan demotivatie Knipoog
Opzich waren het 4 makkelijke jaren (nu terugkijkend Knipoog ).

Je kan alle kanten op met dit diploma en er is héél veel vraag naar.
En als meisje heb je dan helemaal de banen voor het uitzoeken Knipoog

Ik ga eind van de maand starten bij een bouwmanagement bureau. Beginnen als assistent projectleider/management

Dat weet ik dus nog niet.

In plaats van informatica zou ik economie kiezen, dan kan je met N&T elke richting op.
En Economie komt in veel studies terug.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:33

Citaat:
Ik heb ik h4 gekozen voor economie en maatschappij, samen met biologie en duits.
Nederlands, Engels, maatschappij, duits, bio, wiskunde, economie, uhh.. zoiets?
Lekker breed, en zonder moeilijke betavakken waar ik heel slecht in was Bloos
Uhm, eigenlijk geen. Toen ik eenmaal door had dat ik wiskunde A2 goed aankon, dacht ik eigenlijk wel de hele wereld aan te kunnen haha Haha! Ik was daar in de onderbouw echt heel slecht in..
Aardrijkskunde, het was teveel van het goede. Vooral het examen was echt veel leren! Ik had niks te klagen want ben geslaagd met een 8 voor dit vak, maar er zijn veel mensen in mijn jaar op gezakt.
Biologie lag me echt helemaal aan t hart, heerlijk vak. Iedereen ook zwaar negatief over, ik ging er fluitend heen.
Ik ben in eerste instantie Speco gaan doen, maar ben hier na 4 maanden mee gestopt. Het volgende studiejaar ben ik gestart met de Pabo.
Ja, ik ben er helemaal op m'n plek. Het is niet zozeer dat ik zo van kinderen hou, maar ik vind het prachtig om het leven van mensen te verrijken met kennis waar zij hun hele leven mee verder kunnen Lachen
Er gaat soms veel tijd zitten in de formele dingen, zoals reflecties, evaluaties en verslagen. Waarvan ik denk dat het wat over the top is.
Ik heb vanaf het eerste jaar al 2 dagen in de week stage gehad. Heerlijk voor iemand die van de praktijk houdt Lachen
Nog geen, ik zit nog in het 2e jaar.
Zie vraag 8
Probeer een zo breed mogelijk profiel te kiezen, zo houd je alle opties open. Ik heb lang getwijfeld tussen 3 compleet verschillende studies, en ben uiteindelijk weer heel iets anders gaan doen dan ik toen op mn lijstje had staan. Meeloopdagen geven een wat concreter beeld van een opleiding, ik zou dit als middelbare school zijnde altijd stimuleren vanaf de Tweede Fase.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:59

Gjilke schreef:
Nog even het advies m.b.t. dat brede pakket:
Met Natuur & Gezondheid met Economie (1 of 1,2) en een volledige taal (Frans 1,2 of Duits 1,2) kan je echt bíjna alles. Dit zou ik adviseren wanneer ik denk dat een leerling dit aan kan. Maar mocht een leerling echt heel beroerd zijn in mijn vakken (natuur en scheikunde), zou ik ze zeer dringend adviseren om alsjeblieft Economie en Maatschappij te gaan doen, eventueel aangevuld met Biologie of zwaardere Wiskunde. Een natuurprofiel is dan nl echt heel heel zwaar, zo niet onmogelijk.

Ja, dat werd tegen mij ook gezegd, N- profiel is het beste, het liefst nog met economie. Nou, omdat ik totaal niet wist wat ik wilde worden ben ik N&G gaan doen, terwijl de meest interessante vakken voor mij met C&M waren. Maar ik ben braaf in N&G begonnen, alleen op de helft van het jaar tegen iedereen opengeklapt dat ik het echt niet meer kon omdat het ik het zo vreselijk niet interessant vond dat ik met tegenzin naar school ging en dat ik andere vakken miste, ik was mijn hele interesse en motivatie kwijt. Dus ik naar mijn mentor en de decaan, die zeiden dat het zo ontzettend belangrijk is dat je doet wat je interessant vind en niet wat je als het beste acht. Dus ben ik alsnog op de helft van het jaar overgestapt naar C&M en dat was een opluchting. Ik vond het heerlijk, om vakken te doen die mij echt liggen en waar ik interesse voor had.

Dus ik kan iedereen aanraden, denk eerst aan wat je leuk vind en waar je hart ligt, en daarna pas naar of het ook het beste is was je kan doen. Natuurlijk moet je zo'n keuze ook met verstand maken, maar ook vooral met het hart. Ik kon best N&G qua capaciteiten (vind mijn wiskunde nu eigenlijk net wat te makkelijk) behalve natuurkunde maar dat hoeft niet persé maar mijn hart lag er niet. En dan gaat het niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:38

E&M + biologie 2

Zat toendertijd nog op het VWO, en dit was het profiel was bij mijn capaciteiten aansloot. Wellicht als ik toen op de havo zat, had ik N&G gekozen. Heb uiteindelijk na 5VWO 5HAVO gedaan, dus best wel spijt dat ik niet gelijk naar 4havo ben gegaan met een Nprofiel Haha!

economie; dat hadden we ook niet gehad in de onderbouw, dus wist niet echt wat ik ervan moest verwachten.
geschiedenis en aardrijkskunde werden ineens wel heel moeilijk Nagelbijten / Gniffelen
wiskunde A; dat was echt heel erg makkelijk Haha!

Heb uiteindelijk havo examen gedaan en ben toen fysiotherapie gaan studeren.

Ja, ik wist niet zo goed wat ik wilde, en dit leek me wel enigszins leuk en goed te doen. Heb er geen moment spijt van gehad! De opleiding was superleuk in interessant, en het werk nog leuker om te doen.

persoonlijke vorming. In een hulpverlenend beroep moet je ontzettend goed jezelf kennen. In de opleiding werd daar dan ook heel veel aandacht aan gegeven om jezelf te vormen. Hoevaak ik mezelf wel niet gigantisch ben tegengekomen.... Qua stof heb ik er geen moeite mee gehad.

toch ook wel de persoonlijke vorming, je leert er een hoop van Knipoog En ik vind het heel leuk om met mensen om te gaanl, en ook dat leer je heel goed.
Ook het motorisch functioneren van het menselijk lichaam vind ik enorm interessant, en om samen met de patiënt naar een oplossing van het probleem toe te werken.

fysiotherapeut.

spreekt voor zich Knipoog

Ga alsjeblieft iets doen wat je aanspreekt. Mijn hele profiel beviel me voor geen meter. Het enige wat ik leuk vond was wiskunde en biologie. Maar een heel N profiel was te zwaar voor me op vwo niveau. Leerlingen moeten goed beseffen dat de mogelijkheid om naar havo over te stappen geen schande is, maar juist een wijze keuze als je op die manier vakken kan volgen die je leuk vind. Het worden anders 3 hele zware laatste jaren als het je niet intereseert Ja

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:02

1) (Tweede Fase) Voor welk profiel (+ welke extra vakken) koos je? VWO, profiel N&G, extra vakken informatica en Frans2. Daarnaast nog een tijdje introcursus Spaans en filosofie gevolgd.
1) (voor Tweede Fase) Uit welke vakken bestond je pakket? Biologie 1,2; Scheikunde 1, Natuurkunde 1, Wiskunde B1, Frans 1,2, Engels, Nederlands
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel? Ik wist van jongs af aan al dat ik iets richting natuur(met dieren oid) of richting gezondheid wilde doen(bijv. diergeneeskunde) Het was voor mij niet meer dan een logische keuze.
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom? De vakken waren niet echt anders dan ik verwacht had..
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom? Wiskunde B1, omdat ik dat echt heel lastig vond..
3c) Welke vakken vielen mee en waarom? De vakken waren gewoon goed te volgen, maar het is niet zo dat ze ontzettend meevielen..
4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard) HBO Dier- en veehouderij
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken? Denk het wel.. Want vind de opleiding echt ontzettend leuk.. Nu zou ik misschien toch voor een universitaire opleiding kiezen, omdat dit niveau best gemakkelijk is met een VWO-voorgrond..
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding? Samenwerken met mensen die amper meewerken/niet goed hun best doen.. HBO is namelijk vooral groepswerk en dat is ontzettend lastig met mensen die niet meewerken.
7) Wat vind je voordelig aan deze studie? Het niveau, gezellige mensen, gezellige leraren
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen? Nu nog student..
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep? -
10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen? Gewoon een opleiding/profiel kiezen dat aansluit bij datgene dat je gewoon heel erg leuk vind..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:10

Natuur en gezondheid met M&O

Nederlands; Engels; Frans 1; Duits 1; Natuurkunde 1; Biologie 1,2; Scheikunde 1; Wiskunde B1; Geschiedenis 1; Maatschappijleer; CKV; ANW; LO; M&O (volgens mij waren ze dat wel)

Ik wist nog niet wat voor vervolg studie ik wilde gaan doen, was goed in talen en in exacte vakken en heb daarom N&G gekozen omdat je met dit profiel de meeste vervolgstudies kon gaan doen

Het waren gewoon dezelfde vakken als in de onderbouw alleen wat meer en moeilijkere stof.

Maatschappijleer en CKV vond ik echt onzin vakken, daar heb ik totaal niets van geleerd.

Ales viel eigenlijk wel mee, heb nooit veel tijd aan school te hoeven besteden.

Ik heb eerst een jaar aan de Erasmus Universiteit gestudeerd, studie IBA. Dit beviel me niet en zit nu in mijn tweede jaar Dierwetenschappen bij Wageningen Universiteit.

IBA was dus de verkeerde keuze, maar met Dierwetenschappen zit ik helemaal op mijn plek.

Wat ik jammer vind bij deze studie is dat het maar op 1 universiteit wordt gegeven en ik daarom best wel veel moet reizen. De opleiding zelf is prima.

Het leuke vind ik dat je heel veel praktijk les krijgt. Je gaat echt naar varkensstallen of koeienstallen, je zit niet alleen maar in een collegezaal.

Ik studeer nog steeds. Bij mij is het afhankelijk van welke master ik ga kiezen, welke soort baan ik later ga beoefenen.

Ik heb van mijn school een hele slechte studiekeuzebegeleiding gekregen, eigenlijk was die er gewoon niet. Ik had mijzelf een jaar kunnen besparen als ik wist dat de opleiding Dierwetenschappen er ook was geweest.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:04

N&G met management en organisatie
Nederlands, Engels, Maatschappij, Duits, Frans, Levensbeschouwing, Scheikunde1, Natuurkunde 1, Biologie1,2 , wiskundeB1
Wilde is in de gezondheidszorg gaan doen er daar was dit profiel voor nodig + dat ik erg slecht was in de talen.
Biologie werd in de bovenbouw een stuk moeilijk als in de onderbouw.
Natuurkunde was wel moeilijk voor mij, terwijl ik daar nooit veel problemen mee had gehad
Nederlands en Engels
Tandheelkunde
Ik ben net begonnen maar het was een goede keuze (tot nu toe)
het is wel erg zwaar. Veel leren (stampen) voordat je je echt met mondziekten bezig gaat houden. Wel in de 3e week al praktijk (3 keer per week) dus als je graag bezig bent is dit echt heel leuk!
De lange dagen en daarnaast nog veel zelfstudie
veel praktijk. Lotingsstudie met weinig plaatsen dus een kleine (gezellige) faculteit waar iedereen voor elkaar klaar staat
Studeer nu.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:03

N&G met Scheikunde 2

Breed en ik was wel geïnteresseerd in de gezondheidszorg + goed in de exacte vakken. Was eerste jaar studiehuis en ik begon met Economie 1 erbij in de vrije ruimte om evt over te kunnen stappen naar E&M. Later laten vallen toen de urennorm verlaagd werd.

Geen, vond dat hele studiehuis een ellende waar ik bijzonder weinig gemotiveerd van raakte, maar de vakken op zich waren wel ok.

Geen. Al vond ik al die talen wel irritant, had niet zoveel met frans en duits op.

Alle exacte vakken. Lag me wel en in studiehuis weinig werk aan, omdat je niets uit je hoofd hoefde te leren. Lang leve de formulekaarten Tong uitsteken

Geneeskunde

op dat moment meer noodoplossing, omdat je toch iets moest gaan doen en je met geneeskunde alle kanten opkan en ik het lichaam wel interessant vond.
Nu kan ik als net afgestudeerde en inmiddels werkend arts zeggen dat het een supergoede keus is geweest en dat ik het zo weer zou doen. Vind mijn werk fantastisch!

Veel leerwerk, maar niet moeilijk. Ben er zo doorheen gerold ondanks de paarden en reistijd ernaast.
Nieuwe curriculum kan ik weinig over zeggen, ben nog van het oude systeem.

Super interessant en ontzettend leuk werk!

Ben nu arts-assistent(zaalarts) bij de interne geneeskunde in een ziekenhuis. Wil uiteindelijk gaan specialiseren tot longarts als ik een opleidingsplek vind.

Goed.

Ga doen waar je interesse ligt en maak je later druk over het werk dat je wilt gaan doen. Je kunt toch geen 10 jaar vooruit kijken.