Studeren, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: Studeren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:36

Niseyra schreef:
Ik studeer ook in Groningen (Life Science&Technology) en ik leer altijd alleen wat er op de slides staat, das genoeg. Ik weet niet of jullie ook slides krijgen?

dat doe ik ook altijd.
ik doe wel een compleet andere studie (gezondheidswetenschappen), in een compleet andere plaats (amsterdam).
maar bij de meeste vakken bij ons krijgen we bij de colleges duidelijke powerpoint sheet's, die ik altijd leer / daar een samenvatting van maak.

een 10 zal je daar nooit mee halen want natuurlijk niet alles staat in die sheet's , maar wel de belangrijkste dingen.

( ik ben overigens altijd veel te lui om die boeken door te lezen dus dat doe ik nooit, tenzij ik even een stukje op moet zoeken oid).

ik begin overigens altijd pas een paar dagen voor het tentamen met leren (daarvoor voer ik echt niets uit Tong uitsteken) .
maar die aanpak is niet heel erg aan te raden ^^ (zulke denderende cijfers haal ik er niet mee:P).

aan t begin van vorig jaar (eerste jaar) was ik wel nog een stuk fanatieker..
maar nu, een jaar later, is dat wel enigszins afgezwakt ^^.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:38

martinev schreef:
Kijk, dit zijn voor mij handige tips, aangezien ik dit jaar met een studie Nederlands start in deeltijd. Ik heb vandaag mijn huiswerk voor a.s dinsdag gekregen en denk dat ik niet meer kan gaan werken en slapen voor dinsdag!
Ik moet namelijk 4915 (!!) coupletten van een Middeleeuws gedicht samenvatten en analyseren. Dit gedicht is dus ook nog in het oud-Nederlands geschreven.... Ik krijg de het gedicht pas morgenavond, dus heel veel tijd is er niet!
Als iemand hier nog tips voor heeft....

sodeknetters!
dat gaat inderdaad een paar nachten doorhalen worden Ach gut

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:15

Ik lees het door en markeer ondertussen de belangrijkste zinnen, voor m'n tentamen lees ik het nog een keer.
Meeste vakken afgesloten met een 7 of 7,5 (enkele uitschieter omlaag of omhoog), dus het werkt wel. Ga volgende week met m'n master beginnen, benieuwd of het dan nog werkt Haha!.

Samenvatten lijkt me echt ontzettend veel werk...

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:19

Waar ik nu mee bezig ben, is de stof die ik gelezen heb voor de afgelopen 2 colleges, leren.

Ik heb een soort mengelmoesje van de tips hier gevonden.
De tekst had ik dus al gelezen, voor ik gister naar college toe ging. Daar heb ik aantekeningen gemaakt. Ik heb zonet de sheets uitgeprint, en die heb ik er nu bij.

Ik doe bij de zinnen op de sheets een korte uitleg, die ik uit het boek haal en dan in het Nederlands. In mijn ogen komt er nu een aardig overzichtelijke samenvatting. De aantekeningen verwerk ik hier ook in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:00

Joho is niet heel duur en ook zeker geen vervanging, maar in combi met de sheets van de hoorcollege's kom je echt een heel eind. Vooral handig als je een dag of 2 voor een tentamen het nog even door wilt lezen om alles op een rijtje te krijgen Lachen

Tuurlijk staan er wel eens fouten in de joho, maar als je het boek erbij hebt gelezen kun je die kleine foutjes makkelijk even zelf verbeteren. Ik ben altijd zeer tevreden over de joho.

Ik lees eigenlijk nooit boeken Nagelbijten / Gniffelen met alleen joho en de sheets kom ik er wel. Hoorcollege's kan ik niet volgen omdat ik te weinig lucht krijg daar helaas... teveel mensen met weinig ventilatie Boos!

Maar ik heb beloofd dit jaar beter mijn best te doen (ware het niet dat de sukkels van de administratie alleen mijn machtiging hebben verwerkt en niet mijn herinschrijving Boos! ik kan pas over 2 week intekenen voor alles Boos! ) en ik was begonnen in een lastig boek.
Ja dit keer heb ik daadwerkelijk een boek opengedaan om te lezen Haha!
Aanstrepen in de tekst doe ik niet Nagelbijten / Gniffelen vind ik zonde van mijn boek Tong uitsteken
Maar de samenvatting lukt prima!
(sja, je moet wat als de joho van dat vak geen samenvatting heeft Knipoog ). en het ergste? ik vind het nog leuk ook om te doen!

Het snelste werk ik in de bieb omdat je daar geen afleidingen hebt Nagelbijten / Gniffelen

Hihi zelfs deze 5de jaar student kan nog wat met de gegeven tips! Haha!
Je bent nooit te oud om te leren Tong uitsteken

Gelukkig hebben de meeste boeken ook per hoofdstuk een korte samenvatting, dat is erg fijn. Enne weet je iets echt niet? schroom niet en mail gewoon die docent of gooi het in de discussiegroep op nestor. Al mail of bezoek ik liever de desbetreffende docent Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:29

Sanneh14 schreef:
Waar ik nu mee bezig ben, is de stof die ik gelezen heb voor de afgelopen 2 colleges, leren.

Ik heb een soort mengelmoesje van de tips hier gevonden.
De tekst had ik dus al gelezen, voor ik gister naar college toe ging. Daar heb ik aantekeningen gemaakt. Ik heb zonet de sheets uitgeprint, en die heb ik er nu bij.

Ik doe bij de zinnen op de sheets een korte uitleg, die ik uit het boek haal en dan in het Nederlands. In mijn ogen komt er nu een aardig overzichtelijke samenvatting. De aantekeningen verwerk ik hier ook in.

Dat doe ik ook regelmatig, ik verwerk mijn notities en wat uit het boek komt en handig ter aanvulling lijkt, schrijf ik naast de slides (bij ons is alles recto en heb je dus steevast een witte bladzijde aan de linkerkant). Zo verwerk je toch de leerstof en leert dat bij de examens makkelijker.

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:32

Ik leer net zoals hierboven gezegd is alleen de collegeslides.

Tijdens college wordt alles uitgelegd wat je moet weten, in boeken staat bij mij vaak altijd zoveel meer.
Als het niet tijdens het college is behandeld (of tijdens werkcollege of practicum) dan wordt er bij mij ook niet van je verwacht dat je het weet.

(voorbereiding doe ik eigenlijk niet aan Tong uitsteken)
Maar als ik voor een tentamen ga leren pak ik de slides en mijn aantekeningen erbij en ga deze uitwerken. Snap ik iets niet, dan pas pak ik het boek erbij om te kijken of ik het zo wel snap.

Als ik het zou beginnen met het boek lezen ben ik echt 2x zo lang bezig.

Ik ben nu net tweedejaars Biomedische Wetenschappen trouwens en heb al mijn vakken met een 7,5 afgesloten. Dus voor mij werkt het.