Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
daban schreef:paarden zijn niet onrein. Ze worden niet gegeten maar gebruikt als werkmiddel net als ezels
feliciaa schreef:Ik ben inmiddels 18, maar dat even terzijde.
Ik ben eigenlijk nooit iemand geweest die helemaal op m'n eigen benen wou staan, heb liever iemand die me een beetje stuurt en doe eigenlijk bijna alles in overleg, dus nee die regeltjes benauwen mij niet echt. Maar onder het kleine gedeelte wat ze dus niet mogen bedoel ik naar de discotheek/kroeg of midden in de nacht nog alleen over straat lopen en daar heb ik absoluut geen behoefte aan.
Ik maak de familie van mijn vriend dagelijks van dichtbij mee en bij hun staat de vrouw ongeveer gelijk aan de vrouw, en heeft de vrouw op sommige gebieden zelfs meer te zeggen als de man (vooral over de kinderen).
Ik heb het er heel goed met mijn vriend over gehad en hij is niet iemand die me heel erg zal beperken in dingen. Ik mag eigenlijk alles (behalve de bovengenoemde dingen), ik mag gewoon blijven paardrijden en ik hoef van hem geen hoofddoek te dragen (alleen naar de moskee).
Mijn ouders vinden het niet erg, mijn hele familie staat er eigenlijk achter..
Ik ben van huis uit christelijk maar heb me eigenlijk altijd al meer intresse in het islamitische geloof gehad, als in het geloof van mijn ouders, het is dus niet zo dat ik plotseling beslis moslim te worden, maar sinds ik een relatie heb met mijn vriend sta ik veel dichter bij het geloof en ben ik er dus veel meer over te komen weten.
Ik heb eigenlijk geen specifieke vragen, maar ben vooral opzoek naar ervaringen van mensen die zich hebben bekeerd tot de islam of die het van huis uit al zijn.
In de ramadan ga ik zowieso een aantal keer naar de moskee, dus dan zal ik vast de imam wel een keer spreken.
berpie schreef:De Islam vind ik persoonlijk een groots geloof en als het op de goede manier uitgedragen word, zoals in de Koran staat (staan ook wel heftige dingen in maar goed) is het mooi en goed, zou de wereld een stuk beter worden als iedereen dat zou doen, maar toch je motivatie, je wilt gestuurd worden.
kynshiri schreef:ahum, over die paarden... weet je toevallig waarom arabieren er zo prat op gaan van hun arabische paarden raszuiver te houden... juist ja, ze beschouwen die wondermooie dieren als een regelrechte gave van Allah aan de mens en Allah heeft hen persoonlijk opgedragen van ze te koesteren (staat zelfs ergens in de koran dacht ik)
ok, niet elke marokkaan of turk die hier woont heeft het daarom met paarden, maar reken maar dat er veel moslims zijn die ontzettend trots op hun paarden zijn en ze als koningen behandelen
daban schreef:jonge jonge ik weet wel waar ik over praat, vriend is moslim die ik al meet als 10jr ken, nu wil jij anders beweren? Mennn halve imam raad is gevraagd voor ik ging paardrijden
Nouks schreef:berpie schreef:De Islam vind ik persoonlijk een groots geloof en als het op de goede manier uitgedragen word, zoals in de Koran staat (staan ook wel heftige dingen in maar goed) is het mooi en goed, zou de wereld een stuk beter worden als iedereen dat zou doen, maar toch je motivatie, je wilt gestuurd worden.
"maar goed"?
Mag ik vragen wat voor heftige dingen je bedoelt?
Bedoel je te zeggen dat je de koran letterlijk op moet volgen?
Dat je er maar vrede mee moet hebben als er dingen in staat waar je het niet mee eens bent?
Dat je de koran niet ter eigen interpretatie moet gebruiken als leidraad, maar dat je je er tot op de letter aan te houden hebt?
daban schreef:BERPIE :gekopierd van anderesite Het vlees van ezels en paarden mag enkel in noodgevallen worden gegeten, omdat dit edele dieren zijn binnen de Islam.
Ben nietgek dus
Nouks schreef:berpie schreef:De Islam vind ik persoonlijk een groots geloof en als het op de goede manier uitgedragen word, zoals in de Koran staat (staan ook wel heftige dingen in maar goed) is het mooi en goed, zou de wereld een stuk beter worden als iedereen dat zou doen, maar toch je motivatie, je wilt gestuurd worden.
"maar goed"?
Mag ik vragen wat voor heftige dingen je bedoelt?
Bedoel je te zeggen dat je de koran letterlijk op moet volgen?
Dat je er maar vrede mee moet hebben als er dingen in staat waar je het niet mee eens bent?
Dat je de koran niet ter eigen interpretatie moet gebruiken als leidraad, maar dat je je er tot op de letter aan te houden hebt?
feliciaa schreef:De enige vrouwlijke moslims die ik ken is de moeder en de zus van mijn vriend. Zijn zus woont in Veghel en zijn moeder praat niet zo goed nederlands dus daar mee praten gaat niet zo gemakkelijk.
Over hoe de vrouw zich moet gedragen word vind ik, vaak verkeerd gedacht, want het valt allemaal heel erg mee. In mijn ervaringen zijn de vrouwen best wel vrij om van alles te doen. Zo draagt de moeder van mijn vriend een hoofddoek omdat ze dat zelf wil, maar de zus van mijn vriend draagt geen hoofddoek. Ze mogen ook voor het grootste gedeelte gaan en staan waar ze willen..
laugrease schreef:feliciaa schreef:De enige vrouwlijke moslims die ik ken is de moeder en de zus van mijn vriend. Zijn zus woont in Veghel en zijn moeder praat niet zo goed nederlands dus daar mee praten gaat niet zo gemakkelijk.
Over hoe de vrouw zich moet gedragen word vind ik, vaak verkeerd gedacht, want het valt allemaal heel erg mee. In mijn ervaringen zijn de vrouwen best wel vrij om van alles te doen. Zo draagt de moeder van mijn vriend een hoofddoek omdat ze dat zelf wil, maar de zus van mijn vriend draagt geen hoofddoek. Ze mogen ook voor het grootste gedeelte gaan en staan waar ze willen..
Daar zeg je zelf al wat mij tegen staat. En dan bedoel je het ook nog positief. Je mag voor het grootste gedeelte gaan en staan waar je wilt. En je bent 'best' wel vij om van alles te doen. Dat klinkt toch gewoon niet positief?? Maargoed ik moet wel toegeven dat ik bijna niks van de Islam weet, en dus misschien verkeerd oordeel. Maar voor hoe ver ik het nu denk kan ik me niet voorstellen dat je je als vrouw in die positie wil plaatsen..
Ik vind het overigens wel heel dapper van, maar denk er natuurlijk erg goed over na.
feliciaa schreef:ik vind alleen dat ik er nog niet genoeg over weet om mezelf een echte moslim te kunnen noemen. Ik geloof in Allah en ik houd me al aan een hele hoop regels binnen het geloof, er zijn denk ik alleen nog wel een boel dingen waar ik nog niet veel van af weet of ervaring mee heb.