Moslims hier op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Re: Moslims hier op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 20:02

Ik ben inmiddels 18, maar dat even terzijde.
Ik ben eigenlijk nooit iemand geweest die helemaal op m'n eigen benen wou staan, heb liever iemand die me een beetje stuurt en doe eigenlijk bijna alles in overleg, dus nee die regeltjes benauwen mij niet echt. Maar onder het kleine gedeelte wat ze dus niet mogen bedoel ik naar de discotheek/kroeg of midden in de nacht nog alleen over straat lopen en daar heb ik absoluut geen behoefte aan.
Ik maak de familie van mijn vriend dagelijks van dichtbij mee en bij hun staat de vrouw ongeveer gelijk aan de man, en heeft de vrouw op sommige gebieden zelfs meer te zeggen als de man (vooral over de kinderen).
Ik heb het er heel goed met mijn vriend over gehad en hij is niet iemand die me heel erg zal beperken in dingen. Ik mag eigenlijk alles (behalve de bovengenoemde dingen), ik mag gewoon blijven paardrijden en ik hoef van hem geen hoofddoek te dragen (alleen naar de moskee).
Mijn ouders vinden het niet erg, mijn hele familie staat er eigenlijk achter..
Ik ben van huis uit christelijk maar heb me eigenlijk altijd al meer intresse in het islamitische geloof gehad, als in het geloof van mijn ouders, het is dus niet zo dat ik plotseling beslis moslim te worden, maar sinds ik een relatie heb met mijn vriend sta ik veel dichter bij het geloof en ben ik er dus veel meer over te komen weten.
Ik heb eigenlijk geen specifieke vragen, maar ben vooral opzoek naar ervaringen van mensen die zich hebben bekeerd tot de islam of die het van huis uit al zijn.
In de ramadan ga ik zowieso een aantal keer naar de moskee, dus dan zal ik vast de imam wel een keer spreken.
Laatst bijgewerkt door feliciaa op 30-08-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:02

daban schreef:
paarden zijn niet onrein. Ze worden niet gegeten maar gebruikt als werkmiddel net als ezels

Mijn 2 kinderen hebben het moslim geloof dus als ik het niet zeker zo weten zou ik niet zomaar iets beweren, dat ze als werktuig gebruikt worden hoef je mij niet te vertellen want dat wist ik al maar ga eerst even de Koran lezen voor je antwoord geeft op iets waar je geen verstand van hebt.

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:07

jonge jonge ik weet wel waar ik over praat, vriend is moslim die ik al meet als 10jr ken, nu wil jij anders beweren? Mennn halve imam raad is gevraagd voor ik ging paardrijden

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:09

feliciaa schreef:
Ik ben inmiddels 18, maar dat even terzijde.
Ik ben eigenlijk nooit iemand geweest die helemaal op m'n eigen benen wou staan, heb liever iemand die me een beetje stuurt en doe eigenlijk bijna alles in overleg, dus nee die regeltjes benauwen mij niet echt. Maar onder het kleine gedeelte wat ze dus niet mogen bedoel ik naar de discotheek/kroeg of midden in de nacht nog alleen over straat lopen en daar heb ik absoluut geen behoefte aan.
Ik maak de familie van mijn vriend dagelijks van dichtbij mee en bij hun staat de vrouw ongeveer gelijk aan de vrouw, en heeft de vrouw op sommige gebieden zelfs meer te zeggen als de man (vooral over de kinderen).
Ik heb het er heel goed met mijn vriend over gehad en hij is niet iemand die me heel erg zal beperken in dingen. Ik mag eigenlijk alles (behalve de bovengenoemde dingen), ik mag gewoon blijven paardrijden en ik hoef van hem geen hoofddoek te dragen (alleen naar de moskee).
Mijn ouders vinden het niet erg, mijn hele familie staat er eigenlijk achter..
Ik ben van huis uit christelijk maar heb me eigenlijk altijd al meer intresse in het islamitische geloof gehad, als in het geloof van mijn ouders, het is dus niet zo dat ik plotseling beslis moslim te worden, maar sinds ik een relatie heb met mijn vriend sta ik veel dichter bij het geloof en ben ik er dus veel meer over te komen weten.
Ik heb eigenlijk geen specifieke vragen, maar ben vooral opzoek naar ervaringen van mensen die zich hebben bekeerd tot de islam of die het van huis uit al zijn.
In de ramadan ga ik zowieso een aantal keer naar de moskee, dus dan zal ik vast de imam wel een keer spreken.

Het is mooi als je iets doet waar je ook achter staat.
De Islam is veel meer dan die achterlijke regeltjes zoals het dragen van een hoofddoek en vrouwen die geen rechten hebben.
Dat is ook eigenlijk helemaal niet waar de Islam voor staat, er staat in de Koran dat een man respect voor zijn vrouw moet hebben en zij zijn gelijke is.
Dat dit dan op een verkeerde manier wordt uitgedragen door sommige personen zegt niets over de Islam maar alles over die mensen.
Er staat ook niet dat je een hoofddoek moet dragen er staat dat je een man nieet in verleiding mag brengen, nou niks mis mee toch.

De Islam vind ik persoonlijk een groots geloof en als het op de goede manier uitgedragen word, zoals in de Koran staat (staan ook wel heftige dingen in maar goed) is het mooi en goed, zou de wereld een stuk beter worden als iedereen dat zou doen, maar toch je motivatie, je wilt gestuurd worden.
Praat daar dan zeker over met de Imam, zeker weten dat hij goede adviezen voor je heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:11

berpie schreef:
De Islam vind ik persoonlijk een groots geloof en als het op de goede manier uitgedragen word, zoals in de Koran staat (staan ook wel heftige dingen in maar goed) is het mooi en goed, zou de wereld een stuk beter worden als iedereen dat zou doen, maar toch je motivatie, je wilt gestuurd worden.

"maar goed"?
Mag ik vragen wat voor heftige dingen je bedoelt?
Bedoel je te zeggen dat je de koran letterlijk op moet volgen?
Dat je er maar vrede mee moet hebben als er dingen in staat waar je het niet mee eens bent?
Dat je de koran niet ter eigen interpretatie moet gebruiken als leidraad, maar dat je je er tot op de letter aan te houden hebt?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:12

ahum, over die paarden... weet je toevallig waarom arabieren er zo prat op gaan van hun arabische paarden raszuiver te houden... juist ja, ze beschouwen die wondermooie dieren als een regelrechte gave van Allah aan de mens en Allah heeft hen persoonlijk opgedragen van ze te koesteren (staat zelfs ergens in de koran dacht ik Knipoog )

ok, niet elke marokkaan of turk die hier woont heeft het daarom met paarden, maar reken maar dat er veel moslims zijn die ontzettend trots op hun paarden zijn en ze als koningen behandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:14

kynshiri schreef:
ahum, over die paarden... weet je toevallig waarom arabieren er zo prat op gaan van hun arabische paarden raszuiver te houden... juist ja, ze beschouwen die wondermooie dieren als een regelrechte gave van Allah aan de mens en Allah heeft hen persoonlijk opgedragen van ze te koesteren (staat zelfs ergens in de koran dacht ik Knipoog )

ok, niet elke marokkaan of turk die hier woont heeft het daarom met paarden, maar reken maar dat er veel moslims zijn die ontzettend trots op hun paarden zijn en ze als koningen behandelen

De ex van m'n vriendin vond mijn paard ook veel leuker dan die van m'n vriendin, haha Haha!
(ok, paard van vriendin noemde hij "z'n dochter", maar eigenlijk vond 'ie die van mij wel leuker)

daban

BERPIE :gekopierd van anderesite Het vlees van ezels en paarden mag enkel in noodgevallen worden gegeten, omdat dit edele dieren zijn binnen de Islam.
Ben nietgek dus
Laatst bijgewerkt door daban op 30-08-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

daban schreef:
jonge jonge ik weet wel waar ik over praat, vriend is moslim die ik al meet als 10jr ken, nu wil jij anders beweren? Mennn halve imam raad is gevraagd voor ik ging paardrijden

Nou sorry maar nog nooit gehoord dat er in de moskee raad werd gevraag omdat een nederlandse vriendin paard wilden rijden.

In Moslim landen word ook paardgereden, de zus van de koning van Jordanie is zelfs een heel beroemde springruiter,

Alleen paardevlees mag niet gegeten worden omdat het onrein is. Lam, Kip, Vis en nog wel wat andere dieren waar ik zo even niet op kom. In sommige streken voegen ze er kamelenvlees aan toe maar die zijn in de ogen van meeste moslims 100 jaar achter.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:16

Nouks schreef:
berpie schreef:

"maar goed"?
Dat je er maar vrede mee moet hebben als er dingen in staat waar je het niet mee eens bent?
Dat je de koran niet ter eigen interpretatie moet gebruiken als leidraad, maar dat je je er tot op de letter aan te houden hebt?

Inderdaad, mensen die denken dat een heilig boek 100% letterlijk genomen moet worden hebben het niet begrepen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:17

daban schreef:
BERPIE :gekopierd van anderesite Het vlees van ezels en paarden mag enkel in noodgevallen worden gegeten, omdat dit edele dieren zijn binnen de Islam.
Ben nietgek dus

Ja maar daar staat ook dat varkensvlees en niet ritueel geslacht vlees gegeten mag worden in noodgevallen, dus wel alles vertellen dan.
Als een paard niet onrein was zou het gewoon gegeen mogen worden en niet alleen in noodgevallen.
Het edele dier dat slaat namelijk op het verhaal in de Koran op de 3 Arabische merries, merries waar de bloedlijnen tot de dag van vandaag nog doorlopen, mooi verhaal moet je eens lezen.

Ik zeg niet dat je gek bent, gekkie Haha! Haha!
Alleen ik ken de feiten echt waar dus gewoon een discussie meer niet. Knipoog

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:18

Nouks schreef:
berpie schreef:

"maar goed"?

kijk dat is nu net een verschil tussen katholicisme en Islam. Katholieken doen niet anders dan zeggen 'ja maar je moet dat in de context zien en je moet dat niet letterlijk nemen enz enz' omdat zij er vanuit gaan dat zij de getuigenis van christus niet uit eerste hand hebben. die is pas na zijn dood opgeschreven door lln van hem en door de eeuwen heen aangevuld met andere geschriften en dergelijke. De koran daarentegen zou door Allah aan Mohammed zijn gedicteerd, die hem meteen heeft opgeschreven. onbetwistbaar en direct van Godswege dus maw.
daarom dat het vanuit een Islamitische achtergrond iets moeilijker of verraderlijker kan zijn om de koran op een interpretatieve manier te gebruiken.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:20

[/quote]

"maar goed"?

[/quote]

Inderdaad, mensen die denken dat een heilig boek 100% letterlijk genomen moet worden hebben het niet begrepen.[/quote]
Het probleem is dat het allemaal zo dubbelzinnig is, ik ga eens even de Koran opzoeken en kijken of ik een passage kan vinden waarmee ik kan laten zien wat ik bedoel.
Dit telt ook voor de bijbel, zwerft hier ook nog ergens rond.
Vergeet niet dat die boeken oud zijn en door mensenhanden geschreven, of geloof je werkelijk dat dit geschreven is door God of Allah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:21

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:34

kynshiri ik bedoel met onrein dat paardenvlees niet gegeten mag worden omdat een paard onrein is, heb ik ook niet zelf verzonnen.

Als je heel diep de Koran in gaat (en de bijbel) staat daar niet zo veel over onrein, net zo min als dat een hoofddoekje verplicht is.
Het gaat er eigenlijk meer om dat Mohammed een aantal dieren aangewezen heeft, waaronder schapen (moet echt even die Koran opzoeken) dieren die geofferd worden voor ons, daar komt ook het ritueel slachten vandaan.

Een paard hoort daar niet bij.

Het verhaal van de edele Arabierren, heb je even tijd?

Ik weet het niet helemaal meer uit mijn hoofd maar komt die.
Mohammed (geloof ik) had een kudde van arabische merries.
Deze dieren moesten 40 dagen en nachten doorgalopperen door de woestijn.
Nadat ze aankwamen bij een bron mochten ze alleen drinken op zijn commando, alle dieren begonnen t dinken behalve 3 merries, zij wachten op zijn comando.

Deze 3 merries komen in de Koran voor en hun bloedlijnen komen nnog steeds voor bij hun nakomelingen, zij zijn de voorouders van het arabische ras.

Mooi verhaal, weet niet of het helemaal meer kloopt met het aantal dagen en zo maar de lijn is hetzelfde.
Het is ook geen fabel want die namen zijn terug te leiden bij arabische paarden, mooi en bijzonder maar daar komt het verhaal van het edele paard terug en telt dus eigenlijk alleen voor de nakomelingen van deze 3 merries.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:41

feliciaa schreef:
De enige vrouwlijke moslims die ik ken is de moeder en de zus van mijn vriend. Zijn zus woont in Veghel en zijn moeder praat niet zo goed nederlands dus daar mee praten gaat niet zo gemakkelijk.
Over hoe de vrouw zich moet gedragen word vind ik, vaak verkeerd gedacht, want het valt allemaal heel erg mee. In mijn ervaringen zijn de vrouwen best wel vrij om van alles te doen. Zo draagt de moeder van mijn vriend een hoofddoek omdat ze dat zelf wil, maar de zus van mijn vriend draagt geen hoofddoek. Ze mogen ook voor het grootste gedeelte gaan en staan waar ze willen..

Daar zeg je zelf al wat mij tegen staat. En dan bedoel je het ook nog positief. Je mag voor het grootste gedeelte gaan en staan waar je wilt. En je bent 'best' wel vij om van alles te doen. Dat klinkt toch gewoon niet positief?? Maargoed ik moet wel toegeven dat ik bijna niks van de Islam weet, en dus misschien verkeerd oordeel. Maar voor hoe ver ik het nu denk kan ik me niet voorstellen dat je je als vrouw in die positie wil plaatsen..

Ik vind het overigens wel heel dapper van, maar denk er natuurlijk erg goed over na.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:24

Ik zet even een stipje..
Sorry niet genoeg tijd om alle reacties goed te lezen. Maar ga zeker proberen dat vanavond nog te doen!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 22:42

laugrease schreef:
feliciaa schreef:
De enige vrouwlijke moslims die ik ken is de moeder en de zus van mijn vriend. Zijn zus woont in Veghel en zijn moeder praat niet zo goed nederlands dus daar mee praten gaat niet zo gemakkelijk.
Over hoe de vrouw zich moet gedragen word vind ik, vaak verkeerd gedacht, want het valt allemaal heel erg mee. In mijn ervaringen zijn de vrouwen best wel vrij om van alles te doen. Zo draagt de moeder van mijn vriend een hoofddoek omdat ze dat zelf wil, maar de zus van mijn vriend draagt geen hoofddoek. Ze mogen ook voor het grootste gedeelte gaan en staan waar ze willen..

Daar zeg je zelf al wat mij tegen staat. En dan bedoel je het ook nog positief. Je mag voor het grootste gedeelte gaan en staan waar je wilt. En je bent 'best' wel vij om van alles te doen. Dat klinkt toch gewoon niet positief?? Maargoed ik moet wel toegeven dat ik bijna niks van de Islam weet, en dus misschien verkeerd oordeel. Maar voor hoe ver ik het nu denk kan ik me niet voorstellen dat je je als vrouw in die positie wil plaatsen..

Ik vind het overigens wel heel dapper van, maar denk er natuurlijk erg goed over na.

De dingen die ik eventueel niet meer zou mogen, zoals 's nachts in m'n eentje over straat en zonder mijn vriend naar de discotheek bijv. Zijn dingen waar ik absoluut niet mee zou zitten omdat ik het nu ook al niet doe en er ook geen behoefte aan heb. Ik zie dit dus niet echt als een beperking of het opgeven van een deel van mijn vrijheid.

Wat voor mij vooral heel overtuigend is geweest, is het gevoel wat ik van binnen hebben gekregen sinds ik me aan de voornaamste regels van de islam probeer te houden (en dat lukt me al aardig).
Ik heb me ook een tijdje bezig gehouden met het christelijke geloof, maar toen kwam dat gevoel maar niet, wat ik dus nu wel heb.

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:45

Ik ben me de laatste tijd ook steeds meer in de islam aan het verdiepen. Ik ben ook al een paar keer in de moskee geweest.Ik heb wel een marokkaanse vriend gehad en die heeft me ook veel over het geloof verteld maar hij heeft nooit gezegt dat ik moslim moest worden. Het is nu uit met die vriend maar ik wil nog steeds verder gaan in het geloof en ga dit jaar ook voor het eerst mee doen met de ramadan.
Wat iedereen zegt over dat vrouwen onderdrukt worden dat valt eigelijk wel mee de vrouw word juist beschermd.
Als ik dadelijk getrouwd zou zijn dan wil ik ook alleen dat mijn man van mij geniet verder heb ik met niemand iets te maken.
En dan nog iets ik vind die moslim vrouwen er echt niet ongelukkig uitzien ik ken er ook best veel en ze zijn allemaal gelukkig.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 22:51

@ elbeauty: dat vind ik ook, leuk dat je ook dit jaar voor het eerst mee gaat doen met de ramadan. Mijn vriend zegt ook niet dat ik moslim moet worden en hij wil ook niet dat ik me voor hem bekeer maar voor mezelf als ik dat wil.

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:56

Ja daar gaat het uiteindelijk om. Maar ze zeggen wel omdat hij jou heeft laten verdiepen in de islam zal hij er later ook beter van worden dat wel. Mijn ex dacht wel dat ik het voor hem deed hij vind het wel super goed dat ik erin verder ga nu we niet meer samen zijn maar je moet het echt altijd voor jezelf doen dat is het belangrijkste.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:54

Als ik dit topic probeer te lezen kriebelt het om te reageren; dus heb niet alles gelezen.. Knipoog

Ten eerste wil ik zeggen dat een paard echt geen onrein dier is. Ik deel de mening met iemand anders die hier reageerde daarover.
Je mag geen paard eten als je anders kunt eten omdat het een edel dier is. Bevind je je in een oorlog bijv dan mag het wel, maar (ik geloof) alleen de rechterkant. De kant waar het hart zit, mag je niet van eten. Niet omdat het een onrein dier is, maar omdat er vanuit de Islam erg veel respect is voor het paard als werkdier.
Maargoed zo zie je maar weer; iedereen interpreteerd het geloof anders.

Ik heb me bekeerd maar aan mij zul je niets merken. Ik heb moderne opvattingen en heb ook genoeg vrienden die dat ook hebben. Als je ons op straat ziet lopen zul je iig niet denken dat we moslims zijn. Maar het is maar net hoe je het allemaal interpreteerd.
Ik heb voor mijn gevoel absoluut geen vrijheid opgegeven. Ik ga ook best wel eens stappen zonder mijn vriend (al ben ik helemaal geen stap-mens) maar er zijn ook dingen die in het plaatje passen van de Islam waar ik me vanzelfsprekend al aan houd, omdat ik me daar fijn bij voel. Ik ben al niet iemand die met zijn lijf te koop loopt bijv.
Een hoofddoek dragen doe ik dus niet en zie ik ook niet snel gebeuren. Ik doe alles wat ik wil, ik rook zelfs en ik lust ook wel eens een glaasje drank.
Maar voor mij is het belangrijkste de band van binnenuit met Allah, dat is waar het om gaat.
En ja niet iedereen denkt daar zo over, er zijn genoeg mensen die vinden dat ik een hele slechte moslim ben. Maar ik voel me hier goed bij.

Wat ik dus alleen wel afraad is dus contact zoeken met een Imam of mensen van de moskee.
Dit heeft er nl bij mij vrij snel voor gezorgt dat ik eigenlijk niet meer wilde.
Op het begin vond ik het leuk, kreeg honderden boeken om te lezen, telefoonnummers van andere Nederlandse meisjes die bekeerd waren etc.
Maar daar zat ik niet op te wachten. Ik doe het voor mezelf en hoef niet perse andere mensen te ontmoeten. Ja best leuk, maar die meisjes van die telefoonnummers hadden hele andere opvattingen als ik. En dat was ook de bedoeling van degene die ze gaf; die wilde dat ik contact kreeg met meisjes die volledig naar de sharia leefde zodat ik dat ook ging doen.
Nu was die persoon zelf ook iemand die leeft zoals Mohammed (vzmh) vroeger leefde. Heel mooi dat hij dat graag wil en ik snap dat dat voor het geloof heel goed is, zal er ook nooit wat kwaads over zeggen, maar voor mij hoeft dat niet. Vervolgens kwam diegene me elke dag opzoeken om te vragen en kijken of ik al een hoofddoek droeg, of ik wel 5 x per dag bidde etc...

Dat heeft mij toen bijna een afkeer gegeven. Ik heb toen uiteindelijk gezegd dat ik hier geen behoefte aan had en dat ik geloof voor mezelf, dat niemand me kan dwingen om te gaan bidden of een hoofddoek te dragen o.i.d. Gelukkig is het nu zo goed als afgelopen; maar wel als resultaat dat diegene me niet meer als moslim ziet.
Geen probleem voor mij, want mijn geloof is iets tussen Allah en mij en wat andere daar van vinden of denken laat me koud.

Dus pas wel op met contact zoeken... blijf wel jezelf en doe de dingen waar jij je goed bij voelt. Bidden omdat iemand je daartoe dwingt dat is ook niet goed. Het moet vanuit je hart komen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:08

feliciaa schreef:
ik vind alleen dat ik er nog niet genoeg over weet om mezelf een echte moslim te kunnen noemen. Ik geloof in Allah en ik houd me al aan een hele hoop regels binnen het geloof, er zijn denk ik alleen nog wel een boel dingen waar ik nog niet veel van af weet of ervaring mee heb.

Eventjes dit.
Met dat gevoel heb ik bijna een jaar lang rondgelopen. Weet ik wel genoeg om echt moslim te kunnen zijn?
Maar weet je, het gaat echt om het gevoel dat je hebt. Er is niemand die mag zeggen dat jij geen moslim bent als je je wel zo voelt.
Nog steeds durf ik 9 vd 10 x niet te zeggen dat ik moslim ben, puur omdat ik bang ben dat mensen vinden dat ik er te weinig van weet. Maar zo werkt het gelukkig niet. Als je je bekeerd, ben je moslim. Zolang jij gelooft in Allah en dat Mohammed (vzmh) zijn boodschapper is, mag jij je met goed recht moslim noemen. Maar dat dan ook écht gelooft, vanuit je hart.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:33

Jameyskatje hier op bokt is ook moslima geworden. Weet alleen niet of zo ook vaak online is.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:49

Nou wat ik hier van vind.... Zal mijn mening hierover maar niet delen. Maar meid je bent nog zo jong geniet eerst eens van het leven voor je je eigen ergens voor bekeert.