Abbo is niet prive ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Re: Abbo is niet prive ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:14

Schandalig..zo heb ik ooit eens een stalker gehad, gek werd ik ervan..op een gegeven moment kwam ik erachter wie hij was..was het de gozer van de bel company die mij mn abbo had laten aansluiten. Had die mn nummer genoteerd. Walgelijk joch..daar bij de BC hebben ze echt niets beters te doen en ik zou gewoon geneigd zijn in jouw geval hier een melding van te maken..bah!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:33

Mmm ik vind het maar een vreemd verhaal hoor. Ik heb jaren bij orange gewerkt en ik kon alles van onze abonnees inzien (ik kon nog zien of een gesprek met een ander toestel was gevoerd dan het eigen toestel dus dat de sim in een ander toestel was gezet etc) maar sms'jes lezen en gesprekken afluisteren konden wij niet hoor.

Sms'jes worden gecodeerd en zijn niet zomaar te lezen. Uiteraard waren er wel mogelijkheden om dit wel te kunnen (idd politie-onderzoek bijv) maar dat kon niet zomaar een medewerker van de organisatie.
Lijkt me dus erg stug dat ze dit in een belwinkel wel kunnen. Tenslotte zijn ze ook alleen nog maar tussenpersoon tussen abonnee en provider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:29

kaj schreef:
Mmm ik vind het maar een vreemd verhaal hoor. Ik heb jaren bij orange gewerkt en ik kon alles van onze abonnees inzien (ik kon nog zien of een gesprek met een ander toestel was gevoerd dan het eigen toestel dus dat de sim in een ander toestel was gezet etc) maar sms'jes lezen en gesprekken afluisteren konden wij niet hoor.

Sms'jes worden gecodeerd en zijn niet zomaar te lezen. Uiteraard waren er wel mogelijkheden om dit wel te kunnen (idd politie-onderzoek bijv) maar dat kon niet zomaar een medewerker van de organisatie.
Lijkt me dus erg stug dat ze dit in een belwinkel wel kunnen. Tenslotte zijn ze ook alleen nog maar tussenpersoon tussen abonnee en provider.

Ja ik vond het ook een vreemd verhaal vandaar dat we het wouden testen , en het bleek gewoon te kunnen .
Misschien ligt het ook aan waar diegene werkt ? Misschien zijn Orange etc daar wat moeilijker in ..
Hij werkt volgens mij bij Bel Company ofzo , weet niet of dat een bepaald bedrijf is of dat Bel Company gewoon een company is zoals Orange , Telfort etc ?

En ik weet ook niet in welke positie hij zit als werknemer daar .

Ik snap best dat de politie het allemaal kan , en dat vind ik ook volkomen normaal ..
Maar dat werknemers zelf de mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen , ook al is dat stiekem of iets .. vind ik niet echt gepast .

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:43

Juist daarom geloof ik het verhaal niet. Want belcompany (of andere telefoonwinkels) zijn zelf geen provider. Ze kunnen dus nooit zo diep in de gegevens van een provider komen.

Zij verkopen alleen de abonnementen en hebben er verder niets mee van doen.

Ik denk dat deze persoon je echt in de maling neemt hoor want als ze bij een provider zelf nog niet deze gegevens kunnen zien (als medewerker) dan kunnen ze dat bij zo'n winkel al helemaal niet.

Sowieso zijn sms'jes gecodeerd zoals ik al zei dus het bestaat niet dat je die gewoon even kunt lezen.
Ik zou die persoon dus nog maar eens aan de tand voelen want ik denk dat je flink in de maling genomen wordt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:02

Mag een telefoongesprek worden afgeluisterd?
Vanwege het recht op privacy is het verboden om telefoongesprekken af te luisteren. De enige uitzondering hierop vormt het strafrechterlijk onderzoek.
Bij een strafrechterlijk onderzoek mag de politie telefoongesprekken afluisteren en bij een telecombedrijf privégegevens over iemand opvragen. Telecombedrijven zijn verplicht om hieraan mee te werken. En zij mogen dat niet vertellen aan de abonnees, dus als u vraagt aan het telecombedrijf of uw telefoon wordt afgeluisterd zal zij dat ontkennen. Voor het aftappen is wel altijd toestemming nodig van een rechter-commissaris.
Vermoedt u toch dat uw telefoon wordt afgeluisterd en vindt u dat uw privacy daarmee wordt aangetast? Dan kunt u via een juridische procedure proberen het afluisteren te stoppen. U moet dan tijdens de procedure voor de rechter kunnen aantonen dat het aftappen van uw telefoon niet is gebeurd voor een gerechtelijk onderzoek, maar illegaal.
Kunt u aantonen door wie u wordt afgeluisterd, dan kan de rechter die persoon een verbod opleggen. U kunt nog proberen om de schade te verhalen, alhoewel het moeilijk is om te bewijzen hoeveel schade u hebt geleden als u in uw privacy bent aangetast.

Overigens mag een telecombedrijf 12 maanden je smsjes + telefoongesprekken houden .

Over het schuingedrukte , wie zegt dat dat gebeurt ?
Zijn denk wel medewerkers die het een lolletje vinden om even je smsjes te lezen als ze niks te doen hebben .
Het is in ieder geval wel mogelijk . Hoe en waar , en in welke positie je moet zitten dat weet ik zelf ook niet , en of het gecontroleert word ? Denk niet dat ze daar tijd voor hebben .

Dat het een fabeltje is dat het gebeurt is zowiezo niet zo , aangezien die vriend zelf met het blaadje kwam van de laatste smsjes van een vriendin van mij .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:41

Ik zal als ik hem spreek er even wat verder op ingaan , hij zal niet de enige zijn die daar mee bezig is .

Hier nog een stuk over aftappen , maar op een andere manier en het heeft niet veel met het stuk met de jongen te maken waar ik het over had .

De SIM-kaart: heeft een IMSI-nummer dat het verband legt tussen abonnee en telefoonnummer. De naam van een abonnee is voldoende om te tappen. Bij prepaids moet de politie altijd het nummer weten.
Iedere telefoon heeft een serienummer (IMEI-nummer). Dat nummer is voldoende om te kunnen tappen.
Een IMSI-catcher kan het IMSI-nummer en het IMEI-nummer van een telefoon onderscheppen. Het apparaat doet zich voor als een gsm-antenne. Politie en inlichtingendiensten kunnen met een IMSI-catcher ook een gsm afluisteren buiten de centrale om.
Een gsm is niet te vertrouwen. Veel typen gsm’s kunnen functioneren als een microfoon die op afstand te bedienen is. Telefoonbedrijven kunnen vanuit de centrale software aanpassen op de Sim-kaart met een sms-bericht. Met een stille sms kan ook op afstand een SIMkaart onbruikbaar worden gemaakt of alle gegevens te kopiëren en te versturen. Er zijn ook hackers actief die door het sturen van stille sms’jes proberen SIMkaarten van afstand te kopiëren om zo gratis te bellen. Een telefoon is vanuit de centrale te bedienen. Een getapt telefoongesprek is in feite een conference-call, met meerdere deelnemers waarbij er eentje, die naar de tapkamer één-richtingsverkeer heeft. De centrale die in het geheim een gsm als microfoon wil laten werken laat de SIMkaart in de telefoon een verbinding voor één-richtingsverkeer openen. De enige manier om direct afluisteren onmogelijk te maken is de batterij los te koppelen; ook als de telefoon uit staat kunnen microfoon en zender gewoon functioneren. De vraag is of deze manier van afluisteren door de beugel van de wet kan. Deze methode staat in geen enkele wettelijke regeling beschreven. Consumenten hebben geen idee dat deze mogelijkheid is ingebakken.

Dus je gsm / telefoon is zowiezo niet prive ? Het mag misschien niet maar wie gaat dat nou allemaal controleren .
Als normale mensen het al kunnen doen , laat staan mensen die bij een telecombedrijf werken en er al een beetje verstand van hebben van horen en zeggen ?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:04

het schijnt dat er in nederland in aantallen de meeste telefoongesprekken worden afgluisterd in de wereld! 3x meer dan in Amerika.

Aantallen dus, geen percentage

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:21

Die jongen werkt niet bij een telecombedrijf, maar bij een winkel. En een winkelmedewerker heeft echt op geen enkele manier inzicht in belgegevens van een klant. De enige informatie die je als telecomwinkel kan krijgen van het netwerk is informatie over het belgedrag van een gestolen telefoon en dat alleen maar in hele incidentele fraudegevallen binnen dat winkelbedrijf. Dat gaat altijd via de afdeling security en dan weet je alleen maar naar welke telefoonnummers gebeld is en verder niks.

Die jongen liep dus gewoon interessant te doen met informatie die hij op een andere manier had gekregen. Misschien had dat meisje die sms-jes naar hem toe gemaild of iets dergelijks. Het enige wat hij kan zien is welk abonnement jij hebt afgesloten en wanneer dat afloopt, dat is namelijk de enige informatie die hij voor zijn werk nodig heeft en dat is dus ook de enige informatie die hij krijgt.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:25

Ik weet alles van imei-nr's en imsi etc. Maar echt waar dat je een telefoon kunt afluisten wil nog niet zeggen dat iedere telefoonverkoper dat kan!
Zij werken niet eens bij de provider en hebben dus geen toegang tot hun programma's.
Een hacker kan het uiteraard wel voor elkaar krijgen maar dat wil echt niet zeggen dat het gewoon iets standaards is wat ze in een winkel kunnen. Het is illegaal dus waarom zou een winkelketen zich schuldig gaan maken aan hacken?

Daarnaast gaat dit over bellen: jij hebt het over sms'jes lezen. En dat geloof ik dus echt niet.
Dan moet je wel zo diep in de systemen kunnen en ook de codering kunnen kraken dat kan een willekeurige belcompany/phonehous of whatever medewerker echt niet hoor. Ik heb zoals gezegd jaren bij Orange gewerkt (op diverse afdelingen) en niemand bij ons kon dat. Op het hoofdkantoor in denhaag hadden ze die mogelijkheid wel maar dat was echt niet simpel en dat werd dan ook alleen gedaan op uitdrukkelijk verzoek van justitie. En dan was het heel erg veel werk dus niet zomaar een druk op de knop.

Dus nee ik geloof het nog steeds niet Haha!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:27

Toevoeging: inderdaad Karl66. Dat soort informatie gaat de provider echt niet beschikbaar stellen aan telefoonwinkelmedewerkers. Ik heb ook nog een tijdje op retailsupport ingevallen en voor de kleinste dingen moesten dealers ons bellen want ze hadden geen inzage in die gegevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:38

Zoals ik al zei dat stuk over imei-nr's en imsi niets met die jongen te maken .
En zoals ik ook al zei ik weet niet in wat voor positie hij zit , maar ik dacht dat hij bij BelCompany werkt maar dat weet ik niet helemaal zeker .
Als ik hem spreek zal ik hem wat meer informatie vragen .
Ik snap ook best wel dat een telefoonwinkel zelf niet gaat hacken hoor haha .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:09

Mensen die op dat niveau informatie kunnen bekijken, die werken op de afdeling security van een netwerk en dat zijn mensen die echt wel beter weten dan met die informatie een vriendinnetje te imponeren.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:30

Blijkbaar weet deze jongen dus niet beter......

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:48

MandyR schreef:
Blijkbaar weet deze jongen dus niet beter......

Nee blijkbaar houdt deze jongen van interessant doen en meisjes imponeren met info die hij helemaal niet heeft Tong uitsteken

Het bestaat echt niet dat een medewerker van een telefoonwinkel aan deze info kan komen. Zoals al gezegd door mij en ook door Karl66 is deze info zelfs voor medewerkers van een provider zelf niet zichtbaar.
Dat kan alleen maar door hele specifieke medewerkers worden ingezien en dan ook alleen maar met goede reden. Ze kunnen echt wel zien wie die info heeft ingezien en geloof me dat doe je echt niet zomaar Knipoog
Als je zomaar voor de lol gegevens zou gaan inzien (wat dus echt niet zo simpel is) dan wordt je echt wel ontslagen.