Ben jij een perfectionist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lilykashmir

Re: Ben jij een perfectionist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:20

Mas schreef:
*steekt hand op*
Ja, ben ook een perfectionist, met name op het gebied van school (HBO)... Heel moeilijk
want als ik bijvoorbeeld een verslag met een groep moet schrijven trek ik zoveel
mogelijk werk naar mij toe, wat eigenlijk een te grote belasting voor mij alleen is, maar
ik kan en durf het werk niet goed uit handen te geven uit angst dat het dan niet gaat
voldoen aan mijn criteria.

Ook ben ik idd als de dood om ergens te laat te komen en zaken als mijn profiel op bokt en
op hyves kan ik werkelijk uren mee bezig zijn voor ze aan mijn eisen voldoen.

Ik leg de lat voor mezelf heel erg hoog, maar verwacht dit ook van anderen, als anderen
dan niet voldoen aan mijn 'beeld' kan ik daar heel geirriteerd en teleurgesteld van raken
.
Liever trek ik dan hun werk naar mij toe zodat het tenminste voldoet aan mijn eisen...

Dit komt me allemaal onwijs bekend voor. Ik ben ook 'n perfectionist, maar zo nu en dan wordt er door anderen (bv. goede vriendin van me/vriend) aan de bel getrokken dat ik minder streng voor mezelf moet zijn. Vind het zo nu en dan wel vervelend, want zodra iets niet gaat zoals gehoopt/verwacht, ben ik snel teleurgesteld.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:44

Proberen jullie daar dan nooit iets aan te doen? Want het lijkt me toch verschrikkelend vervelend en irritant dat je bij wijze van spreken de hele dag bezig bent met dingen opnieuw te doen omdat je het niet goed genoeg vind. Het lijkt me dan niet zo uitzonderlijk als je daar (psychisch) iets aan overhoud op een bepaald moment.

En hoe jullie dat dan met kinderen (of eventuele toekomstige kinderen)? Ben je dan even prestatievragend als bij jezelf? En hoe ga je dan om met de vele rommel die kinderen maken?

Ikzelf ben dus het omgekeerde van perfectionist. Ik wou dat ik soms wat meer veeleisend van mezelf was Bloos . Schoolwerk is al lang goed als ik voldoende haal, en ik maak van alles, vooral mijn kamer, een slordige rommelboel. (Belangrijke) dingen vind ik soms niet meer terug, ik weet nooit waar ze nu weer beland/achtergelaten zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:10

BS: Ik ben absoluut niet de hele dag bezig met dingen opnieuw te doen, als je mijn kamer nu zou
zien zou je nooit vermoeden dat ik zo'n perfectioniste ben Haha!
Bij mij is het voornamelijk mijn opleiding waarop het zich richt , dat móet gewoon goed gebeuren;
lay out moet zijn zoals ík het wil, ik kan niet tegen spelfouten, ik wil bepalen wat er wel en niet in
kom en hoe de opbouw van het werkstuk/verslag is.

Ik bied mij dan ook altijd aan als 'verzamelpunt' van de stukken die iedereen geschreven heeft, zodat
ik alles na kan lezen en het verslag in elkaar kan zetten zoals ik dat wil Bloos .
Soms is het lastig dat ik alles zo goed wil doen, maar aan de andere kant werpt het ook weer zijn
vruchten af, gezien de achten die ik voor mijn (groeps)opdrachten haal Knipoog

En die kinderen: ik heb absoluut geen kinderwens, nooit gehad eigenlijk. Verwacht niet dat die er gaan
komen, maar wie weet is dit over een paar jaar weer anders.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:13

Zeker weten, vooral wat betreft mijn leven. Mijn perfectionisme is mijn drijfveer. Mijn doel in het leven is perfectie en iedere dag dat ik weer iets bijgeleerd heb of mezelf heb kunnen verbeteren is voor mij een gewonnen dag. Nee wat dat betreft vind ik het een fijne eigenschap. Bij school e.d. zet ik het opzij en maak me er niet zo druk om of het perfect is (streef er wel naar natuurlijk), het is voor mij vooral in het leven op langer termijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:14

@ BS: dat valt wel mee. Ik stel niet aan alles hoge eisen, het hangt ook van mijn bui af. Het zit vooral in mijn schoolwerk, daar doe ik altijd veel te lang over omdat ik het nooit goed genoeg vind (denk dan aan werkstukken e.d).
Mijn kamer is af en toe ook best een rommeltje (alhoewel het nooit écht een rommel is; vergeleken met veel kamers van anderen, er liggen vaak wat kleren op de grond en wat boeken) maar meestal staat alles netjes op zijn plaats.
Ik kan ook echt niet tegen spelfouten, zoals Mas al zegt, vreselijk. En de layout moet altijd perfect zijn, net als met mijn boktprofiel, daar kan ik ook tijden aan zitten prutten omdat dat ene zinnetje net niet past. Clown

En inderdaad, ik vind het ook altijd vreselijk als iemand anders een heel slordig iets heeft gemaakt als we samen moeten werken. Daarom probeer ik altijd de layout te doen zodat ik alles nog even na kan lezen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:21

Ik ben best wel een perfectionist wbt mijn huishouden. Maar niet zo erg dat het mijn leven beheerst.
Mijn zadelkast is ook altijd netjes, maar meer omdat ik gewoon zuinig op mijn spullen ben.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:22

Ik ben een perfectioniste op het gebied; paarden.

Alles moet altijd het beste van het beste..
Goed spul (en dan heb ik het niet perse over duur spul, maar gewoon echt goed spul van tuig dat goed zit, en fijne dekens.), alles goed zitten etc.
Ook met het rijden.. Dan zegt de instructreur; Prima.
Maar ik knik dan altijd duidelijk , Het is - in mijn ogen- nooit
prima.. Het kan altijd beter.

En dan hoor ik van vele wel 'Goh, wees nou eens tevreden Haha!'.
Maar dat ben ik op dat gebied niet gauw.. Bloos

Wel toen ik trouwens les kreeg van me broer! (Springruiter)
en hij zei dat ik met de Calvados prima sprong, deed me wel goed
en toen geloofde ik het ook meteen...
Laatst bijgewerkt door Melanie_B op 29-08-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:51

Ik weet nog niet hoe dat met kinderen gaat.... men zegt wel dat het dan automatisch wat minder kan worden...

Hebben jullie het overigens ook dat als er 1 dingetje niet goed is dat je dan bijvoorbeeld niet kunt genieten?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:52

Nee, dat heb ik niet Cyntje. Ik laat mijn leven er echt niet door beheersen, daarvoor ben ik veel te veel een echte levensgenieter. Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:54

Nou.... het is niet zo dat dat bij mij altijd is hoor en het ligt er ook aan wat Knipoog
Maar soms baal ik daar wel van Nagelbijten / Gniffelen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:56

Ik heb wel eens dat ik dan even pissed ben of uit mijn hum, maar ik kan me daar gelukkig snel over heen zetten. Ja Snap wel wat je bedoeld. Lachen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:11

Hey dit is een leuk topic. Zelf ben ik ook perfectionistisch ingesteld. Vele zaken die aangehaald zijn heb ik ook. Ik wil graag alles tot in de puntjes correct en goed hebben. Idd uitte zich dat op school door veel werk naar me toe te trekken, wat altijd profiteurs met zich meebracht en je dus eigenlijk een 'groepswerk' alleen uitvoert. Maar dan weer ik wilde niet anders. Dit is hetzelfde met mijn werk, hier speelt dit hard in mijn voordeel en inkomsten, daar ik altijd kwalitatief hoogstaand werk aflever. Bij de paarden heb ik dat net zo, maar heb ik ook moeten leren van meer te genieten om niet steeds aan dat ideaal, presterend beeld tegemoet te komen. Over het algemeen lukt dat wel, maar soms komt er dan eens een uitbarsting, niet tegen mijn paarden. Maar als dan bijvoorbeel de vrachtwagen te rommelig is naar men zin, raas ik erdoor, gooi alles buiten om het achteraf terug in orde te brengen zoals ik wil en zoals ik het dus verwacht. Het is een eigenschap met positieve en negatieve eigenschappen, vooral dat laatste kan wel erg lastig zijn als je moet samenwerken met nonchalantere mensen. Hoewel relativeren hierin de boodschap is. Het mag je leven niet negatief beinvloeden