Samenwonen, kosten, tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Samenwonen, kosten, tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:50

1 tip: Zorg voor voldoende spaargeld en begroot alles erg ruim Clown

Wij krijgen vrijdag de sleutel van ons huis, dus vanaf volgende week kan ik je alles vertellen.

Over leeftijden trouwens, ik ben net 20 en hij is 22.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:19

Hmm wat zien veel mensen het allemaal toch negatief in.

Ik ben gaan samenwonen op mijn 18e. Ik werkte zelf toen fulltime en mijn vriend zat nog op school, maar mijn doel was ook weer naar school te gaan. We zijn toen gaan huren via de plaatselijke woningbouwvereniging.
Inmiddels ben ik 21 en ik studeer weer en heeft hij een vaste baan. We delen de kosten 50/50 en dit hebben we ook altijd zo gedaan.

Ik heb naast mijn huisje 2 katten en een paard. Ook heb ik een auto. Vriendlief heeft een auto en een motor.

Je moet alleen wel prioriteiten stellen, geen dure kleding meer, niet elke week duur stappen, niet duur op vakantie. Dat heb ik er allemaal wel voor over. Ik werk overigens naast mijn studie nog zo'n 20 tot 30u per week en mijn ouders betalen mijn studie. Het is dus wél haalbaar en ook errug leuk!

Oh zal ook even mijn maandelijkse woonkosten op een rijtje zetten:

Huur: € 300,-
Nuon: € 80,-
Verzekering: (glas/inboedel/brand/aansprakelijkheid) € 50,00
Water: € 70,- (dit is incl rioolrecht enz.)
Tv & I'net: € 35,00
Boodschappen: € 300,-

Tel dit bij elkaar op en delen door twee en dan betaal je € 417,50 p.p. Als je op kamers gaat ben je minstens zoveel kwijt. (incl eten enzo)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:45

Hou ook rekening met je eigen ziektekostenverzekering. Die heb je net als je 18 bent, maar dat kost ook iedere maand zeker wel zo'n 100,00 p.p.
En verzekering voor je auto,
en je inboedel

Is maar een tip he, misschien dat je daar zelf ALLANG aan gedacht had Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:49

Het kan maar beter achteraf meevallen qua kosten dan dat het tegenvalt, nelleke.. Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:13

_Nelleke_ schreef:
Hmm wat zien veel mensen het allemaal toch negatief in.

Ik ben gaan samenwonen op mijn 18e. Ik werkte zelf toen fulltime en mijn vriend zat nog op school, maar mijn doel was ook weer naar school te gaan. We zijn toen gaan huren via de plaatselijke woningbouwvereniging.
Inmiddels ben ik 21 en ik studeer weer en heeft hij een vaste baan. We delen de kosten 50/50 en dit hebben we ook altijd zo gedaan.

Ik heb naast mijn huisje 2 katten en een paard. Ook heb ik een auto. Vriendlief heeft een auto en een motor.

Je moet alleen wel prioriteiten stellen, geen dure kleding meer, niet elke week duur stappen, niet duur op vakantie. Dat heb ik er allemaal wel voor over. Ik werk overigens naast mijn studie nog zo'n 20 tot 30u per week en mijn ouders betalen mijn studie. Het is dus wél haalbaar en ook errug leuk!

Oh zal ook even mijn maandelijkse woonkosten op een rijtje zetten:

Huur: € 300,-
Nuon: € 80,-
Verzekering: (glas/inboedel/brand/aansprakelijkheid) € 50,00
Water: € 70,- (dit is incl rioolrecht enz.)
Tv & I'net: € 35,00
Boodschappen: € 300,-

Tel dit bij elkaar op en delen door twee en dan betaal je € 417,50 p.p. Als je op kamers gaat ben je minstens zoveel kwijt. (incl eten enzo)

Huren scheelt sowieso met kopen. En als je het kan, kan je altijd beter kopen... op ten duur betaald dat zich terug Lachen

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:49

@ Nelleke,

Dingen als jij zegt, niet duur gaat stappen en niet duur op vakantie zijn dingen die we nu ook niet doen. Stappen doen we eigenlijk vrij weinig omdat hier in de buurt niet veel is, en we zijn allebei doodmoe op de zaterdagavond. Mijn vriend door een dagje voetballen e.d. en ik door de hondencursus, paardrijles geven en zelf nog rijden. Ook zijn wij beide op zaterdag errrg vroeg uit ons bed. Dus vaak hebben we helemaal geen zin en energie om nog uit te gaan.. Knipoog

Op vakantie gaan hebben we allebei ook niks mee, we gaan dan liever een paar dagjes weg oid. Dit kost natuurlijk ook wel het nodige, maar je kan dat zo duur maken als je zelf wilt. En kunt. Knipoog

Verder wil ik tegen iedereen nog zeggen dat ik super blij ben met al jullie reacties, het zet me wel aan het denken. Al heb ik er het volste vertrouwen in dat we het kunnen doen, mede doordat ik een bedrag in de maand van mijn vader krijg (alimentatie) en als ik eenmaal uitwonend ben wat meer studiefinanciering. Hier moet ik natuurlijk niet vanuit gaan want als school stopt, of wanneer ik 21 wordt één van de beide 'giften' wegvalt. Maar de komende jaren speelt dat wel mee.

Wat ik nu per maand kwijt ben is vrij veel, mede door mijn autorijlessen. Als we eenmaal samenwonen zal die kostenpost wel weg zijn, want ik ga er niet vanuit dat we over 2 maand het huis al uit zijn.
Even een klein overzichtje van mijn uitgaven per maand, misschien kunnen jullie er iets mee..

Paard: 150 pm
Zorgverzekering: 120 pm
Tel rek. : 25-30 pm
Benzine (scooter) : 10-20 pm
Rijlessen (auto) : 84 pm (hierin wordt ik een beetje gesponsord:D)
Hond: 30 pm (kosten voer deel ik met mn moeder)
En dan hou ik ong 40 euro per maand over en dat gaat op aan andere dingen. Een keer een broodje op het station, een keertje boodschappen doen enz enz.

Mijn schoolgeld heb ik hierin niet meegenomen.

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties, en ik hoop op nog meer! Knipoog Haha!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:56

houd ook rekening met je wa verzekering, inboedeverzekering, garanties die je beter wel af kunt sluiten op apparaten zoals wasmachine e.d. (meestal zit er 2 jaar fabrieksgarantie op maar het is natuurlijk wel zo slim om garantie van minimaal 5 jaar erbij te kopen)
houd er ook rekening mee dat er ooit iets kapot kan gaan of een da voor je paard e/o hond

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:31

moet je schoolgeld ook zelf betalen?

En is die 40 euro echt voor jullie beide, voor boodschappen? of gewoon extraatje?
want kun je zeggen dat het wel erg weinig is.

En die 150 euro voor je paard, is dat alleen wat hij echt nodig heeft, of heb je daarbij ook al iets extra's gerekend. ik bedoel: stel heeft iets nieuws van spullen nodig,een wormenspuit,inentingen, ga zo maar door. Daarnaast is altijd handig om een klein potje te maken waar je iedere maand beetje centjes in kunt stoppen, stel je moet ineens grote uitgaven doen,zoals bv je paard word ziek,auto gaat stuk en moet gemaakt worden, of iets anders in huis gaat stuk etc etc..

Hou dus ook rekening met dingen die niet direct er toe doen,maar wel kunnen voorvallen...
(Zoals Tamaramt ook al zei)

tip: voor je boodschappen, koop een goede grote diepvries , en struin de reclame af.
Zo is bv vaker hier een actie, van bv zoveel stukken biefstuk in de aanbieding. Super handig als je die kan invriezen en het scheelt je behoorlijk in centjes,ipv dus biefstuk oid te kopen als je t nodig hebt en dus niet in de reclame!
Of italiaanse weken,en dan heb je veel itialiaanse spullen,zoals spagetti etc goedkoper Lachen
Mensen hebben vaak weinig zin om meerdere winkels af te struinenen, en gaan dan alleen naar bv de AH. Deze heeft nml zo goed als alles onder 1 kap. Maar ik kan je verzekeren dat het je mega in kosten scheelt om bv naar aldi,lidl en linders te gaan, dan alleen naar AH
(of t moet al kilometers met de auto uitelkaar liggen natuurlijk Knipoog benzine-geld)

nog een tip: vrienden van mij zijn laatst gaan samenwonen, ik weet niet in hoeverre t bij jou van toepassing is. Maar deze hebben dus in duitsland hun slaapkamer,woonkamer,keuken enz in 1 winkel gekocht. Omdat ze zoveel in 1 winkel hadden gekocht in Duitsland (bv bij Pallen) hebben ze vele apparaten gratis erbij gekregen, zoals een bv een stofzuiger,nachtkastje Lachen scheelt ook weer!

En nog 1 tip: voor als de stookkosten niet inbegrepen zijn in huurprijs. Kijk of er een openhaard of allesbrander inzit en gebruik deze dan optimaal. Scheelt je mega veel geld in stookkosten in de winter Lachen

En tip voor uitzet: begin nu al te sparen. Ik ga voorlopig nog niet samenwonen, maar heb al mega veel van de uitzet bij elkaar. Zo was laatst een spaaractie voor servies, voor ovenschalen. Hebben we een keer in reclame een hele set pannen op de kop weten te tikken. Waren bij de hema hele leuke handdoeken in actie, hebben ze bij de lidl vaker leuk en handig keukengereedschap voor een kleine prijs Lachen scheelt je een hoop in begin kosten als je samenwoont,als je al hele hoop hebt!
Daarnaast als je ouders of familie oude meubelen wegdoen omdat ze nieuwe willen, ga eens kijken, mss zijn ze met een likje verf of stukje nieuw stof erg leuk en hip voor in je eigen woning. zo hoef je niet gelijk alles nieuw te kopen en kun je eerst t hoognodige doen en dan rustig aan kijken voor eventuele andere meubelen!

Als mij nog wat invalt dan hoor je van me Knipoog

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:47

Als je het goed aanpakt hoeft samenwonen niet superveel te kosten. Zorg inderdaad wel dat je een spaarcentje hebt om mee te beginnen en begin optijd met je uitzet dat scheelt een hoop! Succes!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:46

Volgend jaar ga ik ook samenwonen.
We hebben intussen alle handdoeken bij elkaar, pannenset, bestekset, vaatdoeken, handdoeken en dat soort dingen. Keukengerei verder krijg ik van mijn Oma. Mijn moeder en vader doen ons nog wat en mijn tante ook.

Een kast en een nieuw bed, gaan wij nu alvast aanschaffen. Verder hebben we dan zon 4.000 euro om ons huis in te richten, bank, tv en dat soort dingen.

Wij zitten aan dit kostenplaatje te denken:

Boodschappen 350

Huur 512

Benzine 150

diverse 50
verzekeringen

Telefoon, internet 56
kabel

as water en licht 138

Gemeente 50

Auto verzekering: 78 euro

Belasting auto 50 euro

2x uitvaart verzekering a 19€ p.p.

Telefoonabbo's 80 euro in de maand

Als ik wat vergeten ben, dan hoor ik het graag

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:20

Meissie17 schreef:
We hebben intussen alle handdoeken bij elkaar, pannenset, bestekset, vaatdoeken, handdoeken en dat soort dingen. Keukengerei verder krijg ik van mijn Oma. Mijn moeder en vader doen ons nog wat en mijn tante ook.

Een kast en een nieuw bed, gaan wij nu alvast aanschaffen. Verder hebben we dan zon 4.000 euro om ons huis in te richten, bank, tv en dat soort dingen.

Boodschappen 350

Huur 512

Benzine 150

diverse 50
verzekeringen

Telefoon, internet 56
kabel

as water en licht 138

Gemeente 50

Belasting auto 50 euro

dit is geen reeele uitgave voor verzekeringen ; alleen al voor zorgverzekering ben ik 100 euro per maand kwijt en mijn vriend 120 euro en beide zijn we verzekerd via het ziekenfonds ziekenfonds

daarnaast komt nog de wa verzekering(verplicht), inboedelverzekering, autoverzekering, rechtsbijstandverzekering (niet verplicht) enz enz

als je nu eens uitgaat van minimaal zo n 30 euro voor verzekeringen en dan heb je alleen de hoog nodige dus zorgverzekering, wa verzekering en inboedelverzekering en autoverzekering

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:21

tamaramt schreef:
Meissie17 schreef:

Boodschappen 350

Huur 512

Benzine 150

diverse 50
verzekeringen

Telefoon, internet 56
kabel

as water en licht 138

Gemeente 50

Belasting auto 50 euro

dit is geen reeele uitgave voor verzekeringen ; alleen al voor zorgverzekering ben ik 100 euro per maand kwijt en mijn vriend 120 euro en beide zijn we verzekerd via het ziekenfonds ziekenfonds

daarnaast komt nog de wa verzekering(verplicht), inboedelverzekering, autoverzekering, rechtsbijstandverzekering (niet verplicht) enz enz

als je nu eens uitgaat van minimaal zo n 30 euro voor verzekeringen en dan heb je alleen de hoog nodige dus zorgverzekering, wa verzekering en inboedelverzekering en autoverzekering

excuses ik bedoelde minimaal 350 euro per maand

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:57

Ik ben de zorgverzekering appart vergeten op te schrijven, maar deze zijn 222 euro in de maand.

En diverse verzekering zijn voor het huis Vork

En de auto verzekering is apart genomen dit is 78 euro in de maand

Als we alles bij elkaar optellen zijn we zo 1800 euro in de maand kwijt aan vaste lasten, eten huis verzekeringen auto en nog meer.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:46

niet te negaief inzien, ben gaan samenwonen op mn 17e door omstandigheden, mn vriend heeft een eigen bedrijf dus geen zeker inkomen. maar we konden toch na een half jaar een huisje kopen met grond voor de paarden en we geen vetpot maar goed opletten met alles uitgeven komen we er wel. Veel bij kringloop kijken of rommelmarktjes kun je vaak heel goedkoop leuke spullltjes kopen. heel veel succes gewenst.