Hoe kijk jij aan tegen paardenvlees in restaurants?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Hoe kijk jij aan tegen paardenvlees in restaurants?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:40

Norway_girl schreef:
Miss_Montana schreef:
Ik mijd het Vork Ik weet bijv bij de Mora dat er 9 van de 10x paardenvlees word gebruikt. Als ik iets haal bij de snackbar weet ik dat de frikandellen van kip zijn. De snackbarmeneer heeft me eens de ingredienten laten lezen op een doos frikandellen Clown En als ik iets koop in de supermarkt kijk ik ook altijd even op de ingredienten. Sowieso eet ik erg weinig vlees, alleen als ik er trek in heb dus dat maakt het makkelijker.

Haha, kan me wel in juw post vinden Nagelbijten / Gniffelen

Wat vinden jullie dan van de slacht?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:43

Het gaat momenteel in de horeca echt minder goed. Andere mensen kijken wel op een euro meer of minder tegenwoordig dus de restaurants moeten echt hard werken om klandizie te behouden..

Ik denk dat hij hoopt dat de mensen gauwer voor het goedkopere paardenbiefstukje gaan kiezen zodat hij minder runderbief verkoopt.

Danneke80: er komen idd regelmatig kinderen daar is ook een speciale actieprijs voor Nagelbijten / Gniffelen

Janine1990 slacht of jacht?
Je moet sowieso een beest eerst slachten anders krijg je van die enge Chinese praktijken met levend gevilde hondjes enzo... (bron: peta)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:47

Nicolletje schreef:
Danneke80: er komen idd regelmatig kinderen daar is ook een speciale actieprijs voor Nagelbijten / Gniffelen

Tja, ik durf niet te zeggen of ik nou een extreem kind was ofzo.
Daar heb je dan echt meer meningen voor nodig. Ik was echt zo'n penny-meisje
(ben ik nog steeds een beetje)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:51

Nicolletje schreef:
Het gaat momenteel in de horeca echt minder goed. Andere mensen kijken wel op een euro meer of minder tegenwoordig dus de restaurants moeten echt hard werken om klandizie te behouden..

Ik denk dat hij hoopt dat de mensen gauwer voor het goedkopere paardenbiefstukje gaan kiezen zodat hij minder runderbief verkoopt.

Janine1990 slacht of jacht?
Je moet sowieso een beest eerst slachten anders krijg je van die enge Chinese praktijken met levend gevilde hondjes enzo... (bron: peta)

Ik bedoelde dus de slacht Knipoog
Hoe ze tegenover staan dat een paard geslacht wordt, of ze dat ook zielig vinden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:54

Het lijkt mij dat je paard naar de slacht brengen ja/nee een andere discussie is Knipoog

Hoewel de slacht van paarden in USA idd verboden is. Maar dat is hier niet.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:57

Janine1990 schreef:
Ik bedoelde dus de slacht Knipoog
Hoe ze tegenover staan dat een paard geslacht wordt, of ze dat ook zielig vinden.

Als die vraag voor mij bedoeld was: Ik vind slacht niet beter of slechter dan in laten slapen.
Ik zou er zelf nooit voor kiezen omdat mijn paard niet graag op de trailer staat.
Maar dit is inderdaad weer een andere discussie

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:37

Discussies over slachtpaarden zijn er zat geweest op bokt Knipoog En daar is de vraag van de TS ook niet naar.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:40

Ik lust wel een paardenbiefstukje hoor en ook wel gewoon paardenvlees. Het is echt niet taai!! Het heeft per 100 gr zelfs minder vet dan rundvlees en er zit heel veel ijzer in. Ik was laatst bij de paardenslager (hij slacht ze zelf niet) en toen vroeg ik of de veulenbiefstukjes van verongelukte veulentjes kwamen. dat was dus niet zo. In Nederland komen heel weinig paarden die naar de slager gaan in de winkel terecht. Het grootste gedeelte van het paardenvlees komt uit Mexico. Daar worden ze gehouden zoals wij hier de koeien houden. Of ze lopen op hele grote vlaktes.
Worden daar geslacht en komen vacuumverpakt naar Nederland.

Heb ik nog een verhaaltje wat ons afgelopen winter is overkomen;
Wij stonden in de keuken tijdens een concours en toen kwam er een meisje een frikandel bestellen. Vroeg ze eerst of er ook paardenvlees in zat. Wij op de doos kijken en ja hoor , het zat erin. Dan wilde ze hem niet, nam ze maar een kroket. Verder niks gevraagd. Heeft ze toch maar even 4 of 5 van die dingen achter elkaar opgegeten. Wat blijkt ?? Stond er op die doos dat er alleen maar paardenvlees in zat, stond verder geen ander dier bij. En wat vond dat meisje ze lekker en wij hadden lol natuurlijk. Het is alleen maar het idee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:45

Apple schreef:
Als hij paardenbiefstuk op de kaart wil zetten omdat het rundvlees zo duur is dan zou ik het niet doen. Paardenbiefstuk heeft namelijk een duidelijk andere smaak dan runderbiefstuk.

Paardenbiefstuk in plaats van Runderbiefstuk zou ik dus niet doen. Paardenbiefstuk naast runderbiefstuk is best een leuk idee. Misschien loopt het wel heel goed Lachen.

deze mening deel ik, wild enet hetzelfde schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:51

Ook ik sluit me aan bij de mening van Apple.
Ik vind paardenbiefstuk erg lekker en zou het misschien zelfs wel bestellen. Een restaurant mijden omdat er paardenvlees verkocht wordt vind ik raar. Je mijdt een restaurant toch ook niet omdat ze wild op de kaart zetten, of vis?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:05

Sluit me ook aan bij Apple.

Overigens, wel een restaurant mijden vanwege paardenvlees, maar wel gewoon naar de slager en supermarkt gaan? Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik ben zelf vegetariër, dus ik mijd alleen die restaurants die niets vegetarisch op de kaart hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:13

O ik eet wel vlees maar ik wil ook een fatsoenlijke keuze uit vegetarische gerechten hebben. Heb net zo vaak geen zin in vlees als wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:18

Ik ben vega....

Evengoed vind ik dat wanneer je dan toch perse vlees wilt eten, je dan toch beter paardenbiefstuk kunt eten van NL slacht, dan frikandellen van paardenvlees afkomstig uit Mexico van paarden die op een afgrijselijke manier geslacht worden.....
Kies je voor vlees, kies dan iig bewust en juist...

We leven in 2008, lang genoeg om beschaafde keuzes te maken. En daar hoort goedkope hompen vlees iedere dag in je mik duwen niet bij.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:29

Ik zou eigenlijk wel eens paardenbiefstuk willen proberen..
maar dan eerst een klein stukje..
in een restaurant zou ik het nooit voor het eerst bestellen, maar meer omdat ik bang ben dat ik het niet lekker vind, en dan heb ik een gerecht besteld wat ik niet lus ^^.

Ik heb in frankrijk 2 zomers geleden ook lekker gegeten..
bij dat restaurant kon je een gerecht bestellen wat bestond uit stukken 'biefstuk' van verschillende soorten dieren..
je had bijvoorbeeld een stuk runder biefstuk, een stuk eendeborst, en dan nog 2 stukken van 'vreemde' dieren.. (iets staat me bij van kangaroo..maar dat zal wel niet Tong uitsteken).
misschien een idee omdat in een restaurant te serveren ? (of iets in die richting) maar dan met een stukje paardenbiefstuk er tussen.
dan kunnen de mensen 'wennen' aan het eten van paardenbiefstuk, waarschijnlijk zullen ze dat dan bestellen omdat het andere vlees hun aantrekt (runderbiefstuk enz), en omdat er dan ook een stukje paardenvlees bij zit kunnen ze dat gelijk proberen.

Want ik denk dat de grootste reden dat mensen geen paardenbiefstuk bestellen is omdat ze het niet gewend zijn..
iedereen eet runderbiefstuk, maar bijna niemand eet paardenbiefstuk (denk ik, heb eigenlijk geen idee Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:33

Janine1990 schreef:
Wat vinden jullie dan van de slacht?

Uit een aantal verhalen heb ik begrepen dat het er rustig en diervriendelijk aan toe gaan bij paarden. Wederom kan je dat weer niet over het slachten van kippen/koeien/varkens zeggen helaas. Ik krijg daarnaast een beetje het idee dat jij denkt dat ik (en andere paarden-vega's) paardenvlees willen verbieden voor iedereen. Terwijl je heel goed kan lezen dat ík er absoluut geen problemen mee heb wat anderen eten of doen. Je paard laten slachten/inslapen is zó persoonlijk dat het eigenlijk iets is waar anderen zich helemaal niet mee te bemoeien hebben. Ík zou mijn paard nooit naar de slacht brengen simpelweg omdat ik de voorkeur aan inslapen geef. Wat een ander doet met zijn of haar paard is een heel ander verhaal en daar hoor ik mij ook niet mee te bemoeien. Het is al pijnlijk genoeg om afscheid te moeten nemen van je beste vriend. Laat staan dat iemand dan nog eens gaat beargumenteren waarom je het wel of niet op een bepaalde manier zou moeten doen. Daarnaast zijn hier al een heleboel discussies over geweest.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:34

Ikzelf hou niet zo van puur paardenvlees, maar ik zou er zeker een restaurant niet om vermijden. Prima toch als het op de kaart staat. ikzelf bestel het echter niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:37

Ik zou het restaurant er niet voor mijden..
mag van mij op het menu..

Doorgaans kun je ook bijvoorbeeld
eend, konijn, struisvogel, ree of zo op een kaart treffen in een restaurant..
loop ik ook niet om weg..
(ook niet om kikkerbilletjes.. al hoef ik die eeechhhtt.. niet.. psychisch.. weet ik..)

Zolang ik zelf maar kan beslissen wat ik wil eten..

En ieder dier dat wij opeten.. is geslacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:38

Als zo'n restauranthouder slim is maakt 'ie er trouwens ook een goulashje of ander stoofpotje van. Daar is paardenvlees (stooflapjes dan he, geen biefstuk) ontzettend lekker in.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:52

Da's wel een idee Sonja, hoewel ik er niet aan moet denken brrr Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:52

Heerlijk juist! De lekkerste hachee maak je ook van paardenlappen!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:54

Volgens mij ook van hert... Maar dat lust ik ook niet Nagelbijten / Gniffelen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:01

Ik zou het niet eten (eet sowieso geen vlees) maar denk dat sommige mensen het wel lekker vinden. Ja
Dan niet het rundvlees weghalen, maar gewoon erbij. Als het niet loopt, kan 'ie het paardenbiefstuk altijd nog van de kaart halen en iets anders verzinnen!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:05

Tsja...ik denk dat het best een goede optie is. Ik zou een restaurant er zeker niet om mijden. Of ik het zou bestellen, dat weet ik niet, misschien wel. Ik vind paardenvlees niet vies en daarbij schijnt het ook erg gezond en vooral mager te zijn Lachen

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:14

Ik vind ook niets vreemds aan het eten van paardenvlees... net 't zelfde als koe, kip of een ander dier...
En ik eet 't zelf ook af en toe wel eens... De meeste paarden die bij de slager belanden hebben een beter leven achter de rug dan de meeste biefstukjes die op je bord terecht komen.

Paardenbiefstuk is overigens niet taai als je 't goed klaar hebt gemaakt en als 't kwaliteitsvlees was Knipoog

Ik zou 't restaurant er ook zeker niet om gaan mijden... Ieders persoonlijke keuze om te eten wat hij/zij zelf wil en om te serveren wat ze zelf willen Ja
Vegetariërs mijden toch ook geen restaurants, die bestellen gewoon een vegetarisch alternatief...

Beetje grappig wel over dat restvlees... Je knijpt een oogje toe voor een hamburger, maar uit principe eet je geen hele paardenbiefstuk... Ik zie daar overigens geen verschil in... In beide dingen zit hetzelfde dier verwerkt...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:53

Ik zal zelf niet zo snel paardenvlees bestellen of eten, omdat ik dan meteen het koppie van mijn paard voor me zie. Maar eigenlijk is dat onzin. Ik zie ook geen koeien of biggetjes voor me als ik een ander stukje vlees eet.... Ik vind het ook prima als iemand bij mij aan tafel een paardenbiefstukje besteld.