Waar haal jij je kracht vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Waar haal jij je kracht vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:32

Misschien heb ik dan geen kinderen, en ben ik nog niet zo héél ver in mijn leven..maar dat wil niet zeggen dat ik het altijd zo goed heb gehad.

Ik ben vanuit mijzelf al heel relaxed en nuchter in het hoofd, dus ik kom er meestal wel weer uit.
Je moet je geluk uit de kleine dingen halen, zoals gezegt werd 'kinderen die naar je zwaaien'.
Als het even niet meer meezit, ga dan iets doen waar je van opknapt.
Ik kan uren bij mijn paarden zitten, en dat geeft me gewoon een sterk gevoel.
Sta niet té lang stil bij je problemen, maar zoek een oplossing. Als je die niet alleen kunt vinden, moet je erover praten met anderen, die het weer van een andere kant bekijken en misschien wél een oplossing hebben.
En vooral, stop je problemen of de mindere dingen niet weg, maar praat erover. Dat is echt iets wat ik geleerd heb, dat ik moet praten over problemen.

En wanneer je leert genieten van de kleine dingen, ben je al een stuk verder, want dat is echt belangrijk. Lachen
Maargoed, waar haal ik mijn kracht vandaan.....geen idee....
Grotendeels natuurlijk de paarden. De laatste tijd lopen ze zo fijn (En geloof me, dat is een heel jaar lang anders geweest!), en de complimenten van de mensen rondom mij heen.
Dat geeft dan weer een gevoel van 'Hee ik doe toch nog wát goed!'.
De mensen om mij heen geven me toch de meeste kracht, mede door complimenten,aandacht, of wat dan ook.

Heel verhaal. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:52

Het zijn inderdaad die kleine dingetjes waardoor je weet waarvoor je het doet.

Het moet heel moeilijk zijn als je steeds denkt 'ach, slechter kan het niet worden' en dat gebeurt tóch! Scheve mond

Mij helpt het om te schrijven, te zingen, te schilderen. De boel uiten, op wat voor manier dan ook. Een keer met een flinke bak ijs en een jankfilm...

En vrienden waar ik mijn verhaal bij kwijt kan.

Hoe ga je door? Niet overna denken, gewoon doen. Geniet van je boefjes, probeer alles te waarderen dat je wel hebt, en niet stil te staan bij de dingen die je niet hebt.

Moeilijk? Hell yeah!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:07

Ik ken het.. Ik heb het afgelopen jaar veel teleurstelling in mijn vader moeten verwerken. Degene waarvan ik altijd dacht dat hij oprecht en eerlijk is, is dat dus absoluut niet. Hij is geen vaste factor meer in mijn leven. Daarnaast heb ik mijn moeder in de kreukels gezien. Uiteindelijk zijn mijn ouders gescheiden, in mei weer bij elkaar gekomen en nu weer uit elkaar, aangezien mijn vader weer terugviel in zijn oude gedrag ( hij kan hem niet in zijn broek houden ) Ik heb rzie gehad met mijn vader en hij verkiest zijn nieuwe vriendin boven zijn kinderen. Want wij hebben zijn vriendin maar te accepteren, terwijl zij willens en wetens in de relatie van mijn ouders heeft zitten stoken.

En nu alles weer overhoop ligt, is mijn opa ook nog eens ziek geworden vorige week en ligt hij al sinds vorige week maandag in het ziekenhuis. Ik maak me zorgen om hem, en ik maak me zorgen om mijn oma.

Dus ik ren nu weer van hot naar her. Werken, naar oma, daar eten, naar het ziekenhuis op bezoek bij opa en dan daarna naar mijn paard. En in het weekeind ook nog naar mijn vriendje of mijn vriendje hier Lachen

Ik heb het er voor over, maar ik ben zo moe.. Ik heb ook besloten om volgende week rustiger aan te gaan doen. En ik heb vanaf 14 september vakantie Haha!

Ik put toch kracht uit mijn dieren.. Mijn paard is mijn beste maatje, stond gisteren vrolijk naar me te brommen toen ik aan kwam Lovers Heb geen reet gedaan gister, alleen maar een kort buitenritje, dat was voldoende Lovers

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:03

Pff.. goeie vraag.
Ben vroeger erg gepest, haalde toen mijn kracht echt uit de paarden.
Ik was altijd met paarden bezig toen. Ik verlangde naar de woensdagmiddag, wanneer ik ging paardrijden en daarna met mijn paardevriendinnetje allerlei avonturen beleefde. Op die manier hoorde ik er toch nog ergens bij.
Tegenwoordig veel last van ups en downs. Weinig zelfvertrouwen. En maak me druk om niets.
M'n vriend maakt me erg gelukkig. En paardrijden doe ik veel om maar even te vergeten wat er allemaal gebeurd.
De laatste week gaat het echt supergoed met me! Ik luister veel muziek, maakt me echt supergelukkig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:14

Ik heb meerdere tegenslagen gehad in diverse stadia van mijn leven (kind, tiener/puber, student, volwassene). Ik haal altijd kracht uit mijn geloof. Dat sterkt me.

Daarnaast is mij bijna 7 jaar geleden een wonder overkomen. Ik heb een ongeval meegemaakt, het soort waarbij de meeste mensen het leven laten. Ik kwam met mijn ongeboren kind ongeschonden uit het wrak. Ik heb het hele ongeluk meegemaakt. Ik ben kalm gebleven en was daarna verbaasd over mijn eigen kracht en kalmte. Daar denk ik nog vaak aan terug. Het sterkt mij dat ik dat heb. Dat ik als het moet een hele sterke vrouw ben.

De verantwoordelijkheid over inmiddels 2 kinderen, de liefde die ik van ze krijg (al kan ik ze soms achter het behang plakken Clown ) en van mijn man en mijn familie dat geeft me ook kracht.

Verder kan het geen toeval zijn dat het liedje "Morgen" van Borsato speelde op het moment van het ongeval. Als er geen morgen zou zijn... ons gezinsthema. We maken van elke dag een feestje, ook in moeilijkere tijden. Je weet niet wanneer het over kan zijn. Dus geniet NU.

Mijn opa zei altijd: een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest. Dus probeer ik me niet druk te maken over allerlei dingen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:24

Ik haal nog steeds elke x de kracht uit mezelf, uit mijn geloof (niet het meest gangbare, een natuurreligie) en uit de natuur.

Heb het nodige voor mijn kiezen gehad, en kan nu heerlijk genieten van de kansen die ik krijg. Vrienden die ik heb (terug) gevonden, mijn paard dat hinnikt en in volle vaart op me afkomt racen (ja oke,ik heb dan wel iets in mijn handen hahahaha) of mijn koter die zijn armen om me heen slaat bv na een ruzie en toegeeft dat ik toch eigenlijk wel de leukste mama ben. Mijn vent die weet dat ik elke avond naar stal moet om op te laden ook al ligt ie 9 keren op 10 al te pitten als ik terugkom.

En vooral geniet ik van het feit dat ik er nog steeds Ben! Heb ondertussen 2x door het oog van de naald gekropen en dan ga je ook een stuk anders tegen het leven aankijken. Als ik door een bos loop en ik mag wilde dieren ontmoeten, daar kan ik daaaaagen op teren. Of ik hoor een mooi lied van een vogel, zie een eekhoorntje wegschieten of het gehamer van een specht... heeeeerlijk! Dan weet ik weer waar ik het allemaal voor doe.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 09:49

Grappig dat veel mensen het halen uit dieren en kinderen. En muziek...zalig meegalmen met keiharde muziek, of zachte muziek terwijl je voor je uitstaart. Soms kan 1 regel me heel diep raken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:17

Dagen dat alles in een keer op me afkomt (en tegenslag komt verdomme toch nooit een keer alleen e) probeer ik heel zakelijk even te ordenen:
- wat is er mis
- wat kan IK eraan doen, wat zijn de opties, hoe ga ik die overwegen, wat kan ik ondernemen, wat moet ik laten passeren, waar begin ik, wie contacteer ik
- hoe voel ik me erbij (in de praktijk betekent dit dat ik tegen AL mijn vrienden wel eens flink durf zagen over wat me tegensteekt)

Daarna ga ik het omgekeerde doen:
- wat gaat er goed? kan ik daar nog meer nadruk op leggen

Ik vind het niet erg als iets tegenslaat, vind het wel erg moeilijk als dingen tegenslaan en ik miet afwachten om keuzes te kunnen maken, dat frustreert mij enorm! Als gevolg durf ik me dan wel in mezelf terugtrekken, niemand willen zien en zo. Na een tijd kruip ik er dan weer uit.

Ik put vooral kracht uit mezelf, en dan uit de mensen rond me en mijn dieren.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:41

Ik herken je situatie TS! Ik kan echt opknappen van een lekkere buitenrit maken, heerlijk even uitwaaien, of een gezellige avond met een vriendin. Ik ben van mezelf echt een binnenvetter, maar merk dat ik het achteraf fijn vind als ik met een vriendin heb gepraat, dat lucht echt op. Verder helpt muziek bij mee heel erg, als ik alleen thuis ben lekker in bad en voluit met de muziek meezingen, dat lucht echt op voor mij. Zoals iemand anders hier al noemde, moet ik zelf uitkijken dat ik niet te veel achter de computer ga zitten of hele dagen achter de tv zit. Dat lijkt soms de makkelijkste weg, maar het helpt niet.

Pauline schreef:
Kreeg vandaag als inspiratiemail:
Hoe om te gaan met emoties en pijn?

....

Niets doen - Stoppen - Met rust laten!
Emoties en pijn hebben 'jou' niet nodig.
Ze vragen niets van je.
Ze hoeven niet gecontroleerd of gemanipuleerd te worden.
Ze willen alleen even opkomen om vervolgens uit zichzelf weer op te lossen.
Het is juist onze neiging om 'ermee om te gaan' die ze in leven houdt.
Wanneer dat wordt ingezien, is de pijn bevrijd.

Nin Sheng

Zelf krijg ik geen goed gevoel bij dit gedicht. Pijn negeren is naar mijn mening niet de oplossing. Door te negeren stop je het weg, ontken je de pijn, maar los je hem niet op. Je voelt die pijn niet voor niets, je moet de oorzaak zien te vinden, en daar iets aan proberen te doen. Zelf heb ik ook geprobeerd pijn weg te stoppen, maar het gevolg was dat ik het veel later alsnog op mijn bordje kreeg, door het weg te stoppen verdwijnt het probleem niet. Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:48

merel: de tekst zegt ook dat het even wil opkomen, niet dat je het moet negeren. Emoties kun je best idd onder ogen zien en dan weer laten gaan, ik doe dit door het te uiten: er veel over vertellen, maar vaak wacht ik hier te lang mee.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:01

Ow mijn fout, dan heb ik het verkeerd opgevat Bloos
Dat te lang wachten met vertellen heb ik ook heel erg, waardoor je het jezelf eigenlijk moeilijk maakt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:02

Ja he, maar ik heb soms ook het gevoel dat ik een tijdje nodig heb om dit te doen. Zeker zaken die een zware impact hebben.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:09

Zeker, is ook zo, Ik heb zelf ook wel even nodig gehad moed te verzamelen om mijn vriendin over bepaalde problemen te vertellen, ze heeft het er eigenlijk echt uit moeten trékken, maar achteraf ben je dan toch blij dat het eruit is Lachen

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:15

ik verzamel kracht door zoals eerder genoemd te genieten van hele kleine dingen. Ook put ik erg kracht uit mijn hond, paardje en uiteraard mijn vrienden

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:22

Ik haal mijn kracht uit de kleine dingen die het leven toch zo leuk maken. De glimlach van iemand als je hebt geholpen.
De frisse wind langs je gezicht bij het uitlaten van de hond. De warme paardenneus die tegen je aan duwt.
Gek doen met mijn vriend, zonder zorgen te maken wat er buiten dit moment gebeurd.

Dat soort dingen, daar put ik kracht uit.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:28

Mooi onderwerp!!

Ik heb al genoeg dingen mee gemaakt.
In het kort: gepest op school, een vader met het gezegde: een vos verliest wel zijn haren maar nooit zijn streken.
Nou en nog vele andere dingen. Nu heb ik een katje die heel ziek is en ik niet weet of hij het gaat redden.
Afijn, er zijn genoeg meerdere dingen gebeurd.

Het alles van vroeger heeft me gevormd naar diegene die ik nu ben.
Gelukkig sta ik sterk in mijn schoenen.

Ik huil, wanneer ik wil huilen.
Geniet van mijn paarden, mannetje, mijn 2 hondjes en van mijn katje (hopelijk nog langere tijd...)
Dat zijn de belangrijkste factoren in mijn leven.

Genieten idd van de kleinste dingen die bestaan.
ER is eigenlijk zoveel voor te leven.

Achter de wolken schijnt altijd de zon, maar soms duurt het wat langer voordat deze gaat schijnen!!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:32

Ik heb als jong meisje, en daarna ook genoeg meegemaakt. Als (klein) kind doe je niet anders dan je leven leiden en accepteren hoe dingen zijn. Later sta je er meer bij stil. Een liedje wat mij indertijd heel veel kracht gaf was "hetere vuren" van de Kast:

opgesloten in het lot
het gaat niet meer zoals je wilt
je wordt gedwongen sterk te zijn
al is er niemand die het zegt
de last rust op je schouders
en het gaat maar niet voorbij
alleen door anoniem te blijven wordt je gespaard
kom je hoger dan wordt je neergehaald

maar je hebt voor hetere vuren gestaan
ook al leek je soms gebroken
je klom uit het dal vandaan
je hebt voor hetere vuren gestaan

op het cruciale punt ga je verder of terug
je hoofd zit vol toch moet je door
er wordt geklonken en gefeest en over je gesproken
je maakt je los maar je bent niet vrij
in het open veld wordt je snel geraakt
pas als je valt dan wordt de strijd gestaakt

maar je hebt voor hetere vuren gestaan
ook al leek je soms gebroken
je klom uit het dal vandaan
je hebt voor hetere vuren gestaan

straks vind je de kracht
dan kan er niemand om je heen
straks heb je de moed om terug te slaan

hetere vuren, hetere vuren...

En nog steeds, als ik het moeilijk heb met een flinke tegenslag.... CD erbij, hard aan en meebrullen, dan voel ik me altijd weer wat opgeknapt... Ja

Op die momenten realiseer ik me ook weer hoe rijk ik eigenlijk, ondanks wat er op dat moment speelt, ben. Ik heb een paard, ik heb vrienden die voor me door het vuur gaan, ik heb mensen om mij heen waar ik op kan rekenen.

En kijk naar waar ik vandaan kom en inmiddels bereikt heb. Ik had geen fijne baan, was ongelukkig, zat niet op mijn plek, maar wel in een cirkel die ik niet kon doorbreken. Daardoor elke keer weer financiele problemen en daarnaast nog dat mijn paardje niet lekker in haar vel zat.

Op een gegeven moment kreeg ik een kans in mijn schoot geworpen, een baan.... mijn droombaan... Ik heb die kans gegrepen en ben er vol voor gegaan...

Nu.... ik heb de baan van mijn leven, krijg uitdaging na uitdaging, het paard zit dusdanig goed in haar vel dat ze ster werd op de keuring en nu M1 met winst is. En waarom, omdat ik goed in mijn vel zit. Doordat ik zo een leuke baan heb zit ik financieel ook beter waardoor ik nog meer dromen waar heb kunnen maken, ik heb mijn Erijbewijs, een trailer en een trekauto. En er komt zelfs een 2e paardje!

Na ieder dal kom je weer op een top, de kunst is om te genieten van die toppen ipv ze als gewoon te beschouwen...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:36

Niet erg inspirerend, maar ik voel me net zo als jou geloof ik. Tegenslag na tegenslag, dat ik ook denk van.. waar moet ik het nog vandaan halen? en WAAROM? Ik heb geen kinderen..
Maar het enige wat me nu nog een beetje kracht heeft gegeven, is m'n paardje, en m'n vriendinnen.. That's it..

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:39

Hier nog 1 die het kent. Tegenslag op tegenslag. Veel dingen gebeurd waardoor ik eigenlijk heel snel volwassen ben geworden.

Elke keer gebeurd er weer wat en dan denk je wanneer houd het toch op. Tja maar dat hebben meerdere denk ik he.

Mijn kracht haal ik ja eigenlijk uit mezelf.
Ik probeer heel veel dingen op te schrijven wat er door me heen gaat en hoe ik me voel. Dit lucht heel erg op.
Ik ben niet zo iemand die graag uithuilt bij iemand anders want ik wil het altijd zelf oplossen, maar dat lukt niet altijd. Gelukkig heb ik een hele lieve vriend die het af en toe ook wel is uit me trekt wat ik dan echt nodig heb!
En verder van sommige kleine dingen kan ik zo genieten en zo vrolijk worden. Zoals me paardjes die gekke streken uithalen en wel is heerlijk om met me auto naar een stuk water te rijden en daar gewoon bootjes kijken haha. Heel raar maar het is zo lekker Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:48

Als ik eens een rotdag heb, probeer ik eraan te denken dat het altijd weer morgen wordt en de dag er dan meestal weer heel anders uit zal zien.
Meestal komt een mens ook sterker uit alle ellende die je meemaakt, omdat je er veel van leert. Vaak komt er ook wel iets positiefs uit voort.
En alles is betrekkelijk, sterfgevallen, ziektes, andere ellende, de een heeft dit en de ander heeft dat.
Tip: verberg je emoties niet, maar uit ze. Anders kom je jezelf nog wel weer eens tegen (sprak de ervaringsdeskundige Clown ).
Schrijven, praten, huilen, wat dan ook.
Muziek kan ook heel fijn zijn, lekker meezingen en dansen kan heel bevrijdend werken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:40

Ik moet toegeven dat ik je gevoel helemaal niet herken..

Ik heb zelf aardig wat doorgemaakt de laatste paar jaren (zedenmisdrijf, bedreigingen, mishandeling, in de steek gelaten door mn moeder, vader die zelfmoord wou plegen..) maar ik heb echt mn gevoel uitgezet, schouders eronder en doorgaan.. Kijken naar de positieve dingen, de mooie dingen, genieten van dat wat goed gaat en de liefde die je krijgt en af en toe terug kijken om te zien dat je vooruit blijft gaan.

Neem tijd voor jezelf, zorg goed voor jezelf en gun jezelf ook mooie dingen! Het is niet erg om een keertje veel geld uit te geven aan een dagje sauna met een uitgebreide massage en een lekker etentje daarna! Wanneer je goed eet, veel beweegt, iets heb waardoor je je hoofd even op 0 kan zetten en goed voor jezelf zorgt, zal je daar heel veel energie uit halen en positief blijven..

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:50

Ik snap je wel, mijn laatste 3 jaar waren ook poedersuiker. mede door het overlijden van mijn moeder ben k in een diepe put terrecht gekomen, ik wist niet meer wat voor een zin mijn leven had zonder mijn moeder, waarom zou ik er nog moeten zijn als zei er toch niet meer was?

Na een tijd ben ik in gaan zien dat dit niet meer de manier van leven was, Ik heb eraan gedacht hoe sterk mijn moeder altijd was toen wij samen die vele tegenslagen hebben doorstaan, daardoor ben ik langzaam weer uit die put gekomen, want als zei het altijd kon? waarom zou ik het niet meer kunnen? zei is overgens nog steeds degene die me op de been houd. Verder zoals ze al eerder zeiden, geniet van de kleine dingen en zie niet overal het negatieve van in. geniet ervan als je lekker weg bent en zet dan even al je zorgen opzij.

ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:02

Misschien krijg jij de klap dan nog wel Romyv, ik was net als jij.
Altijd positief denken en doorgaan, vrolijk zijn en je best doen, nooit in de put of down, hoe moeilijk alles thuis ook ging, aan mij merkte je niks, en ik merkte niks aan mij.
Totdat het op was.
Heel geleidelijk en zonder dat ik het doorhad was mijn kaarsje ineens uit.
Ik kom er nu achter, dat ik heel veel last heb gehad van de scheiding en alles er omheen van mijn ouders, 6 jaar geleden.
Ik ben 20, gestopt met mijn DROOMstudie aan de pabo, en zit overspannen thuis.
20 en overspannen. Als je me dat een jaar geleden had gezegd had ik je voor gek uitgemaakt!
Ik heb geen vrienden meer of vriendinnen, alleen op stal wat contacten waar ik me prettig bij voel en bij kan functioneren.
Verder helemaal niks.
En het liefste vriendje van de wereld, waar ik me iedere keer weer wanhopig aan vastklamp.
Binnenkort ga ik op mezelf wonen (proberen), omdat thuis de situatie onhoudbaar is geworden.
Na zoveel energie in mijn familie te hebben gestopt al die jaren, krijg ik er 0,0 voor terug.
Geen begrip, niks.

En ik probeer het, iedere dag weer, om positief te zijn.
Maar het is weg.

Zelfmoord was iets waar ik nooit aan had gedacht, van walgde.
En nu, nu denk ik er geregeld aan.
Of er niet een uitweg is, of dat een uitweg is, en hoe dan het makkelijkst?

Maar iets houd me tegen.
En dat is mijn laatste stukje wil dat ik heb.
De wil om er te zijn voor mijn pony.
En de angst om mijn vriendje te verlaten.
Meer dan dat hèb ik niet.

En daar doe ik het inderdaad ook nog voor, maar niet voor mijzelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:09

hihi Mijn Therapeut Lachen Lachen

soms dan zie ik het ook niet meer zitten, al die problemen........ paasei, paasei.......

Maargoed dan kijk ik naar mijn kind, en dan weet ik dat ik door moet. Er is wel een tijd geweest dat ik dacht....... naaaa als ze een jaar of 16 is dan kan ik wel uitstappen, nog even doorzetten....... maargoed ik heb nu een goede peut, die me op weg helpt Lachen

waar ik het meest van kan genieten op dit moment (buiten mijn kind om dan) is het rijden in mijn auto, muziek op honderd....... en gewoonweg rijden......... dakkie eraf, hoed op........ en rijden Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:43

Momenteel heb ik even geen kracht meer. Ik ga gewoon door, geniet nog wel van leuke dingen. Maar het 'waarom' en 'waarvoor' ben ik even volledig kwijt. Toe aan vakantie Haha!