rijden met alcohol strafbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: rijden met alcohol strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:32

Ok sorry, hij mag wel boetes uit schrijven Bloos
Ik wist niet dat het verplicht (lees, boete als je het niet doet) was om een cap te dragen.
Sinds wanneer is dat zo?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:34

Het verplicht dragen van een cap staat niet in de wegenverkeerswet dus is het níet verplicht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:04

Rebel_Jits schreef:
Mag niet.
Het is openbare dronkenschap, dus strafbaar.
Je mag nieteens met je zatte kop voor het cafe zitten Duivel

Daarbij lijkt het me geen pretje voor het paard, maar dat even ter zijde Sigaar

Als je alcohol hebt gedronken, betekent het niet dat je ook dronken bent Verward

Het zal vast mogen, als je maar onder de toegestane promille blijft. Of op je eigen terrein Knipoog Maar ik vind het gewoon raar als je bezopen naar je paard toegaat Scheve mond

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:37

Je bent een bestuurder dus ja je bent strafbaar met te veel alcohol op. Geloof dat zelfs de regels gelden zoals bij de auto.

Op de fiets ben je immers ook strafbaar met alcohol op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:11

_Skess_ schreef:
Nee dat mag niet, je wordt aangehouden en je kunt een boete krijgen Knipoog

Heb laatst iemand in het bos gezien die bekeurd werd door de boswachter omdat ze geen cap droeg.

_Skess_ schreef:
Met cap op de openbare weg rijden is nu verplicht en daar krijg je een boete voor. Of het nou van de politie of van een boswachter is.

Toevallig gevraagd aan een agente zaterdag of het rijden met cap al verplicht is en dat is het.

Bovenstaande quotes zijn totaal onwaar. Geen idee waar je 't vandaan haalt, maar d'r klopt niks van.

Een boswachter is een BOA en derhalve beperkt bevoegd om boetes uit te delen. Voor ernstigere vergrijpen zoals onder meer openbare dronkenschap danwel rijden onder invloed, zal een boswachter een politieagent in moeten schakelen.
Een ruiter op de openbare weg is een bestuurder en zal zich derhalve aan de regels van bestuurders moeten houden; er is dus ook een maximum promillage aan alcohol.
Wat iemand op eigen terrein doet mbt alcoholgebruik, moet iedereen fijn zelf weten. Dat het niet slim is om met alcohol in je bloed te paard te gaan lijkt me duidelijk.

Capverplichting op de openbare weg is absolute onzin.
Van mij zou het mogen overigens hoor, daar niet van. Maar het staat niet in de wet en derhalve kan bovenstaande bokker ook echt niet gezien hebben dat hiervoor bekeurd is. Mogelijk is er bv een boete uitgeschreven wegens rijden op paden waar het niet toegestaan is oid, en heeft die boswachter ook een opmerking gemaakt dat het verstandig zou zijn om een cap te dragen. En daar zou 'ie gelijk aan hebben.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:15

_Skess_ schreef:
Nee dat mag niet, je wordt aangehouden en je kunt een boete krijgen Knipoog

Heb laatst iemand in het bos gezien die bekeurd werd door de boswachter omdat ze geen cap droeg.

Dat kan helemaal niet toch? Een boswachter mag je niet bekeuren omdat je geen cap draagt. Hij kan zeggen dat het verstandiger is om.. maar daar blijft het bij

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:24

Even een quote van wiki met betrekking tot boswachters.

Citaat:
Een boswachter is een opsporingsambtenaar, maar ook voorlichter, die waakt over een stuk natuurgebied, meestal een bos. Tijdens zijn ronde spreekt hij mensen aan die zich niet aan de regels houden, die in het natuurgebied gelden om de rust van de natuur en de dieren te waarborgen. Waar nodig zal de boswachter verbaliserend optreden.

Voor zover ik het goed begrijp uit dit stukje tekst mag een boswachter dus niet bekeuren voor het rijden zonder cap ook al zou dit verplicht zijn.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:48

Curly85 schreef:
Je bent een bestuurder dus ja je bent strafbaar met te veel alcohol op. Geloof dat zelfs de regels gelden zoals bij de auto.

Op de fiets ben je immers ook strafbaar met alcohol op....

Volgens mij valt dat toch onder openbare dronkenschap? Dus ongeacht wel vervoersmiddel dan ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:51

Op eigen terrein mag je zo dronken als een aap op paard gaan zitten. Of het paard daar ook aan mee wenst te werken is een tweede....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:56

Leuke vraag..
Geen idee..
Op de openbare weg mag je in principe niet dronken zijn..

En in beschonken toestand mag je ook niet fietsen of brommen...
Wat het promillage is wat dan nog mag??? Haha! dus besturen..

Te paard.. hmmmmm...

moet wel zeggen, dat als je dan al dronken op je paard gaat zitten..
een cap misschien wel handig is..
aangezien je evenwichtsgevoel.. misschien niet zo goed is als anders..

Vind dat je gewoon niet moet drinken als je aan het verkeer deelneemt..
(dus gewoon 0 promille.. altijd goed.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:57

Volgens mij mag het niet, je word nl gezien als bestuurder. En als bestuurder mag je niet met alcohol de weg op Vork

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:47

Openbare dronkenschap en niet dronken 'achter het stuur' zitten is een groot verschil.

Als ruiter ben je bestuurder net als automobilist en mag je dus maar een flesje bier op hebben, promillage van max 0,6 dacht ik. Echt dronken ben je dan nog niet.

Openbare dronkenschap gaat pas op als je je echt dronken gedraagt, dus erg aanwezig bent of anderen lastig valt. Je mag best met 10 bier op over straat lopen, zolang je niet duidelijk dronken bent is er niets aan de hand.

Als je te paard zit is het dus wat anders, ook al ben je niet duidelijk dronken, je hebt je nog steeds te houden aan het max. promillage wat toegestaan is als bestuurder.