ramadan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krak

Re: ramadam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 09:50

al waren het chinezen die ze doorverkopen voor mijn part, maar het gebeurt wel tijdens de ramadan Knipoog

krak

Re: ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:31

ff mercikes zeggen aan de moderators die mijn schrijffout hebben willen verbeteren Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:33

Bij de ramadan is het idd niet normaal om een schaap te slachten. Suikerfeest komt na de ramadan en daar eten ze juist, suiker. Dus ook nog geen schapen.
Offerfeest valt idd volgens mij in december dit jaar dus dan heb je nu genoeg tijd om je goed voor te bereiden. Al vind ik dat dat eigenlijk niet nodig moet zijn, maar het is nou eenmaal zo..

Als er wel schapen gestolen worden tijdens de ramadan vind ik dat erg raar, want het is absoluut geen traditie om nu schapen te gaan slachten.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:50

Nathalie, wij vinden het zelf ook geen pretje hoor dat wij onze schapen nu 4 maanden lang onder extra bewaking gaan moeten zetten, dat wij de poort naar onze weide gaan moeten blokkeren, dat ik weer nachten ga kunnen zitten waken, dat onze buren ondertussen ook al gewaarschuwd zijn en gelukkig houden die schatten mee een oogje in het zeil voor ons.

vorig jaar zijn er veel schapen gestorven aan blauwtong. hierdoor waren er schapen 'te kort' voor de ramadan, en sloegen mensen blijkbaar in paniek... en ja, dan haalden ze hun schapen zo maar uit de weide. ik kan je verzekeren, het is niet gelachen als je opstaat en je merkt dat de helft van je schapen weg zijn...

maar stel dat ze geen schapen, maar paarden zo zouden slachten. zou jij dan ook niet nachten bij jou lieveling(en) willen blijven zodat je zeker weet dat ze veilig zijn?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:57

Oh ik snap het absoluut wel hoor. Ik zou ook dag en nacht bij mijn schapen gaan zitten als me dat was overkomen! Zeker!

Maar weet je zeker dat dat rond de Ramadan was? Niet het offerfeest?

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:02

ik weet het heel zeker want heb toen nog speciaal naar een Turkse vriendin gebeld. zij weet er toch wel meer van dan ik he Nagelbijten / Gniffelen Knipoog ze zei zelf dat er voor ons jammer genoeg niets anders opzat dan extra waakzaam te zijn.
ze heeft zich verontschuldigd in naam van die mannen, maar daar kan zij uiteraard niets aan doen.
moet wel zeggen dat zij zelf niet slachten Knipoog ik heb met haar uren gepraat hierover, en zij en haar familie storten geld naar Turkije. ze houden wel de feesten enzo, maar ze doden er geen enkel schaap voor.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:17

Dat doen wij ook. Wij geven ook geld aan de armen. Dat slachten hoeft voor mij ook niet. Knipoog

Maar jammer dat het gebeurt... Zou niet moeten kunnen. Maargoed daar doe je niks aan.
Snap goed dat je vriendin zich verontschuldigt in de naam van die mannen, als ik dit lees krijg ik ook een gevoel van schaamte hoor. Het is gewoon asociaal.
Ik hoop voor je dat het dit jaar niet gebeurt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:55

maar waarom heb jij dan het gevoel dat je je moet verontschuldigen Nathalie? Jij kunt er toch niks aan doen.Asociaal is het absoluut. Van degenen die dit gedaan hebben.

Ik snap jou absoluut krak dat je bij je schapen gaat zitten. Zou ik ook doen. Gefeliciteerd trouwens!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:58

ik kan me wel voorstellen dat het voor moslims niet fijn is om te horen dat andere moslims op deze manier met andere mensen en dieren omgaan. mijn vriendin zat er ook erg mee in, omdat op deze manier het racisme natuurlijk alleen maar groeit bij de mensen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:59

Nouja omdat je toch weet dat de maatschappij al niet altijd even gezellig tegen moslims aan kijkt. Terwijl je dan zelf weet dat dat komt omdat enkele personen het geloof op een hele andere manier interpreteren als jij doet. Dan krijg ik wel last van schaamte. Je ziet ze toch als broeders/zusters maar ze doen wel ontzettend asociale dingen waardoor er waarschijnlijk weer iemand vervelend denkt over het geloof.

Kan het eigenlijk niet zo goed verwoorden. Maar altijd als ik weer zoiets vreselijks of asociaals lees/hoor/zie krijg ik last van schaamte. Je wordt als moslims toch als een grote groep gezien.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:02

ok, in die zin snap ik het wel. Maar ik zie mensen die schapen stelen niet als echte moslims omdat een echte moslim geen schaap hoort te stelen voor zn god.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik al die lui die rottigheid uithalen niet echt als moslims zie maar meer als mensen die beweren dat te zijn.
Het lijkt me inderdaad niet prettig om daarop aangekeken te worden.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:40

uhm, ik weet toch haast zeker dat ik hier gister nog een antwoord geplaatst heb, is dat zomaar verwijderd ofzo??

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:50

Sappos schreef:
Ow wat erg zeg! Echt idioot hoe aso mensen kunnen zijn voor zo'n stom offerfeest!

pardon? een beetje respect mag ook wel, schapen stelen is not done, maar ieder zo zijn eigen ding, wij klompen, zij offerfeest. bovendien zijn ze niet allemaal zo..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:56

frankiej schreef:
uhm, ik weet toch haast zeker dat ik hier gister nog een antwoord geplaatst heb, is dat zomaar verwijderd ofzo??

Ik denk dat er het één en ander verwijdert is aan te heftige reactie's?
Ik dacht namelijk ook echt heel wat meer gelezen te hebben dan wat er nu staat.

Ik heb verder niets tegen de Islam o.i.d.
'Alle dominee's zijn kinderverkrachters' , gaat toch ook niet op omdat er drie katholieke meneren zijn veroordeelt voor seks met kinderen.
Je kan 'ze' niet allemaal over 1 kam scheren.

Blijft heel vervelend,dat schapenverhaal,en te erg voor woorden dat je moet gaan zitten waken voor hun leven.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:01

ik weet in elk geval niets van verwijderde berichten.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:12

danneke80 schreef:
krak schreef:
Kackenjill, geloof me vrij, het waren wel degelijk moslims die hier aan mijn deur kwamen eisen dat ik een van mijn schapen aan hun verkocht. het waren wel degelijk moslims die betrapt zijn door mede schapen eigenaars hier in de buurt.

Volgens mij bedoelt jackenjill het ook niet zo. Volgens is de intentie van dit stukje meer dat een echte moslim nooit een schaap zal stelen omdat zn god dat niet wil en hij ook niet.
Degenen die dit doen, doen het meer voor het aanzien dan de buurt etc.
Dit kan dus makkelijk een marokkaan/turk geweest zijn, maar das staan dan los van het moslim-zijn.

Ik bedoel het inderdaad niet zoals jij het misschien opgevat hebt. Ik bedoel alleen te zeggen dat een goede moslim het wel uit zijn hoofd haalt om iemands schaap te stelen omdat dit tegen de regels van de islam is. Tuurlijk zullen er moslims rondlopen die het in hun hoofd weten goed te praten, maar dat is dan eerder een gebrek van die persoon zelf, niet van de islam.
Ik vind het overigens erg vervelend voor je dat je nu moet vrezen voor het leven van je dieren, dit zou niet nodig hoeven te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:18

krak schreef:
ok bedankt voor de correcte datums Knipoog ik weet dus dat ik vanaf 1 september hier de voorzorgsmaatregelen weer zullen worden getroffen Knipoog

Charr_Gwen, ik beweer nergens dat alle Marokanen of Turken schapen gaan pikken. het is een feit dat het wel Marokanen of Turken waren die hier aan mijn deur kwamen eisen dat ik hun een schaap verkocht want zij hadden een schaap nodig om te slachten. heb niet gevraagd of ze nu Marokaan of Turks waren, dat laat mij op zo een moment vrij koud om eerlijk te zijn Knipoog
het waren wel Marokanen of Turken die hier in de omgeving betrapt zijn op het stelen van schapen. wederom denk ik niet dat de eigenaars van de schapen toen hebben gevraagd of het Turken of Marokanen waren Knipoog

dat het voor hun een belangrijk feest is, is fijn voor hun. maar of het nu de paus zelf is of een Marokaan, van mijn dieren blijven ze af! al was het voor de boerinnenbond die een schaap nodig hadden voor hun kerstversiering, mijn dieren zijn mijn kinderen, mijn alles en dan nog geeft het niemand het recht om levende wezens van een ander zomaar te gaan stelen.

staat ineens de paus aan je deur: mag ik je schaap als kerstversiering?

Clown

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:02

JackenJill, in hoeverre die mannen goede moslims zijn, dat heb ik niet gevraagd. hun daden zeggen voor mij genoeg en in mijn ogen zijn die mannen absoluut geen goede moslims.
en nogmaals, of het nu moslims waren of niet, zoiets doe je gewoon niet vind ik.

VivaLaVida, dan mag de paus met lege handen en rode oren vertrekken want ik zal hem wel een spoedcursus Nederlands geven Haha!

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:20

krak schreef:
JackenJill, in hoeverre die mannen goede moslims zijn, dat heb ik niet gevraagd. hun daden zeggen voor mij genoeg en in mijn ogen zijn die mannen absoluut geen goede moslims.
en nogmaals, of het nu moslims waren of niet, zoiets doe je gewoon niet vind ik.

Dat is wat ik bedoel. Knipoog