'Perfectionistisch' Qua taal en fouten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Re: 'Perfectionistisch' Qua taal en fouten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:26

Myra schreef:
Elessar schreef:
Of dat er wordt gezegd: 'Hun hebben dat gedaan!' ipv van 'Zij hebben dat gedaan!'
En ik heb vandaag stofgezogen in plaats van gestofzuigd. Haha!

Ik erger me er niet echt aan, maar ben wel iemand die snel spelfouten spot. Schijnheilig

Ja echt! Ken er wel zat die altijd 'hun' in plaats van 'zij' zeggen en dus ook nooit 'zij' zeggen. Huilen van het lachen

Wat dacht je van 'hullie hebben dat gedaan' echt die hoor je hier in de buurt ook nog al eens voor bij komen: hullie, gullie en zullie ROFL
Ik maak zelf veel taalfouten, ik ben slecht in taal ik vind het lastig maar ik probeer zo hard mogelijk mijn best te doen. Maar ik wordt gek van mensen die je telkens verbeteren.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:34

Ik lees steeds over mensen die het niet op prijs stellen verbeterd te worden.

Ik stel het niet op prijs dat mijn peuterdochter, die nu lekker leert praten, (werk)woorden verkeerd aangeleerd wordt enkel en alleen omdat ik mijn omgeving niet zou mogen verbeteren en zij dus vrolijk hun fouten door mogen blijven geven aan de kleine meid.

Als ze dan straks op school zit, zal ze niet alleen moeten leren schrijven maar ook veel dingen opnieuw moeten leren omdat het haar verkeerd is aangeleerd. Zonde van de tijd toch? Knipoog

Dus nogmaals in mijn eigen omgeving (en al helemaal als de kleine in de buurt is) kan er slecht tegen als mensen werkwoorden door elkaar gaan halen, werkwoorden verkeerd vervoegen of ineens geen nederlands meer kunnen spreken en er engelse termen doorheen gaan gooien.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:27

Otje schreef:
Ik lees steeds over mensen die het niet op prijs stellen verbeterd te worden.

Ik stel het niet op prijs dat mijn peuterdochter, die nu lekker leert praten, (werk)woorden verkeerd aangeleerd wordt enkel en alleen omdat ik mijn omgeving niet zou mogen verbeteren en zij dus vrolijk hun fouten door mogen blijven geven aan de kleine meid.

Als ze dan straks op school zit, zal ze niet alleen moeten leren schrijven maar ook veel dingen opnieuw moeten leren omdat het haar verkeerd is aangeleerd. Zonde van de tijd toch? Knipoog

Dus nogmaals in mijn eigen omgeving (en al helemaal als de kleine in de buurt is) kan er slecht tegen als mensen werkwoorden door elkaar gaan halen, werkwoorden verkeerd vervoegen of ineens geen nederlands meer kunnen spreken en er engelse termen doorheen gaan gooien.

Maar dat is ook wel iets anders dan een paar spelfoutjes.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:22

Ik erger me er nooit echt aan, maar betrap mezelf er wel op dat ik er heel erg op let. Als d en dt niet goed worden gebruikt, merk ik het gelijk op Clown

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:23

ik doe dit dus ook... verschrikkelijk vervelend.
terwijl ik vroeger zelf altijd gecorrigeerd werd, doe ik dit nu ook bij alles en iedereen.
en lang niet iedereen zit hier op te wachten.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:39

Miss_DJS schreef:
ROFL Normaal maak ik dus echt niet zulke fouten.

Dad zeg ik ook altyt! Haha!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:42

Oh ja, ik ken t Ja
Betrap mezelf er vaak genoeg op.... kunnen mensen ook wel s behoorlijk irritant vinden. Lachen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:52

Ik heb mezelf afgeleerd overal ook daadwerkelijk iets van te zeggen, maar ik registreer het meteen al iemand een foutje maakt. Maakt niets uit of het spreken of schrijver betreft, ik vind het eigenlijk ontzettend irritant. Iedereen om mij heen vindt het alleen irritant als ik ze ga lopen verbeteren, dus dat doe ik niet meer Clown

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:53

Ik verbeter nog steeds erg vaak, probeer het niet te doen want de meeste mensen vinden het vreselijk. Huilen van het lachen

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:05

Oo oo Ik herken het ook! Al heb ik het minder snel met korte mailtjes naar vriendinnen of berichtjes op het gastenboek, want daar typ ik ook regelmatig snel en kan er dus een spelfout inzitten. Maar verder; ik moet me soms echt inhouden om iemand te verbeteren! Want de meeste mensen houden er inderdaad niet van...maar toch; aargh soms floept het me er zomaar uit! =D. Maar ook als ik zelf iets op moet typen en ik weet even niet meer hoe je het moet schrijven of dat het nu het juiste woord in de juiste zin is; dan gebruik ik even goole of vandale.nl, ideaal! Maar het kost me ook meteen meer werk terwijl een ander het niet interesseert of ik het nou goed of niet goed schrijft..

Prenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:30

Hun in plaats van zij vind ik echt vreselijk irritant, maar ondertussen zeg ik er maar niks meer van omdat ze er toch rustig mee doorgaan Slapen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:40

Heb het inderdaad ook. Zat onlangs met mijn vriend een verslag over een rit naar Finland te maken en zat alle fouten die hij aan het maken was meteen te verbeteren. Heb hem op een gegeven moment maar gevraagt of hij al gek van me werd. Ook in zinsopbouw doe ik dit trouwens. Mensen hebben er nog wel eens een handje van om een zin elke keer langer te maken met en en en en en toen. Clown Daar let ik automatisch ook al op. Dromen En bij mij in de omgeving vinden ze dit inderdaad ook irritant. Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:42

jah dad hep ick ook altyt! Ick loowp aldoor mensen tu ferbeeturun en dad heb ick oock altyt ghedaan! Haha!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:43

Spelfouten merk ik ook altijd direct op.Kan ik niets aan doen, dat zit gewoon in me.Verslagen maak ik ook altijd foutloos.
Ja ik kan me ook ergeren aan mensen die steeds 'hun' zeggen in plaats van 'zij'.Ook op bokt.Vreselijk als mensen zeggen ''zecht'' in plaats van 'zegt'. Ik bedoel dat is toch basis?

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:49

Ik let er ook altijd automatisch op, is er gewoonweg ingesleten denk ik. Lachen
Toch probeer ik naar bepaalde mensen er niets van te zeggen, want ik weet dat die sowieso moeite hebben met het Nederlands en dan wil ik ze niet steeds betweterig verbeteren. Als ze er om vragen help ik wel altijd, aangezien het voor mij een kleine moeite is. Lachen

Verslagen kan ik foutloos schrijven, maar op bokt vergis ik me nog wel eens door de snelheid. Lachen
Dan zijn het pure slordigheidsfoutjes.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:50

Ik heb meer een ander probleem, ik verbeter namelijk de hele tijd mensen als zij spreken, bijv. met dingen als "beter als jou" . en ik word helemaal gek van mezelf, dit verbeteren gaat namelijk vanzelf, het floept er zo uit Bloos en dat is voor iedereen natuurlijk heel irritant en ik vind het zelf ook vervelend. Vork

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:52

"Als" in plaats van "dan" kan ik me ook zo aan ergeren, dat verbeter ik ook altijd bij anderen. Huilen van het lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:52

Hanmar schreef:
Ik heb mezelf afgeleerd overal ook daadwerkelijk iets van te zeggen, maar ik registreer het meteen al iemand een foutje maakt. Maakt niets uit of het spreken of schrijver betreft, ik vind het eigenlijk ontzettend irritant. Iedereen om mij heen vindt het alleen irritant als ik ze ga lopen verbeteren, dus dat doe ik niet meer Clown

Herkenbaar. Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:00

ik vind het zo irritant als mensen me verbeteren hé Bloos
het hangt ook een beetje er vanaf waar hier op bokt zou ik het wel kunnen hebben maar in mijn spreektaal echt niet Nagelbijten / Gniffelen

@Cassidy: dat je 4talen spreekt vind ik eigenlijk geen excuus Bloos ik spreek ook 4talen waarvan ik Nederlands en Frans gewoon praat alsof het mijn moedertaal is Knipoog Engels ken ik ook meer dan voldoende en Duits voldoende daar moet ik nog wel wat van bijleren Knipoog

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:11

Als en dan foutjes vind ik ook erg vervelend en daar erger ik me dan ook aan. Het constant verbeteren ben ik ook al afgeleerd. Heb zelf erg last met d of t achteraan een werkwoord...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:12

Leentje_ schreef:
het hangt ook een beetje er vanaf waar hier op bokt zou ik het wel kunnen hebben maar in mijn spreektaal echt niet Nagelbijten / Gniffelen

@Cassidy: dat je 4talen spreekt vind ik eigenlijk geen excuus Bloos ik spreek ook 4talen waarvan ik Nederlands en Frans gewoon praat alsof het mijn moedertaal is Knipoog Engels ken ik ook meer dan voldoende en Duits voldoende daar moet ik nog wel wat van bijleren Knipoog

Spreek! Jij Groninger Tong uitsteken

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:13

Sheran schreef:
Leentje_ schreef:

Spreek! Jij Groninger Tong uitsteken

sorry Schijnheilig
ik zal het onthouden Bloos

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:15

Fiffill schreef:
"Als" in plaats van "dan" kan ik me ook zo aan ergeren, dat verbeter ik ook altijd bij anderen. Huilen van het lachen

Ik ben toch veeel slimmer als jouw!

Dan/als en zij/hun merk ik altijd gelijk. Meestal verbeter ik het niet meer tenzij het mijn zusjes ofzo zijn (die inmiddels de regels ook wel kennen Haha! ). Slordigheidsfoutjes maak ik zelf ook best vaak dus daar let ik ook niet zo op.
Daarnaast durf ik nooit zo'n topic te openen omdat ik gewoon zeker weet dat ik dan een schrijffout maak in de openingspost Clown

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:31

Yes, ik ben niet de enige! *LOL* Ik ben ook zo'n mierennëuker als het om spelfouten gaat. Ik loop ook constant iedereen te verbeteren op als/dan- en hun/zij-fouten, tot grote ergernis van mijn omgeving. De fout die ik zelf als Fries zijnde nog wel vaak maak is die van ik praat in plaats van ik spreek. Gelukkig komt het steeds minder vaak voor dat ik die fout maak. Haha!

(en nu maar hopen dat er in dit bericht geen fouten zitten Huilen van het lachen.)

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:48

Faelivrin schreef:
Heb het inderdaad ook. Zat onlangs met mijn vriend een verslag over een rit naar Finland te maken en zat alle fouten die hij aan het maken was meteen te verbeteren. Heb hem op een gegeven moment maar gevraagt of hij al gek van me werd. Ook in zinsopbouw doe ik dit trouwens. Mensen hebben er nog wel eens een handje van om een zin elke keer langer te maken met en en en en en toen. Clown Daar let ik automatisch ook al op. Dromen En bij mij in de omgeving vinden ze dit inderdaad ook irritant. Haha!