Hoe reageer jij op straatverkopers/ ledenverwervers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseygirl

Re: Hoe reageer jij op straatverkopers/ ledenverwervers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:00

Het hangt een beetje van mijn stemming af, maar meestal zeg ik gewoon 'nee, dank je', maar ze kunnen ook een grote mond krijgen. Als ik op de heenweg al beleefd nee heb gezegd, en ze beginnen weer als ik op de terugweg ben, dan ben ik het zat. Soms ga ik ook heel serieus op hun onderwerp in, praat een kwartier met ze, totdat ze mijn bankrekeningnummer vragen, dan peer ik 'm met een smoesje. Beetje kinderachtig, maar ja...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:06

Ik heb er een gruwelijke hekel aan!

Hier in de stad staan er vooral op zaterdag soms een heleboel, dus je moet de een na de ander afpoeieren.
Meestal loop ik stevig door en kijk recht voor me uit.

Ik woon ook nog eens in het centrum, dus ik kan ze ook niet echt ontlopen.
Eigenlijk is het van de gekke dat je niet rustig kunt winkelen zonder voortdurend aangesproken te worden.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:08

Born2BCrazy schreef:
Probeer ze meestal eerst te ontwijken..
Tenminste als je ze ziet lopen met zo'n mapje.. Vol met alle leden die ze al zo'n abbonement/goede doel hebben aangesmeerd.. Want dat is het gewoon.. Ze vragen nl. niet of je wilt nadenken over doneren oid.. Nee direct lid worden..
En dan komt vaak de gevreesde vraag (als wegkijken niet geholpen heeft)

"Mag ik wat vragen?"

"Nee". en ik loop door. Works for me. Vork

Laatst ook een mevrouw: "Maar willen jullie dan niet gratis winkelen?" "Nee, wij betalen liever.." Huilen van het lachen

Dat laatste heb ik ook een keer gehad, over dat gratis winkelen. De meeste wimpel je meestal wel af met 'Sorry, ik moet de trein halen', maar de laatste keer werd ik helemaal afgesnauwd toen ik haar bedankte, echt met zo'n arrogant 'Nou, dan niet!' Rolleyes

Of ook zo irritant, als je zegt haast te hebben, dat ze dan zeggen: "Geeft niet joh, dan loop ik toch wel even een stukje met je mee!' Haha, neeee Clown

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:10

Mijn smoes is dat mijn vriend al geabbonneerd is of dat hij het artikel al heeft Haha!

9 van de 10 keer is dat trouwens ook zo omdat hij wel altijd in die verkooppraatjes trapt Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 01:13

Als ze hun hoofd al naar me toe draaien om me aan te gaan kijken zeg ik Neee.. en dat helpt goed. Beetje onbeschoft maar ja, anders hebben ze meteen een verhaal van een kwartier waarna je moet gaan uitleggen dat je niet geinteresseerd bent, want ze onderbreken lukt meestal niet. Koe

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 06:14

Ik negeer ze altijd, doe net of ze dr niet zijn.

Heb dr zo'n hekel aan, als ik iets wil dan zoek ik het zelf wel op, hoef ik niet mee te worden lastig gevallen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 06:15

Daar ben ik heel simpel in.. Ze komen op je af en dan zeg ik: neee.. en loop door.. voordat hun wat hebbe gezegd zeg ik al nee.. laatst was dat niet zo goed idee, want er waren mensen die vroegen de weg Bloos

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 06:19

bromfiets schreef:
Mijn smoes is dat mijn vriend al geabbonneerd is of dat hij het artikel al heeft Haha!

9 van de 10 keer is dat trouwens ook zo omdat hij wel altijd in die verkooppraatjes trapt Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen

Zo doe ik het ook, ben overal al lid van Nagelbijten / Gniffelen

En als ze gaan schooien om geld negeer ik ze....

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 06:26

monica08 schreef:
Daar ben ik heel simpel in.. Ze komen op je af en dan zeg ik: neee.. en loop door.. voordat hun wat hebbe gezegd zeg ik al nee.. laatst was dat niet zo goed idee, want er waren mensen die vroegen de weg Bloos

Haha, hoe reageerden hun dan? Haha!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 06:46

ik heb dit een zomer gedaan als vakantiewerk voor een organisatie waar ik 400% achter sta.
het zijn GEEN vrijwilligers! je wordt ervoor betaald, maar geloof mij, voor het geld moet je het écht niet doen hoor Lips are sealed je staat daar in de regen, kou, hitte, sneeuw,... ook al ben je ziek, je gaat! ik heb 1 dag zelfs staan werven, dat ik tussen 2 wervingen door in een vuilbak stond over te geven Gestoord
je krijgt op voorhand een cursus én een examen dat je moet afleggen. de dingen die ze je daar leren zijn soms gewoon ronduit degoutant! ik weigerde op straat te staan volgens hun tips, en haalde toch ook bijna elke dag mijn streefdoel. het verschil was dat ik met hart en ziel voor die organisatie daar stond, en niet voor mijn portemonee Knipoog

zo goed als ALLE mensen die voor verschillende organisaties op straat staan, werken voor 1 groot bedrijf. dat bedrijf heeft als klanten verschillende organisaties zoals de kliniclowns, wwf, greenpeace,.... de wervers worden rechtstreeks betaald door dat bedrijf, en het bedrijf krijgt per nieuw lid dat de wervers binnenbrengen ook nog eens geld. ik heb ooit de optelsom gemaakt samen met de andere wervers, en elk nieuw lid zou minstens 1 jaar lid moeten blijven VOOR dat de organisatie er ook maar 1 euro van krijgt.... ik was gedegouteerd!!!!

je hebt per dag een streefdoel van zoveel nieuwe leden per dag. haal je dat streefdoel, of zijn er mensen die boven een bepaald bedrag per maand storten, dan krijg jij een bonus. als student wil je natuurlijk zoveel mogelijk, dus doe je extra je best. haal je dat streefdoel niet, dan krijg je eerst een dag coaching. dit wil zeggen dat iemand van de instructeurs/verantwoordelijken, je een paar uur volgen, waarbij je een oortje met een microfoontje moet aandoen. de mensen zien dit niet, maar een paar meter verder staat iemand het hele gesprek af te luisteren en je vanalles in je oor te fluisteren...
haal je het erna nog niet, dan wordt je ontslagen zonder pardon.

ik heb zeer uiteenlopende reacties gehad van mensen.
vriendelijk een gesprekje doen, mij negeren, van ver al NEE roepen, winkels in rennen omdat ze ons zagen staan, tegen een lantaarnpaal lopen, mij uitschelden, roepen en tieren en ben zelfs een paar keer mogen gaan lopen omdat ze mij ineens fysiek aanvielen.
nee, ik ben zeker geen agressief mens die de mensen bij de arm pakte en ik ging ook zeker niet aandringen. als de mensen nee zeggen, is dit nee.
ik ging nooit vragen 'waarom niet', 'het duurt écht maar een minuutje' ea flauwe zever om ze toch maar daar te houden.
ik bleef niet achter mensen aanlopen en was nooit onbeleefd tegen hun. ze mochten schelden, tieren en vloeken, ik bleef beleefd. ik ben al ettellijke jaren lid van die organisatie en heb al meerdere acties meegedaan, waar de omstandigheden en de mensen nog erger waren, dus die reacties waren peanuts Knipoog

maar, er waren er genoeg die samen met mij op straat stonden, die dat wel deden. die waren wel onbeschoft, bruut, gebruikten wel de smerige, laag bij de grondse tips van dat bedrijf. walgelijk was het om ze bezig te zien!

ik geraak zonder pardon van hun af door te zeggen dat ik ook nog voor dat bedrijf heb gewerkt. als ze dan nog verderdoen dan begin ik hun zinnen af te maken met de verkoopstruckjes die ze mij daar zelf hebben geleerd. dan ist ook gedaan Knipoog

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:51

Ik ben onlangs volledig op de rooster gelegd door iemand die werfde voor Greenpeace (= trouwens niet van DDF, maar van Greenpeace zelf). Ik liep met mijn vriend (met wie ik samenwoon) naar de supermarkt en werd daar aangesproken door een werver. Ze vroeg of we even tijd hadden. Mijn vriend antwoordde dat hij al lid was (wat ook zo was). Toen vroeg het meisje of ik al lid was en ik antwoordde dat we eigenlijk samen lid waren. Maar dat was niet genoeg voor haar. Ze wilde weten of ik lid wilde worden (nee.) en waarom niet. Ik ben in de fout gegaan door uit te leggen waarom ik geen lid wilde worden op dit moment (pas afgestudeerd, werkzoekend, geen wachtuitkering... toch niet zo gek dat je dan niets geeft?). Voor mevrouw was dat geen goede reden, want zij combineerde werken met studeren al van haar zestiende! (Kan goed zijn, maar zij had werk en ik niet Knipoog => mag je nooit zeggen, want dan zeggen ze dat je bij hen kan komen werken.). Uiteindelijk hebben we haar kwijt kunnen spelen doordat zij zei dat ze 2,50 euro stortte en dat ze dat heus niet voelde in haar budjet en dat mijn vriend antwoordde dat hij 5 euro stort en dat dat dus gemiddeld 2,50 is per persoon. Daar had ze niet van terug Knipoog .

Achteraf kreeg ik er zo'n misselijk gevoel bij omdat ik heel mijn situatie had zitten utileggen in de hoop dat die vrouw ons met rust zou laten en dat dit zelfs niet genoeg was geweest om er vanaf te geraken. Ik heb me dus voorgenomen om in het vervolg gewoon kordater te zijn en niet in discussie te gaan. Als je niet wil geven, dan is het zo. Ik wil niet bot overkomen, maar ik wil ook niet gechanteerd worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:53

Ik loop altijd snel door en zeg dan sorry ik heb geen tijd.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:54

Ik zeg gewoon: nee bedankt, geen interesse en loop dan ook direct door.. als je even blijft staan, ben je 'verkocht'.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:04

ik loop altijd met m'n blik op oneindig voorbij

ik heb in rotterdam gewerkt en daar was het echt super erg op iedere hoek stond er wel 1
en als je dan in je pauze even de stad in gaat heb je daar echt geen zin in

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:19

idd visje, er zijn een hele tijd lang allerlei organisaties weggebleven van ddf, omdat er dus enorm veel klachten kwamen van mensen Knipoog
ondertussen zijn er jammer genoeg weer veel organisaties teruggegaan naar ddf omdat ze uiteindelijk wel leden nodig hebben en ddf haalt er echt wel veel binnen hoor...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:23

krak schreef:
idd visje, er zijn een hele tijd lang allerlei organisaties weggebleven van ddf, omdat er dus enorm veel klachten kwamen van mensen Knipoog
ondertussen zijn er jammer genoeg weer veel organisaties teruggegaan naar ddf omdat ze uiteindelijk wel leden nodig hebben en ddf haalt er echt wel veel binnen hoor...

Ja, dat is het moeilijke hé... dat het (opdringerige) systeem echt wel werkt.

Een vriendin van mij wilde ooit voor DDF gaan werken en in het solliciatiegesprek vroegen ze haar wat ze er van vond dat DDF quota oplegt aan de wervers (van "gemiddeld moet je zoveel leden per dag werven"). Ze antwoordde dat ze dat absurd vond, aangezien het nog altijd ging om goede doelen en dat mensen vrij zijn om daarover zelf te beslissen en dat je daar als werver niet veel aan kan (moet) doen.

Uiteindelijk is ze niet aangenomen, omwille van dat antwoord. Knipoog
Ik vind wel dat ze gelijk heeft.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:25

Als bedrijven dit soort agressieve methoden gebruiken om leden te werven, dan wil ik al niet eens meer lid zijn.
Vind het een slecht visitekaartje als je dit soort trucjes nodig hebt.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:26

Nu ja, die vrouw die ik was tegengekomen was van Greenpeace... dus dat ze niet voor ddf werken is geen garantie dat ze beleefd zijn.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:30

de meeste organisaties hebben niemand die wervers zelf kan opleiden en doen daarom dienst op ddf.
ddf neemt je ook niet perse aan omwille van je voeling met dat goede doel hoor. ik had wervers bij mij staan, die gewoon ronduit tegen ons organisatie waren... mja ehm he... dat waren dan de wervers die echt agressief en brutaal werden tegen de mensen...

ddf maakt echt misbruik van mensen, echt laag bij de gronds. en jammer genoeg krijgen de organisaties dankzij ddf z'n trainingsmethodes, een slechte naam bij velen...

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:43

krak schreef:
de meeste organisaties hebben niemand die wervers zelf kan opleiden en doen daarom dienst op ddf.
ddf neemt je ook niet perse aan omwille van je voeling met dat goede doel hoor. ik had wervers bij mij staan, die gewoon ronduit tegen ons organisatie waren... mja ehm he... dat waren dan de wervers die echt agressief en brutaal werden tegen de mensen...

ddf maakt echt misbruik van mensen, echt laag bij de gronds. en jammer genoeg krijgen de organisaties dankzij ddf z'n trainingsmethodes, een slechte naam bij velen...

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die laag bij de grondse methodes Clown

ik heb ook ooit gesolliciteerd naar zo'n wervingbaantje, maar ben niet aangenomen omdat ik geen uitstraling had. Zij zijn groot en ik is klein!
Ik was direct blij dat ik niet aangenomen ben door zulke onbeschofte boeren die je op die manier afwijzen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:47

Elaine schreef:
'Die mensen' zijn ook mensen. Sommige doen het als baan, in geval van werving, (beter toch als hand ophouden van onze belastingcenten) anderen doen het vrijwillig met een goed hart, in geval van sponsoring en donaties (ook beter als elkaar de hersens inslaan van verveling)

Dat zo vrijwillig is het vaak niet.
Die lui krijgen dik betaald door het goede doel... en aangezien ik geen zin heb om ledenwervers te sponsoren werk ik daar dus niet aan mee.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:54

Maaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr......... wat doen jullie als jullie gebeld worden door mensen van één of ander Call center en dat ze dan ook vragen beginnen te stellen? Bij mij gaat dan altijd de hoorn op de haak met een vriendelijk doch kordate Goedemorgen/middag/avond/nacht!~

Of dat ze aan de deur komen met zo'n vragenlijst! nóg erger! (lees encyclopedieverkopers oid...)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:04

HorseyDude schreef:
Maaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr......... wat doen jullie als jullie gebeld worden door mensen van één of ander Call center en dat ze dan ook vragen beginnen te stellen? Bij mij gaat dan altijd de hoorn op de haak met een vriendelijk doch kordate Goedemorgen/middag/avond/nacht!~

Of dat ze aan de deur komen met zo'n vragenlijst! nóg erger! (lees encyclopedieverkopers oid...)

Meestal als we rond etenstijd gebeld wordt door een anoniem nummer, weten we al hoe laat het is. We nemen dan dus niet op. En als het dringend is of een bekende dan spreken ze wel de voicemail in.

En als we zulke mensen hebben, dan zeggen we gewoon dat we geen interesse hebben en dan goedendag/nacht etc. En dat is altijd wel genoeg.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:09

Ik zeg altijd vriendelijk maar wel resoluut "Nee, ik heb geen interesse".

Blijf wel beleefd. Die mensen staan daar ook alleen maar wegens hun werk of een bepaalde overtuiging en ik vind het onnodig om ze gaan af te katten of belachelijk te maken.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:12

Wendy schreef:
Dat zo vrijwillig is het vaak niet.
Die lui krijgen dik betaald door het goede doel... en aangezien ik geen zin heb om ledenwervers te sponsoren werk ik daar dus niet aan mee.

ROFL Huilen van het lachen dik betaald? de wervers? ja nu geloof ik iets Huilen van het lachen dan moeten ze mij daar toch nog heel veel geld hoor Knipoog
dat ddf hééél veel geld in zen zakken steekt per lid, heb ik hier al gezet zelfs Knipoog dat is idd degoutant!
als je echt lid wil worden van een organisatie, maak je dan aub rechtstreeks lid! dan gaat echt elke frang naar die organisatie Knipoog

enkele van de methodes:
vooral aan te spreken:
- gehandicapten
- ouderen
- mensen die alleen zijn
- mensen die mentaal zwakker zijn
- mensen die iets bij zich hebben, of dragen wat met jou organisatie te maken heeft en speel hierbij zeker en vast in op het gevoel. vb je staat er voor de cliniclowns en er passeert een zwangere vrouw.... succes gegarandeert!
- mensen in een rolstoel
- maak oogcontact en hou dat vast tot ze voor u staan
- kinderen die net 16 of ouder zijn. ze mogen bij de meeste organisaties pas lid worden als ze 16 zijn. tieners lopen vaak rond zonder ouders mààr met een eigen bankkaart... katching...
- en dan de standaard zinnen die we allemaal wel al gehoord hebben. geloof mij, die worden erin gedrild!