Slecht opgevoede kinderen, waar ligt de schuld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Hekel aan kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:36

Kristie schreef:
Ik ben ook absoluut geen kindervriend.
Het enige wat ze doen zijn janken, schreeuwen, eten, poepen en plassen, Ik zie ook absoluut geen voordelen van het 'hebben' van kinderen; ze kostten veel geld en tijd je houdt geen eigen leven meer over en je bent altijd bezorgd om je kind.

Ook irriteer ik me dood aan kinderen die in een openbare gelegenheid schreeuwen/gillen/janken/krijsen/poepen laat je kind lekker thuis en val mij er niet mee lastig.

Nope ik wil absoluut geen kinderen Vork

Neem ze dan ook maar niet. Je goed recht verder. Ja
Ben blij dat ik het zelf ietsje anders ervaar en echt geniet van mijn dochter. Kinderen kunnen en geven namelijk heel wat meer dan wat jij beweert. Ik heb ook nog steeds een eigen leven, passies, bezigheden, vriendschappen en een hele fijne relatie. Tong uitsteken
Het is maar wat je ermee doet, he, als je eenmaal kids krijgt Knipoog .
Ken namelijk ook zat mensen die geen kinderen hebben en geen boeiend leven hebben. Haha!
Vooral de mensen die het hardst op iets afgeven, vind ik wel eens verdacht. Haha!

Charaz

Tantjeuh het woord blijten bestaat niet dus wat bedoel je hiermee?

Saskiaatje

Ik denk, zeuren/piepen/huilen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:38

Nadya schreef:
Kinderen die echt geen grenzen kennen, ach, dan moet je het bij de ouders zoeken. Knipoog
Die wil ik ook niet in mijn huis hebben, maar daar buiten, tja, daar komt iedereen nou eenmaal. Zo heb ik ook een hekel aan volwassenen met asociaal gedrag (asbakjes leeggooien, je overhoop rijden als je op het zebrapad loopt e.d.) Clown

Maar ELK kind dramt, dreint, huilt wel eens, hoor. Is heel gezond en ik geloof niet dat jij dat nooit gedaan hebt.
Het is maar hoe je ermee omgaat en wat de redenen ervoor zijn. Het ligt vaak iets genuanceerder dan jij roept namelijk. Daarbij heeft het ene kind meer pit dan het andere, dus hoe anderen alles kunnen veroordelen, vind ik wel eens eh... 'knap'. Clown

Het is me al eens vaker opgevallen maar eh... volgens mij hebben jij en ik dezelfde kijk op kinderen hebben, zo ongeveer Knipoog

Amen dus!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:38

Zelf heb ik een dochtertje van bijna een jaar..
We zijn ook erg druk bezig om haar goed op te voeden, ik wil dus echt neit dat ze zo word als het kindje van een staleigenaar Nagelbijten / Gniffelen
Zo brutaal, niet normaal.. En als hij geen antwoord van je krijgt als hij iets vraagt, blijft hij het net zo lang herhalen tot je er gek van word Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:40

tantjeuh schreef:
...als ze een spelletje hebben zijn ze dat na tien minuten al weer beu....

Ik hoop wel dat je met zo'n opmerking rekening houdt met de leeftijd van een kind. Peuters zijn nou eenmaal snel weer afgeleid. Dat is heel normaal, dat doen ze niet om te klieren, hoor. Knipoog
Voor sommigen hier zou een cursusje kinderpsychologie niet eens zo slecht zijn. Wat meer kennis over de ontwikkeling van de mens (want kinderen zijn kleine mensen Knipoog ), zou misschien wat meer begrip opbrengen. Pling

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:40

Nadya schreef:
Neem ze dan ook maar niet. Je goed recht verder. Ja
Ben blij dat ik het zelf ietsje anders ervaar en echt geniet van mijn dochter. Kinderen kunnen en geven namelijk heel wat meer dan wat jij beweert. Ik heb ook nog steeds een eigen leven, passies, bezigheden, vriendschappen en een hele fijne relatie. Tong uitsteken
Het is maar wat je ermee doet, he, als je eenmaal kids krijgt Knipoog .
Ken namelijk ook zat mensen die geen kinderen hebben en geen boeiend leven hebben. Haha!
Vooral de mensen die het hardst op iets afgeven, vind ik wel eens verdacht. Haha!

*grinnik* Dat is ook mijn ergste angst hoor, waarschijnlijk eindig ik ergens in een achteraf buurtje met 5 compleet losgeslagen kinderen; alles wat ik nooit wilde Knipoog.
En ieder zijn of haar leven, met of zonder kinderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:43

Blue_Eyes schreef:
Nadya schreef:
Kinderen die echt geen grenzen kennen, ach, dan moet je het bij de ouders zoeken. Knipoog
Die wil ik ook niet in mijn huis hebben, maar daar buiten, tja, daar komt iedereen nou eenmaal. Zo heb ik ook een hekel aan volwassenen met asociaal gedrag (asbakjes leeggooien, je overhoop rijden als je op het zebrapad loopt e.d.) Clown

Maar ELK kind dramt, dreint, huilt wel eens, hoor. Is heel gezond en ik geloof niet dat jij dat nooit gedaan hebt.
Het is maar hoe je ermee omgaat en wat de redenen ervoor zijn. Het ligt vaak iets genuanceerder dan jij roept namelijk. Daarbij heeft het ene kind meer pit dan het andere, dus hoe anderen alles kunnen veroordelen, vind ik wel eens eh... 'knap'. Clown

Het is me al eens vaker opgevallen maar eh... volgens mij hebben jij en ik dezelfde kijk op kinderen hebben, zo ongeveer Knipoog

Amen dus!

Dank je, is mij ook al opgevallen. Lachen

Ik denk dat het een hele realistische kijk is op kinderen. Ik heb kinderpsychologie gestudeerd en heb er sinds 3,5 jaar zelf eentje rondlopen. Ik kan ook griezelen van bepaalde kinderen, maar ik reken het de ouders aan Ja . Maar ik zie wel het verschil tussen het normale gedram, gehuil, gezeur en extreem gedrag, wat 8 van de 10x door de opvoeding komt (soms ook door stoornissen, dat is altijd lastig te bepalen voor een buitenstaander met een momentopname).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:45

Kristie schreef:
*grinnik* Dat is ook mijn ergste angst hoor, waarschijnlijk eindig ik ergens in een achteraf buurtje met 5 compleet losgeslagen kinderen; alles wat ik nooit wilde Knipoog.
En ieder zijn of haar leven, met of zonder kinderen.

Vind ik ook. Wil je ze niet, begin er niet aan. Wil je ze wel, zorg ervoor dat ze een goede opvoeding krijgen.
Daarnaast kan een kind (ondanks de opvoeding) nog steeds wispelturig gedrag vertonen. Het opzoeken van grenzen, huilen van vermoeidheid, honger of teveel prikkels, 100x vragen 'waarom?', het hoort er gewoon bij. Maar dat is wat anders dan extreem gedrag, waarbij ouders niet ingrijpen........

Overigens vraagt mijn dochter nu de hele dag 'waarom' en ik moet zeggen, ik lach me suf om haar onbedwingbare nieuwsgierigheid. Die openheid en onschuld naar de wereld toe, ik zou niet weten wat er mis mee is. Ik heb liever een kind wat veel vragen stelt, dan een kind wat overal 'ja en amen' op zegt. Haha!
Ze leren daarvan en dat is toch juist de bedoeling?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:49

Ik heb niets met kinderen, ik hou er ook niet van en zelfs het meest goed opgevoede kind kan huilen en daar krijg ik al de rillingen van. brrrrr maar wie weet verandert dat nog Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:51

Charaz schreef:
Tantjeuh het woord blijten bestaat niet dus wat bedoel je hiermee?

Mijn excuses, dialect sluipt er soms toch weer in Clown. Blijten = wenen

Nadya schreef:
tantjeuh schreef:
...als ze een spelletje hebben zijn ze dat na tien minuten al weer beu....

Ik hoop wel dat je met zo'n opmerking rekening houdt met de leeftijd van een kind. Peuters zijn nou eenmaal snel weer afgeleid. Dat is heel normaal, dat doen ze niet om te klieren, hoor. Knipoog
Voor sommigen hier zou een cursusje kinderpsychologie niet eens zo slecht zijn. Wat meer kennis over de ontwikkeling van de mens (want kinderen zijn kleine mensen Knipoog ), zou misschien wat meer begrip opbrengen. Pling

Ik heb het over mijn nichtje van 9, die na tien minuten telkens alweer een ander spelletje wil spelen... Tegenover de Roemeense kleuter van 4, die zeker een uur geconcentreerd bezig kan zijn met het maken van een tekening of met het spelen van "één twee drie piano".

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:53

Kristie schreef:
Saskiaatje schreef:
Als ze tien zijn zijn het ook nog steeds kinderen hoor. Huilen van het lachen "Het enige wat ze doen zijn janken, schreeuwen, eten, poepen en plassen." Dat stadium is een kind gepasseerd na anderhalf/twee jaar. En dan zijn ze fantastisch. Lovers Dan beginnen ze met praten, kan je lekker met ze spelen, meenemen naar de dierentuin/speeltuin/kinderboerderij, lekker een stuk mee wandelen. Een verhaaltje voorlezen en het kind het dan ook nog begrijpt.

Jaaaa maar dan gaan ze weer zeuren en komen ze in de 'waarom fase' en daarna komen ze ook nog eens in de 'nee fase', van praten zie ik dus ook geen voordelen in Vork

Haha Kristie, ik denk dat wij op dat vlak het compleet eens zijn met elkaar! Haha!

Neen, ook voor mij geen kinderen (en gelukkig denkt mijn vriend daar ook zo over Haha! )

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:54

Hmmm misschien een idee voor ouders met kinderen met oa ADHD of PPD NOS om een t-shirt te dragen waarop staat: Mijn kind heeft een gedragsstoornis, kijk mij er niet op aan' Clown
Het is wel erg kortzichtig om altijd de ouders scheef aan te kijken, weet jij veel hoeveel ellende ze al achter de rug hebben. En voor mensen zoals mijzelf (die dit aan den lijve meemaken) kunnen die opmerkingen uiterst kwetsend zijn. (Om even mijn eerdere reactie uit te leggen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:55

Het ene kind is het andere niet, tantjeuh. Ik weet niet of er bij jouw nichtje sprake is van concentratiestoornissen of gewoon enthousiasme of dat ze misschien aan een moeilijker spelletje toe is, omdat ze die spelletjes al kent Knipoog . Kan ik niet over oordelen, maar ik zou me er niet zo druk over maken.......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:57

Ik heb geen kinderen, ik wil ze ook zelf niet, maar ik ben het 200% eens met Nadya die wél een kind heeft. Ook voor wat betreft het benaderen van een kind als een kind: je kunt van een kind niet verwachten dat-ie hetzelfde besef heeft als een volwassene van wat wel en niet kan, of dat-ie hetzelfde concentratievermogen heeft als een volwassene. Bij een kind is dat allemaal nog niet ontwikkeld. Dat is een proces, niet iets wat bij de geboorte allemaal al aanwezig is.

Er wordt ook vaak gedacht dat je een hekel hebt aan kinderen als je ze zelf niet wilt. Nee, ik wil ze zélf niet - maar dat wil niet zeggen dat ik een hekel aan ze heb. Lachen

Ik heb wél een hekel aan asociaal gedrag. Daaronder vallen gillende kinderen, maar ook volwassenen die met hun gedrag anderen storen. Met dit verschil dat kinderen hun gedrag niet altijd aan te rekenen is en volwassenen wel. Kinderen weten vaak niet beter en dienen dan gecorrigeerd te worden door een volwassene, volwassenen worden geacht zelf hun gedrag in de hand te hebben.

[Edit] En idd, een 'stoornis' is niet altijd aan de buitenkant af te lezen. Het is dan ook makkelijk oordelen door buitenstaanders.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:59

Karin, jij weet mijn gevoel hierover eigenlijk in de juiste woorden uit te drukken Ja Ben t hier helemaal mee eens OK dan!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:03

Miryamk schreef:
Hmmm misschien een idee voor ouders met kinderen met oa ADHD of PPD NOS om een t-shirt te dragen waarop staat: Mijn kind heeft een gedragsstoornis, kijk mij er niet op aan' Clown
Het is wel erg kortzichtig om altijd de ouders scheef aan te kijken, weet jij veel hoeveel ellende ze al achter de rug hebben. En voor mensen zoals mijzelf (die dit aan den lijve meemaken) kunnen die opmerkingen uiterst kwetsend zijn. (Om even mijn eerdere reactie uit te leggen)

Mijn broertje heeft PPD-NOS, maar heeft vroeger echt niet schreeuwend, huilend, krijsend door winkels gerend hoor
Misschien is dat dan nog per kind anders, maar echt niet alle PPD-NOS 'patiënten' zijn druk/irritant/moeilijk hanteerbaar

Ik zei trouwens ook dat het vaker bij de ouders ligt dan bij 't kind.. Lachen Dus niet altijd bij de ouders

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:08

Karin, ik ben het ook helemaal met jou eens Ja . Ik heb ook meerdere vrienden die geen kinderen willen, maar die verder ook geen hekel aan kinderen hebben. Ieder heeft daar zijn/haar eigen redenen daarvoor en die respecteer ik. Ik vind het juist leuk om om te gaan met diverse mensen met ieder hun eigen verschillende levens. De een is bewust single, de ander is lesbisch of homofiel, weer een ander heeft 4 kinderen en weer een ander woont samen. Nou, prima!!!

Asociaal gedrag tolereer ik niet en ik erger me aan volwassen, kinderen en pubers die zich zo gedragen. P

Mijn kind is een onderdeel van mij, ondanks mijn 'eigen' leven. We zijn intens met elkaar verbonden en spreek ik met vrienden iets af, moet ik iets regelen voor haar (tenzij papa thuis is natuurlijk Knipoog ) of ze gaat met me mee of ik kan niet Clown . Ik heb 1 vriend, die vaak niet helemaal wil begrijpen dat ik niet meer de flexibele, 'zorgeloze' Nadya ben van vroeger. Die denkt dat als hij belt met de vraag 'zullen we zo gaan lunchen', dat ik dan a la minute weg kan. En dan is hij geergerd dat ik niet kan. Dat vind ik nou asociaal (gisteren meegemaakt). Boos!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:10

Miryamk schreef:

Ik ken die ouders en snap wat je bedoelt maar zo zijn ze niet allemaal; ik geef les op een manege en heb een speciaal groepje met 'moeilijkere' kinderen, van lichte ppd nos tot zware adhd; in totaal zo'n 5 kids.
Ik zie ouders die uitstekend met hun kinderen weten om te gaan; zich verdiepen in de betreffende problematiek,hulp vragen etc.
Uiteraard merk je bij die kinderen dat bepaalde dingen moeilijker gaan dan bij 'normale' kinderen maar raar gedrag vertonen ze vrij weinig en de ouders gaan met uitbarstingen heel goed om.
Daarnaast is er ook een hele grote catagorie ouders die de problemen ontkennen,wecijferen,geen hulp vragen,niet zelf actief oplossingsgericht denken etc etc
Deze kinderen zijn voor zichzelf,hun ouders en de buitenwereld een wandelend draakje....
Als ouder blijf je verantwoordelijk voor je kind; wat dat kind ook doet of heeft tot zijn 18e.
Daar kies je bewust voor als je zwanger wordt of besluit géén abortus te doen.
Vandaar dat ik ook niet snap dat er mensen zijn die bijvoorbeeld zelf geestelijk niet stabiel zijn,geen werk en opleiding hebben,kampen met verslaving etc en tóch 2 of meer kinderen krijgen.
Het chinese regime vind ik wat te sterk maar ik denk dat als wij in NL een béétje méér controle zouden uitoefenen op het krijgen van kinderen we een gezondere maatschappij zouden hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:11

Nadya schreef:
Dank je, is mij ook al opgevallen. Lachen

Ik denk dat het een hele realistische kijk is op kinderen. Ik heb kinderpsychologie gestudeerd en heb er sinds 3,5 jaar zelf eentje rondlopen. Ik kan ook griezelen van bepaalde kinderen, maar ik reken het de ouders aan Ja . Maar ik zie wel het verschil tussen het normale gedram, gehuil, gezeur en extreem gedrag, wat 8 van de 10x door de opvoeding komt (soms ook door stoornissen, dat is altijd lastig te bepalen voor een buitenstaander met een momentopname).

Ik heb o.a. de Pabo gedaan en ben inmiddels ook een aantal jaren 'ervaringsdeskundige'. Op scholen kom je ook regelmatig het een en ander tegen waarvan je denkt van 'euh... ja.' Maar juist daar is het verschil tussen 'normaal' etteren en een stoornis snel duielijk.
Nadya schreef:
Karin, ik ben het ook helemaal met jou eens Ja . Ik heb ook meerdere vrienden die geen kinderen willen, maar die verder ook geen hekel aan kinderen hebben. Ieder heeft daar zijn/haar eigen redenen daarvoor en die respecteer ik. Ik vind het juist leuk om om te gaan met diverse mensen met ieder hun eigen verschillende levens. De een is bewust single, de ander is lesbisch of homofiel, weer een ander heeft 4 kinderen en weer een ander woont samen. Nou, prima!!!

Asociaal gedrag tolereer ik niet en ik erger me aan volwassen, kinderen en pubers die zich zo gedragen. P

Mijn kind is een onderdeel van mij, ondanks mijn 'eigen' leven. We zijn intens met elkaar verbonden en spreek ik met vrienden iets af, moet ik iets regelen voor haar (tenzij papa thuis is natuurlijk Knipoog ) of ze gaat met me mee of ik kan niet Clown . Ik heb 1 vriend, die vaak niet helemaal wil begrijpen dat ik niet meer de flexibele, 'zorgeloze' Nadya ben van vroeger. Die denkt dat als hij belt met de vraag 'zullen we zo gaan lunchen', dat ik dan a la minute weg kan. En dan is hij geergerd dat ik niet kan. Dat vind ik nou asociaal (gisteren meegemaakt). Boos!

Dat laatste ben ik ook helemaal met je eens, kijk, dat mensen geen kinderen willen, alla. Maar dat ze zich ergeren als je zelf wel rekening houdt met je eigen kind, dat snap ik niet. Zeker als je normaal gesproken geen 'zeurmuts' over je kind bent...

Overigens vroeg ik me wel dit af: al die onopgevoede, asociale kinderen 'van nu' (al geloof ik niet dat het alleen iets van deze tijd is) - wat zouden dat later voor volwassenen worden? En kunnen ze daar dan zelf iets aan doen?

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:12

Zou dit topic niet eerder ; Hekel aan slechte ouders? moeten heten?

p.s. maar van wie leer je hoe je een kind moet opvoeden? Juist van je ouders...
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 21-08-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:13

sarah_m schreef:

hoe verander ik dat? Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:15

Dat zal niet meer meevallen, even pmmetje naar de moddies? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:15

Wildgirl, ik heb borderline en heb ook een dochter Knipoog . Mede vanwege deze nare stoornis (en nog wat andere factoren, waaronder een medische) houden wij het ook bij 1 kind. Destijds waren er een aantal mensen die moeite hadden met mijn zwangerschap, omdat ik ervoor nog leed aan jarenlange eetstoornissen. Sinds we voor een kindje zijn gegaan, heb ik geen last meer van die eetstoornissen.
Met jouw mening had ik dus niet eens een kind mogen hebben?

Ach, volgens mij doen we het prima zo met z'n 3tjes. Niet perfect (wie wel?), maar toch zeker prima!!! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:16

sarah_m schreef:

p.s. maar van wie leer je hoe je een kind moet opvoeden? Juist van je ouders...

Nou, niet echt. Die zie ik al jaren niet meer.....
En hun manier is duidelijk niet de mijne. Knipoog