Geen nee kunnen zeggen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Geen nee kunnen zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:06

ankem schreef:
Mijn vriend heeft dit ook, vooral in de arbeidssfeer. Hij krijgt nu ondersteuning en werkt met het boek Denk je sterk. Misschien een tip?

Schrijver is overigens Fred Sterk.
In de arbeidsfeer adviseer ik mensen overigens altijd nooit meteen iets toe te zeggen. Zeg, dat je erop terug komt. Dan ga je bedenken of het iets is wat je wel wil, kan of moet doen. Is dat niet zo, dan een strategie bedenken, hoe ga je nee zeggen. Nooit meteen antwoord geven want dan ga je wat je noemt sociaal wenselijk gedrag vertonen, en zeg je al snel ja.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:32

Ik heb vorig jaar de cursus "persoonlijke effectiviteit" van Schouten en Neelissen gedaan via mijn werk. Ik ben 38 en heb nog de grootste problemen met nee zeggen en voor mezelf op komen. Het nee leren zeggen was ook onderdeel van die cursus, maar ik moet zeggen dat ik er nog steeds veel moeite mee heb. Altijd weer een forse strijd met mezelf. Zo had ik mijn nicht laatst laten weten dat ik mijn auto misschien in wilde gaan ruilen. Kreeg ik van de week een berichtje dat haar vader zijn auto wil gaan verkopen en of ik interesse had. Op de een of andere manier durf ik dan nauwelijks nee te zeggen en zit ik er een hele tijd over na te denken hoe ik mijn antwoord nou moet gaan inkleden en mezelf kan verantwoorden. Erg vermoeiend, maar het is op zijn pootjes terecht gekomen.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:53

ik heb het zelf ook een beetje maar gelukkig niet zo erg
sterkte

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:02

Dat heb ik ook, heel vervelend. Als ik iets écht niet wil kan ik wel nee zeggen, maar dan voel ik me altijd wel heel erg schuldig achteraf. Best moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

Edit: Heb dit overigens alleen met kleinere dingen.
Laatst bijgewerkt door Unfaithful op 16-08-08 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:08

pff.. ik kan het zelf niet zo goed begrijpen, hoe kun je verder gaan met een jongen terwijl je hem niet leuk vind? hoe kun je daarmee afspreken? Je spreekt af op msn? sms? telefoon? Dan is het ook moeilijk om nee te zeggen? of is het dan juist makkelijker? Miss snap ik het niet omdat ik zelf totaal niet zo ben, ik doe niets met jongens wat ik niet wil, en spreek ook niet met ze af als ik weet dat hij iets van me wil. ( dat lijkt me ook vrij logisch)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:12

TS, ik ben het eens met pinuts hierboven. Je kunt wel zeggen 'ik kan geen nee zeggen', maar het is niet helemaaal normaal om dingen met een jongen te doen die je eigenlijk niet wilt.

Jij bent het type meisje waar loverboys mee aan de haal gaan.

Raap jezelf bij elkaar en een dikke schop onder je kont, voor je eigen bestwil!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:14

njah idd.. komt heel veel voor dat meisjes graag aandacht willen, en vriendschap met jongens willen houden door seks met ze te hebben. Ik weet niet wat TS doet, maar ik zeg t toch even. Die meisjes doen dingen die ze niet willen, maar denken dat ze wel vrienden hebben. Op een gegeven moment komen ze aan de haal met loverboys of worden verkracht. Eigenlijk hele onzekere meisjes, die ooit gewoon geen nee konden zeggen. Dus ik wil je waarschuwen, zoek hulp, doe er wat aan..En denk hierover na, laat het niet te ver komen.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:08

Ik heb één keer met deze jongen afgesproken en toen ook met hem gezoend. Ik kan geen nee zeggen omdat ik bang ben mensen te kwetsen. Ik hou geen mensen aan het lijntje omdat ik aandacht wil of seks, zo ben ik absoluut niet.

Maar als iemand lief tegen mij doet, ben ik gewoon om. Dat kan ik niet helpen, klaar. Ik denk dat als je hier geen last van heb het allemaal érg makkelijk praten is, maar kon je maar eens een keer 'hebben' wat ik heb. Knipoog Ik werk er aan, er zijn genoeg vrienden die ervan weten(ik heb een vriendin die ook geen nee kan zeggen) en die mij helpen. En waar ik eigenlijk 24 uur per dag naar toe kan rennen en áltijd zullen helpen.

En ik weet dat het verkeerd is en dit niet zou mogen gebeuren, maar ik kán het niet. Het gaat hier over een jongen die een jaar jonger is(en ik val normaal toch echt op oudere jongens), écht een schatje is daar niet van, tegen mij zei toen ik daar was dat het jammer was dat hij me nooit eerder had gezien enz. ik heb toen niets teruggezegd om dingen niet erger te maken, tegen zo'n iemand kan ik al helemaal geen nee zeggen. Ik weet wel wat ik wel en niet wil, en als iemand verder gaat dan wat ik wil, dan doe ik dat ook niet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:39

het is ook wel makkelijk praten voor mij, ik heb altijd geleerd om voor mezelf op te komen. en niets te doen wat ik niet wil, en jongens niet zoenen als ik diegene niet leuk vind (is voor hem niet leuk, want je geeft verkeerde indruk, en je wilt t niet) Mjah, hij ging nu toch verder dan je eig wou, zoenen? Als hij nog meer wilde, had je wel nee gezegd? Waar is dan je grens? Weet je zelf je grens? Je zult dit zelf moeten oplossen, en ik hoop dat je iemand kan vinden waar je goed mee kan praten, en zo meer voor jezelf opkomt. Of een cursus gaat doen. Succes:)

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:41

Ik kan wél voor mezelf opkomen, daar ligt het echt niet aan. En zoenen vind ik opzich niet zo heel erg, maar iemand moet absoluut niet verder gaan dan dat.. daar is echt de grens.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:42

Babeth schreef:
Ik ben er een beetje tè goed in...

Clown
Hier ook totaal geen moeite.

Denk dat je jezelf wel kan trainen hierin..
Gewoon heel duidelijk voor de geest hebben wat je wil.. en wat de consequentie is al je geen-nee en dus ja zegt.. Als dat iets is wat je echt niet wil..zal je toch nee moeten zeggen..om te voorkomen dat er allerlei consequenties achter weg komen die je niet wil.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:55

TS: zoenen vind je opzich niet zo erg?.. Lees je het zelf? Das ook niet eerlijk tegenover hem he, dat je hem zoveel hoop geeft. Hij denkt nu wss dat je 1. makkelijk bent 2. hem leuk vind. Wil je dat? Ik denk dat je die grens moet proberen te verzetten. Wat wil je wel, en wat niet. Wat betekend iemand voor je, is het slim tegenover de ander? etc.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:57

Blijkbaar kan je wel nee zeggen als mensen over een grens gaan. Dus ik ga met Pinuts mee, denk eerst maar eens na over je grenzen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:01

pinuts schreef:
njah idd.. komt heel veel voor dat meisjes graag aandacht willen, en vriendschap met jongens willen houden door seks met ze te hebben. Ik weet niet wat TS doet, maar ik zeg t toch even. Die meisjes doen dingen die ze niet willen, maar denken dat ze wel vrienden hebben. Op een gegeven moment komen ze aan de haal met loverboys of worden verkracht. Eigenlijk hele onzekere meisjes, die ooit gewoon geen nee konden zeggen. Dus ik wil je waarschuwen, zoek hulp, doe er wat aan..En denk hierover na, laat het niet te ver komen.

Je hebt helemaal gelijk. Ja

Ik denk dat de meeste 'gevallen' hun eigen grens gewoon niet kennen.
Nee zeggen kan ik echt wel, maar doordat ik mijn eigen grens niet ken, lijkt het voor jongens alsof ik geen nee kán zeggen.
Gelukkig heb ik loverboys wel heel snel door, en daar zeg ik ook echt nee tegen. Lachen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:22

ik heb dat ook dat ik geen nee kan zeggen, daarom zeg ik de laatste jaren niks meer alleen dat ik erover na ga denken en dat ik er later op terug kom Duivel

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:04

dat is eig best goed: in plaats van nee, zeg je dan : ik denk erover na, en dan heb je tijd om even na te denken, en later antwoord te geven. Das wss wel goede tip voor ts:)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:10

Goh volgens mij had ik dat bovenaan de pagina al gezegd Haha!

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:12

Oefen eens met je vriendin/vriend om nee te zeggen. Loop daarna naar de spiegel en zeg dan wel duizend keer NEE totdat je het genoeg vind, als het dan nog niet helpt moet je niet recht in de ogen kijken bij mensen als ze iets aan je vragen. Je kijkt gewoon een andere kant op en zeg nee als je het niet bevalt. Als dit niet heeft geholpen kan ik je verder niet helpen sorry. Vraag anders nog wat advies bij je vader/moeder.

xx.