school-gym probleem..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Re: school-gym probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:29

crossmonster schreef:
Oxazepam is een verdovingsmiddel, een kalmeringsmiddel.
Je word er loom en lui van. En dus ontspannen wat dan wel de gewenste werking is.

AD word tegenwoordig ook erg snel gegeven, maar is en blijft een zwaar medicijn.
Het is verslavend, geloof mij, ik heb maandenlang ontwenningsverschijnselen gehad. Je hebt na het stoppen zeker een jaar nodig om echt weer lekker in je vel te zitten, de nawerking is gewoon heel erg lang (golvende lijn mbt emoties)

Ik zou toch echt proberen in elk geval te stoppen met oxazepam. Zoek je ontspanning in sport, hobby of sauna, niet in oxazepam.

Ik weet zeker dat je zonder die rommel, en een beetje inzet, je je conditie zeker kunt verbeteren en zo beter in je vel komen te zitten.

das allemaal wel mooi gezegd, maar ik heb een paar dagen geleden net gelezen dat ze nét is gestart met de fluoxetine en daarbij wordt vaak de eerste periode oxazepam bijgegeven. Dus ik zou echt niet zomaar zeggen dat ze met één van beide moet stoppen....

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:30

Gewoon idd wat je zegt doen.
Bij ons mag je gym zelfs laten vallen als je kunt laten zien dat je aan 'topsport' doet. Een vriendinnetje van mij hockeyt bij Den Bosch en hoeft niet mee te gymmen als ze dat niet wil.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:24

Je moet in ieder geval nóóit zonder overleg met degene die je deze medicatie heeft voorgeschreven stoppen met één van die dingen innemene. Als je van oxazepam loom wordt is dat niet goed, maar ga daar dan alsjeblieft mee naar je arts toe en ga níet op eigen houtje van alles uitproberen. Ik raad je wel aan om iets te ondernemen op dit vlak, zó moe zijn betekent over het algemeen toch echt wel dat er iets mis is en dat hoeft niet per sé iets geestelijks te zijn! Als ik jou was zou ik toch even teruggaan naar je arts, het probleem uitleggen en eventueel vragen om meer tests om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.

Verder moet je dit niet met je gymdocent bespreken, maar ook met je mentor en eventueel een afdelingsleider/conrector. Dit is belangrijk en als je gymdocent het niet wil accepteren dan moet je eventueel met een brief van je arts (of je ouders) komen om te laten zien dat het menens is en niet zomaar omdat je geen zin hebt om te gymmen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:34

Ik krijg het gevoel dat hier veel mensen al hun (voor)oordeel hebben over antidepressiva. Zoals al door anderen gezegd wordt kun je niet zomaar vanachter de computer adviezen gaan geven over medicatie! Het is niet verstandig om zelf maar wat te gaan proberen.

Het kan heel goed dat oxazepam de eerste periode wordt voorgeschreven bij een bepaald AD, zoals dovish al schrijft. Dat komt om je lichaam moet wennen aan een AD en daar kun je dus echt wel heel moe van worden. Zó moe zijn is ook niet normaal Hanmar, daar heb je gelijk in, maar de topistarter loopt niet voor niks al bij een psychiater. Onderschat een depressie niet.

Dat sporten belangrijk is bij een depressie ben ik het deels mee eens. Al zou ik het liever geen sporten noemen, omdat dat voor mensen die voor hun depressie weinig tot nooit sporten, zich daar niet opeens beter van gaan voelen wanneer ze tijdens een depressie opeens 'moeten gaan sporten om het zo goed is'.
Het klinkt minder beladen om te adviseren naar iemand met een depressie om naar buiten te blijven gaan, wandelen of rustig fietsen. Gewoon alles, zoals al eerder is gezegt in je eigen tempo. Daar is inderdaad wel enig doorzettingsvermogen voor nodig, want een depressief iemand zal zich hier soms echt toe moeten zetten, maar de buitenlucht en een beetje (lichte) beweging doet goed. Om het even heel zwart-wit te zeggen: Als een idioot gaan sporten en vervolgens helemaal kapot zijn werkt averechts... Ik kan me heel goed voorstellen dat sporten in groepsverband zoals op school lastig is. Natuurlijk kun je makkelijk zeggen dat de TS dan gewoon in haar eigen tempo een beetje mee kan doen, maar zo simpel ligt dat niet. Je kunt niet mee komen met je klasgeoten en dan ga je je echt niet beter voelen door op je eigen tempo 'er achter aan te hobbelen'. Gewoon individueel in beweging blijven is wel belangrijk, dat ben ik met jullie eens.

@ Crossmonster: ik vind het opvallend dat iemand die zelf aan de AD heeft gezeten adviseert om gewoon te stoppen met 'die rommel' en dat met een beetje inzet je conditie verbetert en je weer lekkerder in je vel komt te zitten. Ik vind dat je een depressie dan toch wel ernstig onderschat, zeker gezien het feit dat de TS bij een psychiater loopt en via hem / haar de medicijnen krijgt voor geschreven. Misschien is het inderdaad zo dat Ad tegenwoordig te snel word voorgeschreven, dat weet ik niet, maar ik vind dit een beetje een lompe reactie.
Juist de AD zorgen er voor dat je je wat beter voelt, waardoor je weer de energie hebt om aan jezelf te werken d.m.v. therapie.
AD zonder enige andere hulp / therapie ben ik ook zeker geen voorstander van, maar daar gaat het hier niet om.

@ Daphne_: Fijn dat het geregeld is Knipoog

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:09

Ik denk juist dat sporten goed voor je is. Ik denk echt niet dat je lui bent, maar ik denk wel dat het goed is dat je moe bent omdat je echt wat hebt gedaan.

Als ik een uur hardloop ben ik ook moe, maar dan ben ik moe met een voldaan gevoel. En dat is in ieder geval iets positiefs. Lachen

sterkte Lachen .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 04:44

Ben jij ook depressief dan?
Zo nee, heb je enig idee wat dat ECHT inhoudt? En wat voor invloed dat op je heeft? Wat het precies met je doet?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:54

Sporten is juist goed voor je. Niet dat je jezelf dood rent, maar gewoon klein beetje conditie opbouwen..

Ik heb een tijd een blessure gehad aan mijn pols/schouder, toen moest ik bijv. warming ups geven aan mijn eigen klas en mensen helpen. Elke les er gewoon bijgezeten.. En met een tentamen surfen heb ik voorgesteld een diavoorstelling te maken. Foto's maken en dan uitleg erbij geven. Ook als je ecth een goede reden heb valt er wel wat te verzinnen waardoor je iets aan sport doet. Beetje inzet tonen..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:03

Ik ik moet zeggen dat ik, ookal heb ik gehoord van het feit dat Oxazepam wordt gegeven in combinatie met opstartende AD, er geen fan van ben om kalmerende middelen te slikken bovenop AD. Ik zou liever zien dat er heel voorzichtig aan wordt gestart met het doseren van AD. En mocht na een aantal weken blijken dat je niet fijn reageerd overstappen op een ander medicijn.

Het medicijn dat jij gebruikt is mij welbekend, en ik ben er zeer snel mee gestopt vanwege deze klachten. Onthou dat het middel dat je voorgeschreven wordt niet het middel hoeft te zijn waarop je gaat reageren. Uiteindelijk ben ik toen bij een redelijk nieuwe AD terecht gekomen en dat was voor mij een eyeopener.

Maar dat terzijde. Ik kan je aanraden om juist wel te gaan sporten. Ik ben in die tijd begonnen met hardlopen en ik kan je vertellen, dat heeft een enorm therapeutische werking. Misschien eerst even geen gym, maar ik zou zeker in de privesfeer gaan proberen te sporten zodat je conditie toeneemt, en er bepaalde stoffen vrijkomen in de hersenen waarbij je je wel degelijk beter gaat voelen. Op het moment dat je conditie beter is, kun je ook gewoon gezellig meegymen.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:58

ik heb ook altijd moeite gehad met gym maar dan door iets anders. ik heb te korte spieren. dat is geen probleem maar daardoor ben ik dus absoluut niet lenig. ik zeg dit ook altijd gewoon onder vier ogen tegen mijn docent. je krijgt toch elk jaar een andere. die begrijpen het meestal wel. niet altijd en dit jaar krijg ik echt een eikel. maar ja. deze leraar is ook pedofiel. ga denk ik maar gewoon spijbelen. maar als ik jouw was zou ik het gewoon zeggen tegen de leraar. misschien kun je wat simpels doen of inzet tonen en daarop beloont worden?

veel succes

groetjes, maaike