Verschrikkelijk.. Hebben jullie dit ook wel eens??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Verschrikkelijk.. Hebben jullie dit ook wel eens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:45

Ehhh... Toen ik tijdelijk in Australië woonde, sprak ik ook gewoon Nederlands met Nederlanders onderling. We hadden alleen de (ongeschreven) regel dat we Engels spraken als er mensen bij waren die geen Nederlands verstonden/spraken. Maar als mensen onderling in hun eigen taal spreken, dan stoor ik me daar echt niet aan.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:18

ja inderdaad, wij nederlanders doen dat ook in het buitenland. Ik weet dat er in Curaçao een heel nederlands gedeelte is waar dus (bijna) alle nederlanders bij elkaar wonen en waar ze toch ook echt nederlands spreken...... Knipoog

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:23

Myrtje_ schreef:
Hmhm.. herkenbaar.
Ben zelf Indonesisch, maar vind het zo ongepast om dan in het wilde weg oveal Indonesisch te gaan praten. Met een vriendin kletsen a la.. maar geen hele straatgesprekken voeren hoor.

Heb precies hetzelfde, en ik praat ook haast nooit Maleis in het openbaar.
Ja, als ik soms mn broertje nodig heb en hij luisterd niet naar zn naam wil ik nog wel es een Maleis 'scheld'woord er tegen aan gooien Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:29

Als wij in Italië op vakantie zijn, wordt mijn man altijd aangesproken in het Italiaans, vanwege zijn Italiaanse uiterlijk. Hij spreekt geen woord Italiaans....en is een rasechte Nederlander.
Ik ben blond....en spreek dus wel Italiaans (niet vloeiend, maar kan me redden). Mijn man begint dan ook driftig naar mij te wijzen als ze hem aanspreken. Heel funny!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:30

@ karin Hier is het precies hetzelfde. Zodra er iemand bij komt die geen nederlands kan gaan we deens praten tenzij we het doen om te pesten ofzo. Is ook leuk met nederlanders die nog geen deens kunnen, dan praten we deens. Wat zijn wij toch een pestkoppen he?

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:15

Ja ik heb daar ook wel is 'last' van...
Op vakantie ook...begon er 1 in het italiaans te praten of ik uit italië kwam.
Toen ik zei ... 'waaaat?' zei die het nogmaals in het engels! Ik: ' nee'...en toen 'uit spanje dan?'
'Nee ook niet'...waarop hij zei: 'Waar dan vandaan?' Ik: Uit Nederland!! Ik moest zijn mond bijna weer dicht doen Tong uitsteken

En zo wel meer dingentjes, maar ik stoor me dr niet zo aan.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:27

Hmmm nee, wel dat ze zeggen dat ik niet uit Twente kom, terwijl het toch echt zo is! Ben dialectgevoelig dus ik kan me elk dialect aanwennen! Best leuk!

Tja op vakantie dachten ze wel vaak dat ik Engels was, omdat ik zo wit ben! Niet iedereen heeft zoveel pigment helaas. Anyway, dit jaar heb ik hard mijn best gedaan met zonnen en creme. Dit jaar was ik geen Engelse! Koe

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:31

Daar heb ik nooit last van. Ik zie er vast erg Belgisch uit (blond haar, redelijk bleke huid).
Ik ken wel 2 jongens, allebei puur Belgisch (ook geen buitenlandse ouders), die vaak worden gezien als Marokkaan als ze gebruind van een vakantie terugkomen (overigens gaat het hier niet om 2 broers oid, zijn 2 jongens van een verschillende familie). Tsja. Ik zie nochtans echt wel dat het geen Marokkanen zijn. Maar ja, anderen blijkbaar niet. Clown

Lijkt me ook wel lastig, als er zo iemand tegen je begint in een taal waarvan je niets begrijpt. Nagelbijten / Gniffelen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:39

suuzepuus schreef:
ik vind het altijd erg asociaal om in een andere taal te praten in het bijzijn van anderen.

Waarom Verward Ik spreek in het buitenland ook nederlands tegen andere nederlanders hoor... Heb een poosje in engeland gewoond, en met nederlanders onderling spreek je gewoon NL's. Niks asociaal aan hoor. Je eigen taal spreekt gewoon het makkelijkst Lachen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:46

suuzepuus schreef:
ik vind het altijd erg asociaal om in een andere taal te praten in het bijzijn van anderen.

Ben ik niet met je eens. Het is toch logisch om met bijv. Nederlandse mensen Nederlands te praten? Als er bijv. anderen bijzijn die geen Nederlands verstaan, dan is het wel onbeleefd. Maar het is onzin om op een vakantie in Engeland Engels te spreken met je familie omwille van de lokale bevolking. Als ik met mijn moeder in het dorp ben spreken we ook gewoon Nederlands (maargoed, mijn moeder's Spaans is dan ook niet je van het Haha! ).

Om even terug ontopic te komen, mensen denken vaak dat ik Duits ben. Daar ben ik niet echt blij mee Nagelbijten / Gniffelen Maargoed, de Duitse en Nederlanse taal klinken voor een buitenlander best hetzelfde, vandaar dat die fout vaak word gemaakt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:50

Ik heb er geen last van dat mensen tegen mij in een andere taal beginnen te praten, wel krijg ik vaak de vraag waar in vandaan kom. Moet toegeven... mijn naam helpt ook niet echt (Daja). Ik kan me er eigelijk niet aan irriteren dat mensen met elkaar in hun moeder taal praten op straat, vind het altijd vreemd dat mensen zich daar wel aan irriteren ik bedoel.. luister je ook mijn gesprekken af? vind dat veel irritanter kan ik je vertellen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:53

In dat geval zouden we in elk land waar we op vakantie gaan, die taal moeten gaan spreken. Dat is onhaalbaar.

Ik vind echter wel dat als je je vestigt in een land voor altijd, dat je dan best de taal mag gaan beheersen en gaan gebruiken. In familiekring is dat onzin, dan ieder zijn eigen taal. In het bijzijn van anderen vind ik het zelfs eng als ze in hun eigen taal spreken. Thuis a la, maar op straat of waar dan ook?

Touristen, who cares, maar mensen die zich vestigen in ons land mogen op straat best laten zien hoe goed ze hun Nederlandse taal bevatten. Waarschijnlijk valt dat tegen want ik versta ze nog niet.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:55

Even nog wat om er aan toe te voegen, ik reageer ook heel erg normaal, dat ik de taal niet spreek etc. Daar gaat het mij niet om.. het gaat me erom dat ik er een beetje moe van word.. Haha! Heb alle basis cursussen gevolgt Tong uitsteken Maar tis elke keer weer een ander dialect en toch versta ik der allemaal geen hol van Haha!

maar goed ik irriteer me er achteraf best wel aan. En naar mijn mening lijk ik ook gewoon nederlands.. Heb donker haar grijs blauwe ogen en ben zonnebank bruin op het moment aangezien je niet echt in de zon kan liggen hier in de zomer Tong uitsteken

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:56

ik vind het een beetje overdreven dat je het meteen asociaal noemt en je beledigd voelt..
zelf heb ik er geen last van ik ben namelijk zo hollands als maar kan Clown
en als mensen het wel zouden doen zal ik zeggen dat ik ze niet versta en vragen of ze ook engels/nederlands tegen me willen praten. maar me beledigd voelen.. nee waarom? Verward

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:37

fiekhe schreef:
Lijkt me ook wel lastig, als er zo iemand tegen je begint in een taal waarvan je niets begrijpt. Nagelbijten / Gniffelen

Niks lastigs aan IMO, gewoon tegen die persoon zeggen dat je niet begrijpt wat hij/zij bedoelt. Lachen

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:41

Toen ik bruin haar had werd ik wel eens in het spaans aangesproken maar dat zag ik maar meer als een compliment, erger me er niet zo aan.
Kan me er wel aan ergeren als je duidelijk merkt dat mensen over jouw praten in hun eigen taal (Antiliaanse jongens hebben daar nog wel eens een handje van).
Een vriendin van mij komt uit Kroatie, en soms gaan vrienden van haar ervan uit dat ik er ook vandaan kom, begin het nu wel steeds beter te verstaan maar hele gesprekken kan ik niet volgen. Het is soms wel grappig om spontaan in het Nederlands te reageren op het onderwerp waar over ze praten, ze schrikken zich dan vaak rot.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:44

Nooit last van. Heel blond haar en felblauwe ogen. Voor mijn werk zeggen de domme italianen wel eens "siete italiano" ? Ben je italiaans? Uh, wat denk je zelf.... Clown

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:33

Maar als je het een keer in de maand hebt is het nog wel leuk. maar drie keer in de week? en als mensen je niet geloven.. nee sorry dat gaat bij mij toch echt irriteren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:42

Hmmz aangesproken niet , maar wel vaak genoeg de vraag of ik ergens buitenlands bloed heb.
Of als ik in het buitenland ben dat ze me niet geloven, als ik zeg dat ik een echte orginele hollander ben.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:43

ik zou me hier nou echt niet druk om kunnen maken.. maar goed dat kan aan mij liggen.
wat maakt jou t nou uit waar mensen denken dat je vandaan komt?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 23:46

doerakje schreef:
ik zou me hier nou echt niet druk om kunnen maken.. maar goed dat kan aan mij liggen.
wat maakt jou t nou uit waar mensen denken dat je vandaan komt?

Dat maakt me niet uit. Maar laat ze het dan gewoon in het nederlands vragen. Een keer is leuk 5 keer ook nog wel. Maar het is nu onderhand drie keer in de week. Als je dan vriendelijk verteld dat je gewoon nederlands bent, met een glimlachje erbij en dat je de taal niet begrijp, en dat ze dan toch nog door gaan van ag *u* niet jij bent echt niet nederlands. Van dat soort dingen. Kijk ik denk zo.. je bent in nederland, de basis taal is nederlands. het word onderhand gewoon vervelend. En nee ik ben het verreweg van arrogant, en praat graag met iedereen. maar drie keer in de week dit zelfde ritueel, word ik onderhand stapel gek van.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:03

Prince_ schreef:
Nee dit heb ik nog nooit gehad,wel dat er mensen in hun taal staan te praten op school of in de supermarkt ofzo en dan denk ik je woont hier praat gewoon nederlands!

Inderdaad, daar wordt ik echt gek van. Vooral als ze je dan zo gaan aanstaren ofzo Scheve mond

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:13

Het is niet zo dat ze in een andere taal tegen me beginnen te praten, maar het is wel altijd van ;
''Jij bent niet nederlands he?''
''Ben jij 100% nederlands?''

Terwijl ik dat toch éch ben Knipoog
Achja, niks aan te doen..

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:28

Citaat:
Ben ik niet met je eens. Het is toch logisch om met bijv. Nederlandse mensen Nederlands te praten? Als er bijv. anderen bijzijn die geen Nederlands verstaan, dan is het wel onbeleefd. Maar het is onzin om op een vakantie in Engeland Engels te spreken met je familie omwille van de lokale bevolking. Als ik met mijn moeder in het dorp ben spreken we ook gewoon Nederlands (maargoed, mijn moeder's Spaans is dan ook niet je van het ).

Om even terug ontopic te komen, mensen denken vaak dat ik Duits ben. Daar ben ik niet echt blij mee Maargoed, de Duitse en Nederlanse taal klinken voor een buitenlander best hetzelfde, vandaar dat die fout vaak word gemaakt.

Ik vind het van de situatie afhangen. Tuurlijk ga je niet de hele tijd de taal van de lokale bevolking spreken als je op vakantie bent. Maar soms vind ik dat mensen zich best kunnen aanpassen en zeker als ze in een land gaan wónen...

Op mijn stage gingen twee Turkse collega's van me weleens hele Turkse gesprekken voeren waar ik bij was. Dat vond ik ronduit irritant en omdat het een peuterspeelzaal was vond ik het ook een slecht voorbeeld voor de Turkse kinderen (ik heb het hier ook met de collega over gehad, op een leuke manier dan). Zelfde vond ik ook weleens vervelend van studiegenootjes, die met Nederlandse meiden erbij gewoon Turks bleven praten... Hoewel ik het dan ook wel weer goed vind als ze toch goed Nederlands praten, maar DOE het dan ook Knipoog

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:54

Tienn schreef:
maar het is wel altijd van ;
''Jij bent niet nederlands he?''
''Ben jij 100% nederlands?''

Ja hier ook precies hetzelfde!
Vind het niet erg...alleen sommige blijven doorzeuren, zodra ze me niet geloven, da's wel irritant!