Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

ik werk sinds januari en kan nu geld aan de kant zetten en gewoon meer geld uitgeven wat ik eerst van mijn ouders kreeg, ze laten me nu wel mijn gang gaan met geld, maar ik kan mezelf wel in de hand houden met het uitgeven, ben blij dat ik verder niks hoef te betalen in elk geval
denk dat er genoeg anderen zijn die het allemaal wel zelf moeten betalen 
Janine1990 schreef:Sjaap schreef:Ik betaal eigenlijk alles zelf. Collegegeld a 1600 euro, schoolboeken, kleding, uitgaan,verzekering, telefoonrekening en ook sta ik 1/3 van wat ik verdien af aan mijn ouders als kostgeld.
Ik krijg stufi, leen hier ook bij, en ik werk nu in mn vakantie 6/7 dagen per week om wat bij elkaar te sparen. Tijdens school werk ik gemiddeld 12 tot 20 uur per week.
Het is flink aanpoten en ik sta vaak in t rood, maar zo leer ik wel om voor mijzelf te zorgen.
Dat is een gigantische verantwoordelijkheid!
Ik begrijp best dat je ervan leert.
Maar mijn ouders willen absoluut niet dat ik ook maar een moment in de verleiding komt om in het rood te staan.
Ik wil het zelf ook niet, daarom heb ik bij de bank ook mijn ouders gemachtigd, dat mocht er wat gebeuren, terwijl ik in het buitenland zit, mijn ouders me kunnen helpen vanuit nederland.
Mijn ouders vinden het ook erg belangrijk dat ik spaar, ze zien er niet op toe dat ik het doe. Ik doe het toch uit mezelf.
Maar ze vinden het belangrijk dat ik een potje aanleg voor na mijn studie.
Ik wil namelijk niet in een huurhuis, mijn ouders staan er ook achter om meteen voor een koophuis te gaan.
Huren wordt steeds duurder, sparen voor een koophuis wordt daarmee niets.
Bovendien zitten aan een eigen huis minder regeltjes verbonden wat betreft de inrichting en verbouwen.
Ben benieuwd hoe jouw ouders daarover denken!
Mijn ouders vinden het wel degelijk belangrijk dat ik leer met geld om te gaan, maar sparen is nog veel belangrijker voor hun. Ik moet een eigen toekomst op kunnen bouwen.

. Ik zou net aan rond moeten kunnen komen met mijn geld, als ik niet zo'n gat in mijn hand had
....
.Loose schreef:Even een vraagje.
Ik word op 18 januari 18 jaar en dan zit ik nog op de middelbare school. Maar klopt het dat mijn tegemoetkoming dan pas ingaat op 1 april of kan ik hem wel eerder krijgen? Want ik keek en als ik dus bijv op 31 december jarig was geweest stond er dat het op 1 januari inging. Is er niet iets dat ik dat dan gewoon per 1 februari kan krijgen?
die vervangt namelijk die kinderbijslag.
Ik krijg bijna max aan stufi, een geweldige prestatiebeurs
en daarnaast werk ik ook nog 11 tot 20 uur per week wat me gem. €300 per maand oplevert. Als 'kostgeld' geef ik m'n moeder de alimentatie die ik krijg van m'n vader. Ik betaal alles verder zelf, opleiding, boeken, verzekering, telefoon rekening, elke week danslessen, rijbewijs, kleding, regelmatig m'n eigen avondmaal omdat ik bijna nooit thuis ben met eten, alles. En toch hou ik nog een lekker bedrag over aan het eind van de maand. Het enige wat m'n moeder voor me betaalt is water gas electra etc en eten. Oh en ik ben 19 trouwens.