18; en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: 18; en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:59

Ik krijg maximale stufi geloof ik. Moet wel alles zelf betalen alleen dan woon ik nog wel gewoon bij mn ouders en ik werk ook.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:02

Ik krijg ook maximale stufi, mag mijn zorgtoeslag houden, ik werk en mijn ouders betalen mijn verzekering.
Verder moet ik wel alles zelf betalen (ook schoolgeld en boeken) maar ik kom er prima van rond.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:41

Ik heb ook veel kopzorgen gehad over geld. Ivm depressie en opname was ik niet tot staat om te kunnen werken. Ook kon ik niet naar huis in weekenden etc dus moest elke keer naar vriendin gaan, en dat kost ook geld omdat mijn vriendin ook maar een arme student is.

Maar gelukkig heb ik uitkering, daarvan betaal ik eigenlijk alles behalve verzekering, dat doen mijn ouders. Aan het eind van maand is alles ook altijd op. Nu heb ik wel nieuwe kopzorgen want ik moet per 1 september op kamers, uitkering is waarschijnlijk niet genoeg om mijn kamer daarvan te betalen. Gelukkig heb ik voorlopig een baantje waarmee ik even vooruit kan.

Maar het komt allemaal goed, en ik weet zeker dat als ik weer naar school wil (nog niet afgemaakt) dat bij weinig geld mijn ouders graag helpen, maar dat betekent dus dat ze waarschijnlijk alleen maar schoolgeld o.i.d betalen en meer niet.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:06

Als je werkt is het krap, maar je kan het er wel mee redden denk ik,, ik krijg geen studiefinciering omdat ik zelf fulltime werk/opschool zit en daar gewoon salaris voor krijg.
Ik zou altijd mijn eigen dingen willen kunnen regelen dus zorgen dat ik niet afhankelijk ben van niemand niet,,

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:14

Ik krijg 70 euro per maand mijn vader moet een brijdrage van 110 per maand betalen maar dit gebeurt dus niet.
Ik moet daarnaast ook alles zelf betalen. Mijn school, kostgeld, hond, paard, verzekering Ik werk hier dus wel bij en dan is het nog krap. Uitgaan zit er voor mij dan ook niet meer in net als nieuwe dure kleding kopen maar goed ik red me wel en ben nu bijna klaar *gelukkig*

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:33

Ik krijg volgens mij ook het minimale aan stufi (volgens mij €90 euro met HBO studie, met mijn MBO kreeg ik denk ik €75). Ik heb wel veel geluk met mijn ouders: ze betalen alles voor me zolang ik studeer, dus verzekering etc., de meeste kleding, sport, eigenlijk alles behalve dingen die ik voor mezelf wil hebben en wil doen (alleen mijn wintersport vakantie betalen zij en als ik met hun op vakantie ga word ook alles betaald). Ik hoef verder ook geen kostgeld te betalen...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:42

mijn ouders betalen alles nog Nagelbijten / Gniffelen
ik ga een nieuwe telefoon abonnement afsluiten en die word dan op mijn naam gezet, ik krijg hiervoor elke maand een bedrag van mijn vader en als ik erover heen ga moet ik het zelf betalen, dat vind ik zeer redelijk!
Verder betaal ik zelf mijn kleren etc omdat ik wel werk, maar verzekering etc betalen mijn ouders nog Ja

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:50

Ik ben 18 jaar woon nog thuis en zit in 5 havo. Mijn ouders krijgen een tegemoetkoming, naja mn moeder, en die betaald daar met de zorgtoeslag mijn verzekering van. Voor de rest betaal ik geen kostgeld en wordt mijn abonnement betaald en krijg ik zo'n 130 euro alimentatie per maand. Hiervan moet ik mijn kleding kopen maar af en toe krijg ik ook wat extra's van mn moeder.
Scooter betaal ik zelf, benzine ed ook.
Ik werk wel zo'n 8 - 12 uur in de maand en betaal daar mn pony's en alles van. Daar betalen mn ouders niks aan.
edit: school wordt door mn ouders betaald. En das maar goed ook want ik zou niet weten waar ik het geld vandaan moet halen als ik 5 dagen in de week op school zit.
Laatst bijgewerkt door Sappos op 03-08-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:54

Ik word over 1 maand 18. Stufi (wel minimaal) moet ik bij mijn vader inleveren, dat vind hij logisch omdat hij mijn studie en zorgverzekering betaalt.
Van mn salaris kan ik dan kleding, make-up, scooteronderhoud, bezine etc betalen.

Vind het wel oké zo Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:59

Mijn moedere betaalde mijn school tot het dag dat ik 18 werd. Toen kreeg ik mooi alle rekeningen in m'n handen gedrukt.
Ik moest alles betalen, kreeg ook het max aan stufi. Heb later ook een lening moeten nemen. Ik kreeg elk 3 maand wat geld van mijn vader, zijn bijdrage. Maar ik moest gewoon alles betalen....

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:30

ik krijg ook minimale studifinanciering, verder hoef ik eigenlijk niks zelf te betalen, ja mijn eigen dingen die ik wil en mijn kleding enzo, maar verder eten en verdere dingen van de zorg enzo hoef ik niet zelf te betalen tot ik het huis uit ben, ook hoef ik alleen maar benzine te betalen voor de auto, zo gauw als ik het huis uit ga dna moet ik het wel zelf betalen, maar ik kan sinds kort ook eindelijk een beetje geld sparen omdat ik 5 jaar niet heb kunnen werken in verband met rugklachten, en daarmee matsen mijn ouders mij ook wel een beetje Lachen ik werk sinds januari en kan nu geld aan de kant zetten en gewoon meer geld uitgeven wat ik eerst van mijn ouders kreeg, ze laten me nu wel mijn gang gaan met geld, maar ik kan mezelf wel in de hand houden met het uitgeven, ben blij dat ik verder niks hoef te betalen in elk geval Lachen denk dat er genoeg anderen zijn die het allemaal wel zelf moeten betalen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:06

Opzich kom ik goed rond hoor, begin me nu alleen wel af te vragen of ik mijn rijbewijs kan betalen, aangezien ik die in maximaal twee maanden wil halen, en dan de kosten dus niet erg kan spreiden.. Mijn ouders schieten mijn collegegeld voor, maar dat betaal ik wel terug, dat wil ik zelf ook. Ik krijg niet voor niets zoveel stufi. Misschien ga ik voor mijn rijbewijs wel wat lenen, zodat ik die wel haal, of kunnen mijn ouders wat voorschieten..

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:54

Even een vraagje. Haha!
Ik word op 18 januari 18 jaar en dan zit ik nog op de middelbare school. Maar klopt het dat mijn tegemoetkoming dan pas ingaat op 1 april of kan ik hem wel eerder krijgen? Want ik keek en als ik dus bijv op 31 december jarig was geweest stond er dat het op 1 januari inging. Is er niet iets dat ik dat dan gewoon per 1 februari kan krijgen? Haha!

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 06:13

Janine1990 schreef:
Sjaap schreef:
Ik betaal eigenlijk alles zelf. Collegegeld a 1600 euro, schoolboeken, kleding, uitgaan,verzekering, telefoonrekening en ook sta ik 1/3 van wat ik verdien af aan mijn ouders als kostgeld.

Ik krijg stufi, leen hier ook bij, en ik werk nu in mn vakantie 6/7 dagen per week om wat bij elkaar te sparen. Tijdens school werk ik gemiddeld 12 tot 20 uur per week.

Het is flink aanpoten en ik sta vaak in t rood, maar zo leer ik wel om voor mijzelf te zorgen.

Dat is een gigantische verantwoordelijkheid!
Ik begrijp best dat je ervan leert.
Maar mijn ouders willen absoluut niet dat ik ook maar een moment in de verleiding komt om in het rood te staan.
Ik wil het zelf ook niet, daarom heb ik bij de bank ook mijn ouders gemachtigd, dat mocht er wat gebeuren, terwijl ik in het buitenland zit, mijn ouders me kunnen helpen vanuit nederland.
Mijn ouders vinden het ook erg belangrijk dat ik spaar, ze zien er niet op toe dat ik het doe. Ik doe het toch uit mezelf.
Maar ze vinden het belangrijk dat ik een potje aanleg voor na mijn studie.
Ik wil namelijk niet in een huurhuis, mijn ouders staan er ook achter om meteen voor een koophuis te gaan.
Huren wordt steeds duurder, sparen voor een koophuis wordt daarmee niets.
Bovendien zitten aan een eigen huis minder regeltjes verbonden wat betreft de inrichting en verbouwen.
Ben benieuwd hoe jouw ouders daarover denken!
Mijn ouders vinden het wel degelijk belangrijk dat ik leer met geld om te gaan, maar sparen is nog veel belangrijker voor hun. Ik moet een eigen toekomst op kunnen bouwen.

Late reactie, sorry Tong uitsteken

Inderdaad een flinke verantwoordelijkheid. Wel ben ik ondertussen al 21. Huis kopen ? Ja, later misschien, over 2 jaar, als ik klaar ben met mn hbo. Ik ga ook liever kopen dan huren, en mn ouders moedigen dit ook zeker aan !

Ze zijn er niet van op de hoogte dat ik regelmatig rood sta. Het is dan ook mijn eigen schuld Knipoog. Ik zou net aan rond moeten kunnen komen met mijn geld, als ik niet zo'n gat in mijn hand had Bloos ....

Echter is mijn vrije tijd en leuke dingen ding mij een stuk belangrijker dan wat geld op mijn rekening. Rijbewijs ? komt wel, als ik echt voldoende geld heb. Ik wil nu in mijn spaarzame vrije uurtjes ( 7 dagen per week in de weer met werk en/of school/stage ) geen dingen hoeven laten omdat ik daar toevallig het geld niet voor heb.

Misschien dat er nog een verandering komt in mijn uitgavepatroon, dat ik toch doorkrijg dat het op deze manier niet werkt. Tot die tijd is het vooral dat geld moet rollen, en welke kant dat op is, maakt mij weinig uit.

Denk dat mijn ouders wel WILLEN bijleggen, maar het simpelweg niet kunnen. Mijn vader is chronisch ziek en als je niet twee verdieners in huis hebt houdt het al snel op.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:53

Ik heb zelf mijn volledige studie betaald, en mn beide rijbewijzen. Mijn ouders betalen mijn paarden volledig. Mijn vader heeft aangeboden om te ruilen, maar dat leek me niet zon goed idee Schijnheilig .
Ik heb nu een studieschuld, maar wél met een HBO diploma!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:48

mijn ouders betalen mijn zorgtoeslag en collegegeld, en waarschijnlijk ook mijn kamer. Verder krijg ik geen 'zakgeld' meer van ze, maar dat is prima

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:51

Mijn ouders betalen schoolgeld, zorgtoeslag en verzekering. Teruggave van zorgtoeslag mag ik zelf houden. Ik heb ook het minimale van wat je krijgt aan studiefinanciering. Naast mijn school werk ik dan nog in de weekenden (soms avonden) en krijg ik ook nog 'zakgeld' van mijn ouders.

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:12

Loose schreef:
Even een vraagje. Haha!
Ik word op 18 januari 18 jaar en dan zit ik nog op de middelbare school. Maar klopt het dat mijn tegemoetkoming dan pas ingaat op 1 april of kan ik hem wel eerder krijgen? Want ik keek en als ik dus bijv op 31 december jarig was geweest stond er dat het op 1 januari inging. Is er niet iets dat ik dat dan gewoon per 1 februari kan krijgen? Haha!

per 1 april. Je ouders ontvangen namelijk in dat kwartaal nog kinderbijslag voor jou en daarom heb je dan pas recht op je tegemoetkoming Lachen die vervangt namelijk die kinderbijslag.

Vorig jaar had ik max stufi en daar heb ik mijn rijbewijs van betaald. Dat wilde mijn ouders graag. Zij betalen mijn studie, mijn ziektekosten en ik mag mijn stufie en zorgtoeslag houden van hen zo lang ik er maar nuttige dingen van doe. Mijn ouders hebben wel mijn kleedgeld stopgezet op het moment dat ik stufi ging ontvangen en dit vond ik niet meer dan logisch.

Zo moet ik bijvoorbeeld wel dingen die naast mijn studie erbij komen, zoals materiaalkosten enzo daarvoor wel zelf betalen. Mijn ouders betalen mijn lesgeld en boekenkosten dus.

Nu ontvang ik niet maximaal meer, maar krijg nog wel een aanvullende beurs. Hiervan spaar ik een deel voor later of voor een autotje. Ik ben me er van bewust dat ik in een erg luxe positie verkeer. Ben dan ook heel erg gelukkig dat ik het zo getroffen heb met mijn ouders! Ik leer zo ook met geld om gaan, ook al heb ik niet iedere maand vaste lasten.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:18

mijn vader betaalt alles en ik mag dan de studie fin in me broek zak steken maar daar kom ik maarnet van rond. want mijn telefoon rekening en mijn paardje moet ik wel zelf betalen. ook kleding en b.v. body lotion en mijn pony verzk , hoefsmid , knhs

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:19

Ik krijg ook het minimale, 72 euro. Daarvan hoef ik gelukkig niet mijn eigen zorgverzekering van te betalen. Ik mag mijn stufi en zorgtoeslag in mijn eigen zak steken, daarbij werk ik ook nog ong 10 uur in de week.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:25

Ik krijg 90 euro stufi. Mijn ouders betalen mijn 1e studie. Ook betalen ze mijn zorgverzekeraar, zorgtoeslag gaat vanzelfsprekend terug naar hen.
Van die 90 euro moet ik alles wat ik wil betalen aangezien ik geen tijd heb voor werk. Werk overigens wel bijna altijd in de zomervakantie.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:45

Na dit topic gelezen te hebben besef ik pas hoe lekker ik het heb. Heb het te danken aan m'n situatie, gescheiden ouders die niet zoveel verdienen. Nagelbijten / Gniffelen Ik krijg bijna max aan stufi, een geweldige prestatiebeurs Bloos en daarnaast werk ik ook nog 11 tot 20 uur per week wat me gem. €300 per maand oplevert. Als 'kostgeld' geef ik m'n moeder de alimentatie die ik krijg van m'n vader. Ik betaal alles verder zelf, opleiding, boeken, verzekering, telefoon rekening, elke week danslessen, rijbewijs, kleding, regelmatig m'n eigen avondmaal omdat ik bijna nooit thuis ben met eten, alles. En toch hou ik nog een lekker bedrag over aan het eind van de maand. Het enige wat m'n moeder voor me betaalt is water gas electra etc en eten. Oh en ik ben 19 trouwens. Knipoog

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:20

Ik kreeg zelf ook maar 135 euro!
Mijn ouders moesten dan 225 euro in de maand bijleggen. (wat ze niet deden).

Mijn kosten lijstje:

School 4x in het jaar € 250,-
boeken voor 7 maand lang € 30,-
Ziekenfonds € 103 euro in de maand.

Verder nog school spullen, schoenen, make-up, kleren en noem maar op.

Ik moest alles zelf betalen van mijn ouders! Ik heb maar een lening opgenomen in de maand van ongv. 300 euro erbij anders kon ik het niet betalen.

Na 2 jaar ben ik gestopt met mijn opleiding! Diploma wel behaald. Ik wou wel graag doorleren, maar ik kon het niet meer betalen en nu werk ik. En heb ik nog een studieschuld van 1700 euro.

Werken en school zat er niet in, moest te veel leren en te lang vaak naar school.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:34

Die 1700 valt best mee toch? Dat van mij is wel wat hoger Schijnheilig

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:48

Ik krijg €92 stufi maar word september 2009 pas 18. Mijn ouders hebben sinds mijn geboorte belegd voor mij en mijn broertjes, ik heb nu een aardig potje waarmee ik in ieder geval 2 jaar collegegeld (€1565,- per jaar) en boekengeld kan betalen. Heb het dus wel goed voor elkaar, heb later dus geen of een minimale studieschuld doordat ik eerst niets hoef te lenen. Lachen