Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:26

Bij een snelcurcus moet je minimaal 4 uur per dag (vaak achterelkaar) rijden. De eerste 2 uur neem je veel op, maar de laatste 2 (of meer) uur neem je niet zo veel meer op, waardoor je niet zoveel leert.

Ik denk dat je het beste een proefles kunt nemen, en dan aankaarten wat volgens de instructeur het beste voor jou is. Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:32

Ik zit dus ook heel erg te twijfelen of ik dit wil of niet. Ik ga dus ook een half jaar na m'n 18e op stage, dus dan moet ik eigenlijk m'n rijbewijs wel hebben (buitenlands). Ik zit er nu over te denken om gewoon 2 of 3 keer per week te lessen, ipv de weekcursus die ik eerst van plan was Lachen

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:32

Sylvia schreef:
Tot 5 keer? Lijkt me heel sterk. Examengarantie kun je bij heel veel rijscholen afsluiten, dan krijg je voor een klein bedrag een 'gratis' herkansing. Maar dat is nooit meer dan 1 keer. De 5e keer zit je ook al aan een Staatsexamen...

Jazeker, ik heb het zelfs even voor je opgezocht.
anwb schreef:
Wil je nog meer zekerheid, dan kun je een rijbewijsgarantie afsluiten. Met een rijbewijsgarantie krijg je na het eerste examen nog 4 herexamens inclusief 5,5 rijlessen per herexamen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:36

Quanta costa? Nagelbijten / Gniffelen Zal een leuke kostenpost (voor de lesklant) zijn lijkt me... Het gemiddelde examen kost al gauw tegen de € 200 en zo gruwelijk veel winst maakt een rijschool niet op een examen. Als zij dit soort garanties veel verkopen dan zullen zij hun kosten gemakkelijk eruit krijgen...

imd, in welk land ga je stage lopen? Vaak hebben verhuurbedrijven voor buitenlanders een leeftijdsminimum van 21 of 25 of moet je een bepaalde tijd je rijbewijs hebben... Of wil je een auto kopen cq vanuit Nederland rijden?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:38

Ghehe, dat is ook een goede Nagelbijten / Gniffelen Ik weet nog niet naar welk land ik ga (beetje laat, ik weet het Tong uitsteken )

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:42

Sylvia schreef:
Quanta costa? Nagelbijten / Gniffelen Zal een leuke kostenpost (voor de lesklant) zijn lijkt me... Het gemiddelde examen kost al gauw tegen de € 200 en zo gruwelijk veel winst maakt een rijschool niet op een examen. Als zij dit soort garanties veel verkopen dan zullen zij hun kosten gemakkelijk eruit krijgen...

Toen mijn vriend aan het lessen was kostte de rijbewijsgarantie rond de 200 euro. De enige voorwaarde die de ANWB daar aan stelt is dat je je theorie moet hebben voordat je aan de cursus begint.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:43

Ik heb een snelcursus gedaan.
En dan echt snel ik heb in 1 week mijn rijbewijs gehaald.
Heb 4 en een halve dag in de auto gezeten en de laatste helft van de 5de dag heb ik examen gedaan.
Ik heb het in 1 keer gehaald, ik vond het echt geweldig.
Nou moet ik zeggen dat ik autorijden altijd al leuk gevonden heb.
Maar ik ben het er wel mee eens dat het je moet liggen, en dat je het wel goed in je op moet kunnen nemen.
Ik heb er iig geen spijt van en ook nooit gehad.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 03:33

_Micha_ schreef:
Ik ben zelf dan nog geen 18 maar ik hoor van al mijn vrienden dat het niet echt iets is. Mijn vriend heeft het ook met gewone rijlessen gedaan. Omdat hij zegt ook na 2 uur ofzo ben je op [ ofja heb je minder goede concentratie]
Hij heeft volgens mij 2x perweek 2 uur gelest.En heeft 3 november zijn eerste rijles gehad en had op 19 december zijn rijbewijs. Erg snel dus, ik zou wel als je gewone lessen neemt vaker lessen dan een keer in de week [ als je de mogelijkheid hebt] Vrienden van mij die lessen maar een keer in de week en die zijn nu nog steeds bezig met hun rijbewijs [ in december 18 geworden]

Dat kan dus nog sneller ik heb 22 mei mijn 1e rijles gehad en 28 juli ben ik geslaagd voor mijn rijbewijs, ik heb 19 les uren gehad en dat in een reguliere opleiding

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 06:34

Ik zou zelf niet voor een spoedcursus gaan waarbij je dus 8 uur in een auto zit op een dag...heb zelf ook ondervonden dat 1,5uur meer dan genoeg op een dag is, na 1,5uur zakt alles gewoon in en ben je (zeker in het begin) waarschijnlijk ook gewoon moe van alle indrukken en nieuwe handelingen.
Je kan het beste (naar mijn idee) om de dag 1,5uur lessen, dan ben je ook nog best snel hoor Lachen

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 06:47

Main schreef:
Hoi Hoi Lachen
Ik word 16 September (eindelijk!) 18 jaar.
Het probleem:
Ik wil graag een spoedcursus, omdat ik:
- Graag snel mn rijbewijs wil ( Clown )
- Ik een aantal maanden flink heb gewerkt, en mn geld graag wil uit geven aan een auto'tje.
- Ik pas een auto mag kopen als ik mn rijbewijs heb gehaald.
- Ik mn scooter een beetje zat ben.. (Zit liever droog met radio aan, dan met regenpak door de regen Knipoog )

Met deze redenen om het snel te halen.... Zou ik zelf gewoon het beste kiezen en niet het snelste...

Ik heb zelf gehaald met gewoon 2x per week lessen. Vond ik fijn dan heb je tijd tussen je lessen waardoor je volgende les weer helemaal fris begint. Heb zelf volgens mij nooit een dubbele les gereden.

Ik ga vaak karten met een paar vrienden. ALtijd alls we meer als 2 heats rijden 1 heat 10 minuuten. Rijden we allemaal slechtere tijden...........

Denk wel dat als je aanleg hebt en een snel cursus volgt je best snel kan slagen. Maar je hebt dan wel maar 1 week rij ervaring ! Denk zelf dat je als je over wat langere tijd gelest hebt toch anders rijd na je examen. Ook is het zo dat je na je examen pas leerd rijden.

Wil zelf trouwens wel mijn E rijbewijs halen met snel cursus. Maar dat is ook weer anders heb mijn rijbewijzen al 7 jaar. EN moet alleen aanhanger papiertjje halen.

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 09:46

Oke als ik het zo lees word het over het algemeen niet aangeraden, omdat het je net moet liggen.
Misschien kan ik mn ouders overhalen dat ik dan zo'n 2á3 x per week mag lessen,
Maar is dat in het begin niet te veel / te lang? Dat was namelijk de eerste reactie van mn moeder..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:51

Ik denk dat dat wel meevalt. In het begin vind je rijden nog leuk. Halverwege had ik het wel gehad met rijden. Je neemt dat ritme vrij snel op. Ik iig wel toen. Ik vond het echt geweldig dus het kon niet snel genoeg gaan tot de volgende les.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:48

Ik heb ook een spoedcursus gedaan bij de anwb, dus per dag 8 uur in de auto. Ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb! Ik vond 8 uur echt niet te veel, eigenlijk juist wel prettig. Nu pik ik dingen ook best snel op en werkt het voor mij gewoon goed op deze manier.
Mijn broer en een vriend van hem hebben dezelfde cursus gedaan en zijn er ook beide erg over te spreken geweest. Een vriendin van mij heeft binnen een aantal weken haar rijbewijs gehaald (dus idd 2/3x per week lessen) en die heeft daar ook echt geen spijt van.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:11

Ik heb mn rijbewijs in 6 weken in 1 keer gehaald, paar keer per week aantal uur achter elkaar rijden vond ik prima te doen, gingen tussendoor even wat drinken en eten. Als ik zie hoe lang sommige met hun rijbewijs bezig zijn ben ik blij dat ik daarvoor gekozen heb.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:14

@romatjuh; hoevaak en hoelang leste jij dan per week?

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:17

Ik heb het bij de ANWB gedaan, had 4 keer per week 4 uur les en heb er 2 weken over gedaan, eerste keer gezakt omdat ik te gespannen was, toen nog 5 uur els gehad en het gehaald Lachen .

Het was wel redelijk duur in vergelijking met andere rijscholen, maar het vooral was dat ik meteen na 2 weken weer op kon in plaats van pas naar een aantal maanden (dag snelcursus).
Je moet daarna wel echt blijven rijden, want een week niet rijden en het gaat meteen weer veel slechter.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:33

_Micha_ schreef:
Vrienden van mij die lessen maar een keer in de week en die zijn nu nog steeds bezig met hun rijbewijs [ in december 18 geworden]

Nou dat vind ik reuze meevallen hoor. Ik weet niet hoe snel jij verwacht je rijbewijs te halen... De meest mensen in mijn omgeving hebben gelest van een half jaar tot een jaar. Volgens mijn rij-instructeur is het gemiddelde zo'n 40 lessen. Ik heb er ook iets minder dan een jaar over gedaan. Ben in augustus begonnen en heb afgelopen juni mijn rijbewijs gehaald (1ste keer gezakt Boos!)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:06

Ik heb niet een spoedcursus in 10 dagen gedaan. Maar in 1 maand. Ik was op 18 mei begonnen en heb mijn rijbewijs op 19 juni gehaald.
Ervaring? Ik vond het eigenlijk helemaal niets. Ik veel situaties wist ik niet hoe ik er mee om moest gaan. En ik was vreselijk onzeker in het verkeer. Ik had gewoon echt niet het idee dat ik al zelfstandig kon rijden!
Die maand is zo snel gegaan.. Ik heb in die maand mijn theorie gehaald en mijn praktijk.
Ik vond het pittig, en had graag meer situaties willen meemaken.
Ik moet ook zeggen dat ik het absoluut niet terecht vond dat ik geslaagd was. Ik maakte echt domme fouten (hoe fout ben je als je met 50 km per uur over een kruising schiet waar je geen voorrang had?)
Nee, als ik het over kon doen, had ik 2 keer per week 2 uur gereden en er iets langer overgedaan, en natuurijk op verschillende tijdstippen, ik reed altijd van 20.00 tot 22.00

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:50

Bedankt voor de reacties!
k zal t dr es met mn ouders over hebben Knipoog
Maar meer reacties, meningen en ervaringen zijn welkom! Haha!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:53

hai,

aan de ervaring hoeft het niet te liggen, want meestal heb je dezelfde aantal lessen dan dat je 1x per week lest.

spoedcurcus op zich okey.
kan vermoeiend zijn aangezien je veel lest in een korte tijd.

gewoon bij rijschool aanbellen en proeflesje nemen, hun zien wel wat voor jouw goed is .

ik heb ook leerlingen gehad met spoed, en gewoon geslaagd in 1x

ps ik zou wel eerst je theorie gaan halen voor je eraan begint, ik zag dat er ook iemand was die dat in die maand gehaald had,
nee teveel stres op je hals halen is niet nodig, gewoon eerst je theorie en dan lekker beginnen met lessen.

succes

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:58

Ik heb het ook in 10 dagen gedaan. 1x 8 uur bij het oefenterrein van de ANWB bij de Arena, daarna nog 8 x 4 uur les op de weg en examen plus een half uur ervoor nog wat rondrijden.
Achteraf had ik een goedkoper pakket kunnen hebben, degene die mijn intest heeft afgenomen heeft mij een te duur pakket aanbevolen. Maar ik ben dus in 1x geslaagd.

Voor mij E zou ik nu ook graag het in 1 of 2 dagen doen, maar dat is relatief wel duurder dus daar moeit ik nog even naar kijken Clown

Na die 1e dag had ik inderdaad bartsende koppijn. Dat was echt èrg intensief. De 1e keer 4 uur lessen was daarna ook wel zwaar, maar daarna had ik nergens meer last van en heb de hele Achterhoek, Tiel eo ed gezien. Lekkere stukken rijden dus.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:03

Djilan schreef:
Ik heb het ook in 10 dagen gedaan. 1x 8 uur bij het oefenterrein van de ANWB bij de Arena, daarna nog 8 x 4 uur les op de weg en examen plus een half uur ervoor nog wat rondrijden.
Achteraf had ik een goedkoper pakket kunnen hebben, degene die mijn intest heeft afgenomen heeft mij een te duur pakket aanbevolen. Maar ik ben dus in 1x geslaagd.

Voor mij E zou ik nu ook graag het in 1 of 2 dagen doen, maar dat is relatief wel duurder dus daar moeit ik nog even naar kijken Clown

Na die 1e dag had ik inderdaad bartsende koppijn. Dat was echt èrg intensief. De 1e keer 4 uur lessen was daarna ook wel zwaar, maar daarna had ik nergens meer last van en heb de hele Achterhoek, Tiel eo ed gezien. Lekkere stukken rijden dus.

wel balen dat je een verkeerd pakket hebt gekregen,

is soms voor een instructeur ook best moeilijk.
aangezien de vorderingen soms erg wisselen per leerling.
denk je nou die moet aardig wat rijden blijkt de leerling het toch sneller onder de knie te krijgen dan je dacht.

ik sprak altijd pakketten af en als bleek dat het teveel was, liet ik ze voor de keuze om toch minder te rijden, of het te laten gaan en de kans van slagen alleen maar te vergroten.
hoe meer je rijd hoe meer ervaring en zekerheid voor jezelf

gr

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:07

Degene die de intest deed was iemand anders dan degene die na de ANWBdag mijn instructeur werd. Bij de ANWB hebben ze daar blijkbaar verschillende mensen voor. Mijn rij-instructeur gaf zelf op de 6e dag bij hem al aan dat ik het eigenlijk allemaal wel al onder de knie had. De laatste 2 lesdagen mocht ik dus zelf heenrijden waar ik wilde Haha!
Maar het had me geloof ik bijna 200 euro gescheeld als ik pakket daaronder had gehad. Maar goed in 1x slagen is natuurlijk een mooie beloning.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:09

Ook ik was opzoek naar een spoedcurcus. Na 5 rijscholen te hebben gebeld, werd het me bij allemaal afgeraden. En merk nu ook wel waarom. Zaterdag mijn 1e rijles gehad. En man wat was dat spannend en vermoeiend Clown
Heb zelf ook 2 jaar scooter gereden en het is daar echt niet mee te vergelijken! Je moet op zooo veel andere dingen letten.
Nee ik raad het je niet aan.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:16

Ook ik heb een spoedcurcus gedaan bij de ANWB en was hier erg over te spreken Lachen Wat ik er erg makkelijk aan vond is dat alles wat je leerde je dat de volgende dag weer ging herhalen met een nieuw stuk erbij zo bleef ik in het ritme en moest ik niet steeds weer ''opnieuw'' beginnen. zelf heb ik hem na 12 dagen gehaald Lachen Ik zou het dus juist wel aanraden. Maar zoals iedereen zegt het is je eigen gevoel etc etc