Zwerte schreef:ik heb laatst hier van iemand gehoord dat de kosten in belgie ook veeeeeeeeeel lager liggen.... dus die situaties zijn een beetje lastig te vergelijken denk ik.
Hier krijg je echt geen kamer voor 90 p.m., voor 200 moet je al blij zijn. 1600 euro collegegeld per jaar, boeken e.d. komen daar nog bovenop. Dan wordt de situatie al weer heel anders... (alhoewel ik blij ben nederlander te zijn, voor iedereen is het mogelijk om te studeren als je het kan!)
Inderdaad, kosten zijn lager (500 inschrijvingsgeld, 500/700 voor boeken, normale kamer is ook tussen de 200 en 350€ -gesubsidieert is uitzonderlijk, en alleen in Leuven geloof ik-). Maar langst de andere kant moet je ook al bijna onder het minimuminkomen verdienen om een studiebeurs vast te krijgen (bij ons bv, mijn vader is al jaren werkonbekwaam doordat hij meer dan 66% gehandicapt is, mijn moeder werkt halftijds als kuisvrouw, hebben wel een tweede stuk grond en zijn eigenaar van ons huis, krijgen niets van studiebeurs...). Ons studiebeurzensysteem is behoorlijk slecht

Maar goed, voor de vergelijking dus eventjes het totaal dat mijn ouders voor me 'betaalden' ligt rond de 200€/ maand, zou het meer geweest zijn dan zouden ze het ook niet mee betaald hebben...
, ik heb een kamer in Brussel voor 280 euro per maand en krijg per week 40 euro om rond mee te komen (eten,...)

Bovendien heb je in vergelijk met de minima's echt een royaal leven met veel vrije tijd. Genieten dus, het is echt de mooiste tijd van je leven!!