Op kamers.. leefgeld van ouders? en verder financieel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Re: Op kamers.. leefgeld van ouders? en verder financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:11

Zwerte schreef:
ik heb laatst hier van iemand gehoord dat de kosten in belgie ook veeeeeeeeeel lager liggen.... dus die situaties zijn een beetje lastig te vergelijken denk ik.
Hier krijg je echt geen kamer voor 90 p.m., voor 200 moet je al blij zijn. 1600 euro collegegeld per jaar, boeken e.d. komen daar nog bovenop. Dan wordt de situatie al weer heel anders... (alhoewel ik blij ben nederlander te zijn, voor iedereen is het mogelijk om te studeren als je het kan!)

Inderdaad, kosten zijn lager (500 inschrijvingsgeld, 500/700 voor boeken, normale kamer is ook tussen de 200 en 350€ -gesubsidieert is uitzonderlijk, en alleen in Leuven geloof ik-). Maar langst de andere kant moet je ook al bijna onder het minimuminkomen verdienen om een studiebeurs vast te krijgen (bij ons bv, mijn vader is al jaren werkonbekwaam doordat hij meer dan 66% gehandicapt is, mijn moeder werkt halftijds als kuisvrouw, hebben wel een tweede stuk grond en zijn eigenaar van ons huis, krijgen niets van studiebeurs...). Ons studiebeurzensysteem is behoorlijk slecht Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, voor de vergelijking dus eventjes het totaal dat mijn ouders voor me 'betaalden' ligt rond de 200€/ maand, zou het meer geweest zijn dan zouden ze het ook niet mee betaald hebben...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:20

Mijn ouders betalen ook alles voor me Bloos , ik heb een kamer in Brussel voor 280 euro per maand en krijg per week 40 euro om rond mee te komen (eten,...)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:23

ik zit niet op kamers, maar woon samen met mijn vriend in een koophuis.
wel studeer ik nog (mijn vriend werkt) en daarom hebben mijn ouders gezegd dat ze een deel erbij willen doen. ik krijg van mijn ouders 200 euro per maand, stufie is 220 euro per maand uitwonend. nog steeds geen vetpot, dus leen ik er 150 euro in de maand bij om normaal rond te kunnen komen.
werken is voor mij geen optie, ik loop 4 dagen voltijd stage en zit 1 dag op school. dan heb ik daarnaast nog een huishouden en een vriend die ook wat aandacht wil

zodra ik een eigen inkomen heb stopt de bijdrage van mijn ouders

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 10:26

Wow, een heleboel reacties, bedankt allemaal!

Ik heb nu iig meer idee van hoe zoiets werkt. Voel me nu ook wel een beetje naief dat ik er blind vanuit ging dat ouders sowieso geen cent meer betalen wanneer je op kamers gaat. Het lijkt me al veel langer leuk om een eigen plek te zoeken, maar ik was in de veronderstelling dat dit nog niet mogelijk was, omdat ik financieel nog niet zelf de zaken rond kan krijgen.

Misschien dat ik het nu binnenkort wel aan durf te kaarten, maar ik blijf het toch een beetje moeilijk vinden. Ik wil niet m'n handje ophouden als het niet perse hoeft, en het voelt wat tegenstrijdig. Maar ik doe een hogere beroepsopleiding, dus over een paar jaar ben ik financieel in ieder geval wel onafhankelijk, dus ik weet dat het tijdelijk is.

Over de vragen die waren gesteld:
Ik betaal zelf de ziektekostenverzekering. (behalve het eigen risico sinds dit jaar, wegens chronische ziekte en medicatie kan ik dat niet continue zelf betalen) Uitwonende studiebeurs is inderdaad meer, maar voor mij nog wel het minimale omdat mijn ouders een hoog inkomen hebben. Die 200 huur is zonder boodschappengeld, daarvoor heb ik 100 in de maand gerekend, maar ik bedenk me nu dat dat misschien ook wel aan de ruime kant is? Ik kan wel goed met geld omgaan, koop zeker niet teveel/onnodige luxe dingen, en ben ook niet veeleisend.
En ik woon in het noorden, waar de prijzen van de kamers gemiddeld iets lager zijn dan in de randstad. Zo heb ik een leuke kamer gezien voor 250, waar ik erg benieuwd naar ben! Al is deze wel een ontzettende uitzondering geloof ik, dus houd er rekening mee dat er iets aan kan mankeren.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:31

Eten.. Ben je gesteld op groenten of kun je met gemak 3 dagen achter elkaar pasta eten met minimale aan groente erin (of helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen )
dat scheelt namelijk enorm in kosten. Niet roken scheelt ook enorm denk ik Clown

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:49

MoonChloe schreef:
Eten.. Ben je gesteld op groenten of kun je met gemak 3 dagen achter elkaar pasta eten met minimale aan groente erin (of helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen )
dat scheelt namelijk enorm in kosten. Niet roken scheelt ook enorm denk ik Clown

Ik kwam met 20€/week (5dagen, weekends naar huis) vlotjes toe voor eten, drinken, transport en zelfs nog een keer uitgaan Clown. Ik at elke dag mijn portie groenten en fruit, maar wel heel weinig vlees (één keer in die vijf dagen, en dan twee dagen als ik thuis was) wat ook wel heel wat scheelt in je budget. Ik at bv ook elke dag soep (grooot blik van een goedkoop merk, kost je nog geen euro en je kan er zeker vier keer van eten..). Als ik pasta at was het pasta, met een pot bolognaisesaus (waar je daarna nog zeker vier keer van kan eten) en een hoop verse groenten erbij... Kom je met een 2€ voor toe.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:53

30 euro per week, hield altijd 5 euro over. Regelmatig vlees, soms ook pizza..
4 pakjes sigaretten per week.. Prima te doen eigenlijk. Maar gezond is het niet echt. Ohja ik kocht ook nooit drinken, drink alleen water. En pasta en rijst kun je voor 20 cent per kilo kopen. (ook bij AH, onderaan de schap) Het scheelt ook enorm naar welke winkel je gaat.. Je kunt beter een stukkie verder fietsen voor Jumbo dan je naar je buurtsuper gaat (bijv super de boer.. is enorm duur)

(ohja weekenden altijd naar huis)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:26

Ik heb even al de kosten op een rijtje gezet Haha!
Dit is voor iedereen verschillend maar veel dingen zullen hetzelfde zijn

*ik ga straks elke ochtend en soms ook nog savonds trainen (zwemmen)
Ik moet dus echt goed eten wil ik op niveau blijven sporten
(gelukkig betalen me ouders me sport kosten, afgezien van de materialen en kleding die moet ik namelijk wel zelf betalen)

Maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk
bezuinigen op leuke dingen zoals uitgaan etc kan altijd.

Je moet het eerste jaar het meest betalen:
Collegegeld
schoolbijdrage
kleding/uniform (niet bij alle opleidingen van toepassing)
boeken
introductie kamp
huur locker
misschien nog aanmelding bij een S.V.

in totaal zowat 3300 euro! gelukkig kan collegegeld met een aflossing p/m
Boeken/kleding/huur betalen me ouders
introductie kamp zal ik waarschijnlijk zelf moeten betalen.

Kosten/Uitgaven per maand:

256 euro per maand studiefinanciering
40 euro per week (ongv 160p/m) leefgeld van me ouders.
Inkomsten p/m: 416 euro +/-

230 euro per maand huur betalen.
137 euro (+/-) per maand aflossing collegegeld.
160 euro (+/-) aan leef kosten.
Uitgaven: 527 euro +/-

Tekort: +/- 100 euro p/m
Dat is dus nog wel te doen
als ik echt niet uitkom kan ik altijd lenen bij mijn ouders of 128 p/m bij de IB-groep.
Alleen het extra geleende geld van de Ib-groep moet wel worden terugbetaald

Haha!

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:31

Ik ben een aantal maanden geleden ook op mezelf gegaan, ik heb een studio wat betekend dat je huurtoeslag krijgt (100 euro) Mijn huur is 370. Krijg nog 255 stufi, daar betaal ik dan het grootste deel van mij kamer van. Verder betalen mijn ouders de studie/sport/verzekering. Voor eten ben ik rond de 20 euro in de week kwijt, daarbij komt dan nog: energie, internet,telefoon, tv kosten. Kom aardig rond, maar heb dan ook nog een bijbaantje.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:42

Mijn ouders betalen helemaal niks toen ik met 18 jaar op mezelf ging wonen. Ik woon boven de winkel van mijn moeder en ik betaal dus ook huur aan haar.
Met een stufi van bijna 500 in de maand kan ik de huur, verzekering, collegegeld makkelijk betalen. Alleen blijft er dan maar 100 euro voor mij over voor eten.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:36

Mijn inkomsten en uitgaven globaal gezien:

850 stufi (incl lening en collegegeldkrediet)
200 bijbaantje
275 kamer die ik verhuur
205 huurtoeslag
46 zorgtoeslag
20 euro van mn vader

Uitgaven:
Huur 440 pm
GLW 200 pm
Verzekeringen incl zorg 200 pm
Telefoon(s), tv en internet 150 pm
School 200 per maand gemiddeld
Betalingsregeling van slechte energieleverancier 100 pm
Betalingsregeling belastingdienst omdat ze n stomme fout hebben gemaakt 100 pm
Eten, wasmiddel, persoonlijke hygiene etc 120 pm
Huisdieren 70 pm
kleding 50 pm
Belastingen gemeente 20 pm
Reiskosten 100 pm

Dit is even heel globaal gerekend

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:52

Ik vind het eigenlijk zo dat wanneer jij ervoor kiest om op kamers te gaan dat jij het ook geheel zelf zou moeten kunnen betalen. Alles wat je ouders er extra bij kunnen doen is goed voor jou en ook zeer lekker, maar je moet er niet vanuit gaan.
En bijbaantje bij bijv een AH van alleen de zaterdag en een avond loopt al snel op naar een 300euro per maand. En dat is altijd lekker.
Callcenters betalen nog beter, en die hebben ook nog vaak een bonus. Ik werkte er ook tijdens mijn studie en verdiende al snel 500 euro in de maand voor een avond en een zaterdag.

Een lening zoals bijv Lissy aangeeft te hebben bij de IB groep vind ik zelf vrij dom en wanneer het niet hoeft zou ik het ook absoluut niet doen. Dit omdat je een gehele tijd moet terug betalen en dan kun je beter een baan zoeken.

Ik zeg maar zo het is je eigen keuze om op kamers te gaan, en het hoeft niet persee. Dus dan hoeven je ouders er niet voor te betalen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:01

pearl_tje schreef:
Ik zeg maar zo het is je eigen keuze om op kamers te gaan, en het hoeft niet persee. Dus dan hoeven je ouders er niet voor te betalen.

Soms is op kamers niet altijd eigen keuze hoor!
de opleiding die ik ga doen is alleen in sittard en volgend jaar pas in tilburg.

Zelf woon ik in Noord-Holland
ik heb natuurlijk eerst naar opleidingen in de buurt gekeken.
Maar sittard was toch de opleiding die het best bij mij paste.
En heen en weer reizen was geen optie dus moet ik wel op kamers.
Ik ga geen andere misschien wel minder leuke opleiding kiezen omdat ik dan niet op kamers hoef.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:02

je moet niet vergeten dat de lening bij IB-groep veel beter is dan een gewone lening bij een of ander bank o.i.d.
Het is volgens mij rente vrij en als je bepaalde dingen hebt gedaan hoef je het ook niet terug te betalen. (correct me if i'm wrong) dat is wat ik heb begrepen thuis.. Mijn broer is ook even bezig geweest met studie/op kamers wonen/geld etc.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:05

De gewone studiefinanciering hoef je niet terug te betalen
Het collegegeldkrediet wel!
tuurlijk is de rente veel minder hoog, maar als je niet hoeft te lenen scheelt dat toch behoorlijk veel geld later.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:07

@ lampjerulez, nee dat klopt maar wat ik van de verhaal begrijp van degene die dit topic opend is het niet zo dat ze moet maar de keuze maakt en graag wil.

Als je het dan niet voorelkaar krijgt doe het dan niet en wacht ermee tot je het allemaal zelf kan betalen.

@ Moonchloe, een lening moet je hoe dan ook terug betalen aan de IB-Groep. Ze gaan nadat jij je studie hebt afgerond bepalen aan de hand van welke baan je hebt en wat je verdiend bepalen hoeveel je moet betalen.

Maar wanneer je gewoon een bijbaantje gaat zoeken heb je helemaal geen lening en kan het allemaal zo! Je moet niet gaan lenen om er van te kunnen leven, als je het nou doet om je studie te betalen vind ik het nog een ander verhaal...

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:12

Daar ben ik het compleet mee eens Ja
maar mijn tip over het algemeen
kijk hoeveel je tekort kom en beslis dan of het mogelijk is om op kamers te gaan Haha!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:13

lampjerulez schreef:
Daar ben ik het compleet mee eens Ja
maar mijn tip over het algemeen
kijk hoeveel je tekort kom en beslis dan of het mogelijk is om op kamers te gaan Haha!

Jup zo zou ik het ook doen.

Je moet namelijk ook nog wel geld hebben om leuke dingen te doen en een avondje stappen kost al snel 50 euro tegenwoordig..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:14

Ik heb net mijn studentenkamer vaarwel gezegd en zit tijdelijk weer bij de ouwe lui Haha!
Mijn ouders hebben altijd mijn huur betaald (Amsterdam...dus erg aan de prijs) en mijn collegegeld. Boeken kocht ik zelf van mijn stufi, kreeg minimale beurs vanwege de inkomsten van mijn ouders. Kreeg ook nog huursubsidie toen ik via de woningbouw ging wonen, was ook weer 125 euro per maand! Daarnaast werkte ik altijd twee of drie dagen in de week voor de extra's. Op boodschappen is het echt makkelijk bezuinigen, ga naar de markt of struin aanbiedingen af, koop huismerk ipv Amerk, drink aanmaaklimonade ipv alleen maar cola, het meeste geld ging bij mij echter op aan terrasjes pakken... Even koffie doen met die en even lunchen met die, bakken met geld zijn er doorheen gegaan...

Nu hoef ik alleen nog mijn masterscriptie te schrijven en betaal dus tijdelijk geen huur. Ik leen nog wel elke maand 250 euro van de IBG, gewoon om ook lekker te kunnen leven. Mijn 4 jaar stufie zitten er alweer een tijdje op.. Ga nu mijn 6e jaar studeren in. Echt arm ben je als student natuurlijk niet, als je straks klaar bent en een baan hebt, is je studieschuld nog maar een schijntje Knipoog Bovendien heb je in vergelijk met de minima's echt een royaal leven met veel vrije tijd. Genieten dus, het is echt de mooiste tijd van je leven!!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:16

Dat vind ik onzin. Als door te werken je studie in gevaar komt en/of je niet naar huis kunt in het weekend (en dat is het resultaat, als je op zaterdag werkt), zie ik niet in waarom je niet zou lenen. De rente is zéér gunstig, de betaalregelingen zijn zéér gunstig, en ik heb geen zin om mezelf over de kop te werken. Ik leen ook, ten eerste omdat mijn schooltijden dusdanig ongunstig zijn dat het haast niet mogelijk is om te werken, en ten tweede omdat ik er wel een tijdje bij gewerkt heb, maar dat dat zó druk was dat ik het bijna niet geregeld kreeg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:27

Ik heb ook bijgeleend Ja
Had ook wel altijd een baantje, maar na een aantal jaar hield de basisbeurs toch echt op.
En net zoals hier eerder al gezegd werd, als je eenmaal een baan hebt is het een schijntje.
Ik heb het toen ook meteen afbetaald.

Zeker een universitaire studie is meer dan alleen college's volgen en studiepunten halen. Helaas wordt dat steeds meer vergeten...

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:40

Jan dat klopt ook wel wendy, Maar veel mensen met een MBO die al bijlen. En om heel eerlijk te zeggen is dat studie waarbij je best een bijbaantje kan hebben en echt niet persee een lening hoeft te hebben...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:44

pearl_tje schreef:
Jan dat klopt ook wel wendy, Maar veel mensen met een MBO die al bijlen. En om heel eerlijk te zeggen is dat studie waarbij je best een bijbaantje kan hebben en echt niet persee een lening hoeft te hebben...

Oh, dat geloof ik ook wel Haha!
De ene studie is de andere niet Knipoog

Mijn studie had niet veel contacturen, waardoor veel mensen ook veel werkten. Dat ging dan vaak wel ten koste van de opdrachten en tentamens. Bovendien waren ze vaak meteen weer kwijt waar het nu eigenlijk over ging. Heel apart.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:51

pearl_tje schreef:
Een lening zoals bijv Lissy aangeeft te hebben bij de IB groep vind ik zelf vrij dom en wanneer het niet hoeft zou ik het ook absoluut niet doen. Dit omdat je een gehele tijd moet terug betalen en dan kun je beter een baan zoeken.

vind ik een beetje cru gezegd... wanneer zou ik in godsnaam moeten werken? het huis maakt zichzelf echt niet schoon hoor. en dan wil ik ook nog eens in de maand een weekend naar mijn ouders. een baas ziet me aankomen als ik elke maand een zaterdag vrij wil hebben.
dan maar liever straks 40 euro per maand aflossen, ik ga een erg leuk startsalaris krijgen waar die 40 euro makkelijk vanaf kan

ik doe dan wel een MBO opleiding, maar ik loop dus wel van dinsdag t/m vrijdag volle dagen stage + 3 kwartier reistijd enkele reis. en dan moet ik ook nog eens in elke periode (10 weken) verslagen en 2 tentamens maken, wanneer zou ik dat moeten doen als ik werk? dat moet namelijk allemaal op de avonden of in het weekend.

iedereen heeft zo zijn redenen om niet te werken en te lenen... vind dat je die mensen wel een beetje in zijn waarde moet laten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:56

Ik lees even mee. Ik ga in September beginnen met mijn studie Diergeneeskunde in Utrecht, ik woon zelf in Zwolle. Ik denk dat het gewoon makkelijker is om dan op kamers te gaan. Minder reistijd, meer rust aan mijn hoofd daar...
Maar ik ga het even rustig bekijken. In het begin zal ik toch moeten treinen. Maar ik zie het niet zo zitten om dat 6 jaar te gaan doen.
Waarschijnlijk moet ik alles zelf betalen, maar misschien betalen mijn ouders ook wel alles. Dat hebben ze voor mijn zussen ook gedaan, dus in theorie heb ik recht op...

Maar ik zie niet wat er mis is met lenen van de IB groep. Met een mbo opleiding zou ik het niet zo snel doen, dan duurt het toch langer voordat je het hebt terugverdient omdat je bij die banen gewoon minder verdient. Maar ik mijn geval, diergeneeskunde, of als je medicijnen doet... Je hebt dat vrij snel terug verdient en het zijn gewoon zware studies. Ik ken genoeg mensen die medicijnen gewoon niet konden combineren met werken... Dan vind ik lenen een prima optie.