kleuter en het niet eten van fruit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

Re: kleuter en het niet eten van fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:27

ja dat kan wel, ik weet alleen dat het makkelijk afbreekbaar is voor je lichaam dus dat het niet schadelijk is Tong uitsteken

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:41

_nicolle_ schreef:
ik zou er ook wat leuks van maken ja Lachen ben het er mee eens dat wanneer je ze gaat dwingen dat ze het juist niet gaan eten

o ja even een kleine opmerking: in fruit zit wel heel veel suiker maar het is suiker wat makkelijk afbreekbaar is voor je lichaam, ben de naam daarvan even kwijt Bloos

Haha nee omdat hoe klein ze ook zijn.....ze ook dondergoed door hebben wat ze echt heel lekker vinden. Zoet, zoeter, zoetst... met chocolade vaak als ultieme lekkernij

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:43

Evelli schreef:
Danielle_ schreef:
Ik was ook altijd vreselijk met eten. Avondeten en Fruit.
Zolang het friet was, was het goed Tong uitsteken
Ik zal je alvast troosten, tegenwoordig is het over Knipoog

Wat ik weet van mijn ouders is dat ik van die fruithapjes kreeg (was voor kleine kinderen/baby's) Die wilde ik wel Tong uitsteken .
Het avondeten at ik altijd omdat ze de ene keer een dier nadeden die de grot in wilde en dan weer een helikopter was.
Clown

Nou heel veel succes ermee!

Ik heb vroeger uren met een stukje manderijn oid in mijn mond aan tafel gezeten Bloos gewoon mond open en op mijn tong laten liggen. Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuren.
Fruithapjes spuugde ik als kind al uit. Werd ontzettend gepusht om fruit te eten en dat heeft het allemaal veeel erger gemaakt.
En nu, ik ga van de lucht van fruit al over mijn nek, laat staat dat ik het aan moet raken.
Als mijn collegas sinaassappels/grapefruits/manderijen hebben en gaan eten in kantoor ga ik altijd een stuk lopen, word gewoon niet goed van die lucht.

Denk dat als ze mij niet gepusht hadden en mijn gewoon de keuze hadden gegeven en er normaal over hadden gedaan dat ik misschien het wel geprobeert had.

Sorry maar ik vind het een beetje duf....Er zijn wel30 verschillende soorten fruit, en allemaal ruiken ze kompleet anders, en kompleet anders van structuur. Je kunt haast niet zeggen ik lust geen fruit. Dat vind ik nu echt onzin appel is totaal anders als mandarijn of sinaasappel, en allleen daar al van zijn er wel 10 verschillende soorten! en banaan? dat kan je all helemaal neit met ander fruit vergelijken....

Daarnaast ben k het ook niet eens dat je zegt dat je best zonder kan. Tuurlijk kan je best zonder, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook gezond is! Het heeft duidelijk wel bewezen toegevoegde waarde voor je lichaam! ik heb nog nooit gehoord binnen mijn opleiding dat het bewezen is dat fruit onzin is....

@ts: ik zou het ook gewoon vermalen!! mijn meoder deed dat vroeger bij ons, peer, appel, bannan, sinaasappel mixen, en dan mochten we dat oplepenen!! heerlijk, zo aten wij allemaal lekker fruit! en als je dan zelf mee mocht helpen was het al helemaal leuk!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:02

sjapaz: ik kan heel goed zeggen dat ik geen fruit lust, lust het ook echt niet. Van elke lucht van ook maar een fruit soort ga ik over mijn nek. Hoe kan jij voor mij beslissen dat ik dat niet kan zeggen? Je kent me niet eens.

Verder mág ik ook geen fruit vanwege de suikers die erin zitten (hypoglycemie).

Maar goed hier gaat dit topic niet om:

Probeerde de TS duidelijk te maken dat het pushen van een kind om fruit te eten ontzettend tegen zich kan werken en dat ze het kind de keuze moet geven om fruit te eten.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:08

tja als je het niet mag is het al wat anders... maar ik blijf erbij dat fruit wel heeeeeeeel algemeen is om te roepen ik lus helemaal geen enkele, iedere fruitsoort heeft zo'n andere smaak weer. Ik besliste het ook neit voor je, ik gaf alleen aan dat ik het wat raar vind.

Dat is toch precies wat de ts probeerd? het op een leuke manier toch voor elkaar krijgen dat ze fruit eet.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:11

@Sjapaz: het gaat in het geval van Eveli om een dusdanige geestelijke tegenzin, dat ze dus echt lichamelijk misselijk wordt van fruit.
Zodra je haar bijvoorbeeld iets onbekends voor zou houden en zeggen dat het fruit is...zal ze hier ook misselijk van worden.

Zij is een schoolvoorbeeld wat "pushen" geestelijk kan doen met kinderen (ik heb daar een hele theorie over tot aan flessenvoeding toe) waardoor er lichamelijke reacties ontstaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:12

dankje wel ilsjepilsje, dat heb je mooi verwoord

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:19

Om te reageren op het stukje van je kind laten helpen met het bereiden (of pellen dus) van fruit..

Als ze dat niet willen dan kun je ook zeggen we gaan een taartje maken. Je hebt van die kant en klare taartbodems, die heb je ook in het heel klein (gebakbodempjes dus). Als je ze nu eens meeneemt naar de winkel en ze zelf laten kiezen wat voor fruit ze erop willen..

Wij hebben vroeger altijd gewoon fruit gegeten, mijn moeder deed niet moeilijk als we het niet wilden maar eigenlijk was het altijd wel lekker. Je zou ook gewoon bakjes met verschillend fruit kunnen neerzetten en zelf wat gaan eten (desnoods met een beetje slagroom). Worden ze vanzelf nieuwschierig.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:23

ik heb niet het hele topic doorgelezen...

Waarom niet fruit aanbieden als toetje zijnde. Maak er iets leuks van! Je kunt haar dan laten kiezen tussen toetje (oftewel fruit) of niks.... Haha, werkte bij mij vroeger erg goed. Ik koos nooit niks, want ja, dat was ook maar niks.

En als je de tijd hebt, samen fruitspiezen maken (blokjes appel, aardbei etc.) als je dat een paar keer hebt gedaan, vindt ze het misschien zelf ook wel gewoon. Evt. kun je die spiezen dan weer lekker in chocolade dopen. Mmm!

Kortom, maak van fruit eten geen drama (is misschien wat overdreven), maar maak er iets leuks van.
Succes!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:25

Een heel stuk fruit is voor een kleuter gewoon te veel en het pellen en schillen is een heel gedoe.

Mijn ervaring is dat kinderen zelf zelden naar de fruitmand lopen, maar als je zonder het erover te hebben bij ze gaat zitten en verschillende soorten fruit gaat pellen/schillen en af en toe een klein stukje hiervan aanbiedt dat de meesten dan lekker verschillende stukjes fruit oppeuzelen. Ondertussen kletst je gezellig met die kleintjes. Je doet dus net of je voor jezelf het fruit klaarmaakt.

Pas heb ik het bij pubers geprobeerd en daar werkte het ook nog.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:28

anneve schreef:
Mijn ervaring is dat kinderen zelf zelden naar de fruitmand lopen

Daar heb je gelijk in. Gelukkig heb ik een fruitmonster waarvoor wij de fruitmand soms weg moeten zetten, omdat ze hem anders leeg snaait.
Je ziet vaak bij kindjes die volgens het Rapley principe eten de echte fruit en groentemonstertjes.
Kindjes die fruithapjes/groentehapjes aangeboden kregen (aanbieden op lepel is al een vorm van "pushen" al is het wel de lichtse vorm die je kunt voorstellen) hebben vaker later eet"problemen".

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:58

IlsjePilsje schreef:
Je ziet vaak bij kindjes die volgens het Rapley principe eten de echte fruit en groentemonstertjes.

Mijn dochtertje at inderdaad gigantisch goed groente (ook gerapleyed), maar dat is momenteel ook even over. Ze eet wel rauwe haring, rivierkreeftjes, garnalen en het liefst mais, heel veel mais... Koe

Mijn babydochtertje grijpt de bananen al uit mijn handen (en alles wat maar op eten lijkt trouwens) en die mag volgende week echt beginnen.

Er naast zitten en achteloos fruit schillen en pellen doe ik ook. Maar no way dat ze spontaan gaat zitten mee eten! Af en toe doet ze een stukje mee. Meenemen op een wandelingetje werkt nog het beste tot nu toe. Op een bankje gaan zitten, bakje fruit mee en een beker drinken, hoera!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:10

@Isolde: ja dat hebben ze allemaal wel een periode.... niet willen eten.

Even off-topic: grappig ik zie dat jouw oudste Merle heet... mijn dochtertje heet Merel

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:43

Leuk al die meedenkende Bokkers! Dochterlief en ondergetekende gaan straks naar de groentenboer, mag ze iets uitkiezen. En dan kunnen we daar iets leuks mee doen, gezien het weer denk ik dat we kiezen voor fruit en ijs.
Ik probeer Arwen (zo heet de dame in kwestie Knipoog ) op een leuke manier gezonde dingen te laten eten, want het lijkt me toch wel belangrijk dat ze haar vitamientjes binnenkrijgt. Liever fruit dan snoepjes!
Ik zal het stukje van beloning ook onthouden, ik denk dat we daar wel iets mee kunnen.

Ik til er ook niet zo heel zwaar aan, maar voor mijn gevoel is het toch beter als ze liefst iedere dag wat fruit eet. (zag gisteravond op tv een gezin die al 20 jaar lang alleen maar frituur en diepvriespizza aten, dan doen wij het best wel goed eigenlijk!)

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:22

Evelli schreef:
Danielle_ schreef:
Ik was ook altijd vreselijk met eten. Avondeten en Fruit.
Zolang het friet was, was het goed Tong uitsteken
Ik zal je alvast troosten, tegenwoordig is het over Knipoog

Wat ik weet van mijn ouders is dat ik van die fruithapjes kreeg (was voor kleine kinderen/baby's) Die wilde ik wel Tong uitsteken .
Het avondeten at ik altijd omdat ze de ene keer een dier nadeden die de grot in wilde en dan weer een helikopter was.
Clown

Nou heel veel succes ermee!

Ik heb vroeger uren met een stukje manderijn oid in mijn mond aan tafel gezeten Bloos gewoon mond open en op mijn tong laten liggen. Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuren.
Fruithapjes spuugde ik als kind al uit. Werd ontzettend gepusht om fruit te eten en dat heeft het allemaal veeel erger gemaakt.
En nu, ik ga van de lucht van fruit al over mijn nek, laat staat dat ik het aan moet raken.
Als mijn collegas sinaassappels/grapefruits/manderijen hebben en gaan eten in kantoor ga ik altijd een stuk lopen, word gewoon niet goed van die lucht.

Denk dat als ze mij niet gepusht hadden en mijn gewoon de keuze hadden gegeven en er normaal over hadden gedaan dat ik misschien het wel geprobeert had.

Daar was ik ook goed in. Totdat ik de wc ontdekte.. ´mama, ik moet naar de wc!´ En hoppa weg waren mijn dikke wangen!
Maar mij hebben ze nooit echt gepusht. Dat viel gelukkig wel mee!

TS. Succes en hoop dat je aan al die tips wat hebt!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:29

danielle: mocht niet van tafel Scheve mond

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:50

@ Evelli, ik mocht ook niet van tafel, maar wij hadden een heel lieve en vooral hongerige hond Clown Toen mijn moeder dat doorhad, verstopte ik eten onder potjes op de vensterbank maar ja, dat duurde ook niet lang.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:52

er zijn al best aardig wat tips neer gezet zijn! Idd niet pushen, en positief belonen (complimentjes kun je eigenlijk nooit teveel geven). En maak er idd iets leuks van, een spelletje, of een smoothie etc..

Ben erg benieuwd hoe het vanmiddag bij je verloopt! We krijgen toch wel even verslag he?! Cool

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:03

aswas schreef:
Clown Toen mijn moeder dat doorhad, verstopte ik eten onder potjes op de vensterbank maar ja, dat duurde ook niet lang.

Haha, want toen liepen de potjes op een gegeven moment weg..?? Haha!

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:09

Aldewereld schreef:
aswas schreef:
Clown Toen mijn moeder dat doorhad, verstopte ik eten onder potjes op de vensterbank maar ja, dat duurde ook niet lang.

Haha, want toen liepen de potjes op een gegeven moment weg..?? Haha!

Zoiets ja Clown Nee, mijn moeder kwam toch echt al mijn restjes tegen als zij de vensterbank afnam. Haha. Vanaf toen mocht ik dus niet meer alleen in de keuken "na-eten". Verdrietig
Overigens in mijn puberjaren hadden we van die leuke harige cactussen. Iedere keer als mijn broer of ik dan een haar in het eten vonden, mocht cactuslief deze hebben Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 18:15

Vanmiddag togen Arwen en ik vol goede moede naar het dorpscentrum, rondje bakker, supermarkt e.d. Ze is gek op brood trouwens.
Bij de supermarkt hadden ze vandaag mooi fruit, dus daar heeft ze een peer uitgekozen, die nu dus nog ongegeten in de fruitschaal ligt. Morgen maar eens weer proberen.

Wel leuk: ze hielp mee met koken en at zonder gedoe haar bord leeg!! De kleingesneden paprika wilde ze niet, spuugde ze stiekem in haar glas uit Tong uitsteken .

Grappig al die eetverhalen uit grijze verledens Lachen Ik hoefde nooit mijn bord leeg te eten, lustte van alles niks, maar sinds ik op mezelf woon (alweer 12 jaar, ik word oud Ach gut ), lust ik ik eigenlijk alles wel. Er is hoop!!!

Morgen ga ik een apparaat halen waar we smoothies mee kunnen maken (vind ik zelf nl. ook erg lekker, goed excuus dus!)

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:22

ja als ze het zelf eten gaat het er wel in ja Haha! heb ik ook gedaan met een kindje waar ik op paste, toen at hij het wel op Ja

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:41

Alet74 schreef:
Vanmiddag togen Arwen en ik vol goede moede naar het dorpscentrum, rondje bakker, supermarkt e.d. Ze is gek op brood trouwens.
Bij de supermarkt hadden ze vandaag mooi fruit, dus daar heeft ze een peer uitgekozen, die nu dus nog ongegeten in de fruitschaal ligt. Morgen maar eens weer proberen.

Wel leuk: ze hielp mee met koken en at zonder gedoe haar bord leeg!! De kleingesneden paprika wilde ze niet, spuugde ze stiekem in haar glas uit Tong uitsteken .

Grappig al die eetverhalen uit grijze verledens Lachen Ik hoefde nooit mijn bord leeg te eten, lustte van alles niks, maar sinds ik op mezelf woon (alweer 12 jaar, ik word oud Ach gut ), lust ik ik eigenlijk alles wel. Er is hoop!!!

Morgen ga ik een apparaat halen waar we smoothies mee kunnen maken (vind ik zelf nl. ook erg lekker, goed excuus dus!)

Haha als ik eraan terug denk (zolangg is het nou ook weer niet voor mij Tong uitsteken ) moet ik wel lachen om wat ik heb uitegspookt (mijn zus kwam ook altijd met goeie ideeen)
Maar even terug naar waar het om draait: Goed zeg dat ze het opgegeten heeft! Als ze zo van brood houdt kan je dan niet fruit op brood geven? Lekkere aardbeitjes of banaantjes ofzo? Ziet er ook nog eens leuk uit.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:52

Met dit mooie weer kun je er ook ijsjes van maken:

stukjes fruit in elk vakje van een ijsklontjesbakje leggen, prikker erin en opvullen met vruchtensap, even in de vriezer en voilá! Haha!

Die van mij (2,5) eet trouwens geen groente, geprakt, vermalen...het maakt allemaal niet uit, hij trapt er niet in Haha!
Wij zijn gestopt ons er druk over te maken, want fruit eet hij wel. En brood, vlees en melkproducten ook. Hij ziet er niet bepaald ongezond uit, dus het komt wel goed met hem, denk ik Tong uitsteken

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 20:57

meestal maken wij ouders er ook een groter punt van dan nodig is, meestal krijgen onze koters genoeg binnen!
Kinderen hebben in ieder geval wel een goede neus voor groenten en fruit, je houdt ze niet voor de gek!