Skieën zonder les, is dat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Skieën zonder les, is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:52

Skien is nou niet bepaald een 'natuurlijk beweging'. Het is niet iets wat je in een keer snapt. Om het zonder vallen en blessures te kunnen is het beter om even een lesje te nemen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:59

Ik zou ook niet zomaar even gaan skieën.

Of je nu les neemt of iemand bij je hebt die je de grondbeginselen uit kan leggen maakt niet zo veel uit.
Maar ik vind die uitleg toch wel heel belangrijk.

Voor jezelf en vooral voor anderen op de baan.
Zal niet de eerste keer zijn dat iemand denkt het wel even te kunnen en dan een ander omver gooit.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:59

Op een indoorbaan kan je je ook aardig bezeren lijkt me. Ik zou dus, als ik jou was zeker beginnen met les. Al is het al om jezelf geen slechte dingen aan te leren.

Ik ga nu al tig jaar naar diverse ski gebieden in europa. Ik neem nog ieder jaar de hele week les, ook al valt mij niks meer te leren in Italie ( ik moet alleen nog leren om met een bobbelbaan om te gaan en offpiste skieen, dan ben ik helemaal opgeleid )

Les is ook heel erg leuk, dus ik zou, als ik jou was, er een uurtje les voor plakken, en daarna nog een uurtje vrij gaan skieen Haha!

( in een uur leer je net hoe je in fluck naar beneden moet en moet remmen )

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:01

NEE ECHT NIET DOEN!
Please....

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:03

Tallie_Ho schreef:
Op een indoorbaan kan je je ook aardig bezeren lijkt me. Ik zou dus, als ik jou was zeker beginnen met les. Al is het al om jezelf geen slechte dingen aan te leren.

Ik ga nu al tig jaar naar diverse ski gebieden in europa. Ik neem nog ieder jaar de hele week les, ook al valt mij niks meer te leren in Italie ( ik moet alleen nog leren om met een bobbelbaan om te gaan en offpiste skieen, dan ben ik helemaal opgeleid )

Les is ook heel erg leuk, dus ik zou, als ik jou was, er een uurtje les voor plakken, en daarna nog een uurtje vrij gaan skieen Haha!

( in een uur leer je net hoe je in fluck naar beneden moet en moet remmen )

Doe ik inderdaad ook dat lessen op vakantie. Is gelijk ook een manier voor mij om pistes af te gaan die ik alleen niet zo snel zou nemen Tong uitsteken
(zelfs stukjes offpiste heb ik gehad, alleen lag ik meer in de sneeuw te zwemmen dan dat ik aan het tiefschee skieën was Clown)

Ik vind les inderdaad heel belangrijk. Je leert wat je wel en niet moet doen.
En geloof mij, de muren van een indoorbaan zijn hard Koe (kon een keer geen bocht maken en vloog zo de muur in)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:05

Nou is een indoorbaan echt niks meer aan voor mij, maar voor een onervaren iemand kan het echt best doodeng zijn zeg maar.. Haha!

En al neem je al les om om te leren gaan met de lift in de indoorbaan, dan heb je al wat gewonnen ROFL

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:54

Vooral die lift haha

Ik ben gisteren toevallig in Snowworld Zoetermeer geweest en had een proefles ala 5 euro pp afgesproken. Ben je een uurtje bezig waarbij je de beginselen uitgelegd krijgt en oefent, daarna zijn we zelf de baan opgegaan Lachen

Maar met de lift omgaan is soms ook een kunst hoor ROFL Ik draaide me een keer om om te kijken en hop daar ging ik Tong uitsteken

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:13

Ik zou absoluut les nemen. Je kan anderen namelijk flink hinderen.
Ik ben een erg goede skier, en ik kan me dood ergeren aan mensen die maar wat doen, of helemaal niet weten wat ze doen.

Jij kan op zo'n moment ook niet inschatten wat een ander gaat doen, en zo gebeuren er ongelukken.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:14

Kan wel, maar met les is makkelijker. Ik ben vorige winter ook voor het eerst gaan skiën en dat was best te doen zonder les. Een vriendin van me heeft me even laten zien hoe te sturen en te remmen en na een beetje oefenen op het kinderweitje zijn we de berg op gegaan. Ben een paar keer gevallen, maar het was heel ijzig en toen we verse sneeuw kregen was het veeeel makkelijker. Kan dus wel zonder les hoor. Ja

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:21

Het is te doen, mits de gene die met je mee is kan skiën. Skién draait om techniek en als jij die techniek niet beheerst en er is niemand die het je kan uitleggen is het niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor de anderen op de piste.
Natuurlijk zal het niet meteen perfect gaan, ook niet als je les neemt. Maar ik weet zeker dat je er meer lol aan zult beleven als je de kneepjes even door een instructeur krijgt uitgelegd Lachen

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:26

Zeker les nemen, zowel voor je eigen veiligheid als voor de veiligheid van je mede skiers en snowboarders!! Denk bijvoorbeeld maar eens aan het aantal gipsvluchten tijdens het wintersportseizoen: als je pech hebt, kun jij of een ander bij een botsing of een valpartij een ernstige blessure oplopen.
Vergelijk het maar met paardrijden: je geeft iemand die nog nooit paardgereden heeft toch ook niet zomaar een paard mee om een uurtje te gaan rijden en het hem maar zelf te laten uitvogelen hoe dat 'paardrijden werkt'. Die leg je ook eerst uit waar de rem zit, hoe je stuurt, welke hulpen je wanneer geeft etc.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:38

Tallie_Ho schreef:

Inderdaad... Een vriendin van mij, die al jaren kon skieen en altijd in alles erg voorzichtig was, is verongelukt op een indoorbaan. Wees dus voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:42

Ik zou wel degelijk les nemen, ik ski elk jaar, en elk jaar zie ik weer ongelukken gebeuren.
Hou het veilig voor jezelf en anderen Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:22

Ik zou les nemen Ja. Ik was maar wát blij dat ik les had toen ik opeens van de berg af begon te glijden en toch écht niet wist hoe ik toch moest remmen. Dan is de ski-leraar die je komt terughalen écht heel fijn. *LOL*

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:38

Ziet visioenen voor zich van de eerste keer met de ski lift.. Nagelbijten / Gniffelen Ja, ik denk wel dat je meer plezier gaat hebben als je les gaat volgen. Haha! Clown
En wie weet tref je wel een lekkere ski leraar *LOL*

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:41

Hahaha, oh god, de ski lift! Huilen van het lachen Ik mocht blij zijn als ik 3 meter verder kwam, zonder eraf te vallen. Dat was wel een sleepliftje trouwens.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:14

Barco schreef:
@ fenn: het zal meer aan jou hebben gelegen dan aan die pokke skies.

TS neem les. Denk er niet te makkelijk over, je zou zo maar met een blessure thuis kunnen komen. (of een medebaangebruiker)

Weet ik , maar op dat moment vond ik het pokke skies Vork

Overigens, nog maals aan de TS, mijn verhaaltje was geen aanmoedeging om zonder les de baan op te gaan. Als het (zoals ik in een andere post lees) maar 5 euro kost kan je maar beter les nemen. Dat skieën is namenlijk toch best eng.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:21

En t is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar al helemaal voor andere mensen. Stel jij denkt oh dat doe k wel even en je sjeest met een noodvaart die 'berg' af en je kan niet meer remmen en knalt tegen iemand aan. Je wilt echt niet weten wat je daar allemaal aan over kan houden.
Gewoon les nemen dus ! Haha! K ski al vanaf dat k 4 ben (nu 19) en neem nog elk jaar les, vaak is t nog hartstikke gezellig ook Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:26

En naar wat ik heb gehoord van vele anderen is dat de indoorbanen vaak heel erg ijzig zijn..
Dan val je wel erg hard Scheve mond

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:41

zo ken ik 2 mensen, een meisje en een vriend.. de vriend zal het haar wel even leren, maar het meisje is nu zwaar gehandicapt. omdat ze niet optijd remmen kon en tegen een hek aanging,
het is gewoon gevaarlijk en onverantwoordelijk.. het lijkt makkelijk en iedereen komt omlaag, maar of dat de juiste manier is?

je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik raad het je zwaar af.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:02

Skien is niet echt heel moeilijk, maar ik zou voor de zekerheid altijd een lesje nemen. Zo kun je heel wat ongelukken voorkomen. Lachen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:08

MoonChloe schreef:
En naar wat ik heb gehoord van vele anderen is dat de indoorbanen vaak heel erg ijzig zijn..
Dan val je wel erg hard Scheve mond

Ik ben idd ook een keer op een indoor baan geweest, en het viel mij idd tegen de sneeuw kwaliteit.
Het was idd erg ijzig, en sommige stukken had ik eerst ook even wat moeite.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:17

Als de ander kan skieen kan het zonder les, anders echt niet. Er kunnen de grootste ongelukken van komen. Je kent de regels niet op de pistes en weet niet hoe je moet remmen enz. Ik vind het onverantwoord als je gaat skieen zonder les of begeleiding. Jij of een ander kan zich lelijk blesseren. Heb het mee gemaakt, iemand kon niet remmen en een vriend van mij werd onderste boven geskiet. Hij heeft maanden lang erg last van zijn rug gehad. En ander kennis was mee wou om ons heen draaien, ging mis en moest met de heli afgevoert worden en naar het ziekenhuis waar hij een aantal dagen mocht verbrengen. Deze mensen konden skieen. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. (dus ook als je al kan skieen.) Ook kan je je been breken of wat dan ook, gelukkig gebeurd dit niet snel. Ik sta zelf al 23 jaar op ski's vanaf mijn 3de ski ik. Wij nemen ook weleens mensen mee die niet kunnen skieen en deze nemen dan of les of ik leer ze Skieen. Maar om te gaan skieen zonder les of zonder begeleiding, vind ik echt onverantwoord.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:24

ik zou wel een lesje nemen Knipoog
ik had ook les gehad ( in oostenrijk ) en toen ik voor het eerst de berg af ging , ging ik hard joh !
ik had hellemaal geen rem Tong uitsteken ( nouwja ik deed gewoon wat verkeerd Clown )
en viel Tong uitsteken erg grappig om te zien volgens de rest Clown

_leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:30

Ik zou het ook niet doen. Voor je eigen veiligheid, en ook voor dat van de andere mensen. Het ziet er makkelijk uit, maar je eerste keer zal je toch even tegenvallen.
Gewoon lesje nemen!