Huis huren niet meer te doen tegenwoordig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Huis huren niet meer te doen tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:24

ik betaal 508 euro kale huur per maand. heb een rijthes huis, tuintje voor en tuin achter, 4 slaapkamers en zolder. Leuke kindvriendeljke buurt. Ik vind t redelijke prijs voor wat ik heb hoor...

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:41

Waar wij een appartement voor huren, hebben vrienden van mij bijna een koophuis. Leggen 100 euro bij. Tja, dan twijfel ik soms weleens hoor. Hier huren is best duur. Waarschijnlijk willen we daarom ook binnen een paar jaar ook kopen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:14

En mijn een na jongste broer woont al vanaf zijn 17e op zich zelf (is nu 33) en heeft ook een huurwoning voor maar € 91,- per maand Haha! . En dan heeft ie een ruime woonkamer, een slaapkamer, ruime badkamer, keuken, en nog een erg ruime zolder. En hij heeft erg mooi uitzicht nml over weilanden etc..

Naja deze huurprijzen zie je niet zo snel meer terug, vandaar dat mn broer ook nog niet uit zijn huissie wilt, hij woont er nog alleen tja wie weet als ie een leuke vrouw tegen het lijf loopt dat ie dan wellicht zal gaan verhuizen.

Maar voorlopig woont ie nog steeds erg naar zn zin lekker vrij en niet duur Haha!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:17

Goeie genade dat is echt veel... Wij betalen voor een huis met 2 slaapkamers en ruime voor en achtertuin 230 euro per maand...

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:24

Mijn vriend gaat binnenkort op zichzelf in een klein appartementje. Het gaat hier om een kleine woonkamer met keuken, 1 slaapkamer, zolder douche en toilet. Er zit geen balkon bij en betaald 450 euro inclusief gas en licht maar zonder water.. Het is in brabant in het centrum van een dorp.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:33

Hier in Nijmegen zijn de huurhuizen best te betalen (ten opzichte van de particuliere sector) alleen wel lange wachttijden. Voor een appartement moet je toch al gauw wel zo'n 6 a 7 jaar ingeschreven zijn (voor de echt kleine appartementjes misschien wat minder lang, van onder de 60 m2) en voor een eengezinswoning ga je eerder richting de 10 jaar. Evenzo voor de directe dorpen eromheen.
Toen mijn vriend en ik dus uit Delft (koopflatje) wilden verhuizen, terug naar Nijmegen, was dat behoorlijk lastig. Een leuk eengezinshuis was nog te duur, een flatje wilden we niet meer kopen (we willen nu over 1 a 2 jaar een huis kopen), dus hebben we toch maar een huis gezocht in de particuliere sector. Of eigenlijk een appartement. Wij betalen 570 euro excl. Weliswaar is het een driekamer appartement met balkon, zo'n 97 m2, dus we mogen niet klagen als ik sommige prijzen hier voorbij zie komen...

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:31

Hier is het ook moeilijk om aan een huurwoning te komen, ik sta vanaf mijn 18ste ingeschreven en ben nu 23 en nog hebben we voor veel huizen te weinig punten. Waar we wel genoeg punten voor hebben zijn huizen/flats waar je niet in wil wonen.
Mijn vriend en ik hebben daarom een huis gekocht. Een grote stap in een keer, maar we hebben nu wel ons eigen stekkie waar we mee kunnen doen wat we willen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:36

Djinnie, daar heb je toch ook wel geluk mee!
Ik kan hier echt niets betaalbaars vinden particulier. Vind ik het wel; staat er alleen een email adres en wordt er niet gereageert.. dat heb ik nu 3 x gehad met een woning onder de 600 euro excl.
Andere leuke appartementen of huizen zijn altijd wel minimaal vanaf 850-900 euro exclusief en wil ik ook nog iets wat er fatsoenlijk uit ziet, dan kan ik beter richting de 1200-1300 gaan zoeken... Ik houd alles elke dag in de gaten. Klopt dat bij de woningstichting je nu meer kans maakt. 3 weken geleden stond ik van de 450 reacties op nummer 350. Nu bij 250 reacties vaak al tussen de 40 en de 75. Dus het gaat nu beter, maar niet goed genoeg.... Nagelbijten / Gniffelen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:23

wachttijden in Veenendaal voor een huurhuis is zeker 6 jaar! Particulier huren is belachelijk duur hier, minimaal 700-800 euro per maand exclusief! En dan heb je een 2 kamer appartementje ofzo.
Wij huren nu ook particulier, gelukkig hebben wij geluk met prijs betreft maar toch vind ik huren zonde van het geld en zijn we bezig met koophuis.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:30

Ik heb een koophuis, een zeer grote achtertuin 3 slaapkamers, een zolder een woonkamer van 40m2 voor 500 per maand..

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:15

Ik betaal 440 per maand voor mijn 4 kamerappartement met klein balkonnetje.
Krijg gelukkig sinds deze maand wel huurtoeslag.
Hier is de wachttijd voor een appartement/flat afhankelijk van je eisen zo rond de 2-3 jaar.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:49

Verschilt dus allemaal erg in de regio waar je wilt wonen begrijp ik wel.. Maar probleem is dat ik hier in de buurt (omg. Meppel) wil blijven wonen. En ben het thuis wonen ook wel aardig zat. Gewoon lekker een huisje voor mezelf lijkt me geweldig

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:50

Je kan ook tijdelijk in een krakerspand gaan wonen. Mijn neefje heeft dit gedaan en de huur was 150 euro ofzo

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:00

Het nadeel van anti-kraak wonen is dat je vaak maar 2 weken van te voren hoort dat je eruit moet. (en soms zelfs minder) En dat je in veel gevallen niet weet hoelang je erin kunt zitten, soms kan het na enkele weken alweer over zijn...

Zoiets is dus echt niets voor mij, helaas.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:01

Dat is wel weer waar nathalie.
En een advertentie zetten in het regionaal dagblad?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:38

Hier is het ook echt een drama om een betaalbaar huurhuis te vinden.
Als je een huisje hebt gevonden word je weer uitgeschreven bij de woningstichting en begin je weer opnieuw.
Ik heb 3 jaar moeten wachten op een 2 kamerappartement.
Toen we daar een half jaar inzaten werd ik zwanger.
En ja dan zit je met maar 1 slaapkamer.
Gelukkig hebben we het via woningruil op kunnen lossen en hebben we een kleine eengezinswoning maar we betalen wel 630 euro in de maand kaal.
Ik snap heel goed dat een huurhuis vinden voor mensen die alleen zijn al helemaal moeilijk is.

www.directwonen.nl heeft soms nog wel eens betaalbare huisjes maar dan moet je er echt snel bij zijn.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:48

rossebol schreef:
Hier is het ook echt een drama om een betaalbaar huurhuis te vinden.
Als je een huisje hebt gevonden word je weer uitgeschreven bij de woningstichting en begin je weer opnieuw.
Ik heb 3 jaar moeten wachten op een 2 kamerappartement.
Toen we daar een half jaar inzaten werd ik zwanger.
En ja dan zit je met maar 1 slaapkamer.
Gelukkig hebben we het via woningruil op kunnen lossen en hebben we een kleine eengezinswoning maar we betalen wel 630 euro in de maand kaal.
Ik snap heel goed dat een huurhuis vinden voor mensen die alleen zijn al helemaal moeilijk is.

http://www.directwonen.nl heeft soms nog wel eens betaalbare huisjes maar dan moet je er echt snel bij zijn.

Ik heb hier (ook Amersfoort) geen lange wachttijden gehad.
Maar t nadeel is idd wel dat zodra je wat krijgt je meteen uitgeschreven wordt en opnieuw kan beginnen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 05:46

Ik moet er bij mij wel bij vermelden dat ik nu dus huur via een makelaar (die bemiddelt volgens mij) en daar zijn dan wel meer huizen van deze prijsklasse en vergelijkbare appartementen te vinden. Particulier, maar toch verzameld, zeg maar.

Wat betreft dat uitschrijven, das irritant zeg. Wij stonden 7 jaar ingeschreven, dus konden in Nijmegen misschien net een flatje huren via de woningbouwvereniging, maar goed, omdat we dus eerst al verhuisd waren naar Delft was dit nog maar 3 jaar en omdat we dat ook niet hadden doorgegeven, werd het nog maar 1 dag (de datum van het doorgeven). Niet dat we met drie jaar iets hadden gekund, dus het maakt weinig uit wat dat betreft.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:53

In het Belgische gent (studentenstad) huur ik een appartement voor 2 personen voor €650. Was op zich niet veel als je de andere prijzen hoort...

Maar in een andere streek scheelden de prijzen voor dergelijke appartementen al met 100 euros.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:09

nameless schreef:
kopen kan best eeen oplossing zijn,
huren is hier id niet e betalen, vandaar kopen, betalen nu zo'n 650 euro hypotheek .heb eerder 2 keer particulier gehuurd voor 400 per maand incl

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik huur nu particulier voor 688 per maand. Wil ik zo'n huis kopen kost mij dit zeker 250.000 en dan komen de nodige kosten er nog bij. Als ik dit dan per maand omreken kom ik op hetzelfde bedrag uit. De gemeentebelastingen zijn het dubbele en uiteindelijk zag ik dat het goedkoper was om te huren. Als er nu wat stuk is stuur ik een brief of mail en het wordt opgelost.
PLUS dat dit huis groter is dan wat we zouden kunnen kopen. En ruimte vind ik erg belangrijk.

Huren kan je via de gemeente via inschrijving tja heb je een wachttijd.

De eissen voor een hypotheek op dit moment zijn ook niet leuk meer. Daardoor wordt het voor veel starters lastig een huis te kopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:00

Is idd stuk lastiger een huurwoning te vinden, omdat er weinig starterswoningen zijn zit de huurmarkt zo goed als op slot omdat er weinig doorstroming is. Daarom worden sommige huurwoningen nu als starterswoning verkocht met als gevolg nog minder huuraanbod.

Kopen is ook een stuk lastiger omdat wij in Nederland ook een staartje van de kredietcrisis meepakken. Het is steeds moeilijker om een hypotheek te krijgen. Er zijn idd starterssubsidies (verschilt per gemeente) maar volgens mij is het dan in je eentje nog heel moeilijk om een huis te kopen, omdat je bijna nergens een hypotheek kunt krijgen. Jonge mensen die ik ken die een woning alleen kochten hebben allemaal ouders die garant staan en bijvoorbeeld op de overwaarde van hun eigen huis meebetalen aan de hypotheek van hun kind(eren). Ook zijn de maandlasten van een koopwoning vaak aanmerkelijk hoger als bij huur, alleen heb je nu nog wel het voordeel van de hypotheekrente aftrek. Je kan natuurlijk altijd vrijblijvend een gesprek aanvragen met een hypotheekadviseur puur om te bekijken wat er mogelijk is.

Ik kon toen ik het huis uit wilde ook niet direct een huurwoning krijgen, lange wachttijden bij de woningstichting helemaal in de betere wijken. Gelukkig kon ik particulier een woning gaan huren, ben ik via via achter gekomen dat dit vrij stond. Dit was all in, voor iets minder dan € 300 per maand had ik een kamer van 25 m2 met badkamer en toilet voor mezelf. De voordeur, keuken en dakterras moest ik delen met de buurvrouw. Wasmachine, droger en koelkast waren van de verhuurder. Als daar iets mis mee was hoefden we maar te bellen en hij zorgde voor reparatie of vervanging. Net als elektriciteit, gas en kabel zat dit bij de huurprijs in. Spotgoedkoop dus. Scheelde ook dat ik niet direct een wasmachine ed aan hoefde te schaffen. Viel vies tegen toen ik uiteindelijk wel via de woningstichting een appartementje in een flat kreeg toegewezen, moest alles aanschaffen en er was een kale huurprijs.

Woon nu in een koopwoning met mijn bijna echtgenoot en moet zeggen dat ik niet anders meer zou willen. Het voelt echt anders als huur omdat alles van jezelf is. Ook vind ik de wijken met koopwoningen er vaak veel verzorgder uitzien als de wijken met huurwoningen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:35

ja, een huis huren is echt duur geworden. ik heb nu zelf ook een huis gekregen en ik betaal voor 3 kamers 452 euro. wel is het zo dat je ( mits je niet te veel verdient) huursubsidie aan kunt vragen. dat kan iig een stuk schelen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:04

Tja denk dat het toch weer handig wordt zodra je 18 bent je in te schrijven bij een gemeente voor een woning.

SusanH:
Toch was min de aftrek dit huis goedkoper dan kopen?.
Ik verwacht toch dat dit op een of andere manier gaat vervallen of minder worden komende jaren.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:18

Ik ken diverse mensen die een stacaravan hebben gekocht op een camping en daar het hele jaar mogen wonen. Is een stuk minder duur dan een huis kopen en er zitten echt hele mooie stekkies tussen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:47

Mag je daar zomaar het hele jaar verblijven? Dacht dat dat niet mocht...