Perfectionist wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia__

Re: Perfectionist wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:00

daNiielle_ schreef:
Kaatje77: Ja pilletjes zouden handig zijn. Huilen van het lachen Anti-stress pillen helpen bij mij soms wel, dan ben ik gewoon veel rustiger in mijn hoofd, maar dat is ook niet de ideale oplossing..

Toen mijn pony net overleden was had ik ook van dat soort pilletjes waar je rustig van werd, alleen ik werd er heel duf van en m'n maag raakt er helemaal van streek van (slik normaal nooit pillen). Maar soms is het wel fijn als er een pilletje is waardoor je alles even vergeet (niet dat ik ze nu nog neem, hoor).

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:05

Ik heb er ook last van. Ik mag van mezelf niks fout doen en als ik een fout maak of er gaat even iets anders dan dat ik het had willen hebben dan zie ik mezelf gelijk als een mislukkeling. Op school had ik hier ook grondig last van kon gewoon niet samenwerken omdat alles altijd moet gaan zo als ik het in me hoofd heb. En als ik tijdens het nakijken op me kop kreeg omdat het antwoordt niet goed was dan was ik ook gelijk helemaal van de kaart. Ik loop nu bij een spychologe wel vanwege andere problemen maar hier leer ik ook andere dingen zoals het fenomeen dat een mens fouten mag maken en je helemaal niet zo perfect hoeft te zijn.

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:07

Ik heb er ook last van, ik ben nooit tevreden Bloos
erg iritant Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:52

Vrij perfectionistisch op sommige gebieden.
Lerares van me was nog bang dat ik eraan onderdoor zou gaan. Nu ben ik (helaas?) wat minder perfectionistisch op schoolgebied.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:12

Ik heb dat inderdaad ook..
Ik ben perfectionist, kan het erfelijk zijn?
Want me vader heeft het ook heel erg..
Maar bij mij is het zo ik weet dat ik het ben
maar ik kan nooit iets goed doen.. Clown
Dat is behoorlijk frustrerend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:47

LisaLuna schreef:
Ik heb dat inderdaad ook..
Ik ben perfectionist, kan het erfelijk zijn?
Want me vader heeft het ook heel erg..
Maar bij mij is het zo ik weet dat ik het ben
maar ik kan nooit iets goed doen.. Clown
Dat is behoorlijk frustrerend!

Tuurlijk kan dat erfelijk zijn. Is gewoon een karaktereigenschap. Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:15

Ik ken het als geen ander... Ik vind het een eigenschap die werkelijk dood en doodzonde is... Het belemmerd mij echt in van alles... Ik ben werkelijk nooit tevreden of trots op mijzelf, er is altijd wel iets op of aan te merken. Erg jammer, het zorgt voor veel onrust een piekeren. Ik probeer er op te letten maar het is niet iets dan je zomaar uit kunt schakelen. Ik hoop altijd maar dat het met de jaren minder wordt Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:58

ik ben super perfectionistisch op paardrijgebied maar dat is gewoon echt niet meer leuk ben Huilen

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:36

Same here Knipoog
Ik wil ook altijd alles goed doen, soms iets te goed.
Vooral als het om mijn paard gaat, ik wil haar het beste van het beste geven, terwijl ik soms mezelf even vergeet.
Ik hoop dat ik er ooit overheen groei, want soms is het echt niet leuk Knipoog

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:37

Met paardrijden ben ik ook heel perfectionistisch.... Bloos
Heel vervelend, vooral omdat ik een 3 jarige heb die feitelijk nog bijna niks kent.
Ik weet dat natuurlijk ook wel, maar soms verwacht ik gewoon te veel van hem en dan raak ik nogal gefrustreerd.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:45

Ik ben over het algemeen altijd heel perfectionistisch. Ik ben veel te vroeg bij afspraken, wil alles altijd maar netjes hebben en alles moet gebeuren zoals ik het wil. Zo niet, dan kan ik echt enorm drammen zodat de persoon uiteindelijk toegeeft. Als ik 's avonds in bed lig, bedenk ik me altijd ook weer wat ik moet doen. En ik móet dat doen voor ik ga slapen, anders lukt het gewoon niet. Dan lig ik constant te malen. Met school wil ik met werkstukken en verslagen et cetera, ook altijd het liefst alleen werken. Dat van een ander gebeurt altijd op een andere manier als ík wil. En als ikzelf bijvoorbeeld fout schrijf, of schuin o.i.d dan moet ik het weer opnieuw schrijven, want het moet netjes Bloos . Word soms zó gek van mezelf. Alles wat ik doe is vaak fout, maar dat van een ander al helemaal.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:51

Hebben jullie ook dat je veel piekert?
Dat als iets bijvoorbeeld niet goed ging die dag, dat het je echt dwars zit en dat je er de hele tijd over zit te piekeren?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:56

Doei!
Ik meld me.
Ben ook perfectionistisch. Ik kan uren doormijmeren over dat ene belachelijke foutje of domme uitspraak. Terwijl degene die erbij waren dat toen het gebeurde zich dat natuurlijk maar een minuutje herinneren...
Ga ook snel in de aanval wanneer ik vind dat ik niet terecht bekritiseert wordt. En zit ook soms helemaal in de stress voor welke fouten ik allemaal ga maken.
Eigenlijk ben ik bij bijna alles wel perfectionitisch, maar bij sommige dingen meer dan andere. Ik kan het vreselijk vinden als een taart mislukt is bv, terwijl dat helemaal het einde van de wereld niet is. Daarentegen kan ik wel tevreden over mezelf zijn als ze gelukt is, ook al is ze dan natuurlijk niet helemaal perfect maar dan stoor ik me er niet meer aan.
Maar met andere dingen is dat dan weer helemaal anders, dan moet het echt perfect zijn.

Het is zo'n vermoeiende eigenschap, ik wil graag gelukkig zijn met mezelf en wat ik doe, zonder altijd maar die onweerstaanbare drang te moeten hebben om alles tot in de puntjes piekfijn te hebben. Soms ben ik best wel jaloers op degenen die alles zo makkelijk kunnen relativeren en daardoor zich er veel minder van aantrekken wanneer er iets niet perfect loopt. Ik weet dat ik aan mezelf moet werken en dat ik de enige ben die er wat aan kan veranderen maar het is *zucht* zo moeilijk. Nagelbijten / Gniffelen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:59

Claudia__ schreef:
Hebben jullie ook dat je veel piekert?
Dat als iets bijvoorbeeld niet goed ging die dag, dat het je echt dwars zit en dat je er de hele tijd over zit te piekeren?
Jups. Ja Daarom dat ik ook zei van dat relativeren, mensen die dat goed kunnen piekeren misschien een half minuutje over wat wij een halve dag piekeren... Het is eigenlijk echt een zonde met wat wij onze tijd verdoen, ik heb me al vaak een slag in mijn gezicht gegeven met 'stel je niet zo aan'. Helaas is het daarmee niet over...

*2000ste bericht Go jij! Go jij! *

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:39

Gefeliciteerd Haha!

Ja, ik zeg ook heel vaak tegen mezelf 'laat het los' maar dat gaat gewoon niet.
Soms word ik heel moe van mezelf. Nagelbijten / Gniffelen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:43

Ik ben ook perfectionistisch.
Alles kan altijd beter!
Paardrijden, omgang met andere, punten
Ik ben ook een hoe-meer-ik-weet-hoe-beter persoon Clown
kan er niets aan doen!
Enne, als je iemand dan gelukkig maakt met je kennis
voel ik me 2x zo goed Haha!

edit: dat piekeren, heb 'k ook last van Nagelbijten / Gniffelen
maar mensen die perfectionistisch zijn,
zijn die niet vaak slimmer of hebben deze een hoger IQ?
zou er ook iets mee kunnen te maken hebben hé?
niet? Tong uitsteken

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:56

TornadoLover schreef:
edit: dat piekeren, heb 'k ook last van Nagelbijten / Gniffelen
maar mensen die perfectionistisch zijn,
zijn die niet vaak slimmer of hebben deze een hoger IQ?
zou er ook iets mee kunnen te maken hebben hé?
niet? Tong uitsteken

Zou best kunnen, vroeger had ik er helemaal geen last van.
Is bij mij thuis wel altijd een beetje 'ingewreven' dat een 6je niet zo goed is (vanaf vader's kant dan, moeder is niet zo moeilijk). Wellicht dat het daardoor een beetje ontstaan is?
Ik kan heel goed leren, al doe ik nooit zoveel aan school, maar als ik dan een keer 'goed' leer en ik haal maar een zesje dan ben ik daar absoluut niet tevreden mee. Terwijl school me over het algemeen niet zoveel boeit, maar ik denk dat ik gewoon een beetje de drang gekregen heb om 'de beste' te willen zijn. En met paardrijden werkt zoiets natuurlijk helemaal averechts, gek genoeg heb ik het daar wel een stuk minder mee.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:58

Claudia__ schreef:
Is bij mij thuis wel altijd een beetje 'ingewreven' dat een 6je niet zo goed is (vanaf vader's kant dan, moeder is niet zo moeilijk). Wellicht dat het daardoor een beetje ontstaan is?
Ik kan heel goed leren, al doe ik nooit zoveel aan school, maar als ik dan een keer 'goed' leer en ik haal maar een zesje dan ben ik daar absoluut niet tevreden mee. Terwijl school me over het algemeen niet zoveel boeit, maar ik denk dat ik gewoon een beetje de drang gekregen heb om 'de beste' te willen zijn.

Dan denk ik dat we met 2 zijn Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:11

Claudia__ schreef:
Gefeliciteerd Haha!

Ja, ik zeg ook heel vaak tegen mezelf 'laat het los' maar dat gaat gewoon niet.
Soms word ik heel moe van mezelf. Nagelbijten / Gniffelen
Dankje. Haha! Inderdaad, zoals ik al zei, ik vind het ook een erg vermoeiende eigenschap. Héél vervelend.

En wat dat schoolgedoe betreft, ben ik helemaal hetzelfde.
Ik leer gemakkelijk, en doe ook meestal niet veel omdat ik het erg snel ken. Maar àls ik dan een keertje wat harder leer ben ik ook echt niet tevreden met een 6 hoor...
Dus ondertussen zijn we al met 3. Lachen
Fijn topic dit wel, is eens leuk om erover te praten. Mijn vader is ook wel een extreme perfectionist maar dat is niet hetzelfde, over deze zaken praat ik niet echt met hem..

Bij paardrijden valt het over het algemeen bij mij ook wel meer mee dan met andere zaken alleen relativeren lukt me hier dan weer minder. Maar ik sta wel minder perfectionistisch ingesteld. Misschien daarmee ook dat ik dan nog slechter kan relativeren, zal vast iets zijn in de aard van 'nu had ik al minder verwachtingen en nu lukt het nog niet'. Denk dat er dan zoiets in mijn kopje omgaat. Clown

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:13

hmm ken het volgens mijn homeopaat ben ik perfectionistisch in combinatie met lichte faalangstig..Geloof me daarmee kun je je zelf ook flink over de zeik helpen. Niet echt een ideale combi Clown

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:29

Idd, je wil het beste
en je bent zo bang dat je alles gaat vergeten.
zo heb 'k een voorbeeldje Clown
Stephanie houdt van Fysica, het ligt haar gewoon goed Schijnheilig
Stephanie is een strevertje & perfectionistisch
dus Stephanie gaat goed hard leren, om 80% te willen halen (had op dagelijks werk 90%)
Stephanie komt aan op school
& Stephanie is bang dat haar Fysica slecht gaat gaan.
Ja, Stephanie heeft nu eenmaal niet zoveel zelfvertrouwen & faalangst
je raad het al
Stephanie krijgt haar examen
lerares zegt, laat maar zien wat je kan,
Stephanie vergeet alles, vecht tegen de tranen
Stephanie is gebuisd ...
vind het eigenlijk nog altijd erg Verdrietig

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:33

Ik ben ook altijd bang om alles te vergeten maar gelukkig is het nog nooit gebeurd. Wel vreselijk kl*te als het echt gebeurt. Ach gut

Fysica is nu net een vak dat ik gewoon haat. En ben er ook niet bepaald goed in, ik vind het zo'n belachelijke opdrachten dat ik gewoon geen zin heb om na te denken. Denk je het dan eens te kunnen buis je natuurlijk. Zeg ik 'dat kon ik echt niet' krijg ik een 9 terug. Clown

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:36

haha *LOL*
ken ik ook,
dat heb 'k bij wiskunde
ik vind het een fijn vak, maar denk altijd dat 'k gebuisd ben.
zijn er uiteindelijk 5 mensen van de 20 door,
waarvan ik, die een 8,5 heb op 9 Vork

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:44

Sta je echt voor schut als je net tegen je vriendinnen aan het zeuren was hoe weinig je wel niet ging hebben. Schijnheilig
Gelukkig heeft mijn beste vriendin dat nog véél vaker voor dan ik, dus dan valt het nog mee.

Weet je ik sta er eigenlijk niet zo bij stil, dat ik een perfectionist ben. Ik wéét dat ik het ben, maar door hier te schrijven en te lezen merk ik maar dat het me eigenlijk best wel belemmert. Had ik vroeger nooit zo over nagedacht. In feite mag ik er dus best wat harder aan werken.

Stiekem heb ik ook last van faalangst, maar het lijkt me dat je dat als perfectionist altijd een beetje hebt, niet? Oke misschien niet altijd maar ik denk toch wel velen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:46

_Barbara_ schreef:
Ik heb dat juist helemáál niet !
Ook niet altijd handig, ik ben tevreden met alles. Ook als ik bijv. eerst een 4 haalde en daarna een 4,5. Nou ik was TROTS op mezelf. Huilen van het lachen Nu is het al ietsje anders, ik ga voor 7ens. Huilen van het lachen
Maja, bij mij hoeft dus neit alles te kloppen. Als ik maar kan blijven lachen is alles goed bij mij.

Dat herken ik Haha!. Ik ben ook net totaaaaaaaal niet perfectionistisch, wat niet altijd even handig is... Ik leer heel makkelijk, dus als ik iets één keer geleert heb, is het ook goed geweest... Als ik een paper moet schrijven, dan schrijf ik hem, maar je zal me die ene paper géén tien keer zien veranderen of nakijken, geschreven is geschreven, zal wel goed zijn. Als ik erdoor ben op school vind ik dat goed genoeg. Waarom zou ik mezelf in de stress werken, nachten doorleren en vervolgens ziek worden om een 8gemiddeld te halen, in plaats van de 7gemiddeld die ik nu haal zonder stress of zonder al te veel moeite...

Voordeel is dat ik ook wel makkelijk kritiek over mezelf kan ontvangen, ben realistisch, kan alles makkelijk relativeren,.. Ik ben tevreden over mezelf, over mijn leven... Volgens mij maakt dat je wel gelukkiger dan het perfectionistische leven, waar heel wat stress bij gepaard gaat. Nadeel is dat ik misschien wel minder bereik dan ik zou kunnen bereiken, dat ik minder ambitieus ben dan ik zou kunnen zijn, dat ik het professioneel minder ver zal schoppen in mijn leven, hoewel ik het wel zou kunnen,...

Alles heeft zijn voor- en nadelen..