Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

just_bassie

Re: Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:22

stel een samenlevingscontract op en een testament, dan is alles goed geregeld als er iets gebeurd.
Wij hebben ook een SC voor als er iets zou gebeuren, overlijden bijvoorbeeld(hier ga je niet van uit maar het kan altijd gebeuren)
Wij hebben er bewust voor gekozen om nog niet te gaan trouwen en GP komt hier idd dicht bij in de buurt!
Daarom hebben we daar niet voor gekozen.
En de kosten zijn verschillend per notaris, wij hebben het beschrijven van het huis, SC en de testamenten in 1 dag gedaan!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:23

Elaine schreef:
Het gaat erom dat we, als we gaan trouwen, een feest e.d. willen geven en daar hebben we nu nog niet de financien voor Lachen

GP kan omgezet worden in huwelijk (incl. ceremonie), kan je heel de rataplan toch nog doen zoals je op dat moment wil Knipoog

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:23

Ik volg dit even
Mogelijk gaan mijn vriend en ik volgend jaar samenwonen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:25

Loesss schreef:
Ik ben hier ook mee bezig en vroeg me af wat de prijzen ongeveer zijn?

GP, geloof dat we totaal iets van 50,- kwijt waren aan paperassen. Op de gratis ochtend.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:26

Hoe zit het met de meisjesnaam bij een GP? En krijgen de kids automatisch de naam van papa?

Ik dacht eigenlijk dat het GP in het leven was geroepen zodat homosexuele stellen ook konden "trouwen" en dat er verder weinig verschil is met trouwen Nagelbijten / Gniffelen

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:30

Hmm 50 euro valt mee. Ik heb prijzen gehoord van 500 euro voor een samenlevingscontract!

Vond ik nogal gortig, heb ik er eigenlijk niet voor over!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:33

Chubby schreef:
Hoe zit het met de meisjesnaam bij een GP? En krijgen de kids automatisch de naam van papa?

Ik dacht eigenlijk dat het GP in het leven was geroepen zodat homosexuele stellen ook konden "trouwen" en dat er verder weinig verschil is met trouwen Nagelbijten / Gniffelen

Ja klopt, het is het vroegere homohuwelijk Haha!
Ik hecht er zelf weinig waarde aan, aan heel dat trouwen, maar wilde alles gewoon goed geregeld hebben ook qua belasting als er 1 vd 2 overlijdt en je hebt eigen huis. Dat scheelde bizar veel.
De flitsscheiding is ook omzetten van huwelijk naar GP (dat kan ook) en van daaruit scheiden, dan is er geen rechter ed nodig.

Meisjesnaam kun je gewoon houden (ook zonder naam man ervoor of erachter), heb ik ook gedaan.
Kids heb je volgens mij ook vrije keus, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo naar gekeken heb.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:34

Loesss schreef:
Hmm 50 euro valt mee. Ik heb prijzen gehoord van 500 euro voor een samenlevingscontract!

Vond ik nogal gortig, heb ik er eigenlijk niet voor over!

Ja dat klopt Lachen

Het zijn eigenlijk alleen de papieren die je aan moet vragen bij gemeente, uitreksel geborteregister enzo. Je KUNT het duurder maken, door het te doen op tijden te doen die niet gratis zijn, boekje erbij ed. maar dat had voor ons geen enkele waarde.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:36

Hmm heeft elke notaris die gratis dagen dan? Dat heb ik voor zover nog niet kunnen vinden....

De notaris zet dus in principe alleen een handtekening waarvoor je in sommige gevallen 500 euro laten betalen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:38

Niet de notaris, maar de gemeente Knipoog
Voor het GP dus. Samenlevingscontract is altijd duur Knipoog

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:39

Ahaa!

Haha nu snap ik hem! GP gaat me toch nog net wat te ver, vooral psychisch denkik, en mijn lief ook Knipoog!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:41

Nee, is niet bij notaris, maar in gemeentehuis. Bij de huwelijken dus.
Bij ons was het dinsdagochtend.

En wat die handtekening betreft: jup Knipoog
Handtekening van onafhankelijke partij (ouders?) heeft wetstechnisch net zoveel waarde als die van de notaris heb ik me laten vertellen.
Dus in theorie zou je een basiscontract kunnen downloaden, beiden ondertekenen en 3e laten tekenen en in bewaring laten nemen. Pling

Maar qua belasting ed is alles met GP beter geregeld.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:42

Loesss schreef:
GP gaat me toch nog net wat te ver, vooral psychisch denkik, en mijn lief ook Knipoog!

Wij vonden het allemaal niet zo spannend, of ik nou m'n handtekening in gemeentehuis of bij notaris moet zetten Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:44

IKbenEllen schreef:
Loesss schreef:
GP gaat me toch nog net wat te ver, vooral psychisch denkik, en mijn lief ook Knipoog!

Wij vonden het allemaal niet zo spannend, of ik nou m'n handtekening in gemeentehuis of bij notaris moet zetten Haha!

Dat hadden wij ook. Alleen die ambtenaar maakte er nogal een poppekast van Huilen van het lachen
wij stonden daar gewoon in onze spijkerbroek. Moesten daarna ook meteen door, aan het werk Haha!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:45

Ja precies zo denk ik nu dus ook Ellen. Het is een beetje onzin dan, zeker omdat we gaan huren. Dus dan is het contract nog bijna duurder dna de dingen waar het omgaat, gezien we ook beide niet onredelijk zijn is het misschien beter het gewoon in viervoud te laten tekenen, hij, ik, zijn ouders en de mijne....

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:46

Wij moeten sowieso naar de notaris voor de koopakte enzo, maar daarbuiten is het dus handiger om GP te doen?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:47

Wendy schreef:
Dat hadden wij ook. Alleen die ambtenaar maakte er nogal een poppekast van Huilen van het lachen
wij stonden daar gewoon in onze spijkerbroek. Moesten daarna ook meteen door, aan het werk Haha!

Ja bij ons wilden ze ook heel officieel doen, maar wij (idd ook in spijkerbroek) gaven al aan van hup vooruit met de geit, waar moeten we tekenen Haha!

Ambtenaar kwam ook vooraf vragen "of wij kwamen kijken?" (gezien kledingkeuze natuurlijk) Haha!
Wij samenzweerderig: "nee, wij zijn het" Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:49

Elaine schreef:
Wij moeten sowieso naar de notaris voor de koopakte enzo, maar daarbuiten is het dus handiger om GP te doen?

Dat moet zowiezo als je huis koopt.
Vraag maar eens na wat het in de belasting scheelt als 1 van de 2 komt te overlijden, en het huis komt de ander dus toe. Je schrikt je rot Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:56

IKbenEllen schreef:
Ja bij ons wilden ze ook heel officieel doen, maar wij (idd ook in spijkerbroek) gaven al aan van hup vooruit met de geit, waar moeten we tekenen Haha!

Ambtenaar kwam ook vooraf vragen "of wij kwamen kijken?" (gezien kledingkeuze natuurlijk) Haha!
Wij samenzweerderig: "nee, wij zijn het" Haha!

Ik kreeg idd al helemaal medelijden met die vrouw Haha!
Niks aan voor haar.
Gelukkig kwam er na ons wel een stel waar ze wat meer plezier van had Haha!

Maar goed. Toen we bij de notaris kwamen voor de koopakte begonnen ze ook al over een samenlevingscontract. Toen we vertelden dat we met een geregistreerd partnerschap bezig waren, kon zelfs de notaris daar niets tegenin brengen Knipoog
Hij gaf zelfs aan dat dat eigenlijk beter en makkelijker was.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 12:47

Net even gemeentehuis aan de telefoon gehad, dit heb ik te horen gekregen:
- Met partneren (zo noemde ze het haha) ben je niet meer ongehuwd. Dus als je moet kiezen tussen de opties ongehuwd en gehuwd, ben je gehuwd.
- Je moet je geboorteakte en uittreksel van je gemeente voorleggen, dit noem je aantekenen. Bij het aantekenen moet je ook opgeven wie je getuigen zijn.
- Aantekenen kan maximaal 1 jaar en moet minimaal 2 weken voor je officieel gaat partneren.
- Bij ons (maar dit is per gemeente verschillend) is het op maandagochtend kosteloos, verder varieren de kosten van 270(ma/di/wo)-330(do/vr)-680(za).
- Als je een partnerschap aangaat kan je niet zomaar trouwen. Je kan het omzetten in een huwelijk. Dat is geen ceremonie ofzo, maar gewoon een handtekening aan de balie. Je kan ook je partnerschap ontbinden (scheiden) en dan trouwen, maar daar moet weer minimaal 2 weken tussenzitten.. omdat je met trouwen ook moet aantekenen.

Wij gaan waarschijnlijk gewoon GP aan, met de getuigen die we eventueel later voor ons huwelijk wilden. Later zetten we dit simpel met een handtekening om naar een huwelijk (dus niet eerst scheiden). We willen sowieso in de kerk trouwen, en het scheelt weer tijd in het gemeentehuis haha.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:54

Wij hebben ook een geregistreerd partnerschap. Dit omdat ik (hoog)zwanger was en de hele bende dan voor de kleine ook meteen goed geregelt was.
Wij waren in totaal ongeveer 40 á 50 euro kwijt op de gratis ochtend.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:06

Misschien een misverstand bij sommige mensen. Maar voor kinderen is bij een GP niets geregeld!

Citaat:
Voor de relatie met kinderen zijn er wel belangrijke verschillen. Een kind dat wordt geboren in een huwelijk van een man en een vrouw heeft van rechtswege beide echtgenoten als ouder. Bij een huwelijk van twee vrouwen of twee mannen, maar ook bij een geregistreerd partnerschap (zowel van paren van gelijk als verschillend geslacht) is dit niet het geval. In al deze gevallen kunnen familierechtelijke betrekkingen van het kind met de partner van de moeder of vader alleen ontstaan door erkenning en adoptie. Naast de verschillen en overeenkomsten voor de familierechtelijke betrekkingen zijn er verschillen en overeenkomsten voor het gezag over de kinderen.

http://www.postbus51.nl/

De man moet dus met schriftelijke toestemming van de vrouw het kind erkennen. Daarna moet je nog gezag aanvragen bij de rechtbank. En het kind krijgt niet automatisch de naam van de vader.
Alleen met een huwelijk zijn dit soort zaken geregeld.

Een ander groot verschil is dat een GP niet zomaar even ontbonden kan worden. Daar komt veel meer bij kijken dan bij een contract.

Als je kinderen krijgt met alleen GP of een samenlevingscontract moet je alsnog naar de notaris om daar zaken te regelen (denk aan de erfenis, voogdij, bewindvoerder etc).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:12

flowerxxx schreef:
Een ander groot verschil is dat een GP niet zomaar even ontbonden kan worden. Daar komt veel meer bij kijken dan bij een contract.

Maar veel minder als bij een huwelijk Knipoog

Wb kinderen weet ik inderdaad niet hoe het zit, is voor ons niet ter sprake Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:15

Wel handig dat ik dit topic gevonden heb. Wij zijn ook nog aan het denken wat te doen. We gaan samen een huis bouwen en zullen toch een en ander vast moeten leggen. Maar verplicht trouwen is ook niks.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:43

Jaws je kunt me alles vragen Haha!