Opleiding Verloskunde! loting...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opleiding Verloskunde! loting...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:02

Ik zou lekker kijken of je in Maastricht op kamers kan! Onderling ruilen is niet toegestaan?

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:12

he balen joh! Wel vaag dan dat er op mijn opleiding niemand zit die niet op de plek van voorkeur is geplaatst! Misschien is de selectieprocedure wat dat betreft anders geworden ofzo.
Onderling ruilen mag niet, dat staat ook op de sites van de opleidingen. Is op kamers gaan helemaal niks voor je?

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:23

Ik wil best op kamers, dat is het probleem niet..
Ik snap aan de ene kant gewoon niet hoe ze mij het verst van huis hebben kunnen plaatsen..

Je loopt in het eerste jaar ook al stage, dus ook 24uurs- en weekenddiensten. Het zit er zo in dat ik gewoon een paar week niet naar huis kan ? Heb mn vriend hier ook zitten, en ik baal eigenlijk gewoon een beetje van de situatie..

Ik denk dat ik gewoon de selectieprocedure maar doorga en kijken hoe ver ik kom.. Mocht ik zo ver komen dan ga ik nog even héél goed nadenken, en als ik er niet doorheen kom weet ik in ieder geval wat me het jaar erop staat te wachten, en misschien heb ik dan geluk en kom ik wel in Groningen..

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:48

De stages kan je vaak wel zelf indelen in overleg met de praktijk. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je alleen van maandag t/m vrijdag wil. Ik weet niet hoe het in maastricht zit, maar in rotterdam hoefden we het eerste jaar maar 6 weken stage te lopen en 24 uur per week. Misschien dat het in maastricht wel meer is natuurlijk.

Wel balen hoor. Maar ik zou voor de zekerheid wel nagaan of je uberhaupt een 2e keer mag loten (volgend jaar) als je wél bent toegelaten.. dat weet ik namelijk niet.
Succes met de keuze!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:18

Is dat echt zo ? Dat als ik van mn opleidingsplaats afzie, dat ik daarna niet meer mag meeloten ? Bloos!

Ik snap gewoon niet hoe ze de keuze maken met die opleidingsplaatsen. Ik kan me niet voorstellen dat ze iemand die bv in Zwolle oid woont en Groningen ook als 1e keus heeft eerder die plek geven, dan iemand die 20 min. van de opleiding vandaan woont. Natuurlijk heeft iedereen gelijke kansen op de plek, maar het is toch wel onlogisch dat diegene in Groningen woont dan naar Maastricht moet, terwijl diegene in Zwolle daar dichterbij woont.. ?

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:40

welkom in de wereld der opleidingen verloskunde Haha! waar helaas meer dingen niet optimaal of logisch geregeld zijn.
Dat van die 2e keer loten weet ik niet, maar dat moet je wel even nagaan. Misschien dat dat zo is namelijk...

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:45

Wat bedoelen ze eigenlijk met deze zin Schijnheilig

Kandidaat studenten die in het bezit zijn van een Bindend Studie Advies van een van de opleidingen tot verloskundige komen niet in aanmerking voor een opleidingsplaats op een andere opleiding (Amsterdam, Rotterdam, Maastricht of Groningen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:56

Op de site van de VAA staat wel dat ze niet bemiddelen in ruilingen, maar niet dat het niet is toegestaan...

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:05

Rock schreef:
Op de site van de VAA staat wel dat ze niet bemiddelen in ruilingen, maar niet dat het niet is toegestaan...

Inderdaad,
maar hoe kom je er achter of er iemand in Groningen zit die naar Maastricht wil ? Clown

Weet iemand toevallig dat als je het eerste jaar je propedeuse hebt gehaald, het mogelijk is om dan naar een andere opleidingsplaats over te stappen ?

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:50

Suusoi schreef:

Kandidaat studenten die in het bezit zijn van een Bindend Studie Advies van een van de opleidingen tot verloskundige komen niet in aanmerking voor een opleidingsplaats op een andere opleiding (Amsterdam, Rotterdam, Maastricht of Groningen).

Aan het einde van het eerste jaar krijgt je een zgn bindend studieadvies. Is dit een negatief studieadvies dan moet je van school af. En mag je dus niet meer op een andere opleidingsplek de opleiding volgen. Eigenlijk is de opleiding verloskunde 1 opleiding met verschillende studielocaties.

Als jullie de SQ test doen, doen jullie dat tegelijk met alle opleidingen. Misschien kan je dan een bordje omhooghouden met: wie wil er ruilen?! ofzo Tong uitsteken

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 19:11

Ik heb nog geen brief!!!

Dit geeft me geen goed gevoel! Ik wil het zo graag weten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:16

Kims schreef:
Suusoi schreef:

Als jullie de SQ test doen, doen jullie dat tegelijk met alle opleidingen. Misschien kan je dan een bordje omhooghouden met: wie wil er ruilen?! ofzo Tong uitsteken

ROFL Ik zie het zó voor me!

Alvast voor volgend jaar... Wat is de SQ-test? Blond Voel me zo mutsig... Van het vak weet ik redelijk wat, maar van de opleiding bedroevend weinig... *schrijft op: Bel VK-vriendinnetje*

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 19:31

Zijn er al mensen die bericht hebben van Groningen? Dat is mijn 1e keus namelijk en heb nog niemand gezien die daar is ingeloot..

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:48

Ja Groningen was mijn 1e keus, en Maastricht mijn 4e, en ik ben dus terecht gekomen in Maastricht.. Scheve mond

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:54

Suusoi schreef:
Ja Groningen was mijn 1e keus, en Maastricht mijn 4e, en ik ben dus terecht gekomen in Maastricht.. Scheve mond

Oow wat super balen!!! Daar hoop ik echt niet op.. Boos! Ik heb nog geen bericht dus hoop op morgen.
Ga je nog wel verder met de selectieprocedure?

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:14

Ik denk dat ik wel doorga met de selectieprocedure ja ..
Mocht ik er wel doorheen komen ga ik er nog even goed over nadenken... En als ik toch besluit het volgend jaar weer te proberen ofzo, dan weet ik in ieder geval wat me te wachten staat !

Ik zag trouwens dat jij precies op dezelfde volgorde je voorkeur hebt aangegeven als ik heb.. Ik hoop voor je dat je in Groningen zit, al zou ik dat zelf wel krom vinden aangezien ik dichterbij woon.. Wil jij niet ruilen dan Schijnheilig ?

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:25

Neej sorry! Ik woon in Enschede en met de auto is Groningen zo'n 1 uur en 40 min rijden. Maastricht is onmogelijk te rijden met de auto en dan zal ik moeten verhuizen wat ik liever niet wil want ik woon al samen Lachen

Maar ik kan je wel vertellen dat ze totaal geen rekening houden met woonplaats. Ze kijken echt alleen naar je voorkeur en ik moet zeggen jij hebt gewoon super veel pech. (Ik weet natuurlijk nog niets dus miss ik zelf ook wel). Normaal zijn er volgens mij niet zo veel mensen die op hun 4e keus terrecht komen maar nu weet ik er al 2. Wel vreemd!

Als ik jou was zal ik gewoon meedoen aan de SQ. Er is sowieso een kleine kans dat je ingeloot word door de vele aanmeldingen en ik heb ook weleens gehoord dat het nog moeilijker is om toegelaten te worden als je net van de havo komt. En je kunt sowieso ieder weekend naar huis naar je vriendje. Misschien wel van vrijdagmiddag tot maandagochtend ofzo. Als je het echt wil moet je het gewoon doen... Maar het blijft balen!!

Edit: op www.bakerpraat.nl/forum kun je misschien een bericht plaatsen dat je wilt ruilen

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:16

Nee ik bedoelde het niet serieus hoor Knipoog Ik snap heel goed dat jij ook graag in Groningen wil.
Thanks voor dat forum ! Zal even een berichtje plaatsen idd !

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:52

Ik kreeg net de brief bij de 2e lading middagpost. Ben ingeloot in Groningen Haha! M'n eerste keus.
Ik ben heel blij!
X

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:32

Gefeliciteeerd ! Ik heb gewoon ontzettende pech gehad, en ik baal ook echt als een stekker.. Een meisje uit mn klas heeft zich ook aangemeld voor Verloskunde (kwam ik vandaag achter) en die is ook ingeloot in Groningen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:32

Balen dat jij dan naar Maastricht moet Suus!

Ik zit nu al te kijken hoe we dat moeten doen volgend jaar, als ik niet in Amsterdam wordt ingeloot... Rotterdam is met veel pijn en moeite nog wel te bereizen, maar Groningen en Maastricht worden hééél moeilijk. Dat wordt verhuizen met het hele zwikkie dan, ben ik bang...

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:52

Over afstanden overbruggen en studeren; het kan wel!
Ik woon zelf gewoon nog in Vlissingen en reis op schooldagen dus heen en weer naar Rotterdam. Dit is met de trein 1,5 uur maar van deur tot deur toch wel gauw 2 á 2 uur en een kwartier (dus 4 á 4,5 uur reistijd per dag!).

Het kan wel, en waar een wil is is een weg maar het is echt verschrikkelijk zwaar! Achteraf zou ik ipv een huisje hebben gekocht toch wel op kamers zijn gegaan.
Gelukkig heb je vaak maar 3 dagen in de week les

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:00

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook deze opleiding volgen, maar in België dan. Hier zijn 60plaatsen beschikbaar voor 2 scholen, niet erg veel dus.. Bij ons is het gewoon een kwestie van vroeg in te schrijven, wij hebben geen loting..
Gemakkelijker binnen te komen is het dus wel dan bij jullie denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:06

Kims schreef:
Over afstanden overbruggen en studeren; het kan wel!
Ik woon zelf gewoon nog in Vlissingen en reis op schooldagen dus heen en weer naar Rotterdam. Dit is met de trein 1,5 uur maar van deur tot deur toch wel gauw 2 á 2 uur en een kwartier (dus 4 á 4,5 uur reistijd per dag!).

Het kan wel, en waar een wil is is een weg maar het is echt verschrikkelijk zwaar! Achteraf zou ik ipv een huisje hebben gekocht toch wel op kamers zijn gegaan.
Gelukkig heb je vaak maar 3 dagen in de week les

3 dagen maar? Varieert dat dan nog welke dagen en zo?

Ik heb drie kindjes, dus een georganiseer wordt het wel! Helemaal omdat ik ze eerst nog naar school en KDV moet sturen voor ik zelf weg kan. Daarom hoop ik op Amsterdam. Naast het Slotervaart zit een kinderdagverblijf! Mijn oudste gaat tegen die tijd hier om de hoek naar school... Had trouwens begrepen dat de lessen (in ieder geval in Amsterdam) om 9.00u beginnen... Hoe laat zijn ze gemiddeld afgelopen?

Klinkt nu net alsof ik er niet overna gedacht heb he? Haha! Heb ik wel hoor, en het gaat ook wel lukken, de details ken ik alleen nog niet Knipoog

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:09

Ik praat nu voor Rotterdam, ik weet natuurlijk niet hoe het is op de andere opleidingen. De theorie moet je voor het grootste deel zelf thuis doen. Op school is het alleen een bijeenkomst van PGO over de stof waarmee je aan de slag moet. Hier een overzichtje van onze vakken en hoeveel uur ze per week in beslag nemen.

PGO: 4 uur
Verloskundige vaardigheden: 2 uur
Sociale vaardigheden: 2 uur
Onderzoek & statistiek: 2 uur (niet iedere week! en zeker in het eerste jaar is dit een zeldzaam vak)
College: 2 uur (in het eerste jaar niet iedere week)
Overig: max 2 uur (hooguit eens per maand ofzo. En hiermee bedoel ik dan informatiebijeenkomsten over projecten / stages e.d. )

Vaak is dit dan verdeeld over 3 dagen. Met een beetje pech heb je 4 dagen lang iedere dag wel een vak.
Iedere 8 weken verandert het rooster. Maar bij ons is het vaak ook zo dat het per week nogal eens wisselt.