wonen in friesland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goofke

Re: wonen in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:23

Wel grappig om zo te lezen..... Clown
Sommigen doen of 'wij' Friezen soort van totaal ander volkje zijn, en dat we wel meevallen....
(niet aanvallend bedoeld hoor!) Ben dan wel benieuwd hoe erg ze ons wel niet verwachten?

Ik woon er mijn hele leven al, al ben ik nu student in Groningen. Vind Groningen heel erg leuk als student zijnde, maar wil later toch wel weer naar Fryslan! Kom er nu ook nog heel vaak, paarden staan thuis. Het is allemaal gewoon heel gemoedelijk, ieder zegt elkaar gedag enzo, dit mis ik dan wel in grotere steden....
En die taal valt reuze mee hoor, en bovendien kan ook iedere Frys wel gewoon Nederlands praten, gewoon stug door blijven praten, en anders zeg je gewoon dat je ze niet verstaat! Dat verstaan vind ik zelf in Limburg wel eens moeilijk (sorry Bloos ).

Ik ben benieuwd wat je doet, en waar je ongeveer heen wil gaan wonen! Succes met je beslissing!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:48

Haha ja dat heb ik ook in Limburg. Bloos
Maar sommige Friezen die blijven wel heel lang Fries praten vind ik. Ik was een keer in een winkel en toen zei zo iemand 'njoggie fievenjoggetig' (ofzo) dus ik dacht echt zo WTF dus zoiets was mn reactie ook. Volgensmij zei ik 'huh' ofzo. Maar zeggen ze het nog een keer in het Fries. Dus ik 'sorry?'. En dan gewoon wéér in het Fries. Later had ik dus door dat het 9.95 was. Clown

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:49

Ik woon al mijn hele leven in Friesland en ik moet er niet aan denken hier weg te moeten. Bloos! Haha!

Ik zou het je sterk aanraden, mede om de redenen die jezelf al aangeeft. Knipoog

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:50

MissToseland schreef:
Ja, veel mensen zeggen dat friezen erg koppig zijn, valt mee hoor Clown

Valt wel mee zegt ze Tong uitsteken moest je me opa en me vader zien man Haha! die zijn koppig en echte friezen Tong uitsteken en ik ben dus een mengelmoesje van een drenth + fries en ik ben ook koppig hehe Tong uitsteken

Maar goed ^^ ja het is er prachtig zeg ik je

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:54

Lienek schreef:
Frouk schreef:
Ik ben ook vanuit het Westen in Friesland komen wonen en woon hier nu al weer bijna 5 jaar, het was even wennen, maar zou nu niet meer weg willen Lachen
Mensen zijn inderdaad stukken vriendelijker en de sfeer is veel gemoedelijker Lachen

Idem dito!

ik ook woon er nu ook 5 jaar .. kwam ook uit het westen heb eerste jaar echt Kl*te jaar gehad. was echt niks. maar nu wil er niet meer weg Haha!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:19

Dat de huizen goedkoper zijn is volgensmij altijd wel zo als je het gaat vergelijken met een huis midden in het centrum van utrecht/amsterdam/rotterdam. Haha! Daar is het gewoon zo duur dat het bijna overal anders goedkoper is. Haha!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:52

Het hangt er ook vanaf waar in Friesland. Onderin heb je ook bossen enzo..waar ik woon is gewoon dat niet zo. Alles is hier vlak..en vlak..en waait hier altijd want woon redelijk dichtbij Harlingen Tong uitsteken. Maar ik vind het hier prima wonen en dat Fries enzo als taal ook grappig, heeft wel wat. Woon hier trouwens al wel mijn hele leven.

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:04

vind het wel een aanrader
het is hier wel lekker rustig boven in friesland:)
heb bijn aalle uithoeken gehad van friesland en waar ik nu zit vind ik het leukste plekje zit ik het meeste op me gemak.

en zelf schoon familie komt uit het zuiden naar het noorden omdat het hier relaxter is en rustiger dan in de drukke stad.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:49

Ligt er aan waar je woont. Ik zou niet dood gevonden willen worden in plaatsen als Joure, Drachten of Heerenveen. Sneek daarentegen is erg leuk, en Leeuwarden gaat ook wel. De mensen zijn vriendelijk en hartelijk. Heel anders dan in het westen. Ik prefereer de dorpen in Friesland boven de steden. Veel plezier!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:56

woon ook in friesland.

bevalt wel.. maar voor alles moet je in de auto als je niet in de stad woont. en alles is lastig bereikbaar. (hangt er vanaf waar je in friesland gaat wonen.. )

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:03

Hier nog een fries.
Wat betreft de stughid van een aantal friezen dat heb je overal en nergens, het mooiste aan de meeste friezen is dat ze erg nuchter zijn over alles.
Wat betreft die huizen hier in Friesland is idd zo dat het een stuk goedkoper is dan in het midden van het land (mits je een villa zoekt in een grote stad denk ik:P).
Ik ben trouwens nu 25 jaar fries, heb een jaar in leeuwarden gewoont en verder in kleine dorpjes, de stad vind ik helemaal niks dus ik verkies toch een klein dorpje, en natuurlijk je hebt er dorpjes tussen zetten die je niet snel zullen accepteren, maar denk dat je in zon dorpje meer op kunt bouwen als in de stad.
Weet je al welke kant je uit wil in Friesland, welk dorp/stad?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:15

Siegje schreef:
Ligt er aan waar je woont. Ik zou niet dood gevonden willen worden in plaatsen als Joure, Drachten of Heerenveen. Sneek daarentegen is erg leuk, en Leeuwarden gaat ook wel. De mensen zijn vriendelijk en hartelijk. Heel anders dan in het westen. Ik prefereer de dorpen in Friesland boven de steden. Veel plezier!

Nee, die 3 plaatsen hebben mijn voorkeur ook niet. Clown

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:18

Ik ben geboren en getogen in Fryslan... woon nu sonds 4 jaar in Leiden, maar wil dolgraag weer terug!!!

Daarbij heb ik mijn hele leven in Heerenveen gewoond... vind het een leuke stad. Leeuwarden daarentegen vind ik weer niks aan. Sneek is wel leuk!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:22

Grappig om te zien dat meteen een paar medegroningers de kop op steken Vork

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:22

Leeuwarden is ook niet zo bruisend inderdaad. Sneek is de leukste "stad". Vriendin van me woont nu sinds een jaar in Den Haag, die wil dolgraag terug.

(Ben zelf geen Groninger, ik studeer hier Tong uitsteken . Heb ook nog een jaar in Assen gewoond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:00

ik woon alweer 15 jaar in het huis waar ik in ben geboren.
friesland isgewoon super!!
alleen als buitenstaander zal je de taal nog best lastig vinden Tong uitsteken

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:20

Ik woon in Friesland. Op mijn 8ste, nu dus 10 jaar geleden, hebben mijn ouders besloten om hierheen te verhuizen vanuit Leiden. Aardig grote omschakeling dus. Ergens ben ik blij dat we hier zijn gaan wonen, plaats voor 2 paarden, mooie natuur, maar aan de andere kant vind ik het soms ook écht vreselijk. Het is hier altijd zo 'dood' & qua voorzieningen is er vrij weinig te doen. In de stad kan je gewoon, als je even tijd over hebt, met een vriendin wat leuks gaan doen, even terrasje of theatertje pakken, hier is dat bijna onmogelijk. Theaters heb je hier zowiezo niet, dichtstbijzijnde bioscoop is kwartier in de auto & gezellige terrasjes kun je hier wel vergeten..

Verder vind ik het ook heel jammer dat wij nogsteeds als buitenstaanders worden gezien. Voor onze buurt zijn wij nogsteeds ( na 10 jaar! ) de 'Hollanders'. Volgend jaar ga ik naar Groningen. Lachen

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:29

AngelsDitch schreef:
Ik ben geboren en getogen in Fryslan... woon nu sonds 4 jaar in Leiden, maar wil dolgraag weer terug!!!

Daarbij heb ik mijn hele leven in Heerenveen gewoond... vind het een leuke stad. Leeuwarden daarentegen vind ik weer niks aan. Sneek is wel leuk!

Dus je woont je hele leven in Heerenveen, en nooit geweten dat dat toch echt een dorp is Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:34

sloten is een stad,NIET NORMAAL :p

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:07

takkie_muis schreef:
sloten is een stad,NIET NORMAAL :p

Tsja, dat schijnt he Vork

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:12

Proud to be a Harlinger !

_Danoontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:17

Dreeetje schreef:
Ik woon mijn hele leven al in friesland, zou er niet weg willen.. Waar in friesland wil je gaan wonen dan ?

idd! Haha!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:27

Ik ben een geboren Drent en woon sinds 1,5 jaar in Friesland.
We zijn dan ook maar 5km verderop gaan wonen want we zitten hier op het drieprovicienpunt Haha!

Iedereen verklaarde ons voor gek maar het bevalt ons super..leuke buren, de winkels op loopafstand, ideaal.

Nog even dit, Friesland bestaat niet alleen uit gras, weidse uitzichten en natuur.
Ook hier hebben we grote (en kleine) steden Clown

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:30

Ik woon al m'n hele leven in Leeuwarden en ik vermaak me hier prima Lachen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:36

Faelivrin schreef:
Dat de huizen goedkoper zijn is volgensmij altijd wel zo als je het gaat vergelijken met een huis midden in het centrum van utrecht/amsterdam/rotterdam. Haha! Daar is het gewoon zo duur dat het bijna overal anders goedkoper is. Haha!

Dat klopt inderdaad wel, maar ook hier zie je de prijzen van de huizen al enorm de lucht ingaan, zeker in de buurt van de grote dorpen/steden (oranjewoud is bv ook niet bepaald een goedkoop stuk Friesland, zeker als je dat gaat vergelijken met kleine dorpen buitenaf) Over het algemeen geld hoe meer buitenaf, hoe goedkoper de grond en dus hoe goedkoper je huis.