Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JennyliciousJarig

Re: Discusie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:59

spettic schreef:
Feit is dan wel dat de beste man ook Jezus Christus wordt genoemd.

Je kan beter lezen: Jezus UIT Nazareth....[/quote]

Stond van niet uit.
Maar goed Jezus Christus dus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:00

Jennylicious schreef:
Mystica schreef:
3 vaders? Verward Nazareth is een stad ROFL

Nee ik bedoel, hij is de zoon van God, Abraham en ook nog is van David? Of zijn dat alle 3 1 persoon?

Dat is de overdrachtelijke zin. Hij is een Jood, dus uit het geslacht van Abraham, meer specifiek, een gelovig mens (want Abraham was de eerste nabije vriend van God). Zoon van David, uit het koningsgeslacht David, waardoor hij met recht KOning genoemd zou kunnen worden. Zoon van Jozef, kun je er ook nog aan toevoegen, de man van Maria en dus de man die hem opgevoed heeft. En zoon van God, want God heeft Maria 'onbevlekt doen ontvangen' oftewel zwanger gemaakt.

@Mystica: bij ons wordt er echt wel even een gesprekje met je gevoerd voor je in de kerk iets mag doen.

Lyonesse

spettic schreef:
Mystica schreef:
Je wordt idd echt niet gekeurd oid hoor Haha! Een ander meisje dat misdienaar was, is er nu vandoor met haar moslimvriend en zelf ook moslim geworden. Knipoog En idd, ben ik een jood Knipoog Toch zitten er wel bepaalde stukken in het nieuwe testament die ik wel degelijk geloof, maar niet het verhaal van de kruisiging van jezus voor onze zonden etc. Ook niet in jezus als de zoon van god. Gewoon niet dus, behalve dat ik geloof dat hij heeft rondgelopen. Dat wat er in de bijbel staat behalve de kruisiging echt gebeurd is, maar dat jezus niet was, wie de bijbel doet voorkomen. Dat heeft hij er zelf van gemaakt, en daarom is hij uitgeleverd Lachen

Maar als je dus joods bent zoals je zegt, verwacht je dus de beloofde Messias.
En als je joods bent geloof je, zoals je zelf aangeeft, het OT, dus ook de profeten.
Jesaja heeft het toch al over de Here Jezus en dat Hij, ik citeer even,als een lam ter slachting geleid is.
Of geloof je de profetieën niet?
En hoe zit het dan met al de offer rituelen die op de Here Jezus wijzen?

Er is alleen geen bewijs voor dat deze jezus de massias was. Hij heeft zichzelf tot die messias uitgeroepen. Knipoog

Kwanyin

Jennylicious schreef:
Nee ik bedoel, hij is de zoon van God, Abraham en ook nog is van David? Of zijn dat alle 3 1 persoon?

Jezus zou een afstammeling geweest zijn van Koning David Knipoog Dus de achterachter..kleinzoon. En David op zijn beurt zou afstammen van Abraham, die zowat gezien wordt als de vader van alle Joden.

Verder ik trek me terug uit de discussie, maar ik wilde je wel even uit je verwarring helpen Knipoog .

JennyliciousJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:01

Mystica schreef:
Hoe kom je daar bij? Clown Alleen van god hoor Haha!
David en Abraham zijn heel andere personen.

Weet niet meer waar, maar iemand had dat neer gezet...Kwam ik door in verwarring.

Blue_Eyes

Jennylicious schreef:
spettic schreef:
Feit is dan wel dat de beste man ook Jezus Christus wordt genoemd.

Je kan beter lezen: Jezus UIT Nazareth....

Stond van niet uit.
Maar goed Jezus Christus dus.[/quote]

Dat is de manier waarop in die tijd mensen werden aangeduid. 'Jezus van Nazareth' betekent dus eigenlijk 'Jezus uit Nazareth'.

KylaLover

Mystica schreef:
Je wordt idd echt niet gekeurd oid hoor :D Een ander meisje dat misdienaar was, is er nu vandoor met haar moslimvriend en zelf ook moslim geworden. ;) En idd, ben ik een jood ;) Toch zitten er wel bepaalde stukken in het nieuwe testament die ik wel degelijk geloof, maar niet het verhaal van de kruisiging van jezus voor onze zonden etc. Ook niet in jezus als de zoon van god. Gewoon niet dus, behalve dat ik geloof dat hij heeft rondgelopen. Dat wat er in de bijbel staat behalve de kruisiging echt gebeurd is, maar dat jezus niet was, wie de bijbel doet voorkomen. Dat heeft hij er zelf van gemaakt, en daarom is hij uitgeleverd :)

Niks mis mee hoor om Joods te zijn. Moslimsheb ik ook niks tegen. Iedereen gelooft op zijn eigen manier volgens zijn eigen geloof waat hij/zij zich eventueel bij aansluit in God. Volgens de ene is dat Jezis Christus, voor de ander is dat Allah. Uiteindelijk denk ik wel dat we allemaal een en dezelfe God aanbidden.

En even een blonde vraag, was Jezus Christus ook neit Joods? :o
Laatst bijgewerkt door KylaLover op 28-03-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JennyliciousJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:02

xKatleentjex schreef:
Jennylicious schreef:

Jezus zou een afstammeling geweest zijn van Koning David Knipoog Dus de achterachter..kleinzoon. En David op zijn beurt zou afstammen van Abraham, die zowat gezien wordt als de vader van alle Joden.

Verder ik trek me terug uit de discussie, maar ik wilde je wel even uit je verwarring helpen Knipoog .

Dankje voor je uitleg:)

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:02

@Mystica, dat is geen antwoord op mijn vragen.
Misschien wil je mijn vragen nog even lezen en dan antwoord geven?

Heb je de profetieën wel eens goed gelezen?
Laatst bijgewerkt door spettic op 28-03-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:03

Mystica schreef:
spettic schreef:
En als je joods bent geloof je, zoals je zelf aangeeft, het OT, dus ook de profeten.
Jesaja heeft het toch al over de Here Jezus en dat Hij, ik citeer even,als een lam ter slachting geleid is.

Er is alleen geen bewijs voor dat deze jezus de massias was. Hij heeft zichzelf tot die messias uitgeroepen. Knipoog

Johannes 1:18 schreef:
Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Edit: En de engel zegt het al bij de aankondiging van Jezus' geboorte:
Lucas 2 schreef:
10 De engel zei tegen hen: ‘Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: 11 vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de Heer. 12 Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak ligt.’ 13 En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 28-03-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Ja Een arameër toch? Clown

JennyliciousJarig

Blue_Eyes schreef:
Dat is de manier waarop in die tijd mensen werden aangeduid. 'Jezus van Nazareth' betekent dus eigenlijk 'Jezus uit Nazareth'.

Oke Lachen.

Lyonesse

spettic schreef:
@Mystica, dat is geen antwoord op mijn vragen.
Misschien wil je mijn vragen nog even lezen en dan antwoord geven?

Ga ik nu even doen Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:08

Mystica schreef:
Ja Een arameër toch? Clown

Wie, Johannes? Dat was een 'man uit Galilea'.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:10

Jezus Nagelbijten / Gniffelen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:11

Jezus was ook een man uit Galilea (Nazareth ligt 'in het noorden van Israël, in Centraal Laag-Galilea.') Wikipedia weet precies waar het ligt....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:13

Anyway. Ik ga de kleine meid uit bed halen en dan nog even naar de ruitersportzaak. Doei!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:13

Arameërs zijn Syriërs en Jezus was een Jood

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:15

spettic schreef:

Zoals ik al zei, geloof ik niet dat Jezus de Massias was waarover gesproken wordt in het oude testament. Deze Messias is dus nog niet gekomen. Ik weet eigenlijk niet wat ik verder nog op de rest moest antwoorden, omdat dat gewoon allemaal niet over deze jezus gaat. Vergeet niet dat hij niet de enige is geweest die zich heeft opgeworpen als die messas.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:21

spettic schreef:

Ik zei toch ook toch? Knipoog Hij sprak iig Aramees Haha!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:22

Mystica schreef:
spettic schreef:

Zoals ik al zei, geloof ik niet dat Jezus de Massias was waarover gesproken wordt in het oude testament. Deze Messias is dus nog niet gekomen. Ik weet eigenlijk niet wat ik verder nog op de rest moest antwoorden, omdat dat gewoon allemaal niet over deze jezus gaat. Vergeet niet dat hij niet de enige is geweest die zich heeft opgeworpen als die messas.

Dat klopt, er zijn er meer geweest die zeiden dat ze de Christus waren.
Maar deden ze ook wonderen?
Genazen ze zieken en werden er doden opgewekt?
Als je toch, zoals ik al eerder aangaf, de profeten naast de geschiedenis van Jezus legt, dan zie je toch de overeenkomsten??
Of je wilt het niet zien, dat kan ook natuurlijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:25

Mystica schreef:
spettic schreef:

Moet nog even wachten tot er een klaar is op de wc...

Kijk eens in mijn posts terug? De engel zei het al toen Jezus geboren werd:

Lucas 2 schreef:
10 De engel zei tegen hen: ‘Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: 11 vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de Heer.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:26

spettic schreef:
Dat klopt, er zijn er meer geweest die zeiden dat ze de Christus waren.
Maar deden ze ook wonderen?
Genazen ze zieken en werden er doden opgewekt?
Als je toch, zoals ik al eerder aangaf, de profeten naast de geschiedenis van Jezus legt, dan zie je toch de overeenkomsten??
Of je wilt het niet zien, dat kan ook natuurlijk.

Ik geloof niet dat hij wonderen verrichte of dode opwekte, en om om zieken te genezen hoef je geen massias te zijn. Die overeenkomsten zijn er zeker, maar die zijn er met meer mensen. Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:28

Mystica schreef:
spettic schreef:

Ik zei toch ook toch? Knipoog Hij sprak iig Aramees Haha!

Daar is ook discussie over. Waarschijnlijk niet. Bijvoorbeeld:
Citaat:
Het is niet zo moeilijk om de Aramese hypothese te weerleggen. Bijvoorbeeld met de enkele tekst die in de intro is geciteerd. Het woord 'Akeldama' is een voluit Aramees woord (Akel = veld; dama = bloed). De hypothese zegt dat Jezus Aramees sprak omdat alle mensen in Galilea toen Aramees spraken. Maar hoe kan het dan dat Petrus tot zo'n 120 Galileeërs zegt: '... en het is bekend geworden aan allen die te Jeruzalem wonen, zodat dat stuk land in hun eigen taal "Akeldama", dat wil zeggen "Bloedgrond" heet ...'. Petrus verwijst NIET naar 'onze' taal, van Judeeërs en Galileeërs, maar naar de taal van de mensen 'die te Jeruzalem wonen'. Daarin (Hebreeuws) paste 'Akeldama' als Aramees leenwoord. Petrus had dit niet kunnen zeggen als de Galileeërs die hem hoorden, dagelijks Aramees spraken zoals men betoogt. Petrus vertaalde het ook nog eens voor die 120 Galileeërs 'dat wil zeggen "Bloedgrond" heet ...'. Alsof een vertaling nodig was als zij Aramees spraken. Wanneer Petrus hier had gesproken tot Aramees sprekende Galileeërs, had hij gezegd: '... zodat dat stuk land in onze taal "Akeldama" heet.' (zonder de uitdrukking 'in hun eigen taal' en zonder vertaling erbij) Nee, hier spraken 120 Galileeërs Grieks met elkaar zoals zij het gewend waren. Wij hebben hier één tekst die in zijn volstrekte eenvoud de Aramese hypothese tot een onmogelijkheid maakt.

Jezus sprak ook met Pilatus en het was zeer onwaarschijnlijk dat een Romeins machthebber Aramees sprak. Het lijkt erop dat Jezus meerdere talen machtig was.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 28-03-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:28

Blue_Eyes schreef:
Mystica schreef:

Moet nog even wachten tot er een klaar is op de wc...

Kijk eens in mijn posts terug? De engel zei het al toen Jezus geboren werd:

Lucas 2 schreef:
10 De engel zei tegen hen: ‘Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: 11 vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de Heer.

En dat komt dus uit het nieuwe testament. Knipoog
Maar waarom gaat deze discussie nu ineens over het jodendom? Vork