Ik heb wel wat geruchten gehoord, maar in onze organisatie is er verder nog niemand die zich er in verdiept heeft.
Althans die indruk heb ik

Loesje88 heeft het over een goed salaris, daar wil ik even op ingaan.
Als jonge startende leerkracht heb je een best leuk salaris.
Soms zelfs hoger dan dat van leeftijdgenoten in het bedrijfsleven.
Na enkele jaren werkzaam te zijn is je kennis op velerlei gebieden toegenomen, en ook je ervaring is gegroeid.
Het salaris echter is niet evenredig gegroeid, de leeftijdgenoten uit het bedrijfsleven zijn je al lang voorbijgegaan met hun salaris.
Het is jammer dat het hebben van veel kennis en ervaring in het onderwijs niet beloond wordt op een wijze die in het bedrijfsleven als 'normaal' wordt beschouwd.
Daarnaast denk ik dat het ook een soort van 'roeping' moet zijn om het langere tijd vol te houden.
Helaas stoppen er elk jaar meer mensen, of zien deze hun idealisme in rook opgaan.
Veel studenten/leerlingen zien niet meer dan wat er in de klaslokalen tijdens de lessen gebeurt. En dat is ook logisch.
Echt heel kortzichtig wat je nou zegt.
Het is echt zijn ding. 

Je doet inderdaad veel en veel meer, voor een leuk salaris in het begin maar doorgroeien ho maar. Ik ben bijna klaar met mijn opleiding en hoop zometeen voor de klas te komen, maar merk nu al dat het gewoon allemaal heel veel is. Je neemt je werk altijd mee naar huis, je bent nooit klaar met voorbereiden, nakijken, organiseren, plannen, vergaderingen...
Maar als ik even kijk naar puur het onderwijs, dan mogen sowieso de lonen wel een stuk omhoog, dat je meer door kunt groeien. Plus dat ze eens moeten gaan kijken wat ze allemaal van scholen vragen. Er moeten zoveel dingen, er komen zoveel regels en dingen waar scholen zich aan moeten houden, de berg groeit en er is nauwelijks tijd, geld en ruimte om er wat aan te doen. In het onderwijs loop je eigenlijk constant achter de feiten aan en dat is behoorlijk frustrerend soms!