Lerarenopstand!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Lerarenopstand!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:00

Ik werk zelf in het onderwijs en heb nog weinig vernomen over een opstand of staking.
Ik heb wel wat geruchten gehoord, maar in onze organisatie is er verder nog niemand die zich er in verdiept heeft.
Althans die indruk heb ik Lachen

Loesje88 heeft het over een goed salaris, daar wil ik even op ingaan.
Als jonge startende leerkracht heb je een best leuk salaris.
Soms zelfs hoger dan dat van leeftijdgenoten in het bedrijfsleven.
Na enkele jaren werkzaam te zijn is je kennis op velerlei gebieden toegenomen, en ook je ervaring is gegroeid.
Het salaris echter is niet evenredig gegroeid, de leeftijdgenoten uit het bedrijfsleven zijn je al lang voorbijgegaan met hun salaris.

Het is jammer dat het hebben van veel kennis en ervaring in het onderwijs niet beloond wordt op een wijze die in het bedrijfsleven als 'normaal' wordt beschouwd.
Daarnaast denk ik dat het ook een soort van 'roeping' moet zijn om het langere tijd vol te houden.
Helaas stoppen er elk jaar meer mensen, of zien deze hun idealisme in rook opgaan.
Veel studenten/leerlingen zien niet meer dan wat er in de klaslokalen tijdens de lessen gebeurt. En dat is ook logisch. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:18

Miss_Montana schreef:
Dit doen ze toch voor meer loon ofzo? Pfff iedere kindervakantie vrij, nooit weekenden hoeven te werken en nog doorbetaald krijgen ook tijdens die vakanties. Nee, ik heb zeker geen medelijden met die leraren hoor.

Beetje vreemd om te denken dat het werk voor een leraar compleet stopt in de weekenden en de korte vakanties. Toetsen nakijken en lessen voorbereiden moet ook nog gebeuren Pling Echt heel kortzichtig wat je nou zegt.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:27

Mensen hebben het hier over een roeping om les te geven, mijn vriend (nu bijna klaar met VWO) wil hierna wiskunde en gaan doen en daarna les gaan geven op de middelbare school. Hij weet dit al sinds de 3de ofzo, denk dat het voor hem echt een roeping is. Het lijkt hem zo ontzettend leuk om te doen, en ik snap dat toch niet helemaal als ik kijk naar al die pubers op die scholen Clown Het is echt zijn ding.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:56

Citaat:
Ik kan je één ding vertellen, het onderwijs verdient echt héél weinig. Dus ik snap niet hoe jullie bij die opmerkingen komen. Een van de nadelen van leraar worden is dat het zo bagger weinig betaald.

En laat ik je nou kunnen vertellen dat verpleegkundigen/verzorgenden weer ongeveer de helft verdienen per maand als wat de leraren verdienen?
Kijk:
http://digitalecao.virtu.nl/digitalecao ... 071&type=H En dan moet je even kijken bij schaal 40

Even in verhouding met leraren:
http://www.werkeninhetonderwijs.nl/lera ... rbvwd.html

Maar helaas kunnen wij gewoon niet effectief staken omdat er altijd zieke mensen de dupe van worden en als empatische verpleegkundige/verzorgende kan je dat gewoon niet maken.
Dus in plaats van dat ze nu de leraren weer meer gaan geven eerst even de zorg kant op kijken mogen van mij daarna de leraren staken hoor Knipoog

Owh even voor de duidelijkheid, ik vind dat leraren geweldig goed werk doen hoor.En ze verdienen heus meer geld.Alleen vind ik het totaal niet eerlijk dat iedereeen maar kan gaan staken voor meer geld.Als wij dat doen breekt de pleuris uit.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:03

het gaat niet alleen om het geld Knipoog ook voor beter onderwijs!! er moet meer geld komen voor het onderwijs alleen.. niet alleen voor de lerarenloon!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:06

Ik ben het met je eens dat men in de zorg ook verre van dik betaald wordt, Jenna. Maar ik betwijfel het of die staatjes die jij daar nu geeft wel 1-op-1 met elkaar vergeleken kunnen worden. De zorg kent veel en veel meer schalen dan het onderwijs (afhankelijk van functie en leeftijd/dienstjaren) en zoals al eerder is genoemd: als leraar begin je misschien wel met een leuk salaris, maar echt doorgroeien met de jaren zit er niet in.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:05

Dag, hallo! Ik ben een docente van 23 jaar en werk in het voortgezet onderwijs. Lachen En ja, ik vind het geweldig leuk! Sommigen zeggen hier dat we alle vakanties vrij hebben, maar ik draai ook zo'n 55 uur en ik krijg er maar 40 uitbetaald. Mag ik dus met al mijn overuren aub wat 'meer' daagjes vrij hebben inderdaad?? Mochten hier mensen aanwezig zijn die het onderwijs in willen, ik zeg: Doen! Ik vind het het allerleukste beroep op aarde... Haha!

Het gaat ons trouwens niet geheel om het geld, maar ook om verbetering van het onderwijs.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:04

Mijn moeder is lerares, en als leraar ben je eigelijk ook bijna altijd mentor. Hier moet je zowat dag en nacht daarvoor bereikbaar zijn. Je maakt je gewone uren per week, PLUS persoonlijke begeleiding, PLUS vergaderingen, PLUS nakijken en voorbereiding. Zelfs als je dus thuis komt ben je nog niet klaar. Net als de vakantie, zoveel als de leerling heeft, heeft een leraar zeker niet!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 22:00

ja idd. daar ben ik het mee eens Knipoog ik vind gewoon dat er beter onderwijs moet komen.. Bij mij op school valt het nog mee, maar bij sommige scholen..

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:18

TiaraBungy....jij zit toch niet op het Haganum toevallig??

Er kan namelijk maar een Maurice Kramer in Den Haag rondlopen...geweldige vent echt!! Afgod

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:46

jaaaa Haha!
Hijs idd wel grappig Tong uitsteken
Ik heb vandaag weer les van 'm gehad.. en hij is zo grappig!! Hij geeft echt heel goed les Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:48

Pff wat wordt er weer kortzichtig gedacht door sommige mensen over het beroep als leerkracht.... Boos!
Ik werk in het basisonderwijs. Ik werk momenteel fulltime + mijn advmiddag door. (1,0 betrekking is volledig en ik werk 1,09) Een schets van deze week:
Maandag volledig voor de klas. Kinderen om 15.00 uit, daarna projectdag voorbereid tot 17.30. Even een maaltijdsalade gegeten tussendoor. Om 18.15 gaan voorbereiden en om 18.30 starten met tien minutengesprekken tot 21.45.
Dinsdag vergelijkbaar met maandag. Vandaag kinderen om 12.00 uit. Daarna om 13.30 gestart met een werkoverleg tot 16.30.
Donderdag hele dag voor de groep, 's middags nog 2 gesprekken met ouders, dan snel naar huis om even te eten en dan weer terug, 's avonds Gmr vergadering. Vrijdag redelijk normale dag.

Naast lesgevende taken heb je ook nog andere taken. Zo zit ik een werkgroep, ben ik verantwoordelijk voor de website en al het gereedschap op school (hoe bedenk je het Knipoog )
Daarnaast moeten er veel toetsen worden nagekeken. Dit moet geanalyseerd worden en als vervolg moet er een handelingsplan worden geschreven, enz..
Ik vind de hoeveelheid administratie steeds groter worden.
Dit voor een schamel salaris. Het startsalaris is redelijk goed te noemen, maar er zit nauwelijks groei in. In de 4 jaar dat ik werk ben ik er misschien bruto 100 per maand op vooruit gegaan. Onderhandeling is niet mogelijk. Als je aanvullende opleidingen doet, of hebt gedaan, wordt dit niet extra beloond. En dan nog niet te beginnen over wat wij aan reiskosten vergoeding krijgen... Boos!
We zijn in de maand tussen de 700 en 1000 euro kwijt aan de auto's en krijgen er maximaal 150 van terug.
Vakanties ben je vaak nog aan het werk, omdat je dan vaak de klussen doet die zijn blijven liggen.

Het klinkt nu als een enorme klaagzang.. Ik vind het werk prachtig en geniet er echt van, maar het is zeker geen luizenbaan, eerder heel druk, met veel verantwoordelijkheid en daar mag best een beter salaris tegen over staan.

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:52

Miss_Montana schreef:
Dit doen ze toch voor meer loon ofzo? Pfff iedere kindervakantie vrij, nooit weekenden hoeven te werken en nog doorbetaald krijgen ook tijdens die vakanties. Nee, ik heb zeker geen medelijden met die leraren hoor.

Maar ook proefwerken nakijken, verslagen nakijken lesstof voorbereiden.
En dat allemaal in je vrije tijd

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:55

Mijn moeder geeft ook les, klassieke studieën, latijn & grieks
ze staat vooral in de hogere jaren: 4e, 5e, 6e middelbaar,
en het verdient toch genoeg hoor Knipoog

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:20

Inderdaad, Ankem! Het is een ontzettend leuke baan maar wel ontzettend hard werken Lachen !

Ik heb ook een 1.0 baan en ga daar ook dik overheen...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:31

Gelukkig reageren er al meer mensen die aangeven dat het lerarenvak echt geen luizenbaan is, want kan daar zo giftig om worden Bloos Je doet inderdaad veel en veel meer, voor een leuk salaris in het begin maar doorgroeien ho maar. Ik ben bijna klaar met mijn opleiding en hoop zometeen voor de klas te komen, maar merk nu al dat het gewoon allemaal heel veel is. Je neemt je werk altijd mee naar huis, je bent nooit klaar met voorbereiden, nakijken, organiseren, plannen, vergaderingen...

Ik ben er dan ook helemaal voor om meer geld in het onderwijs te pompen. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat belangrijker is dan de zorg, dat is zeker ook belangrijk Ja Maar als ik even kijk naar puur het onderwijs, dan mogen sowieso de lonen wel een stuk omhoog, dat je meer door kunt groeien. Plus dat ze eens moeten gaan kijken wat ze allemaal van scholen vragen. Er moeten zoveel dingen, er komen zoveel regels en dingen waar scholen zich aan moeten houden, de berg groeit en er is nauwelijks tijd, geld en ruimte om er wat aan te doen. In het onderwijs loop je eigenlijk constant achter de feiten aan en dat is behoorlijk frustrerend soms!

Het moet echt je roeping zijn, wil je het vol kunnen houden inderdaad. Ik heb al vanaf groep 5 geroepen dat ik juf wilde worden en het is absoluut mijn ding, maar ik kan me goed voorstellen dat dat op een gegeven moment over is, juist door zulke omstandigheden...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:13

ja idd.. het lijkt me best zwaar.. maar niet alleen om de tijden (dat ook natuurlijk) maar ook om kennis over te geven aan mensen.. daar moet je ook wel gevoel voor hebben denk ik Knipoog

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:22

TiaraBungy schreef:
ja idd.. het lijkt me best zwaar.. maar niet alleen om de tijden (dat ook natuurlijk) maar ook om kennis over te geven aan mensen.. daar moet je ook wel gevoel voor hebben denk ik Knipoog

Dat valt lang niet altijd mee nee, dat moet je ook kunnen... Je kunt een hele hoop weten, maar je moet als het ware onder je niveau gaan praten en gaan overdenken wat het nu eigenlijk echt betekend en hoe het nu echt in elkaar zit en dat aan de leerlingen kunnen vertellen. Op wel 101 manieren als ze de ene manier niet snappen Tong uitsteken

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:25

ja idd Knipoog daarom..!!

off topic: heb net McLeods Daughters gekeken en zit achter de computer te janken.. Lachen