wel of geen donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Re: wel of geen donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:36

_Armstrong_ schreef:
Ik ben nog 17, maar als ik 18 ben, wil ik wel donor worden. Als ik dood ben en niets aan m'n organen en dergelijke heb, wil ik graag wel andersmans leven redden!

Je kunt je vanaf je 12e al als donor laten registereren. Ja

Heb me net geregisteerd. Ze mogen wat bij mij betreft alles hebben.
Laatst bijgewerkt door Tomaatje op 24-03-08 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:37

Daarom zeg ik er ook bij; zo denk ik er nu over.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:39

hier heb ik een week mee gezeten.
ik kreeg zo'n invulformulier opgestuurd.

mijn moeder drong op om het te doen. ik twijfelde.
maar het zijn mijn organen, ik word geen donor.
klinkt egoistisch maar ik kom er voor uit

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:39

wendely schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, ik gun mijn organen niet aan bijvoorbeeld iemand die zich zijn hele leven heeft klemgezopen of rookt als een stoomtrein. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die ik het wel gun, maar helaas kun je geen keuze maken aan wie je het wel of niet wilt doneren. En daarentegen zie ik het ook niet zitten om zelf iets van een ander te krijgen mocht ik dat nodig hebben. Zo denk ik er nu iig over Lachen

Ieder z'n eigen mening. En als je weet dat jij ook niet iets van een ander wilt, vind ik er niks mis mee als je niks wilt geven.

Maar ik vind het behoorlijk egoïstisch als je wél wilt nemen, en niet wilt geven .

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:41

wendely schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, ik gun mijn organen niet aan bijvoorbeeld iemand die zich zijn hele leven heeft klemgezopen of rookt als een stoomtrein.
Natuurlijk is het wel jammer als zo iemand jouw organen krijgt, maar in feite "straf" je hiermee ook de mensen die nooit wat 'misdaan' hebben en toch nood hebben aan een orgaan. Ik begrijp je wel, hoor, het is gewoon... Ja Clown
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 24-03-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Black_White

Ethelate schreef:
Black_White schreef:
Ik ben geen donor, wil het ook niet worden.
Ik heb altijd al zoiets gehad van noway, en na het zien van een documantaire helemaal. Als je ook maar een beetje dood lijkt wordt je afgevoerd en familie heeft een tijd afscheid te nemen. En naar mijn idee hoort dit bij het verwerkingsproces. Hoe goed het ook klinkt om zieke mensen te helpen.
Ik zou het ook niet fijn vinden trouwens als bijvoorbeeld mijn moeder donor zou zijn. Het feit dat je geen afscheid mag nemen, en dat het leven geen tijd krijgt uit het lichaam te trekken vind ik een gruwelijk idee.

Dit is dus grote onzin!
Stel jij bent hersendood, dan moet dit worden vastgesteld en dit moet 24 uur daarna weer worden vast gesteld. In die tussentijd mag er geen hersenreactie zijn geweest! Je familie heeft dan dus al meer als 24 uur naar een levenloos lichaam gekeken wat door apparaten in leven wordt gehouden. Het is echt niet zo dat als ze denken dat je toch dood gaat, dat ze je meteen openritsen!

Bloos Wellicht is mijn uitleg hier over iets te lomp uitgelegd, maar naar mijn idee is iemand pas echt dood als er helemaal geen activiteit in het lichaam is. Waneer het stekkertje uit het apparaat is dan ben je pas écht dood, en naar mijn idee begint dan het echt verwerken ook. Maar ieder daar zijn eigen ideeën over he.

jameyskatje

ik wil trouwens ook niet iemand anders organen in mijn lichaam.
(las net dat het daar ook over gaat)

roxiie

Ethelate schreef:
Black_White schreef:
Ik ben geen donor, wil het ook niet worden.
Ik heb altijd al zoiets gehad van noway, en na het zien van een documantaire helemaal. Als je ook maar een beetje dood lijkt wordt je afgevoerd en familie heeft een tijd afscheid te nemen. En naar mijn idee hoort dit bij het verwerkingsproces. Hoe goed het ook klinkt om zieke mensen te helpen.
Ik zou het ook niet fijn vinden trouwens als bijvoorbeeld mijn moeder donor zou zijn. Het feit dat je geen afscheid mag nemen, en dat het leven geen tijd krijgt uit het lichaam te trekken vind ik een gruwelijk idee.

Dit is dus grote onzin!
Stel jij bent hersendood, dan moet dit worden vastgesteld en dit moet 24 uur daarna weer worden vast gesteld. In die tussentijd mag er geen hersenreactie zijn geweest! Je familie heeft dan dus al meer als 24 uur naar een levenloos lichaam gekeken wat door apparaten in leven wordt gehouden. Het is echt niet zo dat als ze denken dat je toch dood gaat, dat ze je meteen openritsen!

Dát is geen grote onzin, jij VIND dat grote onzin.
Ieder zo zijn/haar principes & ideeën.
Ik heb 't formulier ook gehad en ik wil ook geen donor worden. Het is mijn lichaam en het is me een goed recht om te beslissen dat ik niet wil dat ze me leeg halen na mijn dood. Net zo goed als het iemand anders een goed recht is om iets anders of zijn/haar lichaam te besluiten.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:43

Ik weet niet dat wanneer je het echt nodig hebt, ook absoluut neen zult zeggen tegen een donororgaan. Het kan natuurlijk, alleen is het voor mij toch niet zo geloofwaardig Lachen (maar ik blijf erbij: het kàn).
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 24-03-08 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:43

traan_beauty schreef:
wendely schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, ik gun mijn organen niet aan bijvoorbeeld iemand die zich zijn hele leven heeft klemgezopen of rookt als een stoomtrein. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die ik het wel gun, maar helaas kun je geen keuze maken aan wie je het wel of niet wilt doneren. En daarentegen zie ik het ook niet zitten om zelf iets van een ander te krijgen mocht ik dat nodig hebben. Zo denk ik er nu iig over Lachen

Ieder z'n eigen mening. En als je weet dat jij ook niet iets van een ander wilt, vind ik er niks mis mee als je niks wilt geven.

Maar ik vind het behoorlijk egoïstisch als je wél wilt nemen, en niet wilt geven .

En waarom is dat egoistisch ? Iedereen krijgt toch de vrijwillige keuze? Niemand wordt verplicht het WEL te doen ..
Dus eigenlijk is het zo voor wat hoort wat ?
Of geeft iedereen alleen zodat je ook "mag" krijgen ?
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 24-03-08 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:44

Ergens ben ik er wel mee eens hoor, je wilt niet geen kans geven aan een leven van iemand anders, maar zelf zou je ze wel nemen. Dat vind ik maar raar

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:46

traan_beauty schreef:
Ik ben nog maar 15 jaar, maar heb al eerder een donorformulier aangevraagd Ja .

Ik vind het zelf een fijn idee dat ik nog wat kan betekenen voor de mens na mijn dood Lachen . Zelf zou ik het ook héél erg fijn vinden dat als ik ziek word en een normaal leven kan leiden met een nieuw orgaan, dat mensen mij ook willen doneren.

Van mij mogen ze trouwens alles hebben. Heb nog even getwijfeld over de huid en het hoornvlies (omdat ik bang was dat de nabestaanden dat kunnen zien), maar nadat ik daar ook informatie over heb gehad, heb ik besloten dat ze dat ook mogen hebben Lachen .

Hier precies hetzelfde; van mij mogen ze alles hebben. Tsja je organen kunnen gaan die het niet 'verdient', maar dat is volgens lang niet altijd het geval. Alleen ik zou graag zien dat mensen die zelf donor zijn en een orgaan nodig hebben van iemand anders dat die boven op de wachtlijst worden gezet dan mensen die helemaal geen donor zijn.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:48

Ik ben het met je eens Babsiej, het hoeft toch niet altijd voor wat hoort wat te zijn? Lachen
Maarja ik heb gewoon voor mezelf besloten dat ik niets van een ander wil en een ander dus ook niets van mij krijgt.
En het klopt ik straf er ook mensen mee die niets hebben 'misdaan'. Maar ik wil gewoon niet dat zo'n persoon mijn organen krijgt hoe sneu het dan ook is voor een ander Lachen
Maar sowieso dat hele idee om donor te zijn spreekt mij niet aan dus ja.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:48

IK vind het egoïstisch Knipoog .

Jij wilt je organen niet geven omdat je het bijv. een 'enge' gedachte vind.. Ook als je weet dat mensen dáárdoor wel een normaal leven kunnen leiden. Maar jij wilt het wel aannemen als jij ziek bent en daardoor normaal kunt leven?

Ik vind dat niet kunnen. Maar dat is puur MIJN mening Knipoog .

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:49

Ik vind van niet, Skygirl (van bovenaan op die lijst gezet te worden), als iemand echt geen dag meer kan leven zonder een nieuw orgaan, dan zou ik toch liever hebben dat die gered wordt i.p.v. ik (bijvooorbeeld), die nog 2 maanden verder kan.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:50

Maar waar zit je je nou druk om te maken? Ik geloof dat er hier nog geen een is geweest die zei dat ze geen organen weggeeft maar wel wil ontvangen Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:53

wendely schreef:
Maar waar zit je je nou druk om te maken? Ik geloof dat er hier nog geen een is geweest die zei dat ze geen organen weggeeft maar wel wil ontvangen Lachen

Ik reageerde op de post van Babsiej Knipoog .

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:03

Ik ben ook donor. Ze mogen van mij alles hebben, behalve mijn darmen en mijn hoornvliezen. Simpel weg omdat ik ze zelf niet meer heb. Ik heb nog maar een heel klein stukje dunne darm, dus daar hebben ze niks meer aan. Ze mogen het stukje er overigens best uit halen als studiemateriaal.

Ik vind het overigens opmerkelijk dat ik hoor dat er mensen hun hoornvliezen uitsluiten. Ieders eigen keuze en goed recht trouwens hoor, maar ik vind het wel jammer. Ik heb namelijk een donorhoornvlies en ben daar erg blij mee! Ik snap niet zo goed waarom dit anders is dan een hart, of nier oid.

Groeten van Mirjam

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:08

Ik zou het niet willen. Wellicht zal deze keuze veranderen als ik zoiets van dichtbij meemaak, maar nu moet ik er niet aan denken... best egoistisch.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:11

ijslandermir schreef:
Ik vind het overigens opmerkelijk dat ik hoor dat er mensen hun hoornvliezen uitsluiten. Ieders eigen keuze en goed recht trouwens hoor, maar ik vind het wel jammer. Ik heb namelijk een donorhoornvlies en ben daar erg blij mee! Ik snap niet zo goed waarom dit anders is dan een hart, of nier oid.

Eerder wilde ik het hoornvlies (en de huid) ook niet doneren. Het leek mij nog 'enger' en ik dacht dat de nabestaanden dat zouden zien.

Nu weet ik beter en dus mogen ze het ook hebben Lachen .

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:36

Ik dacht vroeger ook dat je ogen eruit gehaald zouden worden en vond dat een enorm enge gedachte. Nu ik weet dat dat niet zo is (en dat begrafenisondernemers nog veel engere dingen met je lichaam kunnen doen om je netjes op te baren) mogen ze dus ook mijn hoornvlies hebben Lachen
Je lichaam wordt idd weggehaald om de organen te verwijderen, maar ik neem aan dat je als nabestaande er niet 24/7 bij blijft zitten. Je kan na de transplantatie nog uitgebreid afscheid nemen en ook gewoon opgebaard worden. Volgens mij zouden er een stuk meer mensen donor worden als dit soort informatie wat duidelijker en makkelijker beschikbaar zou zijn.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:41

Ik ben wel donor.
Als ik dood ben, ben ik dood en dan kan ik zelf nog weinig nuttigs doen met mijn organen; dan heb ik liever dat iemand anders er wat nuttigs mee doet.
En als ik zelf een donor nodig heb, dan ben ik ook blij als iemand zo'n papiertje heeft ingevuld! (voor wat hoort wat Knipoog )

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:44

Ik ben ook donor. Vind het een eng idee, dat wel, maar als ik dood ben, heb ik er toch niks meer aan en vind het een fijn idee dat iemand anders nog een tijd verder kan leven met mijn organen. Mijn stiefvader geeft bv. bloed, dat zou ik nooit kunnen want ik ben echt als de dood voor naalden, dus op deze manier probeer ik mijn steentje bij te dragen. Ze mogen alles hebben, behalve mijn hart en mijn hoornvliezen. Zal wel een stukje sentiment zijn ofzo, in de trant van met je ogen heb je alles gezien en met je hart alles beleefd (weet dat dat niet zo is praktisch gezien), maar die mogen ze niet hebben Bloos

Ik zou het zelf overigens ook fijn vinden als er een donororgaan zou zijn mocht ik die nodig hebben Lachen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:45

fiekhe schreef:
Ik vind van niet, Skygirl (van bovenaan op die lijst gezet te worden), als iemand echt geen dag meer kan leven zonder een nieuw orgaan, dan zou ik toch liever hebben dat die gered wordt i.p.v. ik (bijvooorbeeld), die nog 2 maanden verder kan.

Nee, maar dat is een spoedgeval, maar ik heb het dan over een wachtlijst van bijv. ong. 3 maanden. Alleen toch vind ik dat je dan een soort voorrang mag hebben, omdat je van tevoren al hebt aan gegeven dat als jou iets overkomt dat iemand jou organen krijgt en die anderen hebben dat niet gedaan en nu willen ze toch een orgaan van iemand anders? Beetje omgekeerde wereld vind ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:48

Voor de mensen die geen donor zouden willen zijn: Stel dat je een kindje zou hebben, en het zou ziek zijn en alleen maar kunnen overleven door een donororgaan. Wat zou je dan doen?
Denk je dan nog steeds van "Nee, geen organen van iemand anders in mijn kind", of is dat dan anders, en waarom?
en stel dat je de kans hebt om het leven te redden van een ernstig ziek kindje? Zou je het dan nog niet over je hart kunnen verkrijgen?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie daar dan tegenover staan..

Ik zou geen twee keer na hoeven denken. Ik ben iig zeker donor Ja