Schone was ruikt niet fris

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schone was ruikt niet fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:00

Bij mij bleef laatst steeds een laagje water in de machine staan, nou, dat gaat ook stinken. Ik heb hem op pompen gezet en een keer leeg laten draaien met een pakje schoonmaakmiddel voor de wasmachine (uit de supermarkt) en geen last meer gehad.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:01

Bij mijn wasmachine bleek de verwarming kapot. Ik waste dus koud en dat werd ook niet fris. Dus even controleren of je wasmachine warm wordt tijdens het wassen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:03

djuno schreef:
heb ik hier een ander raadsel voor jullie:

ik was de witte en bonte was precies hetzelfde...alleen wit op 60 en bont op 40. Trommels evenvol, zelfde hoeveelheid wasmiddel en zelfde hoeveelheid wasverzachter.

Toch ruikt mijn witte was niet lekker vind ik. Het gaat dan voornamelijk om de handdoeken. Sokken, t-shirts en ondergoed ruikt lekker. De bonte was ruikt heerlijk naar de amandel-wasverzachter van Robijn en alles ruikte hetzelfde.

Nou zou je kunnen zeggen dat de witte was TE lang ligt in de wasmand...maar ik draai minstens 1 witte was per 2 dagen

En als je wit op 40 wast?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:08

denk je er ook aan dat je het rubber iedere keer na het wassen helemaal uitdroogt? dit voorkomt aanslag en scheurtjes (en dus lekkage).

volgende keer je wasmachine niet alleen op 95 graden wassen, maar inderdaad azijn erbij of een handje soda.

djuno: handdoeken moet je af en toe even flink heet wassen. de bacterien hierin blijven leven op lagere temperaturen. handdoeken hebben meer bacterien, omdat een vochtige ondergrond nu eenmaal een goede voedingsbodem is.
doe jij 1 witte was per 2 dagen? ik niet hoor, ik stop mijn wasmand helemaal vol en zaterdag is wasdag. blijf niet bezig Clown

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:26

RedPassion schreef:
Volproppen doe ik nooit, ik draai eerder twee wasjes met een halfvolle machine dan 1 heel volle.

De was wordt schoner als je de juiste hoeveelheid wasgoed in de machine stopt, bovendien heeft het wasgoed minder te lijden van de omwentelingen als de machine naar behoren is gevuld.
Als je de deur dicht moet proppen zit ie te vol, maar een volle trommel terwijl de deur gemakkelijk dicht kan, is prima.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:06

officieel moet je een hand boven je was in de wasmachine kunnen plaatsen.
en dan je hand dus niet plat er bovenop,maar rechtop houden.
dan is het goed.

wassen op 60 graden is trouwens verouderd. Tong uitsteken
ik was wit op 40 graden en de rest op 30 en alles word altijd schoon en ruikt altijd fris.
vorige wasmachine is maar liefst 25 jaar oud geworden zonder ook maar 1 muffe was Knipoog

enige wat ik doe is af en toe een fles schoonmaak zijn er in gooien en dan even laten draaien op 60 graden( de mijne kan niet warmer)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:12

mrie schreef:
Ik had precies hetzelfde. De was bleef ruiken alsof hij net uit de wasmand kwam. Bah. Toen heb ik dus mijn machine na laten kijken maar daar kwam niks uit. Dus toen heb ik het probleem uitgelegd aan de wasmachine man. Hij vertelde dat je een machine heel af en toe op 95 graden moet laten draaien om allerlei inmiddels in de machine woonachtige bacterien 'dood' te wassen. Die jongens overleven gewoon 60 graden en stinken.
Sinds ik dat doe. Heel af en toe de lakens of handoeken. Of nog beter de Paardenwas heb ik geen last meer van stank....
Probeer het eens.

Pfoe dat durf ik niet hoor! Ik was alles altijd hooguit op 40 graden. Meeste op 30 ( jaja energiezuinig he Vork ) Maar 95?? Kan dat dan wel met lakens en handdoeken?

Bedenk me trouwens net dat ik er ook nog een was in heb zitten.. Helemaal vergeten! Koe Waar Bokt toch al niet goed voor is!

Succes in ieder geval met de tips! Ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:18

shera schreef:
Bij mijn wasmachine bleek de verwarming kapot. Ik waste dus koud en dat werd ook niet fris. Dus even controleren of je wasmachine warm wordt tijdens het wassen.

Hoe valt dat te checken dan?

tienus63 schreef:
De was wordt schoner als je de juiste hoeveelheid wasgoed in de machine stopt, bovendien heeft het wasgoed minder te lijden van de omwentelingen als de machine naar behoren is gevuld.
Als je de deur dicht moet proppen zit ie te vol, maar een volle trommel terwijl de deur gemakkelijk dicht kan, is prima.

Weet ik, maar ik bedoelde dat ik nooit prop om al mijn was er in te krijgen ofzo Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:20

gewoon even voelen met je hand aan het raampje...is ie warm dan is de temperatuur dus ook goed.
meestal zo vlak nadat de wasmachine aanstaat gaat de thermostaat ook aan, dan kun je wel voelen of het warm genoeg word Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:21

Je kunt de temperatuur checken door je hand tijdens het draaien tegen de deur te houden.
Bij 30/40 graden is het dan aangenaam warm, bij 60 graden behoorlijk warm, bij 90 graden brand je de vingers bijna.

Katoen kan zonder problemen op 90 graden gewassen worden. Zelfs spijkerbroeken, katoen krimpt na de 1e/2e keer wassen niet meer.
De kleur heeft wel te lijden van heet wassen.
Maar overalls die bij de koeien e.d. gebruikt worden, gaan hier meestal in de kookwas. Anders krijg ik de strontvlekken er niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:22

Oh, volgens mij is het raampje nooit warm... was het net niet in elk geval (na die 95 graden). Is dat bij elke wasmachine dan zo dat het warm wordt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:24

Ja, ik denk dat je thermostaat dan kapot is.
Had ik ook bij mijn vorige machine, de was werd niet goed schoon en rook muf.
Als de machine nog niet zo oud is, reclameren bij de winkel waar je het gekocht hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:25

Nou, dan neem ik dinsdag meteen contact op met die winkel...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:27

Die 95 graden durf ik dus echt niet, draai altijd leeg max 75 graden. Ik doe dit standaard na de paardenwas, dus ongeveer 1 x per 2 weken als ik een berg dekjes etc gewassen heb, daarna de boel helemaal reinigen en nog een flink laten spoelen. Van dat azijn had ik al wel eens gehoord, maar ook dat durf ik niet helemaal aan, is dat van schoonmaakazijn in zo'n groene fles????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:27

ja volgens mij moet dat raampje echt wel bij elke wasmachine warm worden.
per slot van rekening komt het warme water daar tegenaan.
zeker bij 95 graden lijkt me dat je dat toch goed kunt voelen.

mijn wasmachine kan niet eens op 95 Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:32

@ TS, als je machine gerepareerd wordt of je gebruikt er zo dadelijk een die doet wat ie moet doen, verdwijnt die rare geur weer uit de was.
Gelukkig!
Daar had ik toen niet helemaal op durven rekenen.

Voor het behoud van de machine is het verstandig om hem zo af en toe op de maximum temperatuur te laten draaien.
Wasmiddel fabrikanten raden lagere temperaturen aan, maar een goede en eerlijke wasmachine verkoper raadt juist aan om wel op hogere en hetere temperaturen te wassen.
Een zaak die veel wil verdienen aan reparaties of nieuw verkoop praat met de wasmiddelen fabrikant mee.

Nette goed was ik op 40 graden, werkgoed meestal 60 graden.
Handdoeken moeten meedoen met de rest.
Wit katoen wasgoed zo nu en dan op heet.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:40

Urielle schreef:
Tegen de geur kun je Dettol in het spoelwaterbakje doen. Zo krijg ik zweetgeur uit oude T-shirts. Die ruiken daarna niet naar Dettol maar gewoon neutraal.

das nog eens een tip Pling haalt favo tshirt weer uit de prullenmand Vork

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:33

RedPassion schreef:
Oh, volgens mij is het raampje nooit warm... was het net niet in elk geval (na die 95 graden). Is dat bij elke wasmachine dan zo dat het warm wordt?

Voordat je naar de winkel rent....tuurlijk voelt het raampje niet meer warm als je alles eruit haalt. De was wordt immers een aantal keren gespoeld met koud water Knipoog
Raampje is alleen heet tijdens het wasprogramma zelf.

Tegenwoordig worden machines zo gemaakt dat als er iets kapot is wat essentieel is voor het wassen...dan zullen ze met een foutcode komen en stoppen met het programma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:36

djuno schreef:
RedPassion schreef:

Voordat je naar de winkel rent....tuurlijk voelt het raampje niet meer warm als je alles eruit haalt. De was wordt immers een aantal keren gespoeld met koud water Knipoog
Raampje is alleen heet tijdens het wasprogramma zelf.

Dat snap ik Knipoog Maar omdat iemand eerder in het topic al iets over een heet raampje had geschreven heb ik gevoeld toen het nog draaide. Maar toen was de machine al wel aan het centrifugeren, is het dan ook al koud(er)?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:38

benangelique schreef:
djuno: handdoeken moet je af en toe even flink heet wassen. de bacterien hierin blijven leven op lagere temperaturen. handdoeken hebben meer bacterien, omdat een vochtige ondergrond nu eenmaal een goede voedingsbodem is.
doe jij 1 witte was per 2 dagen? ik niet hoor, ik stop mijn wasmand helemaal vol en zaterdag is wasdag. blijf niet bezig Clown

oke, thanks voor de tip.

Wow! ...alles opsparen voor de zaterdag?? Dat ga ik hier niet redden. Hier gaan sowieso 5 a 6 handdoeken per dag de wasmand in...dus aan het einde van de week 35 a 42 handdoeken te wassen. En dan de rest nog (beddengoed, bovenkleding, ondergoed bladiebladiebla).....ben ik dus mijn hele zaterdag kwijt met wassen en opvouwen Ziek

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:40

RedPassion schreef:
Dat snap ik Knipoog Maar omdat iemand eerder in het topic al iets over een heet raampje had geschreven heb ik gevoeld toen het nog draaide. Maar toen was de machine al wel aan het centrifugeren, is het dan ook al koud(er)?

dat hangt ervan af hoevaak hij op dat moment al gespoeld heeft. Na het wasgedeelte wordt het water eerst afgepomd...dan licht centrifugeren....schoon spoelwater...centrifugeren....weer schoon spoelwater.
Dus de vraag is...bij welke keer centrifugeren ben jij gaan kijken en voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:43

djuno schreef:

Ongeveer 10/15 minuten voor het helemaal klaar was. Dat is vast te laat geweest denk ik? Dan morgen weer een test Knipoog

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:45

RedPassion schreef:
djuno schreef:

Ongeveer 10/15 minuten voor het helemaal klaar was. Dat is vast te laat geweest denk ik? Dan morgen weer een test Knipoog

yep....te laat!

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:46

miep1979 schreef:
is dat van schoonmaakazijn in zo'n groene fles????

Gewoon keukenazijn werkt ook. Zo'n wasbolletje vol in je machine zetten en zo heet mogelijk laten draaien. Werkt prima Ja

Overigens, die van mij heeft dubbel glas in het deurtje, soort kinderveiligheid denk ik. Daar voel je ook niet aan of 'ie warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:48

Nou, ik draai sowieso morgen een wasje. Dan voel ik wel aan het raampje, en heel misschien heeft het schoonmaken wel geholpen Sigaar