Maar te vroeg schakelen is echt niet goed voor de auto hoor.... Lees bij sommige mensen dat ze met 25 kms al in de 3 zitten, en met 60 al in de 5... Dan help je op den duur de auto wel naar de maan
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
erg handig 

Liezel1 schreef:sommige auto's laten het ook niet toe....
mijn vader heeft een Opel Zafira met turbo... die slaat in bij 2500 toeren.....
als ej je dus volgens de regels aan het "nieuwe rijden" houdt, zou dat betekenen dat je elke keer dat je nét over wil schakelen een tik mee krijgt van die turbo....
ik kan je vertellen, dat rijdt niet prettig!
)? sronnie schreef:Ik zou eerlijk gezegt niet weten bij hoeveel toeren ik schakel, ik heb helemaal geen toerenteller
Met lessen was het altijd bij rond de 2500 schakelen, behalve richting snelweg dan bij minimaal 3000 toeren schakelen, scheen het zuinigste te zijn.
superrizzo schreef:edit :heb helemaal verkeerd getypt
wegrijden in zijn 1
bij 20 in zijn 2
bij 40 in zijn 3
bij 60 in zijn 4
bij 80 in zijn 5
PattyOosten schreef:Ik heb geleerd bij 20 naar 2, 40 naar 3, 60 naar 4 en 80 naar 5. Mijn auto is uit 1997 en die trekt dat wel. Mijn moeder kan ook gerust 60 in zijn 2 rijden


Rock schreef:Ben er nu achter dat als je voorzichtig genoeg doet, je ook bést in z'n 3 kan optrekken
Dagmar_k schreef:Ik heb met rijles geleerd zo bij de 2000 toeren. Nou hebben wijzelf een VW Golf V, 1.9 tdi (diesel dus), daar schakel ik toch eerder tussen de 2000-3000 toeren.
Vaak op het geluid afgaan is goed.
Volgens het nieuwe rijden moet je het toerental zo laat mogelijk houden. Dus bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom, 50 in z'n 5. Ik zelf deed dat wel destijds met mijn peugeootje 106 (benzine) dan was hij stukken zuiniger. Maar met de diesel is dat geen porem. Dan rijdt hij niet prettig.
Je moet trouwens ook niet zo optrekken hè, dan verbruik je juist weer heel veel!


) en dan trek ik 'em wel even ruim op/ over de 3500 toeren. En ik kan je verzekeren: mijn auto is niet lui, ik verbaas mensen soms met het tempo wat 'ie in de 1ste, 2de en 3de versnelling kan maken (stoplichtsprintjes met zo'n vierkante bak :-D). Daarna is de fut er echter uit, het blijft een 4-wiel-aangedreven trekpaard, niet bepaald een sportwagen.deschels schreef:Liezel1 schreef:het nieuwe rijden is inderdaad zuiniger..... maar wel funest voor wat oudere auto's....
daarom trekt mijn vriend de auto eens in de zoveel tijd ook helemaal "door".... dus tot dik in de 5000 toeren...
je wil niet weten wat voor een troep er dan allemaal uitkomt...
zo doe ik het ook regelmatig...af en toe goed doortrekken is alleen maar goed voor de auto.
verder rond de 2000 toeren blijven rijden dat is het zuinigst