Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wiesje schreef:Alle andere gevallen van zelfdoding (op wat voor manier dan ook) kan ik alleen maar heel egoïstisch vinden. Ik kan er niks aan doen maar in dit land dat helemaal uiteen knapt van hulpverleners etc etc kan niemand mij wijsmaken dat je geen hulp gekregen kan hebben. En als iemand die hulp niet accepteert is hij/zij in mijn ogen dus gewoon egoïstisch bezig en laat hij zijn vrienden/familie/geliefden dus gewoon met alle ellende en verdriet achter en dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.
Wiesje schreef:Ik sta zelf vrij nuchter in het leven, ben gezond en heel gelukkig in mijn relatie en mijn werk en woonomgeving.
Er is maar 1 manier waarop ik euthanisie kan begrijpen, en dan heb ik het over ouderen en/of hele zieke mensen die gewoon niet meer verder willen en hun verder leed bespaard kan blijven (en die vaak herinnert willen blijven zoals ze waren, en niet als ze helemaal 'op' zijn).
Alle andere gevallen van zelfdoding (op wat voor manier dan ook) kan ik alleen maar heel egoïstisch vinden. Ik kan er niks aan doen maar in dit land dat helemaal uiteen knapt van hulpverleners etc etc kan niemand mij wijsmaken dat je geen hulp gekregen kan hebben. En als iemand die hulp niet accepteert is hij/zij in mijn ogen dus gewoon egoïstisch bezig en laat hij zijn vrienden/familie/geliefden dus gewoon met alle ellende en verdriet achter en dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.
Citaat:Bedenk dat er heel veel moed voor nodig is om die stap daadwerkelijk te zetten en wat eenzaam zo iemand moet zijn geweest op het moment van sterven.
Eline schreef:Even heel sec en statistisch gezien: het aantal zelfmoorden in Nederland is niet ineens explosief gestegen maar is al jarenlang min of meer stabiel. Als je hier interesse in hebt vind je in dit onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek een hoop cijfers en informatie.
Trennie schreef:Bedenk dat er heel veel moed voor nodig is om die stap daadwerkelijk te zetten en wat eenzaam zo iemand moet zijn geweest op het moment van sterven.
Zep schreef:Trennie schreef:Bedenk dat er heel veel moed voor nodig is om die stap daadwerkelijk te zetten en wat eenzaam zo iemand moet zijn geweest op het moment van sterven.
Ik denk dat dit vaak enorm onderschat word door een buitenstaander
Trennie schreef:Eline schreef:Even heel sec en statistisch gezien: het aantal zelfmoorden in Nederland is niet ineens explosief gestegen maar is al jarenlang min of meer stabiel. Als je hier interesse in hebt vind je in dit onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek een hoop cijfers en informatie.
Heej! Bedankt! Hier wilde ik al een tijdje meer van weten, omdat ik wil weten of mijn beeld wel klopte.
Evelijn_ schreef:Bij mij in de straat heeft een vrouw zich een aantal jaren geleden opgehangen, een paar weken nadat haar man aan kanker was overleden.
De vrouw kon blijkbaar niet leven met het feit dat haar man er niet meer was, dus wilde ze zichzelf ook van het leven beroven.
Haar zoon van toen nog 14 vond haar in de garage, ze had zichzelf opgehangen aan de bovenkant van de garagedeur.
Ze heeft 3 kinderen achtergelaten, van 14, 17 en 19. De oudste was het huis al uit toen het gebeurde, de jongste twee moesten naar een pleeggezin. Nu ze oud genoeg zijn om op zichzelf te wonen, wonen ze alle drie in het ouderlijk huis. En ze kunnen zich prima redden gelukkig.
Wiesje schreef:Ik sta zelf vrij nuchter in het leven, ben gezond en heel gelukkig in mijn relatie en mijn werk en woonomgeving.
Er is maar 1 manier waarop ik euthanisie kan begrijpen, en dan heb ik het over ouderen en/of hele zieke mensen die gewoon niet meer verder willen en hun verder leed bespaard kan blijven (en die vaak herinnert willen blijven zoals ze waren, en niet als ze helemaal 'op' zijn).
Alle andere gevallen van zelfdoding (op wat voor manier dan ook) kan ik alleen maar heel egoïstisch vinden. Ik kan er niks aan doen maar in dit land dat helemaal uiteen knapt van hulpverleners etc etc kan niemand mij wijsmaken dat je geen hulp gekregen kan hebben. En als iemand die hulp niet accepteert is hij/zij in mijn ogen dus gewoon egoïstisch bezig en laat hij zijn vrienden/familie/geliefden dus gewoon met alle ellende en verdriet achter en dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.
Welshcobfan schreef:Ik vind zelfmoord toch altijd de moeilijkste om te verwerken... juist omdat je altijd met 'waarom?' blijft zitten. De enige die het echt weet is er niet meer....
Met een natuurlijke dood (hoe ellendig ook) heb ik meer vrede... omdat ik dan met minder vragen achter blijf.