Wie heeft hier rijbewijs E gehaald?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:45

Ik heb lessen van 2 uur gehad omdat ik idd die aanhanger nog moest aankoppelen en weer afkoppelen. Daar raak je (vooral) in het begin nogal veel tijd mee kwijt. Als dat uurtje les zonder het aan- en afkoppelen is meegerekend (dus puur alleen het rijden) dan lijkt me er niks mis mee om 1-uurslessen te nemen ipv 2 uur. Maar ja, dan moet je natuurlijk nog wel leren om goed aan- en af te koppelen Haha! maar dat is gelukkig niet zo moeilijk Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:13

Jasmijn: Waarom dan 8 lessen van 2 uur? 4 lessen van 2 uur kan toch ook? Zit je op hetzelfde aantal uren. Ze hebben wel gelijk dat het aan- en afkoppelen lang duurt, dat was bij mij ook de reden dat ze alleen lessen van 2 uur hadden. Ik heb een intest gedaan, om het aantal lessen in te schatten, toen gelijk examen aangevraagd, toen een tijd niet gelest omdat het lang duurde voor ik examen kon doen en ongeveer 3 weken voor het examen begonnen met lessen van 2 uur.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 10-12-02 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:03

Ik heb het in 1 dag gedaan maar reed ook al jaren rond met trailer zonder E rijbewijs Bloos
Aan en afkoppelen en (bochtjes)achteruit waren het probleem niet en de regels uit het voertuigregelement wist ik al vanuit m´n werk.
Het examen viel me erg mee, met 20 minuten was ik weer terug en kreeg zelfs nog een complimentje

Als ik jou was nam ik eerst een proefles om te zien hoe het gaat, daarna kun je altijd nog kiezen voor 1 dag of meerdere lessen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:20

Margreet schreef:
Waarom dan 8 lessen van 2 uur? 4 lessen van 2 uur kan toch ook? Zit je op hetzelfde aantal uren.

Verward

Ik heb het in één dag gedaan. Had al redelijk wat ervaring met het rijden met trailer. Vond het heel erg prettig in één dag en ook de snelste oplossing.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:28

Je moet er natuurlijk ook maar net tijd voor hebben, vrij voor kunnen krijgen etc. om een hele dag te gaan lessen. Ik heb gelest op zaterdag, alleen examen was doordeweeks, maar dat duurt niet zo lang. Kan me zo voorstellen dat dat voor sommige mensen ook een argument is om geen dagcursus te doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:33

Je hebt je rekensommetje nog niet uitgelegd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:52

Katja schreef:

Dan moet je het bericht van Jasmijn maar goed lezen, daar is het een reactie op, dan snap je het wel. Althans, dat mag ik hopen...

Het gaat over 8 lessen. De ene rijschool biedt lessen aan van 1 uur, de andere van 2 uur. Die lessen van 2 uur zijn uiteraard duurder. Mijn vraag was dus of je er dan niet maar 4 van kunt nemen van 2 uur, dan zit je op hetzelfde aantal uren als wanneer je 8 lessen van 1 uur neemt. 8x1=8 en 4x2=8 of is dat een te moeilijk sommetje voor je?

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:48

Margreet schreef:
Jasmijn: Waarom dan 8 lessen van 2 uur? 4 lessen van 2 uur kan toch ook? Zit je op hetzelfde aantal uren.

Ik denk dat Katja dit bedoelt, Margreet...
Ach, gewoon een stom typfoutje.

Ik ben van plan om eind februari ook mijn E te halen.
Ik heb dan mijn rijbewijs bijna een jaar en vind het toch wel tijd worden dat ik het nu ga halen.
Ben er alleen nog niet uit of ik een een- of tweedaagse cursus ga doen.

Wel handig trouwens om nu van tevoren al een paar tips te lezen waar je dan op moet letten.
Thanks Party!! .

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:00

Ik moet 19 december afrijden!! heb ondertussen ook al een paar keer les gehad!! En zou simpel is het niet hoor!! het achteruit rijden vind ik het meest irritant!! Maargoed het is wle handig als je het hebt!! mag je van alles achter je auto knopen!! Haha!

het schijnt dat vanaf volgend jaar september zonder E rijbewijs niet meer als 700 kilo achter je auto mag hangen!! Dus dat is een goede 1,5 paards trailer zonder paard!! Maar het preciese weet ik daar ook niet van, dat ga ik nog even navragen bij m'n rij instructeur!!

Maar ben wel benieuwd of ik het in 1 keer haal!! 18 december heb ik een hele dag les en dan de volgende dag afrijden!! Ik zou als ik jou was eerst een les nemen om te kijken in hoeveel tijd je het kan!! Heb ik ook gedaan!! helpt echt hoor!! Zo erg geldklopperij is het niet!!! dat heb ik ook al gevraagd! het probleem is dat de auto meer diesel zuipt als er een dikke aanhanger achter hangt!! Ik rij in een Peugeot 806!! er liggen namelijk ook betonnen balken achterin!!
Succes in ieder geval!!

Groetjes Marielle

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:03

Margreet"]
[quote="Katja schreef:

Dan moet je het bericht van Jasmijn maar goed lezen, daar is het een reactie op, dan snap je het wel. Althans, dat mag ik hopen...

Het gaat over 8 lessen. De ene rijschool biedt lessen aan van 1 uur, de andere van 2 uur. Die lessen van 2 uur zijn uiteraard duurder. Mijn vraag was dus of je er dan niet maar 4 van kunt nemen van 2 uur, dan zit je op hetzelfde aantal uren als wanneer je 8 lessen van 1 uur neemt. 8x1=8 en 4x2=8 of is dat een te moeilijk sommetje voor je?
[/quote]

Au, m'n ego is gekwetst. Knipoog Ik bedoelde inderdaad je typfoutje. Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:07

Is geen typefoutje. Jasmijn heeft het over 8 lessen, bij 2 verschillende rijscholen.
A biedt lessen aan van 1 uur
B biedt lessen aan van 2 uur

8 lessen bij rijschool B is dan dus duurder, maar ook 2x zoveel les (8x2 uur les is best veel!). Mijn vraag was of het dan geen optie is om ipv 8 maar 4 lessen te nemen bij rijschool B. Omdat ze dan dus op hetzelfde aantal uren uitkomt als wanneer ze 8 lessen van 1 uur neemt bij A en dus niet duurder uit is.

Maar misschien was mijn gedachtegang wat te direct en als die dan ook nog eens uit z'n verband getrokken wordt ontstaat er idd een hele rare rekensom.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:01

Ik snapte je rekensom ook meteen hoor Margreet, alleen kreeg ik die optie niet. Ze lessen elke week tot het examen.
Misschien moet ik die van 1 uur maar eens proberen en nog niets aanvragen en als dat echt te kort is, over naar die rijschool die elke week 2 uur verplicht.
En ach, misschien als ik heel hard oefen, dat ik dan wel een keertje over mag slaan.

Hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:21

Voor de mensen die ook hun E willen halen. Het aanvragen voor een examen een aantal maanden in beslag. ik heb 27 september aangevraagt. En mag pas 24 januari examen doen

Nog een tip: Stuur zo veel mogelijk met twee handen. En houd vooral je versnellingspook niet vast tijdens het rijden. daar had ik namelijk nog al een beetje last van..

tije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:15

ik had em in 2x aja het is maar net hoe bij die mensen hun bui is Lachen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:37

goed vraag 1 hoef ik denk ik niet mer te beantwoorden, daar hebben de anderen je al een aardig antwoord op gegeven.
de 2e vraag, op dit moment hoef je nog niet theorie examen te doen voor BE maar er staan wel een hele berg veranderingen aan te komen.
oja ik ben dan wel gediplomeerd rij-instructeur maar ik geef op dit moment geen les meer en ben zodoende ook niet helemaal meer op de hoogte wat de regelgeving aangaat.

en curly2day:

curly2day schreef:
Ik heb er een andere oplossing voor gevonden: een veewagentje die je mag besturen met je B rijbewijs! en die ook nog zwaar genoeg is dat er twee flinke E pony's in kunnen, ideaal !! Pling

heel leuk maar hou je wel in de gaten dat je alsnog niet meer dan 3500 kg mag wegen. en er zijn in nl. maar heeeeel weinig vrachtautootjes op B rijbewijs waar je idd 2 paardjes of E-pony's op kunt vervoeren.

kleine rekensom de meeste vrachtauto's zijn van zichzelf al minimaal 2800 kg. dus hoeveel mag je dan nog laden???? en hoe zwaar zijn je paardjes????? juist ja dat verhaal gaat dus vaak niet op. en als ze je aanhouden kun je A 1 van je paarden afladen en B je krijgt nog een bekeuring ook nog.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:21

Ik heb er 2 x over gedaan. Ik vond het best pittig. Heb 5 lessen gehad en meteen daar achteraan examen, dit is niet aan te raden.
Ik zou het toch een beetje verdelen.