Ik haat m'n broertje..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik haat m'n broertje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:59

precies

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:59

Mijn broertje heeft nu hulp van een bureau dat zorg verleent aan mensen met bv PDD-NOS, ADHD, enz. daarvan komt er elke week een vast iemand langs voor ongeveer 2 uur om met mijn broertje aan zijn ziekte te werken en eventueel voor ons als wij daar behoefte aan hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:00

dat is ook zeker wel fijn

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:01

tot nu toe werkt het ook erg goed, want sinds zij met hem werkt heeft hij geen last meer van extreme woedeuitbarstingen en wij begrijpen hem beter.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 15:02

Hij heeft vroeger idd Retalin gehad, maar dat schijnt hij nu niet meer nodig te zijn. Hij heeft ook veel bij doctoren gelopen, en daar is wel duidelijk dat hij een laag IQ heeft en niet met andere mensen om kan gaan, mar agressie laat hij niet zien. Er kwam ook een psycholoog bij ons en ging dan met hem en mijn moeder praten, echter is er dan niets aan de hand en vergeet m'n moeder de dingen die hij de dag daarvoor heeft gedaan. Zoasl toen hij die sieraden had gestolen, gaat hij met die psycholoog erbij huilend zijn excuus aanbieden, een uur later scheld hij me de huid weer vol.

De punten die Loezoe zegt, komen erg overeen. Zo is hij heel slecht in leren, maar vraag je hem wat over een auto, vooral Mercedes, dan vertelt hij de kleinste details.

Edit: @Loezoe hoe oud is jouw broertje dan, want mijn broertje had dus idd ook van die gesprekken, maar nu hij bijna 18 wordt, is dat stop gezet..
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 19-01-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:03

Kinderen met PDD-NOS gaan hun emoties dan ook altijd extreem gaan tonen, en dat merk je ook duidelijk aan jou verhaal. Dit wil niet zeggen dat dit het er makkelijker op maakt voor jou, je kan niet zomaar zeggen : hij heeft PDD-NOS dus kan hij er niets aan doen.. Ik begrijp volkomen wat je bedoeld en dergelijke, maar dit los je niet zomaar op.
Er is geen optie om bij je vader te gaan wonen? En ja op kamers gaan is ook niet handig als je altijd terug moet voor de paarden dan wordt het namelijk enorm duur. Weet je moeder van het feit de je je zo ergert aan hem?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 15:06

Ja, m'n moeder die weet dat heel goed. Maar ze zegt gewoon dat hij er niets aan kan doen, heeft een afwijking, dus wij "met gezond verstand", moeten eigenlijk medelijden hebben en ons eraan aanpassen.

Bij mijn vader wonen is niet echt een optie, gezien ze ook met 5 mensen wonen in een rijtjeshuis met 3 slaapkamers.. Dan zou ik dus helemaal geen 'eigen' plekje meer hebben.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:12

Wij zien het hier zo: hij heeft die afwijking en ja, dat is klote voor hem. Laatst zei hij zelf, was ik maar zoals jullie. Dat is dan wel even zwaar. Maar wat heeft het voor zin om medelijden te hebben? Daar heeft hij niks aan. Wat we wel doen is te proberen om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Dat is iets heel anders dan medelijden hebben. We hebben de taken vast verdeeld en hij hoeft maar weinig te doen, maar wel íets, want anders is hij zo gehaaid dat hij overal onderuit probeert te komen. Zo dekt hij bijvoorbeeld de tafel en als mijn ouders zijn werken kook ik het eten zodat we om 1830 kunnen eten als zij thuis komen. Mocht ik nou een keer niet op tijd thuis zijn om het eten aan te zetten, dan moet ik hem in het begin van de middag al bellen/sms-en zodat hij dat langzaamaan kan aanpassen en niet als hij uit zijn werk komt meteen voor het blok staat, want dan gaat het mis.

Ook wassen wij om de dag af, maar ondanks dat hij dat weet zeggen we bijvoorbeeld vandaag als het mijn dag is, dat hij morgen moet. zodat hij dat ook langzaam in zijn hoofd kan inplannen. zeggen we het pas morgen onder het avondeten, dan hebben we bonje. Dus geen medelijden, maar wel mee om proberen te gaan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:14

Hmmm, beetje lastig, en ja ik kan wel begrijpen dat je moeder dat zegt.. Mijn moeder zei dit zelf ook bij mijn broer en ik : jij bent de oudste, gebruik je verstand en negeer het storende gedrag. Dus als het daar al toegepast wordt dan wordt het zeker toegepast bij jullie gezin omdat hij "minder verstandig is".
Je bent 21 heb ik gelezen, geen optie om zelf iets kleins te huren/kopen? Ookal wil je graag thuis wonen, denk eens goed na, is het niet leuker om je ouders te bezoeken en bijna geen last meer te hebben van je broertje? Zoek misschien iets niet ver van je moeder en/of vader en paarden vandaan, iets kleins, gezelligs. Het is onmogelijk om je broertje van je moeder te scheiden hé..

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:16

Uppojono schreef:
Ja, m'n moeder die weet dat heel goed. Maar ze zegt gewoon dat hij er niets aan kan doen, heeft een afwijking, dus wij "met gezond verstand", moeten eigenlijk medelijden hebben en ons eraan aanpassen.

Zoals jij het beschrijft krijg ik sterk de indruk dat je moeder begeleiding nodig heeft om met je broer om te gaan en hem structuur te bieden.
Om vanuit medelijden met iemand om te gaan (en helemaal op te voeden) is volgens mij een verkeerde stap. Hiermee kom je nl niet verder en ga je alles door de vingers zien terwijl met structuur er een heel veel kan veranderen.
En tuurlijk zullen er dan ook altijd dingen/gedragingen zijn waar jij je aan ergert maar dat valt dan binnen de perken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:18

Ts, zou het voor jou niet helpen als je broertje bij je vader gaat wonen? Je geeft aan dat hij wel respect heeft voor je vader, is dat geen optie mss?
Voor jou en je moeder zou het erg goed zijn, en dan hoef ook jij niet op kamers Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:19

Vaak, en dat schemert ook wel door in jouw verhaal, is een gebrek aan grenzen een van de belangrijkste oorzaken.
Je zegt zelf dat je moeder alles voor hem over heeft, laat het hem eerst maar eens verdienen!
Moeilijk, ik zou er ook gestoord van worden.

Medicijnen helpen alleen i.c.m. regels, hoe banaal dat ook klinkt, maar ik ben dat vaak genoeg tegen gekomen in mijn oudere banen... Ouders die de deur plat liepen bij de hulpverlening, maar thuis alle teugels weer net zo makkelijk lieten vieren...

In ieder geval veel succes en sterkte, ik zou ook niet weten wat je ermee moet... Uit huis gaan lijkt me ook zo'n crue optie, vooral omdat je geen probleem met je ouders hebt..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:22

Herkanbare situatie. Mijn 2 jaar oudere broer heeft ADHD/ADD. Preciese diagnostiek toetsen heeft hij geweigerd en daar is het onderzoek dan ook gestopt. Hij heeft altijd het huis 'geterroriseert' en naar de buitenwereld de ozo leuke jongen uithangen. Op 16 jarige leeftijd kreeg hij wat met zijn vriendin en binnen 3 maanden woonde hij bij haar ouders in. Gaf veel rust thuis, al was het nog steeds, als hij er was... Ondertussen, ruim 7 jaar later is hij een stuk volwassener geworden. Laatste 1,5 jaar is hij naar mij toe ook héél erg veranderd, lijkt wel of hij respect heeft voor mijn vriend ofzo. Maar sinds hij die kent gaat het een stuk beter in onze omgang. Want mijn vriend kende ik natuurlijk al even en die heeft toen ook wel meegekregen hoe hij was.
Maar mijn ouders zien nu ook alleen maar hoe goed het gaat en zijn zó blij als hij langs komt enz. dat ik en mijn vriend langs komen lijkt de normaalste zaak en dat is soms heel kwetsend. Als je van vakantie belt en wilt vertellen waar je bent geweest en je krijgt een uitgebreid verslag waar je broer is geweest enz. en dan denk ik, dan bel ik hem zelf wel. Ik snap wel dat zij blij zijn dat ze nu eindelijk normaal contact met hem hebben, maar ze hebben niet in de gaten hoe lomp ze dan doen.

Op kamers gaan helpt zeker, iig, het heeft mij heel veel rust gegeven Lachen

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:27

Zeg niet dat je je broertje haat. Lachen
Op dit soort moment vind je het gewoon niet leuk en vervelend en vermoeiend zo broer te hebben.
misschien heeft hij wel iets wat niet bekend is bij jullie of moet hij gewoon her opvoeding hebben.
ikzal zelf zeggenblijf gewoon thuis om er voor je moeder te zijn, bedoel ik ben mijn broertjes zijn moeder niet maar als mijn moeder het neit tek neem ik het over, bedoel ik ben vroeger ook erg geweest en heb echt een hekel aan irritante vervelende scheinhijlige mensen die het goed hebben en onwijs brutaal zijn.
En geloof me soms luistert hij soms niet, maar zachtjes aan begrijpt hijw el dat wij ook mensen zijn.
al is mijn broertje nog maar 12 en is het gewoon de puberteit.

Wees er wel voor je moeder want ze heeft het zwaar, bedoel mijn band met me moeder is sterker geworden doordat me broertje zo strontvervelend is.

suc6 Lachen en hou je sterk sta boven hem. Knipoog

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:30

Ethelate schreef:
Herkanbare situatie. Mijn 2 jaar oudere broer heeft ADHD/ADD. Preciese diagnostiek toetsen heeft hij geweigerd en daar is het onderzoek dan ook gestopt. Hij heeft altijd het huis 'geterroriseert' en naar de buitenwereld de ozo leuke jongen uithangen. Op 16 jarige leeftijd kreeg hij wat met zijn vriendin en binnen 3 maanden woonde hij bij haar ouders in. Gaf veel rust thuis, al was het nog steeds, als hij er was... Ondertussen, ruim 7 jaar later is hij een stuk volwassener geworden. Laatste 1,5 jaar is hij naar mij toe ook héél erg veranderd, lijkt wel of hij respect heeft voor mijn vriend ofzo. Maar sinds hij die kent gaat het een stuk beter in onze omgang. Want mijn vriend kende ik natuurlijk al even en die heeft toen ook wel meegekregen hoe hij was.
Maar mijn ouders zien nu ook alleen maar hoe goed het gaat en zijn zó blij als hij langs komt enz. dat ik en mijn vriend langs komen lijkt de normaalste zaak en dat is soms heel kwetsend. Als je van vakantie belt en wilt vertellen waar je bent geweest en je krijgt een uitgebreid verslag waar je broer is geweest enz. en dan denk ik, dan bel ik hem zelf wel. Ik snap wel dat zij blij zijn dat ze nu eindelijk normaal contact met hem hebben, maar ze hebben niet in de gaten hoe lomp ze dan doen.

Op kamers gaan helpt zeker, iig, het heeft mij heel veel rust gegeven Lachen

Probeer dat eens met ze te bespreken waarschijnlijk hebben ze niet in de gaten wat dat met jou doet!
sterkte ermee!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 10:43

Nou echt, het woord haat, is nog zachtjes uitgedrukt. Daar kwam ik zonet wel weer achter.. De agressieveling had 2 croissantjes in de oven, oven piepte, dus ik haal ze er even uit. Zeg het nog tegen hem, maar blijkbaar waren ze toch niet klaar.. Begint hem daar te flippen.. Smijt het toetsenbord en muis, bovenop de printer, (nog geen 2 maand oud), Gooit het astje dicht, dat schuifding voor het toetsenbord ook nog bovenop de printer. Spuugt me vervolgens in mijn gezicht.. Echt waar: Ik haat hem en wou dat hij nooit geboren was. Mijn echte gevoel kan ik niet eens opschrijven hier, want er zijn natuurlijk bokkers die echt hun broertje zijn verloren
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 31-01-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:46

ow meid toch, ik weet hoe je je voelt helaas. Ik voelde me altijd zo machteloos.

willen je ouders geen hulp voor hem? dan voelt hij zich prettiger en iedereen om hem heen ook. ik ben echt blij dat wij zo iemand hebben. hij leert zich te beheersen en wij leren hoe we hem 'aan kunnen pakken'

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 10:51

Hij is nu zogenaamd een poging zelfmoord aan het doen.. Neemt allemaal paracetamols in.. Hij doet maar lekker..

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:52

Dit is op zijn manier echt een manier om om hulp te vragen hoor. hij kan dat gevoel alleen niet uiten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 10:52

Loezoe schreef:
ow meid toch, ik weet hoe je je voelt helaas. Ik voelde me altijd zo machteloos.

willen je ouders geen hulp voor hem? dan voelt hij zich prettiger en iedereen om hem heen ook. ik ben echt blij dat wij zo iemand hebben. hij leert zich te beheersen en wij leren hoe we hem 'aan kunnen pakken'

Hij heeft hulp gehad, maar de man die hem bijstond vond dat niet meer nodig.. Dit omdat meneer zich onder anderen heel anders voordoet.. Mijn vader kent hem zelfs niet zo..

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:53

tsja, dan denk ik inderdaad dat het ook wel zijn eigen schuld is als hij zelf die hulp de deur uit heeft gewerkt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 10:55

Loezoe schreef:
Dit is op zijn manier echt een manier om om hulp te vragen hoor. hij kan dat gevoel alleen niet uiten.

Ja sorry, maar ik kan er echt niets mee.. Mijn moeder is aan het werk.. Mijn vader is niet thuis.. En ik kan absoluut geen medelijden voor hem voelen.. De manier waarop hij mij behandeld, gewoon me vol in mijn gezicht spugen. Me voor van alles uitmaken, waar ik mijn ergste vijand nog niet voor uitmaak.. Ik snap wat je bedoeld, en waardeer je reactie ook echt, maar op dit moment hoop ik nog dat het hem lukt ook.. Mijn honden zitten hier gewoon te shaken van angst..

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:57

ik snap je ook wel hoor. maar als ik dan van je hoor dat hij zich niet heeft ingezet toen hij hulp had en zich dan heel anders voordeed, tsja, dan kun je inderdaad ook niet veel. als ik nu in jouw schoenen stond, nam ik je honden mee en ging ik een eind lopen, even afkoelen en anders zou ik helemaal panisch worden.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 10:58

Goed plan.. Ga ik nu doen.. Dank je voor je lieve reacties..

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:59

graag gedaan hoor, ik weet gewoon precies hoe het is, dus kan je een beetje bijstaan in die rotperiodes.