Ouderlijke bijdrage???

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:27

ninja2 schreef:
LDRD schreef:
Aan het puberen? Clown


ik???


Ja, vind jouw opmerking nogal puberaal.

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:29

LDRD schreef:
Ja, vind jouw opmerking nogal puberaal.



Nou ja dat mag je vinden. Dat vind ik namelijk ook van jouw.
Maar ja het gaat hier niet om mij en jouw maar om de TS dus laten wij ons maar normaal gedragen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:30

Denk niet dat ze het zo bedoeld. Ze bedoeld denk ik meer dat ook al zijn het je ouders, dat het ze niet vrijwaart om afspraken met je eigen kinderen te 'vergeten' of stil te zwijgen. Je hebt als ouder je verantwoording te nemen en ze waren er allebei bij toen wij besloten toch een lening te nemen voor de studie.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:31

Ninja 2: ik waardeer ieders mening in deze. Ik heb namelijk heel vaak gedacht dat ik mijn ouders hiermee niet zo moet 'lastig vallen'. Ik durfde hen er niet mee te confronteren.

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:37

Zwelgje dat is ook gewoon wat ik bedoel, ik geef mijn mening, meer niet.

En Ninja, ik vind het puberaal om op te merken dat je vooral door je ouders niet overlopen wil worden.

kally
Berichten: 5263
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:47

Het zijn je ouders en daar zou je normaal gesproken natuurlijk als ze je een belofte doen ook op mogen rekenen. Dat je het zelf kunt betalen is natuurlijk wel prettig maar is de afspraak niet, je ouders denken op deze manier van doodzwijgen van zijn we er mooi vanaf. Als het andersom zou zijn zou ik wel eens willen weten hoe hun zouden reageren. Als kind geloof je toch erin dat zeker je ouders je niet besodemieteren. Probeer het toch eens misschien ieder apart eens je verhaal te doen en uitteleggen, dat dit een vertrouwens band erg schaad en of dit de bedoeling is, en hoe jij je er onder voelt. Zal wel een lange weg woorden, ze komen in je verhaal niet makklijk praatbaar over. Maar zou het toch proberen bespreekbaar te maken.......Sterkte

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:17

kally: dit heb ik al diverse malen geprobeerd maar dit loopt steeds uit op niets. Steeds is het weer zo dat er (nog steeds) geen geld is.
Ik kan natuurlijk niet in hun portemonnee kijken maar als ik dan zie dat mijn jongste zus blijkbaar wel alles betaald krijgt dan voel je je ergens toch wel l u l l i g.
Nogmaals, als zij toendertijd niet hadden aangegeven dat zij mij na de studie zouden helpen met terugbetalen van de lening dan was ik er niet eens aan begonnen.

Bienotje

Berichten: 10896
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:41

Vervelend dit zeg. Ik kan me voorstellen dat je graag merkt dat je ouders je nu uit zichzelf tegemoetkomen. Maar ondertussen is wel te concluderen dat dit niet het geval zal zijn. Mijn raad: verwacht dit dus ook niet meer. Ze hebben genoeg kans gehad.

Probeer verder voor jezelf een keuze te maken betreft aanpak; ga je principieel erachteraan omdat je afspraak is afspraak vind? Of probeer je het nog een keer en als je ouders nog niet instemmen laat je het rusten?

Wil je het geld? Ga dan voor je doel en zet je over het feit heen dat je jezelf vind zeuren om geld. Als je er achter staat hoef je je daar niet schuldig over te voelen. Alleen op de koop toe nemen dat het contact met je ouders er niet beter om wordt.

Denk je dat dat schuldgevoel blijft als je op je strepen staat en contact minder wordt, misschien moet je dan toch kiezen om het zelf op je schouders te nemen en het laten rusten..

Aan jouw de keuze, maar het ideaal dat ze het uit zichzelf geven zou ik uit je hoofd zetten. Beide opties die je hebt zijn niet ideaal, maar aan jouw de best passende bij jouw te kiezen.

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:50

Zo te lezen hebben jouw ouders een ander bestedingspatroon dan jij. Ze hebben andere prioriteiten. En wie zegt trouwens dat die meubels e.d. niet gewoon op een persoonlijke lening of op afbetaling gekocht zijn?

Jij moet je ouders gewoon recht op de man af vragen WAAROM ze niet meer willen betalen. Ze hebben het geld blijkbaar wel, maar willen het niet aan jou geven. Vinden ze dat het hun verantwoordelijkheid niet meer is omdat jij nu genoeg verdiend. Hebben ze het destijds gezegd om je niet te ontmoedigen om te gaan studeren?

Verder vind ik het een nogal aparte redenatie dat je niet kan studeren als je ouders het krap hebben. Ik betaal namelijk ook gewoon alles zelf en ik leen geen cent. Hoe ik dat doe? Verstandig met geld omgaan en gewoon voldoende erbij werken.
In de zomervakantie werk ik mijn collegegeld bij elkaar en verder let ik goed op bij welke winkels ik spullen koop. Als je het zo aanpakt hoef je niet eens te lenen.

Vind het hoe dan ook een lastige situatie, veel sterkte ermee!

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:53

Ik zou persoonlijk gewoon niet meer langsgaan voorlopig, ook niet met kerst enzo en dat ook even telefonisch laten weten (of per mail). Als ze dan beginnen over dat je geld blijkbaar belangrijker vind dan een goede relatie met hun kan je die balgewoon terug kaatsen Ja
Als ze echt om je geven zullen ze dan wel enig initiatief tot betalen doen en anders....tja, dan houdt het op, graag of niet Bloos Afspraak is afspraak, vooral naar je eigen kinderen. Als ze het niet zouden kunnen betalen zou het weer wat anders zijn. Maar een mooie nieuwe keuken verkiezen boven de afspraken met je kind, bah!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:05

Wij denken zelf ook dat die mooie spullen op basis van een lening zijn gekocht.
Ik weet uit ervaring dat mijn moeder niet precies weet hoe ze met geld om moet gaan. Ik kan me nog helder herinneren dat wij vaak tegen het einde van de maand (payday) niets meer te eten in huis hadden en dat we bij de bakker de broden lieten opschrijven. Het klinkt heel sneu, maar dan aten wij alleen boterhammen met een kopje bouillon. Als het salaris dan weer binnen was, dan werden er grote boodschappen gedaan. Ook kwam het dan geregeld voor dat er luxe artikelen werden gekocht. Zodat wij tegen het einde van de volgende maand in het zelfde schuitje zaten... .
Misschien is het daardoor dat ik in mijn eigen situatie alles geregeld wil hebben en alles netjes op tijd wil betalen. Ik heb geen leningen en geen kredieten met uitzondering van de hypotheek. De afgelopen 2 jaar heb ik hard gewerkt en gespaard voor een vol aluminium trailer, die hebben we in augustus dit jaar gekocht. Ik koop alleen iets als ik er geld voor heb en niet eerder.
Maar het is inderdaad zo dat het zo voelt dat zij materiele dingen belangrijker vinden dan de relatie met hun kind.
Mijn vader had mij na afgelopen maandag beloofd mij terug te bellen maar ik heb tot op heden nog niets gehoord... . Ik verwacht ook niet dat ie belt.

Miss_Shet

Berichten: 573
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:15

Nou sorry maar als ik dit zo lees zijn jou ouders geen relatie waard.Ik praat wel uit ervaring,voordat ik iedereen over me heen krijg.Jou ouders vinden blijkbaar andere dingen belangrijk en zetten de kinderen niet op de eerste plaats.Als je als ouder iets belooft,moet je het ook nakomen,ongeacht wat het is.
En dat jullie op het eind van de maand geen geld hadden voor eten vind ik te schandalig voor woorden.Tot mijn 6e heb ik bij mijn biologische ouders gewoont en daar het zelfde verhaal....geen eten.Maar goed hun waren junkies.Hiermee wil ik niet zeggen dat jou ouders dat ook zijn,maar hebben ze geen andere vorm van verslaving oid?
Voor mij was het mooi einde oefening!Zeker als ze ook niet meer langs komen of bellen.
Veel sterkte ermee en ik ben bang dat je zelf de lening terug kan betalen Ach gut

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:22

Ja inderdaad vrij vervelend en onvolwassen van je ouders. Afspraak is afspraak en zou je, je opleiding ook gedaan hebben als je dit van tevoren wist? 5 Jaar is een lange tijd nog. Zou contact even op laag pitje zetten.

Kijk als ze echt helemaal geen geld hebben dan kunnen ze niet anders en kan me dan voorstellen dat ze zichzelf ook vrij vervelend voelen dat ze de afspraak niet na kunnen komen. Maar zoals je al schrijft zal dat het probleem niet zijn. Vrij vervelend voor je.. gelukkig ben je wel in staat om zelf de lening terug te betalen, het zo nog vervelnder zijn als je dat niet kon..

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:32

Ik vind het een beetje dubbel. Ik sta nu in mijn studie op het punt om te gaan lenen bij IB. voorheen kreeg ik elke maand geld van mijn ouders, maar omdat binnenkort het salaris van mijn moeder wegvalt, kunnen ze dit op het moment niet betalen. Dit kunnen ze wel op het moment dat ze hun zeilboot verkopen. Maar ik weet dat hun zeilboot hun ontspanning, hun droom, hun alles is. Ze komen altijd zo herboren terug van een weekend/weekje zeilen. dus dat gun ik ze van harte.

Ik ben de jongste van drie kinderen en ik ben de enige die voor der studie moet gaan lenen door de situatie van mijn ouders. En ergens voelde dat heel rot, dat mijn zussen de kans krijgen schuldeloos hun studie uit te komen en ik die kans niet krijg.

Wij hebben nu de volgende afspraak. Ik ga lenen bij ib, en mocht er later iets gebeuren waardoor ik deze lening niet kan terug betalen zullen ze me zeker helpen. Maar aan de andere kant, mijn studie heeft wel de meeste toekomst vergeleken bij wat mijn zussen doen. Er is een behoorlijke kans dat ik later het dikste salaris zal hebben van ons thuis. Mijn ouders hebben dus ook zoiets van als ik straks meer geld te besteden heb dan zij, dat ze me dan niet gaan helpen. En dat vind ik eerlijk gezegd ook logisch.

Dus ik vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant denk ik, jah, afspraak is afspraak. Aan de andere kant kijk ik naar mijn eigen situatie en vind ik wat er is afgesproken hartstikke logisch.

enige kromme aan het verhaal vind ik dat jij dus ook 100 euro aan je ouders gaf. (woonde je nog thuis? en was het een soort van kostgeld? of woonde je op jezelf?) en dat je zus nu wel alles krijgt.

Miss_Shet

Berichten: 573
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:37

Daarom hebben wij bewust voor 1 kind gekozen.Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat de ene wel iets krijgt en de ander niet.Een kind heb je je hele leven,ik vind dat wij als ouders verantwoordelijk zijn voor zijn toekomst en dus ook zijn studie.Ik persoonlijk zou de boot verkopen,het gaat toch aan je knagen lijkt me?Nee ik ben blij met mijn ene kind Knipoog

OnlyLoes
Berichten: 160
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Wageningen

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:42

Jeetje, wat een verhaal zeg Ach gut Maar aan de andere kant: je hebt zelf je hele studie betaald en de lening afgelost, echt knap joh! studenten hebben het ook niet breed Tong uitsteken
maargoed, waar je ouders nou mee bezig zijn vind ik niet kunnen. Afspraak is afspraak!

Ik heb helaas geen tips voor je.. zou niet weten wat ik zou doen als ik in zo'n situatie terrecht kwam.. Veel succes iig!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:50

Shiloh: die 100 euro had niets te maken met kostgeld. Ik woonde toen al bijna 2 jaar niet meer thuis. Kwam om de week een dag in het weekend thuis.
En als mijn Stufi dan gestort was, ging er altijd wel iets naar mijn ouders.
Daarom vindt ik het extra lastig, ik weet namelijk dat zij net zo goed van het geld hebben geprofiteerd maar dat wordt nu vergeten... .

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:50

Miss_Shet schreef:
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat de ene wel iets krijgt en de ander niet.Een kind heb je je hele leven,ik vind dat wij als ouders verantwoordelijk zijn voor zijn toekomst en dus ook zijn studie.Ik persoonlijk zou de boot verkopen,het gaat toch aan je knagen lijkt me?Nee ik ben blij met mijn ene kind Knipoog


mjah, het is niet zo dat voor hun verder de situatie helemaal hetzelfde blijft. Het is niet dat alleen wij kinderen hoeven in te leveren. Zij zijn zelf in een heel stuk kleiner huis gaan wonen, zijn van 2 redelijk dure auto's naar 1 goedkopere auto gegaan. En zo nog heel veel maatregelen. En die boot, jah die houden ze. Maar als je weet wat dat voor ze betekend hoeveel het bijdraagt aan hun leven! Het is nu financieel gezien gewoon niet anders. Ergens zit het me dwars dat ik moet lenen en mijn zussen dat niet hebben gehoeven (althans niet voor hun studie).

Maar aan de andere kant denk ik ook van. Als ik nou straks een beter salaris heb dan zij dan hebben of nu hebben. Dan ga ik toch niet hun "op een houtje laten bijten" zodat ik het nog beter heb? Maar stel ik zou arbeidsongeschikt raken of zo, dan zullen ze mij zeker helpen met de aflossing ervan.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:53

Shiloh: daarin verschillen jouw ouders van die van mij. Die zullen mij ook niet helpen als ik onverhoopt in financiele problemen kom door verlies van baan of arbeidsongeschiktheid! Ook dan kan ik het zelf uitzoeken.

Charaz

Berichten: 24379
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:54

Vervelende situatie, maar als je ouders het niet breed hebben en je de last zelf kunt dragen zou ik niet gaan smeken om geld. Je ouders vinden het denk ik ook erg naar, maar als ze het echt niet kunnen betalen wie ben jij dan ook steeds te vragen om geld?

Ja afspraak is afspraak, maar het blijven je ouders.

Lelanie

Berichten: 367
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:59

Bereken hoeveel geld je moeder van jou Ibgroep altijd heb gekregen.Dus 100xaantal maanden.Schrijf dat op/onthou het.

Stuur daarna een brief met hoe jij erover denkt en wat je precies voelt erdoor.Schrijf er ook in dat je een berekening heb gemaakt,en dat die 100euries van die maanden wel graag terug wilt.En de rest des noods kan laten vallen als ze het niet breed hebben.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:04

Charaz schreef:
Vervelende situatie, maar als je ouders het niet breed hebben en je de last zelf kunt dragen zou ik niet gaan smeken om geld. Je ouders vinden het denk ik ook erg naar, maar als ze het echt niet kunnen betalen wie ben jij dan ook steeds te vragen om geld?

Ja afspraak is afspraak, maar het blijven je ouders.

Maar als ouders zoals in dit geval hun geld liever aan andere dingen besteden...... als ouder zouden ze juist moeten denken, "afspraak is afspraak en het zijn toch je kinderen"
Als TS niet zovaak 100 euro aan haar ouders had geleend had ze een lagere studieschuld kunnen hebben.

Charaz

Berichten: 24379
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:05

Dat stukje lees ik nu pas (had het globaal door gelezen) in dat geval zou ik er ook zeker nog om vragen. Niet netjes.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:10

wat vervelend dat dit tussen jullie in is komen te staan.
Ik vind afspraak is afspraak, heel lastig dat ze hun zaakjes niet goed op de rit hebben maar ze kunnen dit nu niet bij jou neerleggen, jullie hebben samen dit toen besloten en dan hebben ze nu ook de consequenties te dragen. Het lijkt wel of de rollen om gedraaid zijn wat betreft ouder-kind relatie. Meestal zitten de ouders achter de kinderen aan en zo hoort het ook vind ik.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Ouderlijke bijdrage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:18

Echt een hele lastige situatie zeg!
Ik heb toen ik nog wat jonger was, ook ooit eens afspraken gemaakt met mijn ouders over mijn studiekosten, die nooit nagekomen zijn. Maar bij mij kon ik zelf ook zien dat mijn moeder niks meer kon bijdragen, en ben ik dus mijn eigen boontjes gaan doppen ( zonder lening overigens ).
Ik denk dat je, zoals hierboven al een paar keer aangegeven is, voor jezelf een keuze moet maken: ga ik op mijn strepen staan en zet ik de relatie met mijn ouders op die manier op het spel, of is het contact me meer waard dan het geld. Daar kan niemand je mee helpen ben ik bang, dat is iets wat je alleen zelf kan beslissen.