zit je in de trein.. springt er iemand voor..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Re: zit je doodnormaal in de trein.. springt er iemand voor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:09

Over egoistisch gesproken: ik denk niet dat iemand die op die manier zelfmoord pleegt (of welke manier dan ook) denkt: goh, laat ik die mensen eens even een trauma bezorgen... Vaak zijn die mensen zo ver heen dat dat besef er helemaal niet meer is... En op welke manier het ook gebeurd, het bezorgd altijd iemand een trauma, want je wordt altijd door iemand gevonden...

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:13

Ik zal nooit oordelen over waarom iemand zichzelf van het leven beroofd, maar wel de wijze waarop......

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:15

Ik heb het nog nooit megemaakt terwijl ik in de trein zat.

helaas wel terwijl ik erop stond te kijken
dat was in breda op het station het was nog vrij rustig. op dat tijdstip kwam er meestal een goederentrein over het middelste spoor geraced. ik stond erop te kijken en ineens zag ik een man naar het spoor toe rennen (ik dacht nog dat hij die trein misschien moest hebben Koe ) en sprong toen zonder te aarzelen, zich als een bolletje oprollen, voor de trein. en die raasde door. ik heb me op dat moment omgedraaid en mijn handen voor mijn ogen gedaan. ik wist niet wat er gebeurde.

en toen was ik dus zo stom om mij om te draaien en te kijken en dat was nog het ergste eigenlijk.

je begrijpt natuurlijk wel dat dat heel erg traumatisch was. ik durfde daarna eigenlijk niet meer zo goed met de trein en als ik iemand zie rennen dan krijg ik een zakker in mijn maag. maar ik kijk nu gewoon naar de grond als er een goederentrein langskomt

ben overigens wel heel goed opgevangen door slachtofferhulp. ik wilde niet blijven maar ze hebben me toen s avonds nog opgebeld om te vragen hoe het ging

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:16

Ik heb ook zoiets meegemaakt ongeveer. In de (snikhete) zomer van 2006.
Heb daar toen een entry over geschreven op mijn blog. Zal het hieronder wel even posten:

Een klein beetje rust

Aan de buitenkant dan. Vanbinnen rommelt het nog behoorlijk. Ik heb mijn posts van de afgelopen dagen doorgelezen en het is allemaal nogal kort en wazig. Bijna elke werkdag reis ik of Iris, of wij samen, samen met Michiel, aangezien hij in Zutphen woont en dus dezelfde bus en dezelfde trein moet nemen. Vrijdag hadden we de trein van zeven uur 's avonds vanaf De Apenheul, wat dus betekent dat we de trein van negen over zeven net missen. Onze trein ging dus om negen over half acht. Normaal gesproken ga ik altijd achterin de trein zitten, omdat dat voor mij scheelt, want dan hoef ik niet zo ver over het perron te lopen in Klarenbeek. Maar dit keer gingen we voorin zitten. De trein vertrok en we waren blij dat we bijna thuis waren, want het was zo ontzettend warm in de trein (die raampjes kunnen maar een paar centimeter open worden geklapt) en we hadden honger. We spraken nog over het beveiligingssysteem van de trein (er is een pedaal waar je je voet op moet houden de hele treinreis. Als dus de machinist bijvoorbeeld flauwvalt, een hartaanval krijgt of wat dan ook, en zijn voet van het pedaal glijdt, dan zal de trein automatisch stoppen. Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat er iets met de machinist gebeurt en dat zijn/haar voet op het pedaal blijft. Daarom hebben ze ingebouwd dat je om de zoveel tijd een signaal krijgt en wanneer dat komt moet je even je voet van het pedaal halen en weer terug doen. Wanneer je dit dus niet doet zal de trein ook afremmen). Ongeveer vijf minuten later remde de machinist ineens heel hard en toeterde hij. Nu gebeurt dat wel vaker en heb ik dat ook wel vaker meegemaakt. Vaak is het dan zo dat er een dier op de rails is of iemand langs de rails loopt of wat dan ook. De trein stond stil en kort daarna gingen een paar oudere mannen uit onze coupé naar voren toe, naar de machinist. Wat bleek: iemand had zelfmoord gepleegd. Iris had net gebeld of ik soep wilde, dus ik belde naar huis dat het wat langer ging duren, omdat er iemand voor de trein was gesprongen.
De machinist riep om in de trein dat er een aanrijding was geweest en daar sta je dan. Ondertussen was een ander meisje van De Apenheul (die ook in Zutphen woont, een dierverzorgster) ook naar voren gekomen om bij ons te zitten. Eén van die oudere mannen scheen een oud-brandweerman te zijn en hij is met de machinist naar buiten gegaan om te kijken. Wat bleek: diegene die zelfmoord heeft gepleegd lag precies onder ons. We keken naar buiten en zagen een plastic tas met jeneverflessen liggen. En weet je wat het gekke is? Ergens is er een soort nieuwsgierigheid. Je weet dat je het niet wilt zien, je wil het ook echt niet zien, maar ergens ben je toch nieuwsgierig. Heel raar is dat.

Michiel was een beetje aan het miepen dat het zo ontzettend warm was en of ik wat water had (dat had ik natuurlijk) etc etc. Erg lachwekkend. En of er niet een deur open kon. Maar dat kon natuurlijk niet, want dan zag je al die rotzooi. En zo raak je dus in gesprek met mede-reizigers. Inmiddels had Iris alweer gebeld dat het volgens mama (tja, oud-politieagent he, die ook weleens wat bij elkaar heeft moeten rapen) zeker wel een uur kon duren. Tja, daar zit je dan in de hitte. De hele procedure was inmiddels ook opgestart en er liep al politie, ambulance en brandweer rond. Op een gegeven moment besloten ze dat we er uit mochten. Ze hebben toen alles afgeschermd en we mochten via het 'machinist-kamertje' naar buiten. En dan dus zo'n eind vanaf het trappetje naar beneden springen met je slippertjes op allemaal stenen. Hahaha.. We werden heel netjes door een vrouw van de ambulancedienst naar de spoorwegovergang geleid en even later werd ons gevraagd of we het spoor wilden oversteken en daar konden we dan ook water uit de brandweerauto krijgen. Ik moet dus zeggen: we zijn goed opgevangen.
Op een gegeven moment had ik zoiets van: als het nog lang duurt bel ik gewoon naar huis op of ze ons komen ophalen, want het is maar 5 à 10 minuten van mijn huis vandaan (de spoorwegovergang waar we zaten) met de auto. Ik ben toen naar een brandweerman toegegaan en heb hem gevraagd of hij me misschien kon vertellen hoe lang het nog ongeveer zou duren. Hij zei dat ze net aan het overleggen waren en dat iemand ons zo kwam vertellen hoe de rest zou verlopen, maar dat we waarschijnlijk met dezelfde trein verder zouden gaan.
Even later kwam er iemand die ons vertelde dat het plan als volgt was: we zouden onze reis met dezelfde trein vervolgen, maar ze wilden de trein eerst even schoonspuiten, dus of we even naar de andere kant van de spoorwegovergang wilden gaan, want dat aanzicht wilden ze ons besparen.
Terwijl we wachtten totdat de trein weer in beweging kwam, richting de spoorwegovergang zou rijden om schoongespoten te worden, etc etc, kwam er ook een taxi aan met mensen van de NS. Uiteindelijk kwam de trein, werd die schoongespoten en duurde het nog een eeuwigheid voordat we in konden stappen en toen we eindelijk in de trein zaten, nog een tijd voordat we vertrokken. Om half tien was ik weer thuis.

Die nacht heb ik over treinen gedroomd en ik heb me de afgelopen dagen afgevraagd hoe het dan is gegaan. Is hij op het spoor gaan staan en heeft de machinist toen getoeterd en geremd? Of zag de machinist hem zitten voor de bosjes (dat laatste is in ieder geval een waarheid, dat hoorden we toen) of was hij opgestaan bij de bosjes en stond hij nog naast het spoor en toeterde en remde de machinist al voor de zekerheid (het scheen een ervaren machinist te zijn) en is hij er toen voor gesprongen? Hoe moet het gevoeld hebben om te weten dat je dood zou gaan? Of was hij misschien bang dat het niet zou werken en dat hij het zou overleven? En ik vraag me ook af hoe hij eruit heeft gezien. En heeft hij misschien een afscheidsbrief ofzo geschreven? Had hij identiteitspapieren bij zich? Was hij helemaal uiteen gereten door de trein of was hij nog redelijk in tact? Op welke manier heeft de trein hem geraakt en hoe lag hij op de rails? En ga zo maar door... Hele gekke vragen en gedachten misschien, maar ik kan er ook niets aan doen.

Heb er een tijdje last van gehad, maar dat gaat over. Nu denk ik er meer aan als aan een feit. Gelukkig heb ik het van me af weten te schudden. Ik heb er ook gewoon veel over gepraat. Het hield me namelijk zo ontzettend bezig. En mensen werden volgens mij echt gek van me en snapten niet waarom het me zo aangreep, want ik kende hem niet, had niks gezien of wat dan ook.
Maar toch....

Sterkte Ach gut

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:16

Sterkte,als je er niet uit komt zoek dan hulp!
Bij ons in de buurt is het ook een paar keer gebeurt en heb er niet veel van meegekregen maar heb er wel slapeloze nachten van.Alleen het zien al dat ze aan het zoeken zijn ook al zie je zelf vrij weinig is gewoon vreselijk.Je weet dat het een persoon is.Echt heel veel sterkte en gun jezelf de tijd om het te verwerken en het een plekje te geven!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:19

Ik heb het zelf (gelukkig) nooit eerder meegemaakt, maar wel vaak meldingen gezien als ik vertraging had met de tekst: vertraging ivm Aanrijding Persoon.

Een oud klasgenoot heeft ongeveer 3 jaar geleden besloten om zo een eind aan zijn leven te maken. Dat maakte ook veel indruk op mij. Is is overigens niet overreden, maar weggebeukt door de trein.

Ik ga treinspringen absoluut niet goedpraten, maar mensen die hiervoor kiezen zijn al zover afgegleden in een andere wereld dat ze geen oog meer (kunnen) hebben voor wat hun daad bij andere mensen veroorzaakt. Het is verschrikkelijk natuurlijk, maar het gebeurt niet zomaar.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:24

_Sigrid_ schreef:
Ik ga treinspringen absoluut niet goedpraten, maar mensen die hiervoor kiezen zijn al zover afgegleden in een andere wereld dat ze geen oog meer (kunnen) hebben voor wat hun daad bij andere mensen veroorzaakt. Het is verschrikkelijk natuurlijk, maar het gebeurt niet zomaar.

dat zei mijn moeder ook toen ik haar huilend opbelde. en dat trooste me eigenlijk ook wel.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:25

Jeetje heftig hoor !!!

ik heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt. Als je er erg last van hebt kun je idd slachtofferhulp inschakelen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 17:28

lijkt me echt verschrikkelijk als je het voor je ziet gebeuren zoals jou Sash... Verdrietig dat blijft egt in je geheugen gegrifd staan.. daraom warenw ij ook zo blij dat het donker was, dat we het niet konden zien allemaal..

@polivy ja dat is idd raar he dat je het je allemaal af gata vragen hoe die eprsoon er nu bij zou liggen etc.. je wilt het niet weten en toch vraag je het je af.. vooral ook omdat we echt die hobbel voelde en de boten konden horen kraken :S dan denk je en hoeveel delen zou die persoon nu liggen.. hoe treffen de machinist en conducteur die persoon aan.. maar het antwoord wil je eigenlijk niet weten :S maar dat zijn wel de dingen die trugkomen in je dromen helaas..

En ook de mensne die bij je in de trein hebben gezeten als vreemden, zijn in eens geen vreemden meer omdat ze erbij waren, je hebt ook met hun gepraat en gedachtes erover gedeelt.. helpt wel om juist met die mensen contact te hebben

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:32

Mijn vriend is machinist en maakt dit helaas wel eens mee. Ook als hij reserve dienst heeft en er is een springer dan wordt hij ook op pad gestuurd met een vuilniszak.
Daarnaast is hij persoonlijk belangenbehartiger en hij begeleidt dan machinisten en conducteurs die na zo´n ervaring nooit meer op de trein kunnen werken.
De ene machinist heeft in zijn loopbaan twintig springers gehad en stapt nog steeds iedere dag vrolijk op de trein, de andere kan na één springer nooit meer een trein besturen.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:34

heel veel sterkte ermee!!
Lijkt me echt vreselijk om dat mee te maken..
een jongen van mijn vorige school die is ook voor de trein gesprongen..echt vreselijk!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:38

@TS, in welke trein zat je...? ik had het van de week (gisteren geloof ik) ook.... in de trein van Emmen naar Zwolle..

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 17:38

idd Emmen-Zwolle, waren nog in emmen, trein was nog geen minuut op weg :S

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:42

klopt inderdaad.... dan was het dezelfde.... ik schrok ook wel even toen het omgeroepen werd.... :S

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 17:46

ja zat je waarschijnlijk in het achterste treinstel? bij ons kwam de conducteur nl voorbijrennen, we zaten bijna helemaal voorin.. hebben jullie die hobbel ook nog gevoeld?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:47

Gatver, die verhalen van hier dat je het ziet gebeuren of alles hoort kraken.

Ik hoop het nooit te hoeven meemaken :S

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:48

iig sterkte ermee! Gelukkig heb ik het zelf niet mee gemaakt maar mn vader een tijdje geleden wel. En het is echt heel naar om mee te maken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:49

ik hoor hier vaker van, buurvrouw is brandweer.. die mag dus alle vingertjes en armpjes bij elkaar zoeken, bah!

Sterkte ermee. je zal flink geschokken zijn! jeetje!!

heb 1x meegemaakt dat er iemand voorsprong terwijl ik op het station stond... Nou ik heb die dag ook de bus maar genomen om als de donders weg te zijn bij dat staion!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 22-11-07 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:50

Dat is idd heel erg schrikken !
En ja, ik heb t ook meegemaakt..
Ik zat niet in de trein, maar ik fiets voor 't spoor en zag vanalles gebeuren..

Sterkte Ach gut

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:50

Jeetje wat verschrikkelijk! het lijkt me een vreselijk gevoel die hobbels. heel veel sterkte om het te verwerken.

Ik had het zaterdag bijna, opeens remde de trein heel hard, en vet te toeteren, ik dacht dat de spoorbomen niet dicht gingen en dat de trein waarschuwde. Maar dat was dus daar niet voor. Er lag een man op de rails. Gelukkig zag de machinist de man optijd en remde hij direct. We hebben daar een tijdje gestaan tot de politie kwam om de man mee te nemen. Pas later hoorde we wat er gebeurt was. Ben voor iedereen blij dat de machinist de man zag!

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:52

Mometeel gebeurt het weer erg veel.
Het weer, vroeg donder worden en noem maar op.
Ik merk het wel aan me zelf dat het weer zwaarde begint te worden.( ben zelf ook suïcidaan geweest)
Ik werk mometeel met suïcidaan mensen. (in de hoop dat ik mijn eigen hoofdstuk eindelijk kan afsluiten)
Als vrijwillers de ene keer heb de Telefoon hulpdienst en dan weer een groeps gesprek.
Ik krijg mometeel nu elke keer als ik dienst heb wel 6 a 8 telefoontje tewijl het meest rond de 1 a 2 gespreken is.

Ik snap best dat mensen zich zelf voor de trein gooien.
Alleen vind ik het zelf het een zeer laffe en egoistis manier.
Zelf ben je van je problemen af maar ze vergeten wel even wat ze de mede mens aan doen.
Natuurlijk weet ik als geen ander van als je zo ver ben het je niets meer an schelen maar toch.

Ik heb het te vaak mee gemaakt.
En ik weet als geen ander hoeveel inpek het geeft.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:53

Jeetje, dat moet vreselijk zijn geweest!

Iemand die ik ken heeft gezien/gehoord hoe een oud vrouwtje in een rolator aangereden werd omdat ze vast kwam te zitten in de rails..
Echt vreselijk.. Sterkte met het verwerken Ach gut

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:55

Jeetje, echt verschrikkelijk die verhalen.. Scheve mond
Ik krijg er al kippevel van als ik dat lees Nagelbijten / Gniffelen

@ Rasha: Toen je echt op je 'dieptepunt' was zegmaar, was je je toen nog wel bewust van wat je anderen zou aandoen als je zelfmoord zou plegen?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:55

wooww dit is echt heel erg zeg Bloos! Het is niet voor te stellen hoe het is, alleen als je het mee gemaakt hebt.
Jeetje zeg Scheve mond Ik weet niet wat ik hierop moet zeggen. Heel veel sterkte.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:02

Ik heb hetzelfde meegemaakt op de terugreis met de trein van Praag naar Deventer. In de avond in Duitsland kwam er iemand onder de trein, we hebben uren vertraging gehad. Allemaal politieagenten die naar lichaamsdelen aan het zoeken waren, best indrukwekkend.