uitkeringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: uitkeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:25

in de ww en wao kom je als je gewerkt hebt.............. in de sociale dienst kom je hoofdzakelijk (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) omdat je pa en ma er ook in zaten, je kennissen erin zitten......

Ik moet zeggen dat ik ook een tijd een aanvullende bijstandsuitkering had hoor......... maar ik werkte wel, en omdat ik onder het bijstands niveau zat met mijn werk werd ik aangevuld

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:34

In reactie op merilyn:

Dat de uitvoering vrij lastig is ben ik zeker met je eens. Maar als er gebeurd wat jij wilt dan zul je het hele systeem aan moeten passen. De WAO en nu de WIA gaan allemaal uit van verlies van verdiencapaciteit.
Ze kijken dus wat je laatstverdiende loon was, vervolgens wordt er dus een lijst gemaakt met wat je allemaal wel en niet kan, en aan de hand daarvan wordt gekeken welke functies je nog kunt uitvoeren. (met jouw opleiding en arbeidsverleden) Soms zit er daar een verschil in (je kunt dus minder verdienen dan eerst) en dat is dan je percentage uitkering.
Met dit systeem krijg je dus al snel dat als je minimumloon verdiende, er veel banen voor je te vinden zijn die hetzelfde verdienen, en dus krijg je geen uitkering.
Andersom werkt dit ook zo. Dus als je veel verdiende en eigenlijk niet eens zoveel mankeert kom je op die manier sneller aan een uitkering.
Dus als je het helemaal strak wilt houden met arbeidsongeschikten in de WIA en werklozen in de WW moet het hele systeem op de schop. Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben is hoe jij dan vindt dat het percentage bepaald moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:43

De meeste bazen durven idd een zieke niet aan.
Bij mijn vorige baan ben ik 1 keer in 5 jaar thuis gebleven door mijn ME (ja wel een hele week, wat 4 dagen was bij mij) en kreeg direct te horen dat ze geen liefdadigheids instelling waren...

Thuiswerk verdient idd geen reet (al heb ik het ook nog niet kunnen vinden) heb daar dus echt wel al naar gezocht.

Leeftijd is ook een rol...winkel..je bent 33, nee daarvoor nemen we een 19 jarige aan....je bent dus met 33 al te oud

verder geen opleiding, en voor receptioniste heb je al heao nodig oid.
Dus dat schiet ook al niet op

Dus gewoon hard gewerkt hebben maakt tegenwoordig niet veel meer uit als je wat anders wilt Lachen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:59

Danneke80: in eerste instantie was de WIA erop gericht de mensen te stimuleren aan een baan te komen. Zoals jij nu zegt wordt het uitgevoerd en daar gaat het mis in het systeem. Zoals je zelf al zegt.

Je kan niet over percentages gaan beginnen zolang er geen juist systeem is of geen juiste uitvoering. het probleem bij deze uitkeringen is dat het gaat om individuele gevallen. Het systeem is gebaseerd op grote getalen waardoor er teveel mensen doorheen glippen (welke kant dan ook op). Het oude systeem van de WAO was nog niet zo slecht vergeleken met het huidige.

Wat is graag zou willen zien is dat de overheid gaat samenwerken met de zakelijke wereld. De Melkert baan is daar een vb van uit het verleden. Ik heb er een groot plan voor geschreven, maar kan dan niet even kopieren en plannen voor je. Deze staat op de computer van mijn ex. Mocht je interesse hebben in mijn ideeen hierover met de bijbehorende wetswijzigingen wil ik je deze wel toemailen. stuur dan je e-mail adres even via PB. Helaas ben ik nu even niet in staat deze door te mailen ivm het verbeken van mijn relatie, maar zodra ik mijn computer weer heb stuur ik het je dan door.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:00

naah ik weet het wel uit te filteren............. en ik weet dat ik een goed kracht heb aan haar........ ondanks dat ze 50% aow heeft en de rest ww ........

ik durf het wel aan met haar

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:01

Hangt er ook een beetje vanaf wat de reden is waarom iemand in de WIA zit. Als het is vanwege rugklachten opgelopen door zwaar lichamelijk werk en de nieuwe functie is administratief dan zie ik weinig problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:03

durfden dat maar meer bazen kiwiko....
Ik denk juist dat mensen die weten dat het allemaal niet rose geur en maneschijn is heel blij zijn met een baas die het wel voor je doet en dat ze zich daarom idd flink zullen geven...

Want heir gaat het wel over mensen met een uitkering..maar mensen die elke maandag thuis zijn, of bij elke dwarse scheet zich ziek melden...dat mag wel?
Kost ook veel centjes Ja

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:06

Wij hebben overigens nu ook een jongen lopen als data entry op de afdeling die afgekeurd is. Ik weet niet voor hoeveel en waarom, maar hij werkt er wel alweer 1 1/2 maand... Helaas hebben nog maar weinig werkgevers het licht gezien, maar ik den k wel dat dit gaat veranderen aangezien het arbeidskrachten tekort enorm is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:09

ik neem ze wel aan hoor......... gemotiveerde afekeurde........... doe maar mijn kant op komen....... meen ik echt serieus, zo werkwillig vind je ze niet bij de jeugd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:12

Hier lopen ook wel mensen rond met een geschiedenis. Dan nog vraag ik wel altijd door, iemand met RSI klachten en administratief werk zal ik niet snel aannemen. Hetzelfde voor iemand met een geschiedenis van Burn Out en een functie waar veel druk op komt te staan.
Hangt een beetje van de aard van de klachten af en de functie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:14

absoluut apple..........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:27

En hoe zit het met mensen uit een achterstandswijk en een strafblad?
Deze krijgen vaak ook een uitkering, omdat niemand ze wil aannemen én omdat ze vaak zwart genoeg bij (kunnen) klussen en een goed inkomen hebben met weinig moeite....
Met werken verdien ze vaak minder (vanwege het zwart werken) en zullen vaak moeten verhuizen, als hun inkomen te hoog wordt. Betere wijk, maar ook meer huur betalen. Dus wat schieten ze er mee op? Niet meer "leef"-geld.

Mensen met een moeilijkere (hogere) leeftijd zullen ook moeilijker aan een baan komen Ja
Imo mogen ze ook subsidie geven om deze mensen aan het werk te krijgen. Vaak willen ze wel Ja

Volgens een vriendin van mij die een kleine periode in de bijstand, sloeg de sollicitatieplicht ook nergens op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:28

lief wat ga je zeggen Lachen Lachen