Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:03

lening zou ik ook niet doen. hooguit bij mijn moeder...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:05

Oke, maar jij smeert er ook geen rotzooi in omdat je geen geld hebt of wel?

Ik denk overigens dat het wel scheelt dat je je vaste lasten kunt delen, dat kunnen mensen in de bijstand niet want dan krijgen ze minder uitkering. Ik blijf het knap vinden dat het lukt. Eerlijk is eerlijk toen ik op kamers zat had ik ook een paard en ging mijn gehele inkomen naar het paard en mijn vaste lasten, ik redde het precies, en toen had ik inderdaad ook minder dan 700 euro, maar ik gaf ook verder niks uit en ik blijf erbij dat een koliek operatie en dergelijke niet te betalen was geweest als het nodig was. Toen vond ik dat geen probleem, maar inmiddels ben ik iets ouder en vind ik het wel belangrijk dat ik ook zoiets kan betalen indien nodig.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:06

Mijn vorige huisgenootje had een inkomen van >700 euro de maand. Zij had eveneens haar paard op afbetaling. Zij wilde echter niet inzien dat ze haar paard, huishouden en huur ed. tesamen niet kon betalen.

Er volgde een tijd dat deurwaarders geregeld bij ons op de stoep stonden omdat zij enorme schulden had.
Zo stal zij op een gegeven moment ook ons eten omdat zij gewoonweg niet eens eten voor zichzelf meer kon kopen.

Arme domme meid!!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:10

Haha ik woon sinds een jaar ook niet op kamers en redde het ook precies met mijn uitgaven. Ik denk ook een beetje waar je prioriteiten liggen met het uitgeven van geld. De een spaart en legt geld opzij voor het paard, de ander geeft het snel uit aan van alles en nogwat.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:13

Oja hoor..ik had mn paard al voor de ellende kwam financieel en die gaat never nooit weg, tenzij hij tekort gaat komen.
Ik kom van héél weinig rond, maar heb er zel fvoor gekozen om bv niet elke week uit te gaan, niet steeds nieuwe kleding te kopen etcetc. en mijn paarde komen nihil te kort.
Het is een kwestie van reuzecreatief met geld omgaan.
Voor mij komen er straks betere tijden en als ik het nu al kan rondkrijgen elke maand weer, dan wordt straks alles alleen maar beter.
Dus voor mij is het een keuze geweest. Of ons paard moest verkocht worden, of prioriteiten stellen en gezien mn paarden mijn hobby zijn, gaat dat voor. Ik laat er dus een hoop voor, maar zij geven me wel terug wat niks anders kan aanvullen hoor..kan geen stapavondje, nieuwe spijkerbroek of wat dan ook tegenop.
Moetw el zeggen, het zou heerlijk zijn om niet elk duppie om te hoeven draaien bij de supermarkt, of eens uit eten te kunnen uitgebreid met vrienden..maar hé, als ik me dan bedenk wat ik ervoor in de plaats heb is dat als sneeuw voor de zon verdwenen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:13

Citaat:
maneneczeem heeft mijn paard ook, maar zelfs met al het geld van de wereld zal ik haar er niet van af krijgen. ik heb al veel geprobeerd, maar er is gewoon geen enkel middel dat echt bewezen ius wat helpt... heeft niet veel met geld te maken...
Ben ik niet met je eens maar daar is weer een ander topic voor! Knipoog Mijn eczemer heeft me wel veel extra geld gekost dit jaar.

Als iemand een lening voor een paard moet afsluiten kan hij/zij in mijn ogen gewoon geen paard betalen. Ik moet er niet aan denken. Stel je voor: paard dood en jij maar afbetalen Huilen

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:19

ik denk dat niemand zo maar even 3000 kan ophoesten (tenzei je een flinke da kostenpot hebt)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:19

Het zou misschien wel gaan en ik snap heel goed dat mensen goed kunnen bezuinigen op andere dingen voor zichzelf zoals kleding, luxe artikelen enz.
Begrijp ook dat het heel erg belangrijk kan zijn juist voor de minder bedeelde mensen in het gevoel van geluk en gezondheid- paarden hebben een hele positieve werking op ons gestel.
Zelf zou ik er niet voor kiezen, zou er niet aan moeten denken dat ik een DA niet kan betalen.
Of nog erger dat het echt niet langer gaat en dat het paard verkocht moet worden.
Een lening afsluiten om een paard te kopen vind ik echt te gek worden Boos!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:21

Ik draai nu ook ieder duppie om voor mijn dieren en ze hebben het beter dan ik Haha!. Mijn moeder vervloekt mij weleens omdat ik weer iets extra's voor mijn dieren koop en niet voor mijzelf, maar de liefde van die beestjes krijg je er weer dubbel en dwars voor terug! Maar daarnaast zorg ik wel dat ik extra geld achter de hand heb voor als er iets gebeurt met mijn paard en een goede verzekering heb en dergelijke. Van het woord lening afsluiten voor een paard krijg ik het ook benauwd inderdaad.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:22

natasja1991 schreef:
maar mensen die een uitkering hebben en daarmee een paard onderhouden, ik vindt dat die mensen een applausje verdienen.
want volgens mij hebben ze ontzettend veel over voor hun paard, waardoor ze zelf soms tekort komen en bijv op droog brood leven.
Dat vindt ik ook liefde voor paarden, en ik vindt het ook ontzettend knap dat deze mensen dit kunnen, en alles over hebben voor hun paard

sorry hoor , misschien ben ik wel heel hard.. Maar mensen die tijd en energie om 1 of 2 paarden te kunnen onderhouden hebben ook wel tijd voor een baan Knipoog
Vind dat tog echt geen applausje waart dat die mensen met uitkering lekker op hun luie reed zitten en mooi die 770 euro vangen die wij moeten betalen. Denk als al die mensen eens aan het werk gingen iedereen wel een paard kan permiteren van al dat bellastinggeld wat naar zulke mensen toe gaat Knipoog

En dan heb ik het niet over de arbeidsongeschikte want die kunnen er niks aan doen even voor de duidijkheid Knipoog

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:25

dat bedoel ik, mensen die arbeidsongeschikt zijn

ook voor de mensen die er keihard voor werken, maar voor een laag loon, vindt ik ook super dat ze de paarden voor laten gaan

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:27

ik vindt trouwens dat iedereen een paard kan kopen/onderhouden mits genoeg tijd, en dat het paard niks tekort komt (stalling, da, spulletjes etc.)

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:34

__KELLY schreef:
natasja1991 schreef:
maar mensen die een uitkering hebben en daarmee een paard onderhouden, ik vindt dat die mensen een applausje verdienen.
want volgens mij hebben ze ontzettend veel over voor hun paard, waardoor ze zelf soms tekort komen en bijv op droog brood leven.
Dat vindt ik ook liefde voor paarden, en ik vindt het ook ontzettend knap dat deze mensen dit kunnen, en alles over hebben voor hun paard

sorry hoor , misschien ben ik wel heel hard.. Maar mensen die tijd en energie om 1 of 2 paarden te kunnen onderhouden hebben ook wel tijd voor een baan Knipoog
Vind dat tog echt geen applausje waart dat die mensen met uitkering lekker op hun luie reed zitten en mooi die 770 euro vangen die wij moeten betalen. Denk als al die mensen eens aan het werk gingen iedereen wel een paard kan permiteren van al dat bellastinggeld wat naar zulke mensen toe gaat Knipoog

En dan heb ik het niet over de arbeidsongeschikte want die kunnen er niks aan doen even voor de duidijkheid Knipoog

Ja maar heb je als je arbeidsongeschikt bent wel de fut of lichamelijke kracht een stal e.d uit te mesten?
Ik zie het zo,als je een stal kunt uitmesten kun je ook wel 2-3 uurtjes per dag achter de kassa zitten.
Daarnaast vind ik dat iemand die een uitkering heeft omdat ie te lui is om te werken helemaal niet zulke luxe dingen zou moeten bezitten.
Hoepel op,wij maar werken en sparen en zij krijgen hun geld en hebben een paard.
Dat soort mensen moet je niet prijzen maar stimuleren een baan te nemen en te werken voor hun geld.
En om iemand knap te vinden die op droog brood gaat zitten om met al het geweld een paard te bezitten Clown ?
Dat soort mensen moet eerst maar eens prioriteiten leren stellen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:44

ik zie het dan zo: dat hun liever hebben dat hun paard eten heeft en zij een droog broodje hebben.

maarja, verder sluit ik me bij jullie aan.
dat mensen die op hun luie reet tv zitten te kijken, en te lui zijn om te werken, die dan wel een paard hebben. en andere mensen moeten er keihard voor werken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:45

Ik erger me er inderdaad aan als ik mensen die best kunnen werken en geloof me door mijn werk zie ik er veel te veel, een paard hebben en dat iemand die zich kapot werkt (heb ik het niet over mezelf) het niet kan betalen door alles wat er naar de belasting gaat om die ander zijn uitkering te verschaffen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:52

__KELLY schreef:
natasja1991 schreef:

Ja maar heb je als je arbeidsongeschikt bent wel de fut of lichamelijke kracht een stal e.d uit te mesten?
Ik zie het zo,als je een stal kunt uitmesten kun je ook wel 2-3 uurtjes per dag achter de kassa zitten.
Daarnaast vind ik dat iemand die een uitkering heeft omdat ie te lui is om te werken helemaal niet zulke luxe dingen zou moeten bezitten.
Hoepel op,wij maar werken en sparen en zij krijgen hun geld en hebben een paard.
Dat soort mensen moet je niet prijzen maar stimuleren een baan te nemen en te werken voor hun geld.
En om iemand knap te vinden die op droog brood gaat zitten om met al het geweld een paard te bezitten Clown ?
Dat soort mensen moet eerst maar eens prioriteiten leren stellen.

Dat licht er aan , een vrouw die bij ons thuis op stal stond had erge reuma en kon niet werken, was arbeidsongeschikt geworden maar wou kosten wat het kost blijven paardrijden want ze had ook nog een paard enzo en die wou ze ook niet kwijt, dat is streven. Maar tegenwoordig gaat het weer zo goed dat ze ook weer aan het werk is gegaan en ook een opleiding daarnaast doet, en een hardwerkende man heeft.
In sommige verhalen snap ik het wel maar jouw verhaal snap ik opzich ook wel, sommige mensen draaien graag om werk heen, die doen het lieft zo min mogelijk maar wel evengoed vangen. Maar zo zit gelukkig ook weer niet iedereen in elkaar.
Vind dat die geldpoorten eens dicht moeten gaan voor de mensen die hier in lui lekkerland leven en geld vangen. En ondertussen andere mensen er hard voor werken, die worden gestrafd want hoe harder je werk hoe meer je kan afgeven bij de belasting, en ondertussen die mensen die niks doen worden belloond met een uitkering. En dan zielig doen dat het zo weinig is en dat ze moeilijk rondkomen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:00

Prioriteiten stellen doet ieder voor zich, op zn eigen manier. Zo zijn ijn prioriteiten mn paarden en niet uitgaan en van dat soortd ingen. De ene kiest de luxe door elke maand nieuwe kleding te kopen en de ander stelt zijn paarden daarboven..niets mis mee.
Zolang je nog maar 'normaal' kunt leven, je rekeningen kunt betalen zie ik er niets verkeerds aan hoor.

ennuh, er loopt al een discussie over uitkeringen en ziek zijn en wel naar de paarden kunnen en die gedachtes daarover;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:02

ik denk dat het er ook aan ligt hoe je woont, en hoe je paard gestalt is. Bv:

woont de persoon zelf op kamers (vaak 150 a 250 all in) of woon je in een flat/huis
ga je veel uit of reis je veel, koop je dure producten of probeer je het meestal zo goedkoop mogelijk te houden,
ga je met vakantie, heb je andere dieren en koop je hier heel duur of goedkoper voer voor.

en voor je paard, wil je het duurste van het duurste of is 2dehands of iets goedkopers ook goed als het maar zijn werk goed doet.

wat geef je je paard te eten en hoeveel stro gebruik je, staat je paard 24/7 op de wei enc enc.

ik denk dat het heel moeilijk is om als je zelf alles moet betalen voor eten enzo het erg moeilijk is een paard te houden met dat buget wat je overhoud. wij hebben dus geen geld en kunnen het dan ook gewoon niet betalen, als het uiteindelijk al lukt om geld voor wei en voer uit te geven maandelijks zouden da kosten fitaal zijn, daarom heb ik ook geen ECHT eigen paard helaas.
er zijn wel mensen die het allemaal NET redden. ik weet dus wel dat niet iedereen met een paard het heel makkelijk kan missen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:07

Sommigen hebben hun paard bij een boer staan en betalen niet zoveel. Ik heb voor heel weinig geld een stalletje jarenlang gehuurd en deed alles zelf. Zo bespaarde ik veel, had ook alleen maar een oude schuur en een verwaarloosde wei, dus was veel werk steeds weer. Dan kun je voor weinig geld een paard hebben, natuurlijk moet je wel sparen voor een potje, maar sommigen hebben dan ook nog een verzekering voor hun paard en dat scheelt veel geld als ze ziek zijn. Niet iedereen laat voor elk wissewasje de DA komen en operaties worden vaak alleen gedaan als de paarden verzekerd zijn en dat zijn ze niet allemaal, ook niet als ze op luxe stallen staan en niet iedereen vind een dure operatie de moeite voor hun paard, dat is persoonlijk.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:09

Zeker kan niet iedereen het heel makkelijk redden en het ligt er inderdaad aan waar je de prioriteiten legt. Maar als je paard alleen goedkoop voer kan krijgen en er bezuinigd moet worden op hoeveelheid stro en hooi dan twijfel ik er sterk aan hoe je dan nog een da moet kunnen betalen. Ik heb altijd op goedkope stallen gestaan en meerdere van dit soort eigenaren met paarden meegemaakt. Meestal kwamen ze niets te kort, behalve als ze ziek waren. Dat vind ik erg jammer, aangezien je naar het paard toe juist dan een verantwoordelijkheid hebt. En wat als je paard wegens ziekte ander duurder voer moet krijgen, dan moet hij weg. Dat is niet mijn manier van paarden houden maar ieder zijn eigen keuze. Ik hoef overigens niet alles nieuw te hebben, wel bruikbaar en van goede kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:12

Grote pakken hooi en stro zijn al weer een stuk goedkoper dan kleintjes. Staan ze hele dagen op de wei, hoeven ze niet zo veel bij gevoerd te worden en brok is ook niet zo nodig als dat iedereen maar denkt. Speciaal voer voor als ze ziek zijn, dat ken ik niet. Medicijnen wellicht wel. Als je met alles een DA laat komen, zal je altijd een stapel medicijnen krijgen en komen ze altijd nog een keer "kijken" wat natuurlijk een extra visite kost. Knipoog Weet je wanneer het echt noodzakelijk is, dan bespaar je ook weer geld.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:28

Ik heb de pech om twee allergie paarden te hebben, dus van alle goedkope merken krijgen ze rare dingen als olifantenbenen en jeuk en koliek, dus dan moet je over op een duurdere brok. En helaas heb ik niet zo´n paarden die zonder kunnen ondanks het ras wat het wel doet vermoeden. Ik voer wel hooi uit groet balen, dat scheelt inderdaad veel geld en eigenlijk is het onnozel om er meer voor te betalen want het hooi is hetzelfde.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:54

Lastig onderwerp.

Ik vind dat je niet tot aanschaf van levende wezens als paarden moet overgaan als je niet in alle opzichten en ten alle tijden aan hun behoeften kan voldoen. Doe je dat wel dan is dat puur voor jezelf en feitelijk egoistisch. Kun je stalling en voer en het paard betalen en een ziektekostenverzekering en uiteraard ander onderhoud zoals de hoefsmid dan vind ik het pas verantwoord.
Mocht je een tegenslag hebben in je leven op financieel gebied dan kun je het opnieuw bekijken.
Iemand met een inkomen van minder dan 700 euro die zelfstandig woont KAN feitelijk geen paard onderhouden en het dier in al zijn behoefte voorzien in goede en in slechte tijden dus ook als het paard ziek word. En al eet je het hele jaar droog brood, in tijd van nood kun je het dan nog niet betalen en dat is gewoon niet eerlijk ten opzichte van het dier. Daarom heb ik nooit een paard gehad tot ik "oud" was. En ook nooit een hond, en had ik toen ook geen kinderen gewild. En zeker niet op kosten van de gemeenschap. Als je niet wil werken dan moet je daarvan de consequenties voelen.
Als je wel wilt werken maar je kan het niet, of niet genoeg verdient dan kun je een andere oplossing bedenken waarbij jij aan je paardenplezier komt maar het paard tenminste niet de dupe word van jouw behoefte.
Ik gun ieder mens eigenlijk alles en heb alle situaties eigenlijk wel al meegemaakt. Dus als ik nu iemand tegen kom die zooooo graag een paard zou hebben of paard zou willen rijden maar het niet doet omdat ze het financieel of lichamelijk niet aankunnen. Zou ik diegene niet met de nek aankijken zoals vroeger bij mij wel vaak gebeurde, van mij mag diegene dan wel van mijn betere situatie meeprofiteren. Maar wel de lusten EN de lasten. Dus niet alleen op een klaarstaand paard stappen als het hun uitkomt. Geld wil ik daar nooit voor vragen.
Maar kom ik mensen tegen die ondanks hun ongunstige situatie toch een paard kopen, daar heb ik dan wel moeite mee.

Ik ken er hier toevallig 1. Zij heeft geen baan, hij ook niet, wel een kindje van 5, en geen ziektekostenverzekering, dat betaalt de gemeente hier, ook een deel van de huur etc etc.
Ze zijn alledrie gezond en leven van een uitkering. De aanschaf van een paard kon ze eigenlijk al niet betalen dus kocht ze een gezelschapspaard voor een prikkie. Dus een ziek paard, in dit geval, kissing spines, en daar gaat ze dan doodleuk op rijden. Die eet ook droog brood, of liever helemaal niets om haar paard eten te geven. Als zij maar een paard heeft. Nou sorry maar ik heb medelijden met het paard in dit geval. Mankeert het paard ooit iets, dan is het gedaan, of ze laat het paard ziek en al staan, of ze zal het naar de slachht brengen en van dat geld het volgende paard kopen waar niet meer op gereden mag worden.
Nee je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je een dier als een paard met zo'n laag inkomen een goed leven kan bieden. Heb je je paard al jaren en ga je dan financieel onderuit, dan vind ik het al weer even iets anders dan dat je een paard koopt terwijl je weet dat je financiele situatie niet gunstig is. Dat heet volwassen en verantwoordelijk zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 01:21

Ik wil niemand zwart maken, maar ja, ik zou wel wat mensen kunnen noemen met weinig geld (al dan niet een uitkering) en een paard. In de praktijk heb ik helaas een aantal keren ondervonden dat dat er op neer kwam dat stalgenootjes (including me) voer kochten, het dier fatsoenlijk in het stro zetten of zelfs dierenartsrekeningen betaalden. Deden we dat niet, dan stond het dier zonder eten op de stenen en werd een ziekte of kreupelheid nog maar veel te veel daagjes aangekeken. Brrrrrrr...
Als dan een eigenaar in kwestie ook nog eens niet de moeite neemt om af en toe eens te komen kijken, denk ik al gauw: zoek een beter baasje voor je paard. Maar afstand doen van het dier ho maar, want eigenaar in kwestie is er zo aan gehecht.

Hier word ik dus allesbehalve vrolijk van.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 01:27

Ik zal vast wel mensen beledigen maar ik erger mij behoorlijk wanneer ik hoor dat iemand een paard heeft terwijl die persoon een uitkereing heeft. Ik moet mij rot werken ( modaal inkomen) om mijn paard te bekostigen. Moet de hele dag werken en kan pas daarna naar mijn paard, terwijl mensen met een uitkering op onze kosten (het is tenslotte geld wat werkenden moeten opbrengen) een paard hebben en lekker naar hun paard kunnen wanneer ze maar willen. Bij mij op stal stond ook eentje die een uitkering had, kon niet werken want dat was psychisch te belastend, maar wel een eigen paard. Hier word ik dus niet goed van.