Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:43

Kanelly schreef:
En ja kinderen imiteren veel, i know. Bij mij was het ook een 'normaal beeld' dat als ik na 2 of 3x niet luisterde, ik een tik over m'n vingers kreeg. Nou dat liet ik dus na een tijdje ook wel, ik wachtte die 2e waarschuwing meestal niet eens af Haha!

Maar jij kunt je dit dus herinneren? Wat betekent dat je minstens 3 jaar moet zijn geweest.
Dit kindje is 13 maanden.... kom op, dit is nog een baby, is bijna letterlijk net uitgepoept....

BTW ben wel benieuwd nog nav je vorige post wat voor een werk je precies doet. Zeker omdat de manier van opvoeden wel erg heftig is naar mijn idee. Ben ook wel benieuwd wat voor een instelling het dan is?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:44

Bij mijn zoontje (nu 11 maanden) 'helpt' het als je 'nee' zegt en daarna haal ik hem ergens weg.
Imo leert hij zo wel wat nee betekend.

Tik op de vingers ed. vind ik nergens op slaan, een kind van 13 maanden begrijpt dat echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:45

Eem kind van 13 een tik geven is nutteloos. Kind begrijpt er niets van!
Leuk dat sommigen denken dat een kind van 13 maanden al van alles begrijpt, maar zo werkt het niet. Het is dan nog een baby, en je gaat een baby toch niet slaan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:48

Jeetje. Mijn dochter van inmiddels vier en half heeft dat met die leeftijd en eerder ook wel eens geprobeerd.
Laat ik voorop stellen dat het ene kind het andere niet is.
Maar opvoeden kan op iedere leeftijd. En een kind asocieert een pijnlijk gevoel echt wel met je mag niet bijten hoor.
Als mevrouw bijt dan pets je haar terug ze schrikken en je hebt bereikt wat je wilt.

Kinderen opvoeden is net als een hond opvoeden of een paard, consequent ja is ja en nee is nee.
Niet meer en niet minder en vooral geen psychologische boeken erbij pakken of je afvragen waarom. dat werk niet dat zie je wel in de maatschappij tegenwoordig.
reclame vergeten van die mevrouw die zich schreeuwend op de grond gooit als zoontje dreigt dat te doen met die zak chips.

ik ben ook voor old fashion manier en ik heb zelf die opvoeding genoten en ben er goed mee terecht gekomen dat komt mijn dochter ook.

En ik praat uit ervaring die van 13 maanden is niet net uitgepoept die gaat richting peuterpuberteit aanpakken. je hoeft ze werkelijk niet lens te slaan maar een harde lage NEE en eventueel een pets oiver de vingers helpt altijd prima.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:49

Een pets over de vingers is imo ook slaan en ik vindt dat je zo'n klein kind niet hoort te slaan (geen enkel kind trouwens).

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:53

Charaz schreef:
Een pets over de vingers is imo ook slaan en ik vindt dat je zo'n klein kind niet hoort te slaan (geen enkel kind trouwens).

Ik vind zelf trouwens wel dat er een verschil is tussen een corrisierende tik en slaan.
Vroeger kreeg ik altijd een tikje op mijn vingers, niet hard, maar wel dat ik er even van schrok en wist dat het niet mag wat ik deed.

Edit: Had mijn moeder even gevraagt hoe ze het bij mij deed Vork
Laatst bijgewerkt door Axel_Clauw op 22-10-07 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:53

Cassidy, inderdaad....

Mijn neefje ook, weet perfect de betekenis van het woordje 'nee'.
(Ik heb absoluut geen kindvriendelijk / kindveilig huis en ik ben ook nooit en te nimmer van plan om dit aan te passen als hier kinderen over de vloer komen.
Gelukkig is dat bij alle kids die hier geweest zijn, nooit nodig geweest.)
Maardat jochie kan hier prima rondlopen, weet dat hij met zijn speelgoed kan spelen en verder met z'n handjes overal af moet blijven / niet op de bank mag staan / niet aan de planten mag trekken etc.

En Ilse, ik werk op een gesloten afdeling met zeer gedragsmoeilijke verstandelijk beperkten. Kortom, dag in dag uit, elke dienst ben je bezig met opvoeden, grenzen stellen en deze grenzen vasthouden.
En waarom is die manier van opvoeden heftig naar jou idee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:54

faye schreef:
Eem kind van 13 een tik geven is nutteloos. Kind begrijpt er niets van!

Dacht toch echt dat kinderen van 13 jaar wel doorhebben wat een tik is hoor.....of ze moeten rondweg achterlijk zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:54

Axel_Clauw schreef:
Charaz schreef:

Ik vind zelf trouwens wel dat er een verschil is tussen een corrisierende tik en slaan.
Vroeger kreeg ik altijd een tikje op mijn vingers, niet hard, maar wel dat ik er even van schrok en wist dat het niet mag wat ik deed.

Inderdaad, het lijkt wel alsof iedereen meteen denkt dat je bij een tik een kind helemaal in elkaar beukt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:55

Omdat het hier om een kind van 13!!!!! maanden gaat!
Dat is in mijn ogen gewoon mishandeling.

Cassidy, daar moest natuurlijk maanden achter Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:55

Maaaaar mensen, Urielle zei zonet dat de tik niet hielp!!
Vond Gioya alleen maar leuk...

Ik weet niet zo goed wat je er aan kunt doen, denk idd de nee, handjes/tandjes los en dan negeren tot ze iets "leuks" doet!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:56

Slaan (of de "pedagogische tik") is absoluut niet nodig. Ook een kind van 13 maanden kan je op een andere manier duidelijk maken dat iets niet mag. Dat ze het waarschijnlijk niet na 1x al zal weten is wat anders. 13 maanden is nog wel heel jong om zoiets al goed te kunnen onthouden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:58

Natuurlijk mag je rustig 'auw' of 'uh uh' zeggen. Maar leg haar meteen daarna uit waarom ze het niet mag doen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:59

singasong schreef:
Natuurlijk mag je rustig 'auw' of 'uh uh' zeggen. Maar leg haar meteen daarna uit waarom ze het niet mag doen!

Denk je dat een kind van 13 maanden het snapt als je iets gaat uitleggen? Op latere leeftijd een prima manier maar ik denk dat het daar nog te vroeg voor is.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:00

@Kafue: een kind van 13 maanden kan zich nog niet verplaatsen in een ander. Lees de onderzoeken er eens op na! Als jij een kind een tik verkoopt omdat het jou pijn doet, dan zal het niet begrijpen dat je dit doet omdat het kind jou pijn doet.

Een kind associeert pijn niet met dat iets wel of niet mag. Een kind van die leeftijd begint net aan het begrip "nee" te begrijpen.

Je maakt het vergelijk met paarden en honden in consequent zijn. En daar heb je gelijk in. Je moet conaequent zijn, maar dat hoeft niet door een kindje een tik te geven.
Volwassen paarden en honden straffen elkaar door te bijten/slaan. Heb jij ooit een moederhond een pup zien straffen zoals ze een volwassen hond zou bijten? Heb je ooit een merrie aan een veulen een gerichte schop uit zien delen (en dan praat ik over een veulen wat nog niet gespeend is).
Maar wat doet een moederpoes als een kitten iets doet wat niet mag? Dan zal ze de kitten een eventueel tikje geven met haar poot of oppakken en weghalen uit de situatie.

Wat maakt ons mensen dan zo anders dat wij onze kinderen wel lichamelijk straffen als ze iets doen, waarvan ze nog geeneens weten wat het bij de ander teweegbrengt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:00

kebie schreef:
Slaan (of de "pedagogische tik") is absoluut niet nodig. Ook een kind van 13 maanden kan je op een andere manier duidelijk maken dat iets niet mag. Dat ze het waarschijnlijk niet na 1x al zal weten is wat anders. 13 maanden is nog wel heel jong om zoiets al goed te kunnen onthouden.

Als opvoeden zo makkelijk zou zijn dat je de ene dag de geboden en de andere dag de verboden doorneemt en het voor de rest van hun leven nooit meer herhaalt hoeft te worden, zou dat idd erg makkelijk zijn.
Ook die tik zal misschien niet meteen begrepen worden, dus herhaalt wordt het sowieso. Je kunt de weg van de minste weerstand inslaan en hopen dat het uiteindelijk vanzelf overgaat, of actief ingrijpen.
De ervaring leert dat negeren en wachten tot het uiteindelijk vanzelf overgaat niet altijd de resultaten hebben die je zou willen zien. Wel makkelijk voor de ouders, hoeven de confrontatie niet iedere keer aan te gaan met het risico op serieuze confrontaties met hun kroost.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:02

Kanelly schreef:
Cassidy, inderdaad....
En Ilse, ik werk op een gesloten afdeling met zeer gedragsmoeilijke verstandelijk beperkten. Kortom, dag in dag uit, elke dienst ben je bezig met opvoeden, grenzen stellen en deze grenzen vasthouden.

En ik denk dat daar de schoen dan wringt. Hoe kan je een zeer gedragsmoeilijke verstandelijk beperkte vergelijken met een "normaal" kind?
Het opvoedingen en grenzen stellen is dan imo toch anders.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:02

Nou nou nou Cassidy, nogmaals het gaat hier om een kind van 13 maanden! Een kruipertje over het algemeen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:03

Actief ingrijpen:

Nee zeggen, en gelijk van schoot, op de grond of in de box zetten
Knuffelsessie beeindigd.

Je hoeft niet te slaan, maar bent wel heel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:04

Wij kregen vroeger na 3x keer nee en toch doorgraaien op tafel oid ook een tik op de vingers...en weet je, we leven nog en hebben geen trauma's....

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:06

Cassidy schreef:
Als opvoeden zo makkelijk zou zijn dat je de ene dag de geboden en de andere dag de verboden doorneemt en het voor de rest van hun leven nooit meer herhaalt hoeft te worden, zou dat idd erg makkelijk zijn.
Ook die tik zal misschien niet meteen begrepen worden, dus herhaalt wordt het sowieso. Je kunt de weg van de minste weerstand inslaan en hopen dat het uiteindelijk vanzelf overgaat, of actief ingrijpen.
De ervaring leert dat negeren en wachten tot het uiteindelijk vanzelf overgaat niet altijd de resultaten hebben die je zou willen zien. Wel makkelijk voor de ouders, hoeven de confrontatie niet iedere keer aan te gaan met het risico op serieuze confrontaties met hun kroost.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er andere manieren zijn om actief in te grijpen dan slaan.
En als opvoeder sta je voor die uitdaging om dat te verzinnen.
Slaan is de weg van de minste weerstand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:06

IlsjePilsje schreef:
Volwassen paarden en honden straffen elkaar door te bijten/slaan. Heb jij ooit een moederhond een pup zien straffen zoals ze een volwassen hond zou bijten? Heb je ooit een merrie aan een veulen een gerichte schop uit zien delen (en dan praat ik over een veulen wat nog niet gespeend is)

Ik heb moederhond een pup een flinke knauw zien geven, en merrie haar nog zogende veulen dito. Ouderdieren weten de correctie te doseren, en dat weten ouders doorgaans ook.
Die tik van ons komt echt niet zo hard aan dat het kind daar blijvend last van ondervindt. Je moet alleen niet ongecontroleerd gaan rammen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:07

IlsjePilsje schreef:
Kanelly schreef:
Cassidy, inderdaad....

En ik denk dat daar de schoen dan wringt. Hoe kan je een zeer gedragsmoeilijke verstandelijk beperkte vergelijken met een "normaal" kind?
Het opvoedingen en grenzen stellen is dan imo toch anders.....

Op basis van emotionele leeftijd Haha! Nee, oké dat is een beetje kort door de bocht natuurlijk, maar in grote lijnen komt het toch echt overeen. 'Mijn' jongens mogen ook niet slaan en schoppen etc. Moeten ook netjes dingen vragen aan de begeleiding, moeten ook aan tafel zitten tot iedereen klaar is etc.
Het grote verschil is dat als ze echt boos worden, er nog wel eens een stoel of mes mijn richting opgaat Haha!

Maar nu vraag ik me nog steeds af, waarom in jou optiek die manier van opvoeden dan zo heftig is?
En waarom zou ik een normaal kind niet kunnen vergelijken met mijn cliënten?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:08

runningkawa schreef:
Wij kregen vroeger na 3x keer nee en toch doorgraaien op tafel oid ook een tik op de vingers...en weet je, we leven nog en hebben geen trauma's....

En hoe oud was je toen?
Want aangezien je het kan herinneren zal je toch minimaal 4 jaar zijn geweest.
Dit is een baby die op ontdekkingstocht gaat. Niet meer kan onthouden wat nee is zodra de opvoeder uit het zicht is....

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:09

Charaz schreef:

Wat zal jij een lief kindje krijgen Knipoog je begrijpt het verschil tussen slaan en een corrigerend tikje op de vingers niet blijkbaar. Jou kind zal je ook nog wel gaan uitproberen en dan zal je aan dit topic terug denken Knipoog

Dus jij praat met je kindje van 13 maanden die nog niet kan praten en wel kan voelen en heus niet zo dom is dat ze dat niet zal begrijpen, een NEE begrijpen ze echt wel.

Mijn nekhaartjes agan altijd een beetje overeind staan van dit soort reacties, insinueren dat wij dus onze kinderen mishandelen ofzo. Jij wordt straks zo'n moeder die urenlange discussies gaat houden bij de mac donalds, van als je nu niet llief bent dan blaadieblaadieblaaa en je er dan vervolgens niet aan gaan houden want je kindje moet je tenslotte wel een lieve mama blijven vinden.