Veel chronisch zieke bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: Veel chronisch zieke bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 00:54

En ik ga ook te bed.
Moet morgenochtend weer werken.
En kan dan dus een aantal uren niet bokken.
Welterusten allemaal. Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 00:55

hopla schreef:
@Gast8253, daar heb ik nou respect voor.
Dank je maar hoeft niet hoor Knipoog Ik zou gek worden als ik thuis zat en dan zou ik naast m'n hartkwaal ook nog gestoord zijn Tong uitsteken Clown Dat zou pas echt erg zijn. Ja

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 00:56

hopla schreef:
Voor de duidelijkheid.
ik snap ook wel dat als je een chronische ziekte hebt dat niet hoeft te betekenen dat je niet achter de computer kunt zitten.
Wat ik wel gek vind is dat je dan bijv. wel kunt paardrijden en uren per dag kunt bokken.
Dat begrijp ik niet.
Als je uren achter de PC kunt zitten kun je volgens mij ook wel een antal uren per dag werken.
Ook als je kunt paardrijden lijkt het mij dat je dan toch niet zwaar gehandicapt bent en dus best 'aangepast' of licht werk kan doen.

Ik begrijp dat dit een gevoelig onderwerp is.

Gevoelig onderwerp? Dat valt misschien nog wel mee. Heel veel mensen proberen positief te blijven en er het beste van te maken. En kunnen zich bijv. prima ontspannen door uren achter de pc te zitten of paard te rijden. Maar als ik jou was zou ik toch maar voorzichtig zijn om meteen de conclusie te trekken dat, als mensen dat kunnen, ze ook wel aangepast of licht werk kunnen doen. Zo werkt dat namelijk niet.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 01:00

Als je kunt paardrijden kun je ook bepaalde werkzaamheden doen.
Als is het maar dat je telefonische enquettes doet of thuiswerk of weet ik wat.
Het gaat er bij mij echt niet in dat je wel op je paard kunt klimmen, wel wat kunt rijden maar niet een telefoon aan je oor kunt houden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 01:28

Waarschijnlijk heb je dan wat aan mijn uitleg Hopla Knipoog
Iemand met ME draagt een rugzakje met een kwakje energie en een kwakje kracht.
Deze moeten over een hele dag verspreid worden om niet halverwegen af te moeten haken.
Let wel, ME kun je zwaarder of minder zwaar hebben.

Voor bokken en paardrijden verbruik je niet al te veel van je rugzakje, omdat je zelf kunt bepalen wat en wanneer je verbruikt.
Werken daarin tegen vreet meer energie.
Je zit vast aan een bepaald tempo, aan een bepaalde werktijd, aan een bepaalde zwaarte van het werk enz.
Je vraagt op dit gebied veel van je zelf en dat is voor iemand met ME niet uren achter elkaar vol te houden.
Nogmaals, de kwakjes in het rugzakje moeten verspreid over de dag verbruikt worden om vol te kunnen houden.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 08:12

Dan nog Holly,
Een dochter van vrienden heft ook ME. Zij was een aantal jaren teug de toen jongste patiente met ME in Nederland.
Ze heeft ook een erge vorm van de ziekte maar studeert nu momenteel aan de universiteit in Utrecht en werkt daarbij ook nog in haar vrije tijd wat.
In vakanties doet ze op straat wat producten promoten en eigenlijk doet ze alles hetzij met mate.
Ze zorgt dat ze haar eneregie goed verdeeld op de dag.
Volgens mij kan iemand met ME best wel lichte werkzaamheden verrichten.
paardrijden is toch best een intensieve hobby, dus echt ik snap niet dat werken dan meer energie kost.
Ik heb het niet over hele dagen werken maar bijv. halve dagen moet toch kunnen.
Zoals eerder gezegd, Als je kunt paardrijden kun je volgens mij ook pen en papier vasthouden of de telefoonhoorn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:16

Ik ben ook "chronisch ziek" (ah klinkt zo ernstig Nagelbijten / Gniffelen ) Maar ga gewoon naar school (hbo) werkt in de weekenden, roei 4x per week, rij af en toe ook nog paard en af en toe wil ik nog wel eens bokken Bloos Het feit dat ik van bokken hou wil toch niet meteen zeggen dat ik de hele dag op mn luie reet achter de compu zit ofwel? Clown

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 08:21

@viscontie, nog maar een keer dan.

hopla schreef:
Nogmaals, ik heb het hier over bokkers die niet werken doordat ze chronisch ziek zijn.
Natuurlijk zijn er chronisch zieken die toch een aantal uren per dag of per week werkt.
Daar heb ik diep respect voor.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:26

@ ts: ik moet zeggen dat mij dat ook opvalt en ik sluit me verder ook absoluut bij je aan.

wanneer iemand volop paard kan rijden en úren achter de pc kan zitten, vind ik ook dat die persoon ( al is het maar 2 uurtjes per dag) lichte werkzaamheden kan verwerken.
het rugzakje begrijp ik.... maar wanneer je 2 uurtjes werkt, zul je wat van het rugzakje moeten inleveren en dus wat minder in je vrije tijd achter de computer zitten bijvoorbeeld.
het leven bestaat voor niemand alleen uit plezier en ontspanning,dus ook al heb je dan dat bewuste 'rugzakje' vind ik dat je dan ook prima wat vrije tijd en ontspanning uit het rugzakje kan halen en er wat werk in kan stoppen...

door o.a mijn spastische darmen en fibromyalgie ben ik altijd zéér vermoeid, ik werk dan ook niet fulltime. ik kan mezelf en de dieren prima onderhouden van mijn 24 uur dat ik werk, dus vind het zo prima!
maar omdát ik 24 uur werk, betekend dat ook vaak genoeg dat ik ontspanning en vrije tijd moet opgeven. ik loop graag in het bos met de honden, maar na een drukke/hectische dag op mijn werk heb ik daar geen energie meer voor.... tsja... dan kun je 2 dingen doen: óf je oren laten hangen en alles op alles zetten ( want ja echt: ik heb hier zelfs tips gelezen om afgekeurd te worden!!!) om afgekeurd te worden en lekker de hele dag met de hondjes wandelen, evenementen bezoeken, achter de pc bokken, úrenlang dikke boeken lezen óf gewoon werken en dan een klein rondje met de honden doen.

dan is je rugzakje net zo vol of leeg, het is ook hoe je hem zelf indeelt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:34

Ik werk, heb 2 paarden en ben chronisch ziek.
Nu heb ik zittend werk als projecmanager, en er zijn dagen dat ik mijn paarden moet laten staan. Omdat ik niet meer kan lichamelijk die dag. Aan de andere kant houden mijn paarden me ook op de been. Ik moet naar stal, ook als ik met teveel pijn liever op de bank wil blijven zitten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:35

Na jaren van ziekenhuisonderzoeken (ondertussen wel gewoon werken + kind en huishouden verzorgen) ben ik erachter dat ik ehlers-danlos syndroom type klassiek heb.
Dit is een bindweefselziekte. Ik ben altijd moe.
Dagelijks schiet mijn pols of een ander gewricht uit de kom.
En er horen nog veel meer klachten bij (maar daar zal ik jullie niet mee vervelen).

Werken lukt dan ook niet meer (ene keer kan ik wel typen andere keer niet, zitten kan ik ook niet lang en staan al helemaal niet).
Mijn paard heb ik verkocht vanwege de pijn.

Ook moeten chronisch zieken (ik wel) zware medicijnen slikken om de pijn te dempen.
Op het medicijndoosje zit niet voor niks zo'n gele sticker.
Ik kan dus kiezen heel veel pijn of zo stoned als een garnaal zijn.
En van allebei word ik niet blij.

Ga eens googlen op spoontheory.
Wellicht steek je er iets van op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:40

ik ben het met ts eens, alleen is dit niet zozeer op bokt, maar gewoon in de hele maatschappij

walgelijk vind ik het in veel gevallen

zo ken ik een jongedame, die gewoon lichamelijk werk doet wat ze leuk vind, dat is onderandere kinderactiviteiten organiseren, en soms bepaalde schoonmaakwerkzaamheden (ik zeg niet teveel anders weet ze dondersgoed wie ik bedoel)
dit doet ze zwart, en alleen zomers.
ze krijgt een dikke uitkering, en ze zegt zelf, oh het is weer zover, ik moet weer even naar den bosch om zielig te doen bij het uwv Nagelbijten / Gniffelen
echt van zulke mensen WALG ik , echt gruwelijk!!
ze heeft het niet van een vreemde want haar ma is net zo..

WALGELIJK !!!

ik ga ook met rosita mee,
en idd worden er de laatste tijd hele veel sopics geopend van mensen die wat hebben..
en wellicht omdat dat er zoveel zijn, gaat de geloofwaardigheid achteruit

en hiermee worden dus de mensen die echt wat hebben, voor de neus gestoten !

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:43

Sinds gister is bij mij ook vastgesteld dat ik chronische sinusitis heb.
Dat houdt in vermoeidheid, slecht kunnen lezen en concentreren en bijna elke dag hoofdpijn.
Maar dat ik nou niks kan doen?? Nee echt niet. Ik ga gewoon naar stage, hou me bezig met schoolwerk, werken etc etc. Nou moet ik zeggen dat bij chronische sinusitis je niet zo heel ziek bent. Het belemmert je wel, maar goed ik moet nog even doorzetten ik krijg allemaal onderzoeken zoals röntgenfoto's van m'n hoofd, allergietesten en waarschijnlijk ben ik er met een simpele operatie er van af! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:57

hopla schreef:
Ligt het nou aan mij of is het echt zo dat er op Bokt zo enorm veel bokkers chronisch ziek zijn.
Het valt me echt op dat er zoveel bokkers vanwege hun ziekte niet in staat zijn te werken.
Ik vraag me dan af waarom ze wel heel vaak achter de computer kunnen zitten bokken en ook hun paarden kunen verzorgen en rijden.
Ik mag niet oordelen maar begrijpen doe ik het ook niet.
Ik vraag me af of ik de enige ben die dat is opgevallen.

Ik heb ME
Chronisch vermoeid dus..ik wil je graag zeggen wat dat voor mij inhoud.

Vroegah...werkte ik tussen de 40 (rustige week) en 60 uur per week. Mijn gemiddelde lag op 50.
De hele dag staan en tillen in de tuinbouw.
Daarnaast reed ik 3 paarden per dag, in het weekend vaak meer.

Helaas kreeg ik in febr. pfeifer..maar dat kwam toen niet uit de bloedtesten.
Ik werkte net enkele weken bij een nieuwe baas...dus niet ziemelen..maar doorwerken.
Tussendoor wel naar de hA geweest voor vermoiedheidsklachten, maar er kwam maar niets uit.
Ondanks dat ik al op de heenweg in slaap viel op mijn brommertje naar het werk en dan wakker werd van het gebuts in de berm..gewoon gek zijn en doorgaan...
Ondanks dat mijn handen na een uurtje werken gewoon beefde van vermoeidheid..gewoon doorgaan.
Ondanks elke dag knallende koppijn en flinke koorts...doorgaan..want de ha zegt dat er niks is.
In november is er uiteindelijk wel pfieffer geconstateerd.
Ik ben in de ziektewet gegaan..maar de gewone 6 weken die er voor staan was niet voldoende.
Ik heb er nog wel wat achteraan kunnen plakken..maar toen was het echt weer aan de slag volgens het GAK.
Nieuwe baas, oude had in dec. bedrijf beeindigd.
Dus nieuwe baas, weer laten zien wat je kan...en rammen maar....jaren aan een stuk..dagelijks bovenstaande klachten...goed voor je lijf hoor Ja

Uiteindelijk hield ik het niet meer vol...reed nog maar 1 paard (kawa) en toen ging ik ook uren minderen.
ff rustig aan..kon later wel weer meer Ja
Maar dat hielp niet...weer wat minder...tot aan 4 halve dagen, 20 uur per week.

Domste fout ooit..geen ziektewet uitkering...zelf geminderd...want ik had immer niks....
Onderrtussen werd zelfs deze 20 uur een hel om vol te houden...Kawa hobbel ik alleen nog maar wat...
Om mijn werk vol te houden begon mijn ontbijt met redbull...en vaak 2 aleve's...want had hoofdpijn van vermoeidheid.
En ik reeg het nog voor elkaar ook om als een van de beste te presteren op mijn werk...om vervolgens totaal totall los thuis te komen....

Sociaal leven..was da....kan er niet meer bij.
Dus mijn leven bestond uit werk...ziek zijn..paard paar keer hobbelen, trainen was het niet meer...slapen
Owja tussen door its aan huis doen...maar fatsoenlijk zag dat er ook niet uit.

Verder is wat aan de compu hangen voor mij ontspanning.
Wat voor mij inspannend is, is lichamelijk inspanning. Maar ook gestelijk echt nadenken.
Dat doe ik bij bokt niet Knipoog

Waar ik me persoonlijk aan erger zijn ook de dingen die ik eerst vloeiend kon, maar nu niet meer.
Dingen onthouden...kon eerst echt alles onthouden..nu niet meer.
Ik was vroeger goed in NL. Nu zie ik door vermoeidheid niet meer waar ik fouten plaats, dus letters omdraaien zie ik gewoon niet meer. Ben ook dingen van spelling kwijt...kan me er niet meer op concentreren..want concentratie...dat gaat niet meer.
Kan vaak niet op woorden komen...mijn vriend is erg goed in krytische omschrijvingen vertalen naar een woord. (heb nu een halve min zitten denken over het woord vertalen)

Heb ik een feestje...zie jij daar niets aan mij...ik doe mee...laat mijn leven niet helemaal verpesten door mijn ziekte..ik wil ook nog lol hebben...
Maar ik heb daardoor een week lang hoofdpijn, wordt snacht zeiknat wakker van het zweet van de koorts.....met het gevoel dat ik zware griep heb, mijn benen en armen loodzwaar...vaak ook trillend van zwakte op dat moment....en dan ram ik toch maar weer door in mijn dagelijkse dingen...
En ja...kan je snappen dat ik dan kwaad kan worden als iemand zegt...jij kunt toch alles....ruilen? Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:11

@kawa: maar dit vind ik dus een totaal ander verhaal.....
zoals ik al eerder aangaf, ik heb het echt over mensen die het hier op bokt hebben over de manier die het beste werkt om een uitkering te krijgen en afgekeurd te worden, dan heb ik het over mensen van mijn eigen leeftijd(23) of jonger !!

ik ken dus ook iemand met fibromyalgie en straatangst.... is mijn leeftijd. ze kan niet werken, o nee... ze is afgekeurd op psychisch gebied (straatangst, mensenvrees). heeft een goede uitkering, krijgt huursubsidie, korting op van alles, want gut ...zo jong, zielig hoor!
máár.....ze kan wel élke paardenbeurs, evenement, workshop etc aflopen. of dat nou een hele dag is of een halve, of daar nou 10 mensen zijn of 10.000, dát maakt niet uit.
verder kan ze prima zwart schoonmaken in werkhuisjes, winkelen, lesjes geven op de paarden, van alles en nog wat (o.a touwhalster etc) verkopen op internet en alles steekt ze heerlijk in haar zak, zonder daar ook maar enige belasting over te betalen.
dit vind ik dus echt walgelijk! en sluit me wat dat betreft helemaal aan bij cross!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:27

Dat klinkt idd anders...ik kan zwart niks erbij doen (deed ik het wel wit, heb geen uitkering)
Ik ga ook wel eens naar een beurs...maar weet dat ik daar echt kapot van terug kom..maar dat is dan de keuze die je maakt...heb ik dat er voorover of niet.

Zo ga ik ook bijna nooit naar boktmeetings.
Daar wil je toch fris en fruitig bij zijn Lachen
Dat is dus erg zwaar voor me.
Plus het autorijden naar een meeting hou ik niet vol...daar komt dat stukje niet meer kunnen concentreren op de proppen....ik wordt dan veel te laat in mijn reacties..

En dit klinkt voor veel mensen als zielig en jankerig in de oren...dat weet ik...
Dat ik nu al 2 dagen koppijn heb omdat ik Zanda zondag heb gereden en hij door de warmte niet voorwaarst was en ik daardoor erg moe ben....dat zien ze dan weer niet Lachen
Ik krijg dit soort reacties dan ook erg vaak naar mijn hoofd....

En ja ik stoor me ook aan mensen die meteen beginnen over uitkering aan vragen hoe...maar ik ben ook stom geweest...heb ruim 20 uur ingeleverd, zelf...kan dat geld ook wel gebruiken...maar krijg het nooit meer....das ook zuur in de steeds duurder wordende tijden....en wat erbij gaan klussen...ging dat maar...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:35

jij bent idd stom (je begrijpt mijn woordkeuze wel toch?) geweest dat je als het écht niet gaat, zelf terug bent gegaan in je uren
maar nogmaals , das echt iets heel anders, dan foefjes met elkaar bespreken waardoor je afgekeurd kan worden...
dáár heb ik echt een ontzettende hekel aan en zulke lui mogen ze wat mij betreft keihard aan het werk trappen, pijn of geen pijn. als je zulke troeven uit de kast toverd en het op die manier nog verpest voor mensen die wérkelijk niet kunnen, ga je maar werken voor je centen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:39

Ik begrijp je woordkeuze, want dat is het enige juiste woord.
Ik dacht gewoon door meer dan 40 uur te draaien, daarnaast wedstrijd gericht verschilllende paarden te rijden dat ik alleen maar teveel hooi op mijn vork had genomen en dat met rustig aan doen, ik later alles weer zou kunnen. Dat pakte alleen anders uit...maarja..das achteraf geblaat...

Ik moet ook zeggen dat ik het niet normaal vind als mensen gaan zitten bekokstoven hoe ze het beste de mensen bij het UWV kunnen inpakken met woorden om dingen voor elkaar te krijgen.
Als je echt ziek bent moet dat gewoon gaan lukken lijkt me?
Al weet ik ook wel weer dat het tegenvalt als je een niet erkende ziekte als fybro of ME hebt...dat maakt het ook weer dubbel...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:52

runningkawa schreef:
Al weet ik ook wel weer dat het tegenvalt als je een niet erkende ziekte als fybro of ME hebt...dat maakt het ook weer dubbel...

klopt!
maar met bv fybro is echt te werken. alleen zul je dingen tegen elkaar af moeten wegen. vroegah ging ik elke week uit, als ik nu een nachtje ga stappen, lig ik de zondag zo goed als plat en heb maandag tot ongeveer donderdag nog last, maar goed.... dat zijn dingen die je moet afwegen.
qua werk heb ik ook dingen moeten opgeven, net als met sporten...maar er is echt wel een passend baantje te vinden, misschien niet fulltime, maar dát is niet waar ik problemen mee heb.

zo ook een kennisje van me... ze had een leuke baan op een kinderdagverblijf. op een gegeven moment heeft ze diagnose fybro gekregen en een week later zegde ze haar baan op, want ja dat kon ze nu niet meer.
daarna werd het steeds erger, ze kon ineens (na de diagnose dus) niet meer haar huis schoonhouden, niet meer de boodschappen doen, maar wél alleen leuke dingen en ook weer zwart schoonmaken.
dan denk ik: hup, schop onder d'r hol en gaan! dat je je leven aanpast oké, maar vervolgens niets meer kan dan alleen maar thuis zitten (wel hele dagen oppassen op haar neefjes + zwart schoonmaken) nadat je de diagnose hebt gehad, vind ik persoonlijk een makkelijke manier van je handje ophouden en geld toegeschoven krijgen.

daarbij komt dat blijven bewegen erg belangrijk is bij fybro

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:55

om met elkaar dingen te bespreken om het een en ander te bedonderen vind ik idd niet kunnen. ik moet vanaf deze maand ook gaan rondkomen met 70% van mijn loon. zwart werken doen ik niet, want dan zou ik wel gewoon werken.
ik heb een jaar of 3 gesukkeld met ziek/niet ziek. meestal gewoon doorwerken, tenzij ik echt koorts had en niet op mijn benen kon staan.

wat ik wel moeilijk vind is wat kawa ook zegt als je ergens bent dat mensen niet begrijpen waarom je niet werkt. kijk het gaat intussen redelijk dus ik kan dan een vrolijk masker opzetten. maar het kost me wel min. een dag of 4 voor ik weer een beetje energie heb.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:59

Ik meld me hier even...

Ik ben geboren met astma, kan ik niks aan doen en eigenlijk moet ik zeggen dat ik weinig tot geen hinder van mijn astma ondervonden heb toen ik werkte, alleen als er ergens gerookt werd of iemand een hele zware parfum droeg, werd het me vaak even te veel. Maar voor de rest kan ik niet zeggen dat mijn astma mij belemmerd heeft op de arbeidsmarkt. Twee keer per jaar goed ziek en dat was het.

Mijn gewrichten zijn erg flexibel, ik heb ook het hypermobiliteitssymdroom, wat inhoudt dat mijn gewrichten zo weleens uit de kom kunnen schieten. Mijn schouder links was de topper en daar ben ik dan vorig jaar ook aan geopereerd, gelukkig gaat dat goed en behalve de tijd dat ik moest revalideren heb ik geen dag verzuimd op mijn werk.

Tot februari van dit jaar... ik kreeg een hersenbloeding. Iets waar ik op m'n 33e nooit aan had kunnen denken. Ik kon het ook niet geloven, heb geloof ik twee weken lang vrijwel iedere tien minuten tegen mezelf gezegd: ik heb een hersenbloeding gehad, f-uck zeg! Ik had een milde hersenbloeding in het juiste gebied van mijn hersenen, voor zover je over juist kunt spreken.
Maar ineens werd ik toch geconfronteerd met rare dingen: gewoon midden in een zin vergeten wat je aan het vertellen was, een linkerhand die ineens in de kramp schiet en een eigen leven gaat leiden, stomme fouten maken die je voorheen nooit maakte, vergeetachtigheid van een vergiet.... echt, zoveel dingen die zó raar waren, maar ik wilde het niet accepteren.

Tot ik op de laatste dag van mijn proeftijd ontslagen werd, omdat ik officieel gezien niet goed werk deed, maar daadwerkelijke reden omdat ze niet konden omgaan met mijn soms rare dingen, zoals vergeetachtigheid, dingen verwisselen etc etc. Bedenk goed dat ik al die tijd na mijn hersenbloeding gewoon ben blijven werken! Ik wilde niet toegeven en deed alles wat gevraagd werd, en stortte als ik thuis kwam, compleet in. Net als bij runningkawa werd Red Bull mijn lievelingsdrankje Knipoog en ondanks waarschuwingen van iedereen, ging ik door.

Maar ik kwam in de WW terecht.... solliciteerde nog wel maar kwam er ook achter dat alles steeds moeilijker ging en ook dat ik soms rare gevoelens in mijn lichaam waarnam, tintelingen, kriebels, heel onaangenaam.
Toen ik weer eens op de grond lag omdat ik mijn evenwicht verloren had, was voor mij de maat vol - ik meldde me ziek in de WW.

En dat zit ik nu nog steeds, in de ziektewet. En ik ben van plan er in te blijven zitten, want.... Ik ben ongeveer 5 weken geleden plots opgenomen in het ziekenhuis omdat ik, naar wat later bleek, mijn eerste epileptische aanval heb gekregen. Ik blijk als cadeautje van mijn hersenbloeding epilepsie te hebben overgehouden.

We zijn nu bezig mij op de juiste dosering medicijnen te krijgen, maar tot die tijd mag ik niks, niet autorijden, zelfs niet op de fiets.
En die vermoeidheid, ik slaap als het kan de hele dag. Ben in één maand tijd 13 kg afgevallen nu, wat mooi is want ik was toch te dik Tong uitsteken Maar ik voel me alles behalve goed.

Er zijn dagen dat het redelijk gaat - dan draai ik een wasje, ik stofzuig en poets wat. Eten koken vind ik leuk, het ontspant me en dat vind ik echt leuk, ondanks dat ik een waardeloze kok ben Tong uitsteken

Mijn plannen? Ik ga de rit uitzitten en kijken wat het UWV zegt over een eventuele WAO keuring. Ik voel aan mezelf dat ik niet in staat ben om reguliere arbeid te verrichten, omdat alles met stress, druk, veel mensen, deadlines, lang computerwerk etc etc, een aanval kan opwekken. Bokken kan ik altijd maar even achter elkaar, met pauzes.

Of ik in staat zal zijn reguliere arbeid te verrichten? Misschien ooit, maar nu niet. Toch voel ik mij geen proffiteur, heb ik me wel gevoeld hoor, want ik dacht bij mezelf: 33 en dan al afgeschreven??? kan dat zomaar?

Ik had ook altijd de pestpokkehekel aan diegenen, die zich met zielige verhalen af lieten keuren. Maar ik ben milder geworden, probeer ook de andere zijde te bekijken.

Profiteurs heb je overal, en misschien zijn er wel mensen op bokt die mij ook een profiteur vinden. Het zij zo.

Maar ik voel me niet in staat arbeid te verrichten, ook niet voor een uurtje of twee per dag. Ik probeer daarom nu vooral te genieten van de mooie en leuke dingen, dat geeft nog vreugde. Ik heb een vriendin met dusdanig erge reuma dat ze vanaf haar 40e al volledig afgekeurd is, en zij snapt mij, sterker nog, ze vind mij zieker dan zichzelf Tong uitsteken

Nu ja, er zullen heus wel een hoop aanstellers er bij zijn, maar heb je die niet in alle situaties?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:00

Ik meld me hier ook maar. Sinds een jaar of 10 heb ik last van een chronische whiplash, 2 hernia's, beschadigd evenwichtsorgaan met bijbehorende migraine, sinds een half jaar ook nog eens de stempel Fibromyalgie. Ik heb jaren lang niet kunnen werken. Wel heb ina een hele tijd niet te hebben gereden dagelijks weer paard gereden wat ook aanbevolen was door het revalidatiecentrum. (onderdeel van de therapie). Kreeg ook links en rechts te horen dat ik een aansteller was en als ik kon rijden kon ik ook werken. Maar er was echter niemand die zag hoe ik even later vol pijnstillers trillend van de pijn en vreselijk misselijk in bed lag. Wat zich dagelijks herhaalde. Er was ook niemand die zag hoe ik de eerste maanden op paard zat. Door de beschadiging aan het evenwichtsorgaan kon ik me evenwicht niet bewaren en geloof me dat rijdt niet prettig.... Gelukkig hadt ik toen een schat van een paard tot me beschikking. Zonder hem was ik helemaal niet aan het rijden gekomen..... Inmiddels rijdt ik niet of nauwelijks meer. Inmiddels wel een eigen paard maar zij is inmiddels fokmerrie. Ik kan het niet meer opbrengen te rijden daar ik teveel pijn heb. Wel werk ik inmiddels 2 dagen in de week zo'n 4 uur per keer. Meer kan ik ook niet want dan lig ik dagen plat. Daarnaast doe ik enkele fotoshoots per week. (Hooguit twee want meer is niet mogelijk).

Toch denk ik dat je op moet passen door te zeggen als mensen kunnen rijden kunnen ze ook werken. Je ziet deze mensen niet de gehele dag en als ze op een slechts zijn laten ze zich vaak niet zien. (eigen ervaring) dus zie je alleen de goede momenten waardoor het lijkt dat ze alles kunnen. Ik denk dat dat voor een buitenstaande heel moeilijk is dat te kunnen beoordelen.......

Als ik bevoorbeeld moet werken vandaag. Dan doe ik dus niks in het huishouden behalve koken. Mijn man verzorgt dan onze beestenbende. Ik spreek de dag ervoor en erna niks af met vrienden. De dag ervoor moet ik ontzettend oppassen wat ik doe. De dag erna ben ik vaak helemaal kapot. Volgens de artsen loont het zich niet om zoveel in te leveren om maar 3 tot 4 uurtjes te werken. Veel verdienen doe ik ook niet. Maar het geeft voldoening. Zou ook graag meer willen maar het gaat gewoon niet. Dan zou ik leven om alleen te werken en de rest zou ik in bed door brengen en met vol pompen met medicatie en dat wil ik ook niet. Maar niemand die het ziet. Die zien een 26 jarige die er gezond uitzien. Misschien een beetje erg stijf is maar zal wel weinig aan sport doen........ Haha! Helaas wordt er vaak zo gedacht.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 09-10-07 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:03

Wilawander schreef:
Toch denk ik dat je op moet passen door te zeggen als mensen kunnen rijden kunnen ze ook werken. Je ziet deze mensen niet de gehele dag en als ze op een slechts zijn laten ze zich vaak niet zien. (eigen ervaring) dus zie je alleen de goede momenten waardoor het lijkt dat ze alles kunnen. Ik denk dat dat voor een buitenstaande heel moeilijk is dat te kunnen beoordelen.......

ben het hier helemaal mee eens, naar de buitenwereld wil je toch vaak sterker overkomen dan je bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:04

Idd

ik rij nu ook op mijn jonge paard...de aanstel ME-er. Zomaar wel een kwartier per keer Ja
Graag zou ik vandaag ook opstappen, mooi zo 1 of 2 dagen ertussen vind ik wel wat Ja
Maar ik hoef dat vandaag niet te doen...hoofdpijn (wat smorgens te hebben is, savonds vaak niet meer) en daardoor traag reactie vermogen...mijn lijf voelt als een slappe vaatdoek....kijken hoe het morgen gaat Lachen

...of overmorgen...en ja...misschien ook wel pas de dag erop....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:05

trustHim schreef:
Wilawander schreef:

ben het hier helemaal mee eens, naar de buitenwereld wil je toch vaak sterker overkomen dan je bent

Klopt. Ik hoor weleens van mensen "MAar je ziet helemaal niks aan je, ook niet dat je een hersenbloeding gehad hebt"

Inderdaad, dank zij zelfbruiner, blush en wat make-up kan ik er een heel gezond gezicht opsminken *LOL*

En omdat ik nogal zwaar ben, en niet uitgemergeld, denkt men ook snel "die is niet ziek"