Vegetariërs en leer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij als vegetariër leren producten?

ja
75 (90%)
nee
8 (9%)

Totaal aantal stemmen: 83

Lest

Re: Vegetariërs en leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:55

Ik ben niet tegen het consumeren van dieren, maar ik vind het wel achterlijk op wat voor een manier de dieren in b.v. de bio-industrie gehouden worden. Ik probeer een signaal af te geven door geen vlees te eten, daarnaast kan ik prima zonder dus waarom zou ik wel vlees eten??
Ik gebruik wel leer, vooral omdat het heel duurzaam is. Ik gebruik mijn leren spullen veel en ik hou ze ook lang op die manier vind ik dat er functioneel gebruik wordt gemaakt van een dier.
Daarnaast geldt ook de rede die cassidy aangeeft, natuurlijke producten zijn beter voor het milieu/ de aarde.

edit;
Dat je niet zonder leer kan vind ik een beetje een slap excuus, het kan wel het kost alleen een stuk meer moeite er zijn immers mensen die het doen Knipoog .

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:57

Ben het met een aantal van mij voorgangers eens, ondertussen ook al 3 jaartjes vegetarier, maar leer vervangen is gewoon heel erg moelijk. Het gaat wel, maar dan moet je al een enorm budget hebben, en die mis ik helaas voor alsnog Clown .

Equidea

Is het niet hypocriet om geen vlees te eten maar wel met je kont in een leren zadel te poedelen?

winstonboy

ik ben ook vegetarisch ik krijg gewoon geen vlees meer naar binnen omdat ik dan ga denken aan het dier en dan vind ik het gewoon supper vies ik gebruik wel leer omdat ik daarbij die gedachte niet heb ik ben gewoon te veel bezig met wat ik in mijn mond stop Tong uitsteken

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:59

Laartjuh @ ja Clown dat heb ik liever dan kunststof (dat is slechter voor het millieu) en ik denk er net zo als winstonboy niet bij na over leer...

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:01

Dniesjj117 schreef:
Als je geen enkel dierlijk product gebruikt ben je een veganist, als je alleen geen dieren eet ben je vegetarisch.

Dit klopt niet helemaal. Veganist is dat je helemaal geen dierlijke producten eet. Dus ook geen kaas/ei enz.
Vegetarier is dat je geen vlees/vis en kip eet, maar dus wel kaas enzo. Lachen

Ik ben zelf vegetarier, ons hele gezien trouwens.
Ik heb wel een leren zadel/ hoofdstel. Eigenljik wilde ik voor een kunststof zadel gaan, maar dat vind ik echt voor geen meter rijden.. leren hoofdstel heb ik ook. Maar verder geen leren schoenen/jas/tas oid.
Ik ga waarschijnlijk wel leren paardrijlaarzen kopen, maar als het even kan kunstleer. Knipoog

@laartjuh: (Is het niet hypocriet om geen vlees te eten maar wel met je kont in een leren zadel te poedelen?)

Uuh nee, vind ik niet. Zoals al gezegd, leer is moeilijk te vervangen. Kunstof vind ik niet lekker rijden, en wat blijft er dan nog over?
Barefoot enz.(weet niet of dat van leer is eigenlijk Bloos) mag niet op wedstrijd.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:04

laartjuh schreef:
Is het niet hypocriet om geen vlees te eten maar wel met je kont in een leren zadel te poedelen?

Nee...

Ik vind het heel wat anders... Ik doe zoveel mogelijk om geen dierlijke producten te gebruiken. Leer is zo moeilijk te vermijden.. Dus ja ik gebruik leer, ik denk er eigenlijk niet eens over na op iets leer is of niet als ik kleding, schoenen weet niet wat koop Knipoog En eigenlijk heb ik er ook geen problemen mee. Ik eet geen vlees etc klaar.. Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:04

xSiep schreef:
Dniesjj117 schreef:
Als je geen enkel dierlijk product gebruikt ben je een veganist, als je alleen geen dieren eet ben je vegetarisch.

Dit klopt niet helemaal. Veganist is dat je helemaal geen dierlijke producten eet. Dus ook geen kaas/ei enz.
Vegetarier is dat je geen vlees/vis en kip eet, maar dus wel kaas enzo. Lachen

Ik ben zelf vegetarier, ons hele gezien trouwens.
Ik heb wel een leren zadel/ hoofdstel. Eigenljik wilde ik voor een kunststof zadel gaan, maar dat vind ik echt voor geen meter rijden.. leren hoofdstel heb ik ook. Maar verder geen leren schoenen/jas/tas oid.
Ik ga waarschijnlijk wel leren paardrijlaarzen kopen, maar als het even kan kunstleer. Knipoog

@laartjuh: (Is het niet hypocriet om geen vlees te eten maar wel met je kont in een leren zadel te poedelen?)

Uuh nee, vind ik niet. Zoals al gezegd, leer is moeilijk te vervangen. Kunstof vind ik niet lekker rijden, en wat blijft er dan nog over?
Barefoot enz.(weet niet of dat van leer is eigenlijk Bloos) mag niet op wedstrijd.

Maar als je echt wilt, dan lukt het toch? Net als geen vlees eten.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:05

laartjuh schreef:

Ligt er een beetje aan wat je motieven zijn om vegetariër te zijn en wat je motieven zijn om tóch leer te gebruiken. Als je het super zielugh vind voor dieren dat ze worden doodgemaakt maar je hebt geen zin om de moeite te nemen om leer daarom te vervangen vind ik het hypocriet ja. Maar als je gewoon kan beargumenteren waarom je wel vegetariër bent en ook leer gebruikt, wie ben ik om dat af te keuren?? Niemand heeft echt regels gesteld voor "de vegetariër" iedereen is het op zijn eigen manier en om zijn eigen redenen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:06

dat denk ik niet... omdat zo veel van leer is (kijk alleen nog maar naar zadels laarzen schoenen hoofdstellen noem het maar op)

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:07

natje93 schreef:
dat denk ik niet... omdat zo veel van leer is (kijk alleen nog maar naar zadels laarzen schoenen hoofdstellen noem het maar op)

Ja hoor het kan je hebt alles ook in kunststof (zadels, laarzen, schoenen en hoofdstellen Knipoog ) ik kan eigenlijk geen een leerproduct verzinnen wat niet vervangbaar is. Je moet het alleen wel echt willen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:10

natje93 schreef:

Ik ben zelf niet vegetarisch maar mijn hele tuig is van kunstof, (om de reden dat ik dan geen onderhoud heb).
Mijn laarzen zijn van rubber (geen geld voor leer Vork ) en schoenen tja, er zijn wel schoenen die niet van leer zijn.
Dus als je echt echt echt wilt is er een weg imo.

@lest: goed punt, ik ken een hoop jongere meisjes die vegetarisch zijn omdat het zo zielig is, maar als je dan op visite komt hebben ze een hele rits leren schoenen staan.

Ik eet overigens zelf alleen biologisch, vlees is lekker maar wil daarom geen dieren eten die geen leuk leven hebben gehad.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:13

het verschil ligt hem in het vegatarish zijn en veganist zijn..

een veganist gebruik helemaal geen dierlijke producten en drink ook geen melk, en eet ook geen eieren.
ik ben 10 jaar vegetariér geweest omdat ik gewoon niet van vlees hou Lachen omdat ik toen zo afviel en tekorten had, ben ik het maar met matigheden gaan eten.. en het bevalt me nu wel.

En leer, ach ik rij ook met ene leren zadel en hoofdstel, maar mijn schoenen zijn dan weer niet van leer Tong uitsteken

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:14

ja maar op die marnier is het slecht voor het millieu .... (ja ik ben ook z'n millieu bewust typje Clown )

Laartjuh @ reactie op Lest @ ik ben ook zo'n meisje die het zielig vind.... ik ben het gewoon niet eens op de marnier waarop de dieren worden gehouden ... en nee ik heb niet zo veel schoenen... (1 paar stalschoenen. 1 paar rubberen laarzen, 1 paar gewonen schoenen voor de winter, 1 paar zomerschoenen..meer heb ik ook niet)
ik was daar ook over na aan het denken of ik biologisch zou worden... maar toen had ik zo iets van biologisch betekend alleen beter voor het millieu etc en niet voor de dieren

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:19

Als er wat eerder biologisch vlees was geweest was ik waarschijnlijk ook geen vegetariër geweest maar ik ben al mijn leven lang vegetariër en dan is vlees gewoon ook niet lekker Knipoog .

@Jolliegirl => De TS weet wat het verschil is tussen een vegetariër en een veganist maar ze wil de redenen weten waarom vegetariërs wel leer gebruiken. Daarnaast is het verschil ook weer niet zo heel zwart/wit want wat als je geen vlees eet of leer gebruikt maar wel melk/kaas/eieren/etc. volgens mij val je dan ook onder vegetariër.

@Natje93 => Nou biologisch betekent wel degelijk beter voor dieren hoor! De regels voor "biologisch" dierenhouden zijn heel anders dan normaal dieren houden. Zo krijgen dieren uitloopruimte, krijgen ze biologisch voedsel (dus zonder hormonen, slachtafval, etc.). Ze worden niet volgespoten met hormonen/antibiotica. De ruimte per dier is groter. Als ik jou was zou ik eens gaan kijken op biologische boerderijen, er zijn vaak open dagen! Het is heel leuk en informatief.
Ik vind de rede dat je het zielig vind voor dieren een goede rede hoor!
edit;
http://www.geocities.com/noortjevdb/
www.biologica.nl

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:24

nee, vegetarish is dat je iets niet gebruikt waarvoor een dier specifiek dood is gemaakt : vlees dus Lachen

melk, kaas en eieren, zijn en komen tijdens het, inleven zijn, van het dier
snappie?

En ja, de link met leer snap ik dan weer niet Tong uitsteken
maar worden er voor leer in NL speciaal dierne geslacht? lijkt me eerder voor het vlees, en het leer komt er dan wel bij?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:29

Lest schreef:
Als er wat eerder biologisch vlees was geweest was ik waarschijnlijk ook geen vegetariër geweest maar ik ben al mijn leven lang vegetariër en dan is vlees gewoon ook niet lekker Knipoog .

@Jolliegirl => De TS weet wat het verschil is tussen een vegetariër en een veganist maar ze wil de redenen weten waarom vegetariërs wel leer gebruiken. Daarnaast is het verschil ook weer niet zo heel zwart/wit want wat als je geen vlees eet of leer gebruikt maar wel melk/kaas/eieren/etc. volgens mij val je dan ook onder vegetariër.

@Natje93 => Nou biologisch betekent wel degelijk beter voor dieren hoor! De regels voor "biologisch" dierenhouden zijn heel anders dan normaal dieren houden. Zo krijgen dieren uitloopruimte, krijgen ze biologisch voedsel (dus zonder hormonen, slachtafval, etc.). Ze worden niet volgespoten met hormonen/antibiotica. De ruimte per dier is groter. Als ik jou was zou ik eens gaan kijken op biologische boerderijen, er zijn vaak open dagen! Het is heel leuk en informatief.
Ik vind de rede dat je het zielig vind voor dieren een goede rede hoor!
edit;
http://www.geocities.com/noortjevdb/
http://www.biologica.nl

o dat dacht ik altijd (sorry hier voor, mijn grote excuses Bloos )
nou ja tegen een stukje vlees heb ik niets Tong uitsteken jammer van de bio industrie
ik ben nu 1 jaar en 5 dagen vegetarisch... (ja op dierendag Clown ) maar ik heb al een paar weken geleden geprobeert om vlees te eten... maar het lukte me niet Clown
ik ga zeker eens kijken... bedankt

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:31

Jolliegirl schreef:
nee, vegetarish is dat je iets niet gebruikt waarvoor een dier specifiek dood is gemaakt : vlees dus Lachen

melk, kaas en eieren, zijn en komen tijdens het, inleven zijn, van het dier
snappie?

En ja, de link met leer snap ik dan weer niet Tong uitsteken
maar worden er voor leer in NL speciaal dierne geslacht? lijkt me eerder voor het vlees, en het leer komt er dan wel bij?

Tja maar een veganist is een vegetariër die geen zuivelproducten gebruikt (opgezocht in het woordenboek Clown ). Waar valt iemand onder die geen leer gebruikt?
Ik snap de link met leer wel, voor leer worden ook dieren gedood. Als je dus vegetariër bent omdat je vind dat dieren niet gedood moeten worden zou het raar zijn als je leer gebruikt, dat is immers ook van dode dieren.

met name dit stukje gaat over de feiten van dierenwelzijn Knipoog . Leuk om te lezen, er staat b.v. een tabel in met het verschil tussen biologisch en gangbaar. edit; wel even naar dierenwelzijn gaan Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lest op 09-10-07 18:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:32

Offtopic: en als je veganist bent + geen planten eet, wat moet je dan nog eten Clown

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:33

die bestaan denk ik niet Knipoog dan ga je dood!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:47

laartjuh schreef:
Offtopic: en als je veganist bent + geen planten eet, wat moet je dan nog eten Clown

daar heb ik ook over na gedacht Clown ... bij mij kwam er dit andwoord uit...................................................................................................... niets..... Clown

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:37

RUI-->LZP

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:47

Ik ben vegetariër (alweer meer dan 10 jaar) en heb ook wel leren dingen. De reden? Omdat veel leren dingen veel langer meegaan. Ik heb leren schoenen, maar het scheelt dat ik geen schoenentic heb en 8 jaar met schoenen doe. Knipoog Daarnaast heb ik wel leren rijlaarzen. Ik heb het met kunststof chaps en jodhpurs geprobeerd, maar de houding van mijn benen is toen zo giga achteruit gegaan, dat ik weer overgestapt ben naar leer en dan zo stevig mogelijk. Ik ga er dan wel vanuit dat deze laarzen minstens een jaar of 8 meegaan. Net als mijn eerste leren chaps. Ik heb overigens geen paard, maar als ik die zou hebben, zou ik óf een westernzadel kopen (wel leer) of een kunststof zadel, maar dan gewoon omdat ik die engelse leren zadels niet fijn vind zitten. (ik krijg heel snel doorrrijwondjes)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:04

Ik probeer het gebruik van leer zo veel mogelijk te vermijden. Schoenen enzo neem ik wel in leer, maar ik denk dat ik later geen leren banken ga kopen, of leren zetels in mijn auto.
Bij paardrijden heb ik geen keuze. Als ik rijd is het ofwel bij vrienden of op een manege. Vaak zijn het dan wel leren zadels/hoofdstellen.

Vraagje voor de mensen die geen leer gebruiken: Wat als jullie bij iemand op bezoek zijn en die persoon heeft leren zetels. Gaan jullie daar dan in zitten of nemen jullie dan een stoel?

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:07

ja, tuurlijk ga ik dan wel gewoon in een leren zetel zitten, wat maakt dat dan nog voor verschil, hij staat er om gebruikt te worden toch?